⭕علی رشیدی شاعر، پژوهشگر و مدیر انتشارات مهر و دل در کتاب آنتولوژی فراشعرنویسان درباره "زی نگاری"
امپراطور واژه های جهان می نویسند:
✏آغاز رسمی این جنبش بزرگ به عنوان یک مکتب جهانی، فرازبانی، فراملیتی در ۵ امرداد
١۳۸۲ در سازمان هنرهای رزمی گوجوریو اوکیناوایی کرمانشاه در خیابان خیام بود که
کمیته ی فرهنگی آن توسط آرش آذرپیک اداره می شد.
دانشگاه پیام نور اسلام آباد غرب را در سال ١۳۸۵ میتوان آغاز جنبش ادبی ١٤٠٠ ایران
دانست، چرا که نخستین انجمن علمی_فلسفی در راستای فلسفه ی عریانیسم با ریختمانی
کاملا ً آکادمیک در این دانشگاه اعلام موجودیت کرد که بعدها برازندگان آن (رابعه شمس،
نیلوفر مسیح، زرتشت محمدی، آریو همتی و شهریار میرزاپور) اعضای اصلی اندیشکده ی کلمه گرایان ایران
را تشکیل دادند. نقطه ی مرکزی اندیشه ی این تشکل، وارون کارگاههای ادبی نیلوفر و امید
در شهر کرمانشاه، حرکت فرارونده بر محور فلسفیدن یعنی اندیشیدن اندیشه ها و تصرف
در اندیشه های بزرگان غرب و شرق و بنا بر شیوه ی فرااندیشانه ی عریانیستی، جرئت در
جایگاه سوژه نشستن برای درک بیواسطه ی دگرسوژههای همبسته در اجتماع و
زیست بوم جهانی بود که بی گمان اگر همای حمایت های بی دریغ و دانشورانه ی دکتر طاهره
کوچکیان (عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اسلام آباد غرب) در آن روزگاران نبود
چنین حلقه ای که بسیار کسان آن را با حلقه های پراگ و فرانکفورت و وین مقایسه
می کردند، تاسیس نمیشد.
اندکاندک آثار فلسفی و به تبع ادبی این انجمن علمی_فلسفی و آکادمیک در فضای
کشور منتشر و مطرح شد، این فعالیتها پس از اتمام تحصیل آرش آذرپیک و شاگردان
برازنده و جستجوگرش، درمؤسسه ی پالوم و بعد از آن در کتابخانه ی ولایت اسلام آباد
غرب و پس از آن با مجوز رسمی در مؤسسه ی فرهنگی_هنری قلم سبز مرصاد ادامه یافت،
تا آن که با سعایت بدخواهان بی مایه و نابخردانی که پرواز اعتقاد آنها به سان مرغ مسیحا
بود، مؤسسه ی قلم سبز مرصاد پس از ٤ سال فعالیت منحل شد.
در دهه ی ۹٠ که نفوذ تربیت یافتگان دانشگاه پیام نور اسلام آباد غرب به تمام کشور و
خارج از آن نیز کشیده شد، به تدریج بین هواداران مکتب اصالت کلمه در کرمانشاه (نسل
دهه ی هشتاد کارگاه های ادبی نیلوفر و امید که تا آن زمان کتب، نشریات و مقاله های
فراوانی نیز به چاپ رسانده بودند) و هواداران عریانیسم در اندیشکده ی کلمه گرایان ایران
شکافی بنیادین شکل گرفت، تا آنجا که در مورخه ی ۲١ /٤ /١۳۹۸ آذرپیک در سایت
رسمی مکتب اصالت کلمه (که در نشریات مختلف نیز انتشار یافت) حمایت بی تردید خود
را از تفکر انتقادی، به جای تفکر اعتقادی اعلام کرد و پس از آن بود که جنبش ادبی ١٤٠٠
در دهه ی نود با انتشار نشریه هایی همانند "کلمه"، "دنیای کلمه"، "فرازنان" و... رسماً
اعلام موجودیت کرد.
همانگونه که در کتب مختلف هم آمده مانیفست های عریانیسم از الف تا ی تماماً برآیند
نبوغ اندیشگانی و فردی آرش آذرپیک است، اما ثبت اجتماعی_تاریخی و گسترش نفوذ
یک اندیشه در بسیاری از بزنگاه های تاریخی چون امروز حتی گاه از کشف و خلق آنها
نیز به مراتب دشوارتر است و این مجاهدت فرهنگی و رشادت قلمی و شجاعت بیانی و
رسالت شعوری توسط یاران اندیشکده ی کلمه گرایان با تمام سختیها، تهمت ها، افتراها،
کارشکنی ها، سدهای مکرر و سنگهای بی وقفه همواره در شدنی پیوسته و شگفت در
حال انجام است...
#علی_رشیدی
مدیر اجرایی انتشارات مهر و دل