ویرگول
ورودثبت نام
دست به قلم
دست به قلم
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

من ، مترو و مرد تسبیح به دست



امروز صبح مثل همیشه سوار مترو شدم تا به محل کارم بروم . مثل همیشه قطار آمد و درب های واگن آژیر کشان به من خوش آمد گفتند و اجازه ی ورود دادند . من هم وارد شدم و چون از در ورودی که باز می شود همواره دل خوشی نداشتم ، در کنار درب روبروی آن ایستادم و دستم را از میله ی نصب شده در واگن گرفتم تا با ترمز های گهگاهی و بی حساب و کتاب قطار به این ور و آن ور پرت نشوم و باری بر روی دوش دیگر مسافران نباشم .

از آنجایی که من تازه وارد به واگن نبودم و انسان های دیگری در ایستگاه های بالاتر وارد شده بودند و فضا را اشغال کرده بودند ، من به ناچار در وسط فضای در ایستاده بودم . یک آقا در سمت راست و یک آقا در سمت چپ من به شیشه های دو طرف درب که به صندلی ها متصل است تکیه داده بودند .

آقایی که در سمت راست من ایستاده بود چشمانی سرخ، و تسبیحی با دانه های سبز غیر شفاف در دست داشت . دایما دانه های تسبیح را می گرداند . از آنجایی که ماسک داشت فقط حرکت کوچک دهانش را زیر ماسک حس می کردم . داشت ذکر می گفت . از آنجایی که خواستم با کمی شوخ طبعی با او سر صحبت را باز کنم ، گفتم : " آقا !! دونه هاش رو می شماری خسته نشدی !!! لا اقل بازش کن و بشمار !!! ندید می گم صد تایی می شه ...

آقا !!!! اصلا می دونی موقع ذکر گفتن چی می گن ؟؟؟ فکر کنم همه اش - سبحان الله - باشه . درسته ؟؟ "

اون آقا با لبخندی گفت : " از من چرا می پرسی ؟؟؟ توی گوگل سرچ کن می فهمی ؟؟؟ زیاد حال سر و کله زدن با کسی رو ندارم . راستی می دونی چطوری می تونم برم بازار ؟؟"

آدرس بازار رو به آقا دادم .

بعد گوگل رو باز کردم و جستجو کردم : " ذکر تسبیح ".

در سایت ویکی شیعه این مطلب رو پیدا کردم :

تسبیحات حضرت زهرا پس از هر نماز (واجب یا مستحب) مستحب است اما ذکر آن پس از نماز صبح مستحب مؤکد است. چنان‌که از متون روایی شیعه بر می‌آید گفتن تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها شرایطی دارد:
حفظ و رعایت ترتیب اذکار و تعداد هر ذکر؛ (اول الله‌اکبر ۳۴ بار، الحمدلله ۳۳ بار و بعد سبحان‌الله ۳۳ مرتبه)؛ جایز است ذکر سبحان الله جلوتر از ذکر الحمد لله گفته می‌شود، ولی بهتر آن است که ذکر الحمد لله جلوتر گفته شود.
حضور قلب و توجه معنوی در هنگام تسبیح؛
آغاز کردن ذکر تسبیح بلافاصله پس از پایان نماز و بدون برهم زدن حالت نماز و انجام کاری دیگر؛
رعایت موالات بین اجزای تسبیح به معنای فاصله نیانداختن بین اذکار و قطع نکردن تسبیح با کاری دیگر.[۳]

تا اینجا متوجه شدم که ذکر گفتن با تسبیح چگونه است .

البته این تسبیحی که امروزه می بینیم در ادیان دیگر هم وجود دارد . مثلا تسبیح حضرت مریم بدین شکل است : "درود بر تو ای مریم،
پر از نعمت،
خدا با توست،
میان همه زنان تو مبارک هستی،
و عیسی میوه درون تو مبارک است.
ای مریم مقدس،
مادر خدا برای ما گنهکاران اکنون و در هنگام مرگ دعا کن، آمین "

تا اینجای قضیه رو متوجه شدم که اون آقا داشت ذکر تسبیح می گفت و اطلاعات خوبی هم به دست آوردم .

چند دقیقه ای کنار اون آقا ایستاده بودم و بعد از صحبتی که با هم داشتیم . تسبیح رو دور انگشتش دوبار ساعت گرد و سه بار هم پاد ساعت گرد چرخوند و در جیبش گذاشت .

این تکه تسبیح گردوندن رو متوجه نشدم . یعنی این هم جزو تسبیح هست یا نه ؟؟؟؟؟ بهتره جواب این بخش رو خودتون پیدا کنید ...

و این هم داستان تسبیح .

فعلا تا بعد .

نظر یادتون نره .

تسبیحذکر تسبیح
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید