بازی انتقام جویان. یک بازی شکست خورده! با این که میتونست یک بازی معرکه باشد، اما تبدیل شد به یک بازی خیلی بد. بازی که شاید تونسته باشه مارول فن هارو راضی نگه داشته باشه اما گیمر ها بسیار از این بازی ناراضی اند و من امروز میخوام این بازی رو نقد کنم و ایرادات این بازی رو بگم.
توجه: این نقد حاوی اسپویل است.
گیم پلی این بازی کمی خسته کننده و تکراری است. در اکثر بازی ها شاهد هستیم که دشمنانی به ما حمله میکنند شامل چند گروه متفاوت هستند که هر کدام نوچه های دشمنان متفاوت هستند. اما در این بازی همه ی کسانی که به ما حمله میکنند برای A.I.M کار میکنند و بیشترشان ربات هستند که بعد از یه مدت خسته کننده میشود. سازندگان بازی میتونستند به جز A.I.M ، از سازمان هایی مانند S.W.O.R.D و H.Y.D.R.A استفاده کنند که مطمئنم بازی خیلی بهتر میشد. مخصوصا هایدرا!
نکته ی دیگر این که این بازی هیچ معما و پازلی ندارد که مغز مارا به چالش بکشد و از حالت تکراری در بیاید و تنها کاری که باید بکنیم زدن دشمنان است! حتی چیزی که در بیشتر بازی ها وجود دارد حالت مخفی کاری است که در برخی مراحل خاص بازی لازم است انجام شود که در این بازی به اندازه کافی وجود نداشت و اگر داشت، میتوانست گیم پلی را متنوع تر کند. البته در مرحله اول بازی که کامالا خان از قدرت های خودش برای زدن دشمنان استفاده نمیکرد برای مدت کوتاهی لازم بود مخفی کاری انجام بدهیم ولی دیگر از آن به بعد فقط باید دشمنان را بزنیم.
بخش تکراری دیگر این بازی چالش ها و ماموریت های فرعی بازیست.اگر دقت کرده باشید همیشه یا باید چند نفر از نا انسان ها و یا مامورین شیلد را نجات بدیم، یا روی بخشی دایره ای شکل بایستیم و تکان نخوریم و تا میتونیم دشمنان را بزنیم و یا برویم چند دستگاه را نابود کنیم که نقشه AIM نقش بر آب شود! حتی اگر دقت کرده باشید در همه ی مراحل فرعی بازی باید وارد یک آسانسور شوید! همیشه!
داستان بازی به اندازه کافی جذاب نیست. این که از A.I.M به عنوان شرور اصلی داستان استفاده کردند به نظرم خوب نبود. اگر هایدرا شرور اصلی داستان میشد معرکه بود! واقعا اگر هایدرا در این بازی بود خیلی خوب میشد. البته اگر هم هایدرا و هم ا ی م در این بازی بودند خیلی بهتر میشد چون همانطور که گفتم دشمنان اصلی داستان بهتر است که متنوع باشد.
یکی دیگر از بدی های داستان این بازی این بود که تا آخر بازی، همه ی اعضای انتقام جویان باز نمیشدند و به ترتیب داستان، شخصیت ها قابل بازی میشدند. البته این ویژگی بدی نیست چون بازیکن را برای باز شدن همه ی شخصیت ها مشتاق میکند. ولی از طرفی ممکن است از آیرون من یا کامالا خان خوشتان نیاید و دلتان بخواهد با کاپیتان آمریکا بازی کنید اما مجبورید با آن ها بازی کنید و باید تا پایان بازی صبر کنید تا کاپیتان آمریکا برایتان باز شود و این ویژگی واقعا اعصاب خرد کن است!
این بازی باس فایت های چندان خوبی نداشت. باس فایت آخر یعنی موداک خوب بود و اینکه میشود نوبتی به جای همه ی شخصیت های انتقام جویان حمله کرد جالب بود. ولی به جز موداک، تنها تسک مستر و ابامینیشن باس های معروف کمیک بودند. مثلا برخی باس فایت های دیگر ربات جنگی (Warbot) و سفینه جنگی (Warship) بودند که ربات بودند و انگار سازندگان بازی فقط برای اینکه باس فایت های بازی را بیشتر کنند و بازی را طولانی تر کنند، این دو باس را در بازی قرار دادند! در صورتی که میتونستند از دشمنان معروف تر انتقام جویان مانند بارون زیمو، ماندارین و لوکی استفاده کنند. انگار سازندگان بازی حوصله کافی به خرج ندادند!
بازی صداپیشگان خوبی دارد. مثل نولان نورث، گوینده تونی استارک که یکی از بهترین گویندگان گیم و انیمیشنه. و تروی بیکر در نقش بروس بنر که واقعا صدای خیلی خوبی دارد. اما در این بازی نتوانست از صدای خودش به خوبی استفاده کند چون در نقش بروس بنر خیلی صداش آروم بود و سعی داشت جدی باشد. لورا بیلی در نقش بلک ویدو و تریویس ویلینگام در نقش ثور هم قبلا خودشون رو در انیمیشن avengers assemble ثابت کرده اند و صدایشان خیلی به تقش هایشان میخورد. گوینده کامالا خان هم خوب بود اما من خودم به شخصه از گوینده کاپیتان آمریکا خوشم نیامد. میتونستند از گوینده بهتری استفاده کنند.
قدرت های قهرمانان
یک از خوبی های این بازی، قدرت های هر یک از اعضای انتقام جویان است. مثلا این که میشود زره هالک باستر مرد آهنی رو احضار کرد، این که میشود هنگام بازی به جای ثور بایفراست رو احضار کنیم یا این که میشه بفهمیم واقعا هالک چرا انقدر له کردن (Smash) رو دوست داره! تجربه کردن این قدرت ها برای مارول فن ها خیلی میتونه جالب و هیجان انگیز باشه!
کاستوم ها و لباس های جالب
این بازی برای هر شخصیت کاستوم های باحالی در نظر گرفته که بعضی ها از روی برخی از داستان های کمیک الهام گرفته شده اند.
_ اگر گیم پلی متنوع تر بود. دشمنانی متفاوت به ما حمله میکردند و در بازی چندین پازل و معما وجود داشت که ذهن مارا به چالش بکشد.
_ اگر به جای AIM، از سازمانی بهتر مثل هایدرا استفاده میکردند. اینجوری از شخصیت هایی مثل رد اسکال، بارون زیمو و آرنیم زولا هم در باس فایت ها استفاده میشد. آره من کلا از هایدرا خوشم میاد :)
_ اگر به جای اینکه منتظر باشیم تا همه ی اعضای اونجرز به داستان اضافه شوند، همه از همان اول در بازی باشند و ما در طول بازی برای هر ماموریت شخصیت خودمون رو انتخاب کنیم. حتی اگر به جز مکان هایی هلی کریر شیلد و ant hill میتونستیم به برج انتقام جویان که مهمترین مکان انتقام جویان هست برویم، بازی جالب میشد.
_ اگر از اعضای بیشتری از انتقام جویان در طول داستان بازی استفاده میکردند و بیشتر اعضای اونجرز مثل پلنگ سیاه، کاپیتان مارول، مرد مورچه ای، دکتر استرنج و... در داستان اصلی بازی نقش داشتند و کمک میکردند. نه اینکه به مرور در DLC اضافه شوند.
_ برای باس فایت ها از شرور های معروف تر کمیک استفاده میکردند.
_ بازی چالش های بیشتری داشته باشد.
سازندگان بازی اصلا روی ساخت بازی این بازی وقت کافی نذاشته اند. اکثر دشمنان ربات بودند. هر جا کم میاوردند ربات میزاشتن! در صورتی که میتونستند از شرور های بهتری استفاده کنند. میتوانستند اعضای بیشتری از انتقام جویان را در بازی اضافه کنند. اما سازندگان بازی خیلی کم کاری کردند در صورتی که این بازی پتانسیل این را داشت که در سطح بازی Spider man ps4 باشد و یا حتی بهتر. اما متاسفانه شکست خورد.
_ اگر شما مارول فن هستید و طرفدار انتقام جویان هستید، حتما این بازی رو انجام بدین چون بازی کردن در نقش قهرمان های مورد علاقه، خیلی تجربه جالبیه.
_ اگر شما گیمری هستید که تجربه بازی هایی مثل ghost of tsushima ، Spider man ps4 و god of war را دارید، به نظرم از انجام دادن این بازی خودداری کنید چون بازی انتقام جویان نسبت به این بازی ها واقعا خسته کننده است!
ممنون که این پست را مطالعه کردید. این نقد رو بر اساس بازی که خودم انجام دادم نوشتم و اگر انتقادی از نقد بنده دارید خوشحال میشم بهم بگید.
شما این بازی رو انجام دادید؟ نظر شما در مورد این بازی چیه؟