ویرگول
ورودثبت نام
سید امین علوی
سید امین علوی
خواندن ۵ دقیقه·۲ سال پیش

همه چیز درباره مهاجرت فرهنگیان و دانشجو معلمان


تقریبا یکسالی هست که ذهنم درگیر مهاجرت هست تا همین یک ماه پیش واقعا تو برزخ بودم نه دلیل قانع کننده ای برای موندن داشتم و نه دلیل قانع کننده ای برای رفتن.

موضوع اون جا مهم میشه که برای برنامه ریزی برای آینده ام نیاز داشتم خیلی خیلی قطعی به این سوال پاسخ بدم که تهش قرار چی کار کنم، بمونم یا برم؟! اگه قرار بود وایستم هیچ وقت برنامه نوسیی رو شروع نمی کردم و یا حداقل در همون حد رفع نیاز های خودم و از روی علاقه ادامه میدادم و بیشتر دنبال راه اندازی بیزینس شخصی خودم میرفتم. اما اگه قصد قطعی رفتن رو داشتم باید خیلی جدی تر برنامه نویسی رو پیش می بردم.


من دانشجو دانشگاه فرهنگیان هستم و 8 سال تهعد خدمت دارم و باید تو این مدت بری آموزش پرورش کار کنم ، اگه بخوام قبل از این 8 سال انصراف بدم باد جریمه اش رو پرداخت کنم که هزینه کمی هم نیست.

اگه بخوام از طریق تحصیلی مهاجرت کنم باید هزینه ازادسازی مدرک به همراه جریمه این تهعد رو بدم

مدرک و ریز نمرات ما تو این 8 سال دست آموزش پرورش میمونه و حتی اگه یه روزی بخوام ارشد رو هم بخونم باز هم مدارک و ریزنمرات رو مستقیم به خودم نمیدن و به طور محرمانه برای دانشگاه مقصد فرستاده میشه تا تحت هیچ شرایطی امکان استفاده ازش رو نداشته باشی

البته این رو که مدرک دیپلم من بعد از اتمام کارشناسی ام رو میتونم بگیرم یا نه هنوز مطمئن نیستم و هر وقت جواب قطعی اش رو پیدا کردم تو کامنت ها مینویسم.چون حتی اگه مدرک دیپلم رو هم داشته باشم باز شاید بشه یه کارایی رو کرد.

پس تا این جای کار اگه قصد مهاجرت رو دارین باید بیخیال ارشد خوندن بشین هرچند خوندش هم توفیقی به جر افزایش ناچیز حقوق تون نداره.اگه ارشد بخواید بخونید علاوه بر تعهد قبلی یه تعهد جدید هم باید بدید که اون موقع دیگه پرداخت هزینه اش خیلی سرسام آور میشه و ضمن این که عمرتون رو تلف کردید.اگه قرار ارشدی خونده بشه بهتره تو کشور مقصد بخونید تا طی دو سالی که هنوز با قوانین و فرهنگ اون کشور آشنا نشدین مشغول تحصیل باشین.

پس تا این جای کار پرونده مهاجرت تحصیلی تقریبا بسته میشه چون هزینه آزاد سازی مدرک زیاد هست و اگه بخواید چن سال از اون تهعد رو انجام بدید تا هزینه اش کم بشه هم باز شما عمرتون رو تلف کردید چون شما قرار نیست اینجا بمونید


اگه شرایط مشابهی مثل من دارین یه گروه تلگرامی زده شده که بتونیم اطلاعات جدیدتر رو سریع تر با هم دیگه شیر کنیم و به سوالات هم دیگه جواب بدیم، بچه ها هم حسابی توش فعال ان...این آدرسش هست:
https://t.me/mohajerat_farhangian

این وسط دو تا قانون دیگه هم هست که باید بدونید:

یکی این که کارت پایان خدمت شما بعد از 8 سال خدمت شما تو آپ داده میشه و بنابراین اگه قبل این 8 سال بخواین انصراف بدین باید سربازی هم برید(البته تا جایی که میدونم 1 سال فرصت دارید و اگه قبل این یکسال مهاجرت کنید وثیقه ای که گذاشتید رو ضبط میکنن و از اون به بعد فقط اجازه دو بار ورود به کشور رو دارید که مجموعا حضورتون تو کشور نباید بیشتر از 3 ماه بشه)

مورد بعدی این که اگه شما استخدام رسمی آپ شده باشین 2 تا 3 سال میتونید مرخصی بدون حقوق داشته باشین که این یک فرصت عالی هست چون شما میتونین تو ای دوران شانس تون رو امتحان کنین و اگه اگه به هر دلیل نتونستین تو کشور مقصد کار پیدا کنید یا اقامت دائم رو بگیرید برگردین سر شغل اولتون.

البته این که ایا آپ این مرخصی رو به راحتی میده یا نه رو نمیدونم ولی چیزی هست که تو قانون اومده و فک میکنم اگه شما یه دلیل قانع کننده بیارید مثل این که مثلا افسردگی گرفتید یا هر چیز دیگه بعید میدونم مخالفتی بکنن.

البته اگه شما هنوز استخدام آزمایشی باشید فقط 2 ماه اجازه مرخصی بدون حقوق رو دارین، این که چه زمانی رسمی میشید رو دقیق نمیدونم ولی بعضی ها میگن بعد از اتمام دوران کارشناسی از ازمایشی تبدیل میشیم به رسمی و بعضیا هم میگن تو سال دوم خدمت مون رسمی میکنن ،این رو باید دقیق تر بپرسید ولی احتمال این که تو همون اوایل خدمت و سال اول رسمی بشیم بیشتر هست.

روش دومی که شاید بتونیم ازش استفاده کنیم جاب آفر هست. گرفتن جاب آفر هم دردسر های خودش رو داره و بعضی شغل ها نیاز به گرفتن یک مجوزی به نام LMIA دارن(تو کانادا) که گرفتن اش تقریبا غیر ممکن...اما بعضی مشاغل هستن که نیازی به گرفتن این مجوز ندران و شامل مشاغلی هست که دولت کانادا میدونه همیشه نیرو کار کم هست براش و نیرو خود کشور کانادا بیکار نیستن

لینک زیر به طور کامل جاب افر رو توضیح داده و در ضمن اون وسط ها شایدم آخرا هم مشاغلی که نیاز به گرفتن LMIA ندارن رو لیست کرده

https://trustimm.com/services/temporary-canadian-work-visa/

پس شما اگه بتویند جاب افر یک شرکت کانادایی (یا اروپایی) رو بگیرید(مثل برنامه نویسی و از طریق لینکدین و...) میتونید بدون نیاز به داشتن مدرک تحصیلی تون و آزاد سازی اش مهاجرت کنید و تو ایران مرخصی بدون حقوق بگیرید و...خوبی این روش این که اگه منصرف شدین از مهاجرت میتونید برگردید و به شغل معلمی تون برسید اگه هم همه چیز به خوبی خوب گذشت که دیگه به قول معروف خر شما از پل گذشته و این آپ که باید دنبال شما فرار کنه برای پرداخت ها (البته میتونن به ضامن تعهد نامه شما فشار بیارن و حقوق اون رو مسدود کنن)

ضمن این که اگر هم لازم شد پرداخت کنید که احتمالا هم هر جور شده از حلقممون بیرون میکشن شما جریمه و هزینه تحصیل 4 سال + 3 سال گذشته رو پرداخت میکنید که احتمالا اون موقع با توجه به تورم موجود ارزش اش خیلی کم شده.

تنها مشکل در این هست که تو یه سایتی خوندم کارمندان دولت های خارجی نمی تونن جاب افر بگیرین این که چه قدر صحت داره رو نمیدونم اما به محض این که جواب این رو هم پیدا کردم تو کامنت ها مینویسم، خودم بعید میدونم که مشکلی داشته باشه چون به هر حال اون آفیسر سفارت چه طوری میخواد بفهمه که من کارمند آپ هستم؟


(توضیحات اضافه تو کامنت ها نوشته شدن)



اگه شرایط مشابهی مثل من دارین و قضیه براتون ابهام داره یه گروه تلگرامی زده شده که بتونیم اطلاعات جدیدتر رو سریع تر با هم دیگه شیر کنیم و به سوالات هم دیگه جواب بدیم، بچه ها هم حسابی توش فعال ان...این آدرسش هست:

https://t.me/mohajerat_farhangian





چرا ایران برای غیر کارمندان دولت جای مناسبی برای زندگی نیست؟

https://virgool.io/@m_98969128/8-%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B2%D8%A7-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA-480-%DA%AF%D8%B1%D9%85-%DA%AF%D9%88%D8%B4%D8%AA!-mk5w05arsuvm?source=newFeed---AP--------1

مهاجرتدانشجو معلمفرهنگیانبرنامه نویسیمهاجرت دانشجو معلمان
علاقه مند به استارتاپ، تکنولوژی ،برنامه نویسی وب و بازارهای مالی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید