نیل سایمون Neil Simon
یکی از بزرگترین و برجستهترین نمایشنامهنویسان آمریکایی است که آثارش به عنوان نقطه عطفی در تاریخ تئاتر و سینمای آمریکا شناخته میشود. او در ۴ ژوئیه ۱۹۲۷ در برانکس، نیویورک، به دنیا آمد و در ۲۶ اوت ۲۰۱۸ در سن ۹۱ سالگی درگذشت. نیل سایمون با خلق بیش از ۳۰ نمایشنامه و چندین فیلمنامه، توانست تأثیری عمیق و پایدار بر فرهنگ و هنر آمریکا بگذارد. این مقاله به بررسی کامل زندگی هنری و شخصی این نویسنده بزرگ میپردازد.
نیل سایمون در خانوادهای یهودی با اصالت روسی به دنیا آمد. پدرش، ایروینگ سایمون، فروشنده پوشاک بود و مادرش، مامی سایمون، خانهدار بود. خانواده او در دوران رکود بزرگ اقتصادی آمریکا با مشکلات مالی زیادی روبرو بود که این تجربیات سخت، تأثیر زیادی بر زندگی و آثار هنری نیل سایمون گذاشت. سایمون از دوران کودکی به هنر و ادبیات علاقهمند بود و از همان ابتدا نشان داد که دارای استعداد ویژهای در نوشتن است.
نیل سایمون ابتدا کار خود را به عنوان نویسنده طنز در تلویزیون آغاز کرد. او به همراه برادرش دنی سایمون به نوشتن نمایشهای کمدی برای برنامههای تلویزیونی معروفی مانند «Your Show of Shows» و «The Phil Silvers Show» پرداخت. این تجربهها به او کمک کردند تا مهارتهای نویسندگی خود را تقویت کند و به سبک خاص خود در نوشتن برسد. همکاری با بزرگان طنز تلویزیون، سایمون را با اصول کمدی و دیالوگنویسی آشنا کرد و او را برای ورود به عرصه تئاتر آماده ساخت.
نخستین موفقیت نیل سایمون در تئاتر با نمایشنامه Come Blow Your Horn در سال ۱۹۶۱ رقم خورد. این نمایشنامه با استقبال خوبی روبرو شد و باعث شد سایمون به عنوان یک نمایشنامهنویس برجسته شناخته شود. در ادامه، او نمایشنامههای موفق دیگری مانند Barefoot in the Park» (۱۹۶۳) و «The Odd Couple(۱۹۶۵) را نوشت که هر دو با موفقیتهای بزرگی روبرو شدند و جوایز متعددی را برای او به ارمغان آوردند.
یکی از ویژگیهای بارز نویسندگی نیل سایمون، توانایی او در خلق دیالوگهای طبیعی و خلاقانه است. دیالوگهای او به طور معمول سرشار از طنز و شوخیهای هوشمندانه هستند که بهطور همزمان عمق و پیچیدگی شخصیتها را نیز به نمایش میگذارند. این دیالوگها نه تنها برای ایجاد لحظات کمدی، بلکه برای بسط شخصیتها و پیشبرد داستان نیز به کار میروند. سایمون از این طریق موفق میشود تا مخاطبان خود را به سرعت با شخصیتها و داستانهایش آشنا کند و آنها را به دنیای آثار خود جذب نماید.
دیگر ویژگی بارز آثار سایمون، توانایی او در ترکیب طنز و درام است. او بهطور ماهرانهای لحظات کمدی را با لحظات عاطفی و جدی در هم میمیزد، به گونهای که این دو عنصر نه تنها تداخلی با هم ندارند، بلکه یکدیگر را تقویت میکنند. این ویژگی باعث میشود تا آثار سایمون هم از نظر سرگرمی و هم از نظر عمیق بودن محتوایی، موفق باشند.
تحلیل دیالوگها و سبک نویسندگی
دیالوگهای سایمون معمولاً با ریتمی سریع و شوخیهای پینگپونگی همراه هستند که این خود باعث میشود تا صحنهها پویا و زنده به نظر برسند. او از تکرارهای ظریف و بازیهای زبانی استفاده میکند تا تأکیدی بر شخصیتپردازی و تمهای نمایشنامههایش داشته باشد. برای مثال، در نمایشنامه «زوج عجیب»، دیالوگهای فلیکس و اسکار به خوبی تضاد شخصیتهای آنها را نشان میدهد. اسکار با زبان ساده و مستقیم خود، نمایانگر شخصیتی بینظم و آزاد است، در حالی که فلیکس با استفاده از زبان رسمی و دقیق، شخصیتی منظم و محتاط را به نمایش میگذارد.
ترکیب طنز و درام
تعداد کمی از نمایشنامهنویسان آمریکایی به سطح گسترش و تکثیری که نیل سایمون به آن دست یافته، رسیدهاند. سایمون که بیش از ۲۰ نمایشنامه، فیلمنامههای متعدد و برنامههای تلویزیونی نوشته است، نامی عمومی برای خود ساخته است که مرزهای بسیاری از هنرمندانی که کارشان محدود به عرصه تئاتر است را فراتر میبرد. سایمون که عمدتاً به خاطر کمدیهایش شناخته میشود، به دلیل روش فرمولیاش در نوشتن، نقدهای مختلط تا خوبی دریافت کرده است؛ هرچند که موفقیت تجاریاش ادامه داشته است. به گفته مطالعات درام آمریکایی، ۱۹۴۵ تا کنون، جایزه تونی سال ۱۹۶۵ سایمون برای بهترین نویسنده نمایشنامه برای "زوج عجیب" و داشتن چهار کمدی که به طور همزمان در سال ۱۹۶۶ در برادوی به روی صحنه میرفتند، شهرتش را از طریق کمدی به دست آورد؛ با این حال، سایمون نویسندهای است که با هر تلاش جدید خود از نظر سبکشناسی به چالش میکشد. نمایش نیمهاتوبیوگرافیک "Biloxi Blues" جایزه تونی ۱۹۸۵برای بهترین نمایش و نمایشنامه دراماتیک "Lost in Yonkers" جایزه پولیتزر درام ۱۹۹۱، بالاترین جایزه ادبیات آمریکایی، را همراه با جایزه تونی برای بهترین نمایش به دست آورد ("مصاحبهای با نیل سایمون"، در مطالعات درام آمریکایی، ۱۹۴۵ تاکنون، جلد ۶، شماره ۲، ۱۹۹۱، صفحات ۱۵۳-۷۶). او همچنین در تراژیکمدی با "Jakes Women" و به طور مختصر در طنز با "Rumors" به چالش پرداخت.
در کتاب "گونههای در خطر: نویسندگان در مورد حرفهشان، دیدگاههایشان، زندگیشان صحبت میکنند"، اشاره شده است که این شروع حرفهای سایمون بود. در این زمان، او برای رادیو با "The Robert Q Lewis Show" نوشت و در یک کارگاه نویسندگی برای CBS که توسط گودمن ایس، طنزپرداز محبوب رادیو در آن زمان برگزار میشد، شرکت کرد. "The Robert Q Lewis Show" در را برای شغل بعدی سایمون در "Your Show of Shows" سید سزار باز کرد. سزار از سایمون خواست که برای سریال تلویزیونی او بنویسد و به نوبه خود مربی سایمون شد. گروبل ادامه میدهد که پیشنهاد سایمون این بود که "بین این دو [گودمن ایس و سید سزار] پنج سال گذراندم و بیشتر درباره آنچه که در نهایت قرار بود انجام دهم یاد گرفتم تا در هر تجربه قبلی." مرحله بعدی حرفه نیل سایمون، نمایشنامهنویسی و انتقال او به چشم عمومی بود.
برای به دست آوردن درک انتقادی از یک نمایشنامهنویس به اندازه سایمون، این کار اکنون به بررسی خلاقیت او به عنوان نمایشنامهنویس و به تبع آن، سبک او میپردازد. به طور موثر تحلیل کردن همه آثار سایمون یک کار بزرگ خواهد بود؛ اما، در جستجوی اختصار و شاید واضحترین نمایندگی از سایمون، تحقیق بر روی "Come Blow Your Horn"، "Barefoot in the Park"، و "Lost in Yonkers" ارائه خواهد شد. این قطعات به دلیل جایگاههای منحصر به فردشان در مراحل مختلف حرفه سایمون انتخاب شدهاند. به عنوان اولین نمایشنامهاش، "Come Blow Your Horn" فرصتی بینظیر برای جنبههای توسعه سایمون به عنوان نمایشنامهنویس و فرایند نوشتن او ارائه میدهد. "Barefoot in the Park" نمایشنامه بعدی است که بررسی خواهد شد، عمدتاً به دلیل جایگاهش به عنوان طولانیترین اجرای موفق سایمون. در نهایت، نمایشنامه برنده جایزه پولیتزر "Lost in Yonkers" به دلیل عمقی که میتوان در نوشتن سایمون یافت، بررسی خواهد شد. برای فهرست کامل نمایشنامههای سایمون و تاریخ اجرای آنها، به پیوست A مراجعه کنید.
در مقدمه سایمون بر خودزندگینامهاش، "Rewrites"، سایمون مینویسد که...
اگرچه دوراهی یک دسته از موقعیت است، بیشتر تاکید بر خطراتی است که شخصیتها در آن قرار میگیرند. سایمون از این قطعه بلاغت برای جلوگیری از نوشتن کهنه و بازی برای یک موضوع خاص به طور کامل استفاده میکند و به طور ارگانیک بدون هدف خاصی بروز میکند. برای خدمت به این دوراهی، سایمون از مخزن تجربیات شخصی خود، استفاده سیستماتیک از طنز، و شناسایی مخاطب استفاده میکند.
قبلاً اشاره شد که سایمون به شدت از تجربیات شخصی خود هنگام نوشتن بهره میبرد، و اگرچه شخصیتها و وقایع ممکن است بازنمایی کلمه به کلمهای از حافظه نباشند، اغلب به عنوان بذری برای دوراهی عمل میکنند. "Broadway Bound" به گفته سایمون، بیشترین خودزندگینامهگرایی را دارد که میگوید "من در مورد دعواها و اینکه برای من به عنوان یک کودک شنیدن آنها چگونه بود صحبت کردم" و نتیجهگیری میکند که "من تا زمانی که کسی بعد از اولین خواندن نگفت که نمایش واقعاً نامهای عاشقانه به مادرم بود، متوجه نشدم! او بیشترین رنج را در همه اینها داشت. او کسی بود که تنها ماند" (بررسی پاریس).
استفاده سیستماتیک از طنز چیزی است که سایمون آن را به یک علم تبدیل کرده است. به جای نوشتن جوکها یا بازی کردن با آنها، هدف نهایی در کار او منطق است؛ بنابراین، وقتی سایمون بیان میکند "چیزی که همیشه انجام میدهم این است که دوباره به چیزهایی که بدون هیچ نیتی در ابتدا تنظیم کردهام نگاه میکنم" و "بنیاد نمایش در آن پانزده یا بیست دقیقه اول تنظیم میشود" (بررسی پاریس) او شروع یک سیستم را تعریف میکند که به دوراهی او خدمت میکند. مخاطب ابتدا با وضعیت ثابت و تمام عناصر درون آن آشنا میشود و سپس انتظار میرود که به آن "بخندد". با داشتن این بنیاد محکم، سایمون آزاد است که به آن شرایط اولیه برای خنده بازی کند. مخاطب اجازه دارد از منطق خود استفاده کند تا زمانی که چیزی دو یا سه بار تکرار میشود، اثر کمیک بزرگتر باشد سایمون درباره روش خود در قطعه زیر یک حکایت ارائه میدهد:
در "Broadway Bound"، وقتی استن به یوجین هنر کمدی را آموزش میدهد، یوجین میگوید: "این فقط یک طرح کمدی است. آیا باید اینقدر منطقی باشد؟ ما نقشههای کانال سوئز را نمیکشیم." و استن میگوید، "بله، میکشیم. اگر منطقی نباشد، خندهدار نیست."
سایمون هرگز حس واقعی خطر و ضرورت لازم برای نگرانی یا اهمیت دادن به شخصیت اصلی چارلی بروک را ایجاد نمیکند" (راهنمای تئاتر مریلند). از سمت دیگر کشور، نقد هالی مارتی از "The Oregonian" برای نمایش "شایعات" آمده است. مارتی نظر خود را با عنوان مقاله ابراز میکند: "نقد تئاتر لیکوود: 'شایعات' هر چیزی خندهدار در این کمدی نیل سایمون ثابت نشده است." درون مقاله، مارتی نمایش را با این بیان که "نوشتن سایمون اینجا آنقدر شلخته و خستهکننده است، آنقدر پر از جوک اما فاقد ظرافت، آنقدر بیتوجه به منطق درونی خود، آنقدر بیهوده تکراری که باور نمیکند کسی واقعاً توجه کند" (The Oregonian) تحقیر میکند.
نیل سایمون در میان منتقدان و مخاطبان آمریکایی در پنجاه سال گذشته شهرتی به دست آورده است. از آثار او، بیشتر به خاطر پیشنهاد خود او که تقریباً منحصراً از تجربیات شخصی و الهام کشیده شده است، سعی در نوشتن برای منطق به جای خنده دارد و به مفهوم تکرار به خاطر طنز معتقد است، شناخته میشود. همه این عناصر باید به دوراهیای که شخصیتها در آن گرفتار شدهاند، خدمت کنند. از طریق این تکنیکها، سایمون اغلب به هدف تماتیک خود از شناسایی مخاطب دست یافته است. ورود او به طنز با نقدهای مختلطی مواجه شد که اغلب به "کمبود خطر" برای شخصیتها اشاره داشت. این اغلب به عنوان مشکلی در نوشتن خود توصیف میشد، اما تولیدات "شایعات" از نظر تجاری موفق بوده و مخاطبان عموماً از تجربه لذت بردهاند.
اکنون که درک کاری از سایمون به عنوان نمایشنامهنویس برقرار شده است، نیمه دوم این فصل به نظریههای کارگردانی که به غلبه بر موانع منحصر به فرد در کارگردانی کمدی نیل سایمون مربوط میشود، میپردازد. به طور خاص، طنز "شایعات" موضوع بررسی خواهد بود. شروع به طور گسترده و کار کردن به سمت اهداف خاص، روش ترجیحی میمسیس تا کنون بوده و با مرور برخی از مفاهیم اساسی کارگردانی قبل از پرداختن به کمدی ادامه خواهد داشت.
ویلیام بال، مدیر هنری معروف تئاتر محافظهکار آمریکایی، تعاریف مختصر و قابل استفادهای در کتاب خود، "احساس جهت: برخی مشاهدات درباره هنر کارگردانی" ارائه کرده است که بر اساس بوطیقا ارسطو است و مبنای بقیه این بخش خواهد بود. بال در کتاب خود ایده "عنصر غالب" را توصیف کرده است. او پنج امکان را (که از بوطیقا کشیده شدهاند) پیشنهاد میدهد "عناصر غالب یک نمایشنامه، طرح، شخصیت، تماشا، زبان و آهنگ هستند" (صفحه ۲۷ بال). بال پیشنهاد میکند که یک کارگردان باید بفهمد کدام یک از این عناصر برای کمدی مهمتر است.
سایمون بهطور برجستهای موفق به ترکیب طنز و درام شده است. او در آثار خود به شکل موثری از طنز برای تسکین لحظات تنشزا و بالعکس، از درام برای ایجاد عمق در شخصیتها و داستانها استفاده میکند. این ترکیب باعث میشود تا آثار او نه تنها سرگرمکننده بلکه عمیق و تأثیرگذار نیز باشند. به عنوان مثال، در نمایشنامه «فصل دوم»، سایمون به بررسی موضوعی جدی مانند مرگ و شروع دوباره میپردازد، اما از طنز به عنوان وسیلهای برای نرم کردن سختیها و تلخیهای زندگی استفاده میکند. این رویکرد نه تنها از بار عاطفی اثر نمیکاهد، بلکه آن را ملموستر و قابل درکتر میسازد.
مضامین اصلی آثار نیل سایمون
در آثار نیل سایمون، مضامین مختلفی به چشم میخورند که برخی از آنها به طور مکرر در آثار او ظاهر میشوند. یکی از این مضامین، موضوع خانواده و روابط خانوادگی است. سایمون در بسیاری از نمایشنامههای خود به بررسی پیچیدگیها و چالشهای روابط خانوادگی میپردازد. به عنوان مثال، در نمایشنامه «زوج عجیب»، او به شکلی طنزآمیز به تضادها و تفاوتهای دو دوست که با هم زندگی میکنند، میپردازد و از طریق این داستان به موضوعات گستردهتری مانند دوستی، تحمل و تفاهم میپردازد.
موضوع دیگری که در آثار سایمون به کرات دیده میشود، جستجو برای هویت و معنا در زندگی است. شخصیتهای او غالباً در موقعیتهایی قرار میگیرند که نیاز به بازنگری در زندگی و انتخابهای خود دارند. این جستجو برای هویت و معنا، اغلب با لحظاتی از شوخی و طنز همراه است، اما در نهایت به سوالات عمیقتری در مورد انسانیت و معنای زندگی منجر میشود.
بررسی آثار برجسته نیل سایمون:
زوج عجیب The Odd Couple
«زوج عجیب» یکی از مشهورترین آثار سایمون است که در سال ۱۹۶۵ نوشته شد. این نمایشنامه داستان دو دوست به نامهای اسکار و فلیکس را روایت میکند که به دلیل اختلافات شخصیتیشان در زندگی مشترک، موقعیتهای کمدی زیادی را خلق میکنند. اسکار، مردی بینظم و بیپروا است که پس از طلاق از همسرش، زندگی نامرتبی دارد. در مقابل، فلیکس، مردی منظم و محتاط است که پس از جدایی از همسرش، به شدت افسرده و حساس شده است. سایمون با استفاده از این تضاد، توانسته است تا موقعیتهای طنزآمیز بسیاری را به وجود آورد و در عین حال به بررسی مسائل جدیتری مانند دوستی و تحمل پردازد.
فصل دوم Chapter Two
این نمایشنامه که به نوعی بازتاب تجربیات شخصی سایمون پس از مرگ همسر اولش است، به بررسی مراحل مختلف یک رابطه عاشقانه جدید پس از یک فقدان عمیق میپردازد. شخصیت اصلی، جرج اشنایدر، نویسندهای است که پس از مرگ همسرش تلاش میکند تا با درد و غم خود کنار بیاید. او با زنی به نام جنی مکلین آشنا میشود و سعی میکند رابطه جدیدی را آغاز کند. سایمون در این اثر با ترکیب طنز و درام، به موضوعات پیچیدهای مانند غم و اندوه، عشق و شروع دوباره پرداخته است.
دختر خداحافظی The Goodbye Girl
این نمایشنامه که بعداً به یک فیلم موفق تبدیل شد، داستان یک زن و دخترش را روایت میکند که با یک بازیگر تئاتر عجیب و غریب همخانه میشوند. داستان حول محور شخصیت پائولا و دخترش لوسی میچرخد که پس از ترک شدن توسط دوست پسرشان، مجبور به همخانه شدن با الیوت گارفیلد، بازیگر عجیب و غریب میشوند. سایمون با استفاده از این موقعیت، به بررسی موضوعاتی مانند روابط انسانی، تحمل و سازگاری میپردازد و از طنز برای ایجاد لحظات سبکتر و سرگرمکننده استفاده میکند.
پابرهنه در پارک Barefoot in the Park
این نمایشنامه نیز یکی از آثار موفق سایمون است که داستان زوجی جوان را در نیویورک به تصویر میکشد که باید با چالشهای زندگی مشترک و تفاوتهای شخصیتیشان کنار بیایند. کوری و پل، تازه ازدواج کردهاند و در آپارتمانی کوچک و بدون امکانات در نیویورک زندگی میکنند. کوری زنی شاد و بیپروا است، در حالی که پل مردی منطقی و محتاط است. سایمون با استفاده از تضادهای شخصیتی این دو، موقعیتهای طنزآمیز و در عین حال احساسی بسیاری را خلق میکند و به بررسی موضوعات مهمی مانند عشق، تفاهم و تحمل در زندگی مشترک میپردازد.
تأثیر نیل سایمون بر تئاتر و سینما
تأثیر نیل سایمون بر تئاتر و سینمای آمریکا و جهان بینظیر است. او با سبک منحصر به فرد خود در نویسندگی، نه تنها به خلق آثار ماندگار پرداخت، بلکه راهی جدید برای ترکیب طنز و درام در تئاتر و سینما ارائه داد. آثار او بهطور مکرر بر روی صحنههای تئاتر و پردههای سینما اجرا شدهاند و بسیاری از آنها به فیلمهای موفقی تبدیل شدهاند.
سایمون با استفاده از زبان ساده و دیالوگهای طبیعی، تئاتر را برای مخاطبان گستردهتری قابل دسترسی کرد. او نشان داد که تئاتر میتواند همزمان هم سرگرمکننده و هم عمیق باشد. این رویکرد باعث شد تا بسیاری از تماشاگرانی که شاید قبلاً به تئاتر علاقهای نداشتند، به این هنر جذب شوند.
نیل سایمون با آثار خود تأثیر زیادی بر تئاتر و سینمای آمریکا و جهان گذاشت. توانایی او در خلق دیالوگهای طبیعی و خلاقانه، ترکیب طنز و درام و پرداختن به مضامین انسانی و جهانی، او را به یکی از برجستهترین نمایشنامهنویسان قرن بیستم تبدیل کرده است. آثار او همچنان بر روی صحن
ههای تئاتر و پردههای سینما اجرا میشوند و مخاطبان جدیدی را به دنیای تئاتر و هنر نمایش معرفی میکنند. سایمون با هنر و استعداد خود نشان داد که چگونه میتوان با استفاده از طنز، به موضوعات جدی و عمیق پرداخت و از این طریق نه تنها سرگرمی، بلکه تفکر و تعمق را نیز به مخاطبان ارائه داد. آثار او با پرداختن به موضوعات جهانی و انسانی، همچنان برای نسلهای آینده الهامبخش خواهند بود و تأثیر او بر تئاتر و سینما همچنان پایدار خواهد ماند.
موفقیتهای سینمایی
علاوه بر تئاتر، نیل سایمون در عرصه سینما نیز موفقیتهای زیادی کسب کرد. بسیاری از نمایشنامههای او به فیلمهای سینمایی تبدیل شدند که از جمله آنها میتوان به «The Odd Couple» و «Barefoot in the Park» اشاره کرد. او همچنین چندین فیلمنامه اورجینال نوشت که موفقیتآمیز بودند، از جمله «The Goodbye Girl» (1977) که برای آن نامزد جایزه اسکار شد. سایمون توانست با استفاده از دیالوگهای تیز و طنزآمیز خود، مخاطبان سینما را نیز مجذوب خود کند.
زندگی شخصی نیل سایمون با فراز و نشیبهای زیادی همراه بود. او چهار بار ازدواج کرد. همسران او شامل جوان بایگورن، مارشا میسون، دایان لندر، و الین جویس بودند. سایمون از این ازدواجها سه فرزند داشت. بسیاری از تجربیات زندگی شخصی او در نمایشنامههایش بازتاب یافتهاند. سایمون در مصاحبههایش بارها به تأثیر زندگی خانوادگی و تجربیات شخصی خود بر آثارش اشاره کرده است.
جوایز و افتخارات
نیل سایمون در طول دوران حرفهای خود جوایز و افتخارات زیادی کسب کرد. او چهار بار جایزه تونی را برای بهترین نمایشنامه دریافت کرد و همچنین در سال ۱۹۹۱ جایزه پولیتزر را برای نمایشنامه «Lost in Yonkers» به دست آورد. او همچنین جایزه انجمن نویسندگان آمریکا و جایزه گلدن گلوب را نیز دریافت کرده است. سایمون به عنوان یکی از پرکارترین و موفقترین نمایشنامهنویسان تاریخ تئاتر آمریکا شناخته میشود.
تأثیر و میراث
نیل سایمون یکی از پرکارترین و موفقترین نمایشنامهنویسان تاریخ تئاتر آمریکا است. آثار او به دلیل طنز قوی، شخصیتپردازی دقیق و توانایی او در به تصویر کشیدن مسائل انسانی و اجتماعی، مورد تحسین قرار گرفتهاند. نمایشنامههای او همچنان در تئاترهای سراسر جهان به اجرا درمیآیند و تأثیر او بر نسلهای بعدی نمایشنامهنویسان و کمدینویسان غیرقابل انکار است.
جمعبندی
نیل سایمون با زندگی پر فراز و نشیب خود و آثار برجستهای که خلق کرد، توانست جایگاه ویژهای در دنیای تئاتر و سینمای آمریکا به دست آورد. او با نمایشنامههایش توانست هم مخاطبان عام و هم منتقدان را تحت تأثیر قرار دهد و به یکی از مهمترین نمایشنامهنویسان قرن بیستم تبدیل شود. میراث او همچنان زنده است و آثارش الهامبخش نسلهای جدیدی از هنرمندان خواهد بود. نیل سایمون نه تنها با آثارش، بلکه با زندگی و شخصیتش، نمونهای از تلاش و پشتکار در دنیای هنر است و یاد او همواره در تاریخ تئاتر و سینمای جهان زنده خواهد ماند.
نویسندگان: مانی گنجعلی _ ملیکا انتظامی