رویا رضایی، رشته کارگردانی ترم یک، دفاع مقدس، استاد علی اکبر حسنوند
(نقد فیلم ماجرای نیمروز ۱)
ماجرای نیمروز به کارگردانی محمدحسین مهدویان است و فیلمنامهاش توسط خود مهدویان و ابراهیم امینی نوشته شده است.
فیلم راجع به ترورهای سال ۶۰ به دست گروه مجاهدین خلق است. این ترورهای موفق مقامات پس از برکناری بنی صدر از ریاست جمهوری شکل گرفت.
فیلم به رابطهی بین یکی از اعضای سپاه و زنی از اعضای مجاهدین میپردازد که در گذشته با هم ارتباطاتی داشتهاند.
فیلم دربارهی تضاد بین ایدئولوژیهاست. در سازمانهای ایدئولوژیک هدف سازمان مهمتر از افرادِ آن است. این موضوع کشمکشهای بین دو گروه را پیچیدهتر میکند. ماجرای نیمروز بدون شک از مهمترین فیلمهای سینمای ایران است.
ماجرای نیمروز از نظر فضاسازی و موضوعی، مخاطب را به سالها قبل میبرد. ماجرای نیمروز پایبندی به واقعیت ندارد و بیشتر سعی در گیرایی و جنبهی نمایشی دارد. این فیلم از نظر ساختار و قصه پردازی یک درام درجه یک است.
سکانسهای آخر فیلم خیلی خوب کارگردانی شدهاند و به خوبی از بازیِ بازیگران استفاده شده است. مهدویان در فیلمهایش فضاسازی قوی دارد و در این زمینه بسیار تواناست.
(نقد فیلم ماجرای نیمروز ۱)
فیلم "ماجرای نیمروز: رد خون" در ادامه فیلم "ماجرای نیمروز" است. فضای آن به فضای فیلم اول نزدیک است. فیلمهای مهدویان حالت مستند گونه دارد که باعث میشود حالت واقعگونهای بگیرد.
داستان اصلی فیلم راجع به عملیات مرصاد است. مهدویان همه چیز را سیاه و سفید نمیبیند و به همین دلیل کشمکشهای درونی شخصیتهای منفی را نشان میدهد و اینکه شستشوی مغزی شدهاند.
در نیمروز ۱، سکانس آخر گروه مجاهدین از پا در میآیند و صحنهی شادیآور و متحدانهای نشان داده میشود. ولی در سکانس آخر ماجرای نیمروز ۲ گسستگی و جدایی بین کاراکترها را میبینیم که بسیار تلخ و غمانگیز است.