بیشتر نویسندگان می دانند که هنگام چاپ خود کتاب ، یک جلد عالی یک ضرورت است. این توجه خواننده بالقوه را به خود جلب می کند و با روش های ظریف و نه چندان ظریف به او می گوید که چه انتظاری از داستان شما دارد. متأسفانه بعضی اوقات به صفحات داخلی (که به عنوان "داخلی" کتاب گفته می شود) به این اندازه فکر یا توجه نمی شود.
اریک اسپایکرمن ، طراح کتاب ، یک بار نوشت: "من کتاب های زیادی را دیده ام که جلدهای عالی دارند اما محتوایی وحشتناک دارند. مثل بسته بندی عالی است ، اما وقتی آن را باز می کنید ، غذای داخل آن قهوه ای و کسل کننده به نظر می رسد. هنوز هم ممکن است مغذی باشد ، اما اشتهای من از بین رفته است. "
این که آیا در نهایت یک کتاب روی کاغذ خوانده می شود یا یک کتابخوان الکترونیکی ، طراحی کتاب داخلی می تواند لذت یک کتابخوان را از بین ببرد یا از بین ببرد. چیدمان کتاب ها خاص است و قطعاً همه نوع نیست. طرح نیز باید برای سبک و ژانر کتاب تنظیم شود. به عنوان مثال: یک کتاب هنری هرگز نباید عناصر گرافیکی را با متن زیاد شلوغ کند - نکته اینجاست که خواننده می خواهد این هنر را ببیند! چیدمان شلخته ، شتابزده یا ناسازگار کتاب پیام بدی را به خواننده می فرستد و می تواند خواندن کتاب را دشوار یا خسته کننده کند.
فضای داخلی کتاب قدرتمند در دو زمینه مهم دلپذیر و متعادل است: حروفچینی (قلم ، اندازه نوع ، فاصله بین خطوط و خط فاصله هایی که خطوط را می شکند) و طرح بندی (حاشیه ها ، ستون ها و تصاویر و هنر).
این مقاله شما را از طریق عناصر اساسی (و رایج ترین مشکلات) هر دو نوع حروفچینی و طراحی چیدمان هدایت می کند. اگر این موارد را بخاطر بسپارید و اهمیت آنها را درک کنید ، طرح بعدی کتاب شما با موفقیت همراه خواهد بود.
انتخاب اندازه و سایز اولین مرحله در طرح طرح کتاب است. آیا اندازه استاندارد ، که برای فصل های طولانی یک رمان یا خاطرات بهتر است؟ یا شاید یک کتاب هنری گسترده با زیرنویس متن کوچک در هر صفحه و فضای زیادی برای عکس های بزرگ؟
اگر کتاب شما بیش از 250 صفحه باشد ، که می تواند خریدار احتمالی کتاب را کم کند. اگر شعرهایی با خطوط طولانی می سرودید ، ممکن است قالب گسترده تری را انتخاب کنید تا مجبور نشوید خطوط شما شکسته شود.
همچنین باید انتخاب کنید که یک جلد کاغذی می خواهید ، یک جلد سخت با شومیز ، یا یک جعبه بسته با هنر چاپ شده مستقیم بر روی جلد ، باید انتخاب کنید. کتابهای سخت و کیس بسته هزینه های تولید و ارسال بیشتری دارند.
حتی اگر از نظر فنی فضای خالی داشته باشند ، اما ممکن است حاشیه مهمترین قسمت در طرح بندی کتاب باشد. یک صفحه کتاب دارای سه حاشیه (بیرون ، بالا ، پایین) و یک ناودان (حاشیه داخلی محل چسباندن یا دوختن صفحات) است. هر یک از این حاشیه ها کار خاصی دارند: حاشیه های بیرون وقتی کتاب را نگه می دارند ، جای انگشت شست خواننده را باز می کنند.
حاشیه بالا جایی است که شما معمولاً نویسنده و نام کتاب و همچنین شماره صفحه را پیدا خواهید کرد (بیشتر در مورد موارد بعدی!). حاشیه پایین یک بالش از فضای سفید را فراهم می کند که از متن شما پشتیبانی می کند. ناودان مطمئن می شود که متن به ناحیه چسب نمی خورد. به طور سنتی ، اندازه حاشیه بیرون ، بالا و پایین نزدیک است (اغلب هر کدام حدود نیم اینچ) ، در حالی که ناودان بزرگترین است (معمولاً 0.75 - .9 اینچ).
اصول تایپوگرافی
مورد بعدی که باید در آن حل و فصل شود ، نوع متن است. کتاب ها به طور سنتی با فونت های سری مانند Garamond ، Caslon ، Baskervilleو Goudy تنظیم می شوند ، اما کتاب های راهنما ، کتاب های هنری ، کتاب های آشپزی و ژانرهای دیگر برای احساس مدرن و سهولت خواندن از sans-serifاستفاده می کنند.
هر قلم را که انتخاب کنید ، مطمئن شوید که برای طرح بندی کتاب خوانا و مناسب باشد. مطمئن شوید که دارای حروف کج ، نیمه نصف ، پررنگ و کوچک است. كتابهای تجاری (مانند تریلرها و رمز و رازها) معمولاً كمی بزرگتر تنظیم می شوند زیرا مخاطبان آنها تمایل به پیرتر شدن دارند. اندازه راحت برای اکثر کتاب ها فونت 11ptاست.
فضای سفید بین خطوط به همان اندازه مهم است که به عنوان "پیشرو" شناخته می شود. Leadingاطمینان می دهد که خوانندگان شما می توانند کتاب شما را بخوانند بدون اینکه از همه آن خطوط سردرد سردرد گرفته باشند. از آنجا که کتابهای دارای صفحات بیشتر هزینه بیشتری دارند ، انگیزه ای برای تقلب و بدست آوردن هرچه بیشتر خطوط در یک صفحه وجود دارد. ممکن است در هر کتاب چند سنت پس انداز کنید ، اما طرح شما (و خوانایی آن) آسیب می بیند. به عنوان یک قاعده کلی ، برای 33-36 سطر در هر صفحه هدف بگیرید.
هدر و فوتر در صفحه آرایی کتاب ، خطوط کوچکی در بالایا پائین صفحه هستند که هنگام خواندن ، تمام اطلاعات مربوط به آن - نویسنده ، نام کتاب و نام صفحه - را به خواننده می دهند. بعضی اوقات شماره صفحه در پایین صفحه قرار می گیرد و آن را به یک "فوتر" تبدیل می کند. آنها به خواننده کمک می کنند تا پیشرفت خود را در کتاب ترسیم کند و اگر جای خود را از دست داد راه خود را پیدا کند. معمولا در مرکز و یا اندکی در سمت چپ و راست حاشیه متن قرار می گیرند ، سر و پاهای در حال اجرا نیز یک قاب تصویری خوب برای بلوک متن شما ارائه می دهند. آنها باید به قدری کوچک باشند که در متن نفوذ نکنند ، در حالی که هنوز خوانا و واضح هستند.
اگر کتاب شما از هر نوع عکس ، تصویر یا هنری است ، طرح باید متناسب با آنها طراحی شود. متناسب با ژانر ، متن و هنر به طرق مختلف با یکدیگر تعامل خواهند داشت. اگر در حال نوشتن کتاب کودک هستید ، مقدار بسیار کمی از متن در هر صفحه باید برسد. اگر این یک کتاب آشپزی است ، ممکن است عکسی از غذا در سمت چپ و یک دستورالعمل دو ستونی در سمت راست بخواهید. یک کتاب عکاسی واقعی ممکن است عکس های بزرگ و زیبایی در هر صفحه داشته باشد ، زیرنویس های ساده در زیر عکس ها و در ابتدا با معرفی مختصر هنرمند باشد. همیشه به اتاق هنر نفس بکشید - یک عکس عالی اغلب از کلاژ عکسهای بسیار م effectiveثرتر است.
نکاتی درباره صفحه آرایی کتاب و آماده کردن فایل برای کسانی که خود میخواهند صفحه آرایی کتاب خود را انجام دهند:
برای بدست آوردن تعداد حدودی صفحات کتاب خود میتوانید بدین صورت عمل کنید:
برای تبدیل کتاب به سایز رقعی اندازه سایز را 14.5 در 21 و Margins را 2 بگذارید.
برای تبدیل کتاب به سایز وزیری اندازه سایز را 17.5 در 25 و Margins را 2.2 بگذارید.
تمامی فاصلهها به سانتی متر هستند.
برای آماده کردن فایل کتاب اندازهها را به روشی که ذکر شد تنظیم کنید. برای شماره گذاری صفحات دقت کنید که شماره گذاری دقیقا از همان صفحه اول شروع میشود. در واقع صفحه بسم ا... صفحه شماره یک است.
بهترین کار برای درست عمل کردن به این صورت است که کتابی را که تقریبا هم موضوع کتاب شماست به دست بگیرید و مطابق با آن صفحات خود را تنظیم کنید.
صفحه1: بسم ا.... صفحه 2:سفید صفحه3: عنوان کتاب و نام نویسنده یا مترجم صفحه4: این صفحه مختص فیپا و شناسنامه کتاب است که توسط ناشر تهیه میشود که شمامیتوانید آن را سفید بگذارید.
صفحات بعدی شامل فهرست، مقدمه، تقدیم و ...... و مطالب اصلی است که کاملا میتوانید با سلیقه خود آن را تکمیل نمایید.
نوع فونت: در واقع هیچ قانون و استاندارد اجباری برای تعیین نوع فونت کتاب وجود ندارد و کاملا سلیقهای میباشد.
شما میتوانید کل کتاب خود را با توجه به سلیقه خودتان صفحه آرایی نمایید. گذاردن هدر و نوع چینش آن و شماره صفحات نیز سلیقهای است.
در پایان فایل رو به صورت پی دی اف درآورده و پس از چک کردن،تحویل انتشارات دهید.
انتخاب قطع کتاب و اندازه صفحات کتاب اولین و مهمترین قدم در صفحهآرایی کتاب است. تمامی هنر صفحهآرا بر روی صفحات کتاب ظاهر میشود و اگر صفحات و قطع کتاب پتانسیل لازم را نداشته باشد، صفحه آرا نخواهد توانست دقت و هنر خود را به کتاب انتقال دهد. اگر تعداد صفحات کتاب شما بالا باشد و قطع کتاب را قطعی کوچک انتخاب کنید (به دلیل صرفه جویی مالی و هر عامل دیگر) یکی از مشکلات بزرگ خواندن کتابها کاغذی به وجود خواهد آمد، کتاب بسیار سخت ورق میخورد و خواننده مجبور است برای نگه داشتن صفحه مورد نظرش کتاب را با هر دو دست بگیرد. بنابراین، برحسب تعداد صفحات کتاب و برخی عوامل دیگر، سعی کنید قطع مناسبی را برای کتاب خود استفاده نمایید.
عنصر مهم بعدی استفاده از فونتهای مختلف برای تایپ محتوای کتاب است. بر اساس محتوای خاص کتاب سعی کنید از فونتهای مناسب استفاده کنید. هرکتاب با توجه به موضوع آن میتواند فونت خاصی را لازم داشته باشد. مطمئن شوید که از حالتهای ایتالیک و بولد در تایپ استفاده نمایید. در تایپ کلمات انگلیسی نیز از حالتهای بزرگی یا کوچکی حروف کلمات نیز بهره ببرید. سایز فونت نیز بسیار مهم است. مثلاً در ایران سایز ۱۲ و ۱۴ بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. اصل بعدی، فاصله بین خطوط هنگام تایپ کردن است. بسیاری برای اینکه تعداد صفحات کتاب کاهش یابد، از فونت کوچک و فاصله خط بسیار کم استفاده میکنند تا هزینههای چاپ را کاهش دهند. اما از آنطرف جلوه بسیار سخت و بی روحی به کتاب خود میدهند. اصول آن است که در هر صفحه تقریباً ۱۸ تا ۲۰ سطر موجود باشد. بنابراین، فاصله خطوط را طوری انتخاب کنید که این میزان از سطور در هر صفحه از کتاب جاگیرد.
شروع فصل ها یا بخشهای در صفحه آرایی کتاب برای ایجاد نشانه بصری برای خواننده و ایجاد استراحت ذهنی قبل از ورود به مطلب جدید ، ضروری است.
یک صفحه آرایی کتاب قوی مجموعه ای از تصمیمات کوچک از طرف طراح است. از انتخاب قلم تا اندازه حاشیه تا طراحی جلد کتاب و ...... است قبل از شیرجه رفتن به پروژه صفحه آرایی کتاب خود ، به دقت در این موارد قسمت بالای این صفحه فکر کنید: اندازه صفحه، هدر و فوتر ، حاشیه ، نوع متن ، تیترها ، هنر و تصاویر و خطوط متضاد تصمیمات متفکرانه در ابتدای طرح کتاب ، روند بسیار روان تری را تضمین می کند و محصول نهایی از نظر خواننده کاملاً مجهز و راحت خواهد بود.