ویرگول
ورودثبت نام
محمود فروزبخش
محمود فروزبخش
خواندن ۳ دقیقه·۱ سال پیش

بیست سال بعد از آن جلسه با رضا امیرخانی

سال 1382 بود و بچه های تیزهوشان، امیرخانی را با نام کتاب «ارمیا» می شناختند. آن روزها کتاب «از به» تازه منتشر شده بود و من سال اول دانشجویی خود را در رشته مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان می گذراندم. وقتی این کار را خواندم خیلی خوشحال شدم و تصمیم گرفتم با آقای رضوان اصغری، ایشان را به مدرسه خودمان دعوت کنیم چون می دانستیم امیرخانی خود دانش آموخته تیزهوشان تهران است. تا آن زمان امیرخانی رمان «من او» را هم منتشر کرده بود که واقعا اثری قوی بود.

من با خودم می گفتم که چگونه چنین شخصیتی را دعوت کنم و دل به دریا زده، تلفنی از آقای محمد اژه ای، گیر آورده و تماس گرفتم. به محض مطرح کردن موضوع ایشان استقبال کردند و جالب آن جا بود که وقتی بحث آمدنشان مطرح شد، گفتند خودم می آیم!


همین طور هم شد. امیرخانی با ماشین خودش آمد و رفت. برای یک جلسه ساده در اصفهان. در یک کلاس معمولی مدرسه که در آن کلاس 30 نفر نشسته بودند. آن سی نفر در آن زمان تقریبا هیچ کدامشان در رشته علوم انسانی تحصیل نمی کردند.

امیرخانی مقداری صحبت کردند که مشروح حرف هایش در کتاب «سرلوحه» با عنوان جنگ جهانی ادبیات آمده است اما مهم تر قسمت پرسش و پاسخ بود که خیلی هم طول کشید. من افتخار داشتم مجری آن جلسه جذاب و ماندگار بودم. متاسفانه از آن روز عکس و فیلمی گرفته نشد. اما یک چیز ماندگار شد. این که حدود نصفی از اسامی افراد آن جلسه بعدا راهشان چیزی غیر از مهندسی شد. آن جلسه نقطه عطفی در تاریخ دبیرستان اژه ای بود. جلسه ای که سخنرانش یک مهندس بود در مدرسه ای که برای تولید مهندس ساخته شده بود!

وضعیت فعلی برخی از شرکت کنندگان در آن کلاس را بعد از 20 سال:

1- حمیدرضا میرزاخانلو، دکترای مشاوره

2- رضوان اصغری، مدیر کل استان اصفهان ستاد اجرایی فرمان امام

3- سید فرشاد عریضی، معاون اجتماعی شبکه چهار سیما

4- سید مهدی اخوان، مدیر دبیرستان همت

5- سید حمیدرضا عسکری فر، گرافیست

6- مصطفی رفیعی، مدیر فرهنگی

7- محمود فروزبخش، نویسنده

8- علیرضا کمالیان، دکترای اقتصاد

9- علی پی سپار، دکترای فلسفه غرب

10- جواد جلوانی، دکترای مدیریت رسانه

11- حامد شکوری، دکترای پژوهش های هنر

12- سجاد احمدی، طلبه خارج فقه

13- رضا رنجبر، دکترای فلسفه غرب

14- حامد یوسفی، ایشان دانشجوی جامعه شناسی بودند

https://www.aparat.com/v/GiqpX

در سال 1401 نیز آقای امیرخانی برای سخنرانی در مراسم رونمایی کتاب «بالاتر از دانشگاه» دعوت شدند. ایشان اول رد کردند و بعد که کار برایشان فرستاده شد، پذیرفتند. به اصفهان هم همراه خانواده آمدند اما چون مشکلی پیش آمد، زودتر از مراسم رفتند و از تهران به صورت زنده برای جلسه صحبت کردند. در آن صحبت ها اشاره به ضرورت مستندنگاری داشتند و تاکید کردند آن چه در اصفهان رخ داده، اولین نمونه است که باید این نمونه ها بهتر و کامل تر شود.

قسمت کوتاهی از صحبت های ایشان در دقیقه چهار کلیپ بالا آمده است. این کلیپ گزارشی از مراسم رونمایی کتاب را نشان می دهد که در بهمن 1401 در دبیرستان شماره 1 شهید اژه ای اصفهان برگزار شده است.

رضا امیرخانیمحمود فروزبخشبالاتر از دانشگاهدبیرستان اژه ایسمپاد
نویسنده و اصفهان اندیش
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید