سنگ نگارهای ایران
چرا بیشترین نقوش سنگ نگاره های ایران بزکوهی است؟
Why the most Rock art’s pattern in Iran are Ibex?
اگر پژوهشگری بخواهد در عرصه ی علوم انسانی، سیر تمدن و باورهای فرهنگی مردمان ایران باستان مطالعه و پژوهش داشته باشد؛ لازم است که چرایی و مضامین نقوش و طرح های بزکوهی در سبک های هنری گونان، بویژه سبک هنری اندیشه نگار را بداند؛ وگرنه سوال بزرگ پژوهش او همچنان پا برخواهد بود.
وقتی ما طرح های بزکوهی روی سفالینه های پیش از تاریخ را حیوان تفسیر کنیم؛ آغاز یک بیراهه است و وقتی ما طی دهه ها هنوز برایمان فراوانی نقوش بزکوهی داخل غارها و کوه ها و طرح های بزکوهی روی سفال ها با آن همه پیام های ساده، پیچیده و متنوع که به شکل های آشکار و نهان در سنگ نگاره های غارها، کوه ها، طرح روی سفالینه ها، پیکره های مفرغی، دست بافت ها و خالکوبی ها برایمان سوال نشده؟ پس ما در کاوش های باستان شناسی به دنبال کشف و پاسخ به چه هستیم؟
بزکوهی یکی از کد های مهم ایرانیان باستان است(بویزه ایلام کهن)؛ که رد پای آن با همان مضامین در نقاط مختلف فلات ایران و حتی بیرون از قلمرو آن اقلیم هم دیده می شود.
رد پای بزکوهی ناجی در اسطوره ها (ماری و ماریانه)، شاهنامه (خوان دوم شاهنامه)، داستان ها (لی لی حوضک) و باورهای آیینی شب های جمعه در نقاط مختلف ایران هم اکنون نیز دیده می شود.
این نوشتم تا بماند یادگار من نمانم خط بماند ماندگار- (سنگ نوشته پیشینیان)
با احترام- محمد ناصری فرد
1403/4/22