درپي افتتاحيه عكسخانه تخت فولاد، محمود فروزبخش در گفتگو با ايمنا تصريح كرد: باید این سوال را پاسخ دهیم که مخاطب ما به چه دلیلی باید به عکس خانه بیاید؛ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که وقایع در گذر زمان فراموش میشوند؛ برای آنکه بتوانیم آن وقایع را زنده نگه داریم نیاز به خاطره داریم؛ درواقع خاطرهها ماندگار هستند و برای برقراری خاطرهها نیاز به مکان داریم.
وی ادامه میدهد: مکان، جایی است که زمان را برای ما نگه میدارد و این قدرت اصلی عکس خانه است؛ بعد از آن باید به فلسفه عکس بپردازیم؛ عکس، نگهداشتن یک لحظه از زمان است که البته داستان فراوانی را قبل و بعد خودش حمل میکند؛ مثلاً در این مجموعه، عکسی وجود دارد که آقانجفی به همراه مردم در دفاع از مشروطه در سرزمین تخت فولاد تجمع کردند، چندین حرف در این عکس نهفته است؛ اول محوریت یک عالم دینی آن هم آقانجفی با آن خصلتهای خاصش و دوم، تجمع مردمی که نشان میدهد نهضتهای اسلامی تا چه میزان مردمی بوده است.
اصفهانپژوه خاطرنشان میکند: مطلب سوم، اینکه مکان تجمع تخت فولاد بوده نشان میدهد این سرزمین تنها کارکرد عبادت و خلوت ندارد بلکه تجمعات سیاسی و اجتماعی در آن شکل میگرفته است، این نشان میدهد که این تجمعات، رنگ مقدسی هم داشته است، مطلب چهارم، شکل و اهمیت خود عکاسی است که چگونه این همه مردم کاملاً هماهنگ شدهاند تا از آنها عکسی گرفته شود؛ که این هم اشاره به شعور مردم و حوصله عکاس دارد، در واقع عکس دارد حرفهای قبل و بعدش را برای ما میگوید و حالا تصور کنید یک مجموعه عکس همه در کنار هم چقدر میتواند برای مخاطب حرف داشته باشد.
فروزبخش گفت: ممکن است بپرسید که آیا این عکسها را از فضای مجازی میتوان دنبال کرد یا خیر؛ اما پاسخ مشخص این است که با حضور در عکس خانه تخت فولاد شما در تاریخ حاضر میشوید؛ تاریخی که محور اصلی آن معنویت بوده؛ درست است که عکسهای فراوانی از مشاغل مختلف وجود دارد اما در نهایت اتمسفر حاکم بر تخت فولاد، رنگی معنوی دارد و این خاصیت جایی است که در آن یاد مرگ و معاد جاری باشد پس در هر صورت فرق دارد شما در خانه بنشینید و انگشتانتان را روی گوشی جابهجا کنید یا در میان این عکس خانه قدم بزنید و آب و هوای متفاوت اینجا را تنفس کنید.
وی با بیان اینکه عکس خانه سعی کرده است آدمها با سلیقهها و سطوح ادراکی گوناگون را هر یک به نحوی درگیر خود کند، گفت: ممکن است برای شخصی فقط لذت آنی مطرح باشد؛ این بسیار خوب است و حتماً برای این دسته از مخاطبینمان هم محتواهایی داریم که با فرمهایی متنوع ارائه شده است؛ ممکن است شخصی بخواهد دقیقتر شود و دقایقی به ماجرای یک عکس سفر کند و ما برای این شخص هم بستری را برای تأمل و درنگ فراهم کردهایم؛ شاید شخصی بخواهد سندی پیدا کند تا در پژوهشی مستند صحبت کند و در این راستا، فضا برای این محققان هم آماده شده است ممکن است شخصی به دنبال کشف روابط علی و معلولی در تاریخ باشد و بخواهد فراتر از درک خود ما از عکسها حرف بیرون بکشد، این دیگر واقعاً عالی است و این دسته از بهترین مخاطبانی هستند که ما به دنبال آنها هستیم.
اصفهانپژوه با بیان اینکه علاوه بر عکسهای قدیمی چه تکی و چه دستهجمعی، بخشی از عکس خانه اختصاص به نمایش تکیههای تخت فولاد دارد، ادامه میدهد: این تکیهها جلوههایی از هنر، زیبایی و معنا هستند. گاه مقایسه وضعیت فعلی این تکایا با عکسهای قدیمیشان، حرفهایی نگفته دارد و گاه درک مکانی و جغرافیایی هر تکیه خودش میتواند نکتهای را به مخاطبش بگوید. دسته آخر این عکسها به بزرگانی برمیگردد که از این مکان بازدید کردهاند و شکار عکاسان شدهاند؛ برخی از ایشان از معروفان روزگار ما هستند و برخی دیگر کوچ کردهاند و خودشان به خاطرهای تبدیل شدهاند؛ خلاصه عکسخانه، مکان چند بعدی است و البته ابعاد دیگری هم میتوان به آن اضافه شود؛ در حال حاضر، حضور دو جفت چشم، مهمترین رکن تکمیلکننده این ترکیببندی تاریخی است.