ویرگول
ورودثبت نام
مهرنوش واحدی
مهرنوش واحدی
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

تنها دختر شنوای مامانِ ناشنوا که همیشه نگرانه

روز سوم دی 1401 مامانم عمل تعویض مفصل زانو انجام داد و خداروشکر بعد از سه روز مرخص شد و ما برگشتیم خونه. از اونجایی که مامان من ناشنواست و کلا همیشه باید یک نفر همراهش باشه، از روز اول من همراهش بودم و تمام کارها رو دوش من بود.

وقتی هم که برگشتیم خونه تمام کارهای خونه و همچنین مراقبت از مامانم به عهده من بود و خب مسلمه که منم خسته می‌شدم و نیاز به استراحت و آرامش داشتم. برای همین یه روز ظهر به برادرم زنگ زدم و ازش خواستم که زودتر بیاد خونه تا من بتونم برم پیش دوستم. بعدازظهر همون روز مامانم یکم حال‌ندار بود و همش بی‌قراری می‌کرد و همون موقع برادرم زنگ زد که من نزدیک خونه‌م و تو برو تا من بیام؛ منم گفتم نه صبر می‌کنم تا تو بیایی.

درست تو همون لحظات حال مامانم بدتر شد، جوری که نفسش بالا نمیومد و من سریع به اورژانس زنگ زدم. متاسفانه مامانم دچار حمله قلبی شده بود و اگه من نبودم و برای چند دقیقه مامانم رو تنها می‌ذاشتم معلوم نبود الان چه اتفاقی براش افتاده بود.

حقوق برابر حق  افراد ناشنوا
حقوق برابر حق افراد ناشنوا



کاش مسئولین کمی درک کنن

این اتفاقی که براتون تعریف کردم ممکنه برای هرکسی بیوفته، ولی نکته‌ش اینجاست که شما فرزندان شنوای والدین شنوا کمتر از ما نگران هستین چون اگر خدایی نکرده برای والدین شما اتفاقی بیوفته و شما پیششون نباشین، خودشون می‌تونن با اورژانس تماس بگیرن و به داد خودشون برسن، اما والدین ناشنوای ما به هیچ‌وجه نمی‌تونن با اورژانش تماس بگیرن و عملاً نمی‌تونن کاری انجام بدن و این یکی از بزرگترین دغدغه‌های ما کداهاست. (اگه در مورد کدا نمی‌دونی، حتما این مطلب رو بخون)

شاید براتون این سوال پیش بیاد که خب آره دیگه ناشنوایان نمی‌تونن به اورژانس زنگ بزنن و این کاملاً طبیعیه، اما می‌خوام بهتون بگم اتفاقا راه حلی وجود داره و اونم برقراری تماس تصویری فرد ناشنوا با کارشناس یا مترجم ناشنوایان در اورژانسه. یعنی فرد ناشنوا می‌تونه از طریق تماس تصویری با کارشناس، مسلط به زبان اشاره ناشنوایان، مشکلش رو بیان کنه و مثل افراد شنوا درخواست کمک و راهنمایی کنه.

برای این موضوع انجمن خانواده ناشنوایان ایران خیلی تلاش کرده و طرح‌های زیادی رو به مسئولین داده، اما کجاست اون مسئولی که این موضوع براش مهم باشه و لحظه‌ای درک داشته باشه.

به امید روزی که افراد ناشنوا هم از حقوق برابر برخوردار شن و ما کداها هم کمتر نگران والدین ناشنوای خود باشیم.

اگه درمورد این موضوع تجربه‌ای دارین، یا حتی اگه سؤالی براتون پیش اومده خوشحال می‌شم بشنوم تا بتونیم باهم گپ بزنیم.


والدین ناشنواکداتماس‌ تصویریحقوق برابراورژانس
من یک کُدا هستم (فرزند شنوای خانواده ناشنوا) و قراره اینجا در موردش کلی صحبت کنیم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید