ویرگول
ورودثبت نام
زربانو شرفی
زربانو شرفی
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

فرا‌تر از یک اسم جذب کننده

این سریال جزو اونایی بود که همیشه با احتیاط به آدم‌ها معرفی می‌کردم چون برداشتی که ما از منابع مطالعاتی مختلف داریم،
[بله من سریال و مستند و فیلم و خیلی چیزای دیگه‌ای که میشه درش عمیق نگریست و ازش برداشت کرد رو هم منابع مطالعاتی به حساب میارم]
خیلی زیاد بستگی به پیشینه‌ی مطالعاتی و سطح نگاه ما داره و لزوما همه‌ی افراد یک برداشت رو از یک منبع نخواهند داشت.
مثال ساده‌ای که بشه براش زد اینه که برمی‌گردی و یک کتاب یا یک شعر و حتا یه فیلم رو دوباره می‌خونی،می‌بینی
و متوجه موارد تازه‌ای درش میشی و نسبت به بار اول برداشت متفاوتی ازش ‌میکنی.
اینه که من این سریال رو واقعا به عنوان منبع آموزشی درباره‌ی موارد مختلف مثل رابطه‌ها، تنوع آدم‌ها و مشکلاتشون و...
حساب می‌کردم اما خیلی‌ها به عنوان پورن!
این بود که Sex Education رو به هر کسی معرفی نمی‌کردم.
فصل چهار که اخیرا منتشر شد حجت رو بر من تمام کرد.
امتیاز 8.3 از سمت تماشاگرا قطعا اتفاقی و صرفا از روی سلیقه نیست.
شخصیت‌پردازی کاراکتر‌ها و روند رشد تک‌تکشون که در فصل آخر به نحو بسیار عالی و اغراق‌نشده‌ای به تصویر کشیده شده و فراز و نشیب‌ها و درگیری با مشکلاتی به ظاهر از «نوع‌دیگر» اما در «ارتباط» با «مشکلات قبلی» به ما یادآور میشه که مسائل مختلف
[چه جسمی و چه روحی ] چقدر در هم تنیده‌اند و با نادیده گرفتن بخشی از اون‌ها حتا صورت مساله هم تغییر نمی‌کنه!

و موضوع مهم دیگه‌ای [از نظر من] که در این سریال وجود داشت و بعد‌تر بیشتر بهش پرداخته شد،
تکثر پذیری [یا ناپذیری] جامعه بود و بیان این که مشکلاتی که «آدم‌های متفاوت‌تر» باهاش درگیر هستن تا کجاها میتونه پیش بره!
و شاید از دید من و تو خیلی افراطی باشه اما حقایقیه که شاید پنهان از دید ما،اما وجود داره.

مورد آخری که داشتم بهش فکر میکردم این بود که سریال هیچ شخصیت بد یا اهریمنی نداره!
یعنی وقتی داستان شخصیت‌ها رو از نزدیک و زاویه‌ی دید خودشون بررسی میکنی،
میبینی که این رفتار شرورانه چه ریشه‌ی عمیقی در گذشته‌ی فرد داشته و این حقیقت زندگی ماها ست.
وقتی همه‌ی داستان آدم‌ها رو بدونی،
احتمالا گاردی که نسبت بهشون داری پایین میاد.
یهو میبینی از زیر پوست کلفت «روبی متیوز» شرور،
یه دخترکوچولوی آسیب دیده‌‌ی مطرود سر در میاره که حقش نبوده باهاش بد رفتاری بشه
و رفتار‌های کوچک چطور میتونه اون بند نازکی رو که آدم‌ها رو به اندک داشته‌های خوبشون وصل کردن،
پاره کنه و در لبه‌ی پرتگاه قرارشون بده.

زندگی ما جز داستان‌های تکراری که نیست،
پس با دقت
ببینیدش :

#sex_education


سریالsex educationمنابع مطالعاتی
مهندس سابق زرگر طبیعت‌گرد طناز
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید