حتما شما هم جمله معروف «به غرب رفتم اسلام دیدم ولی مسلمان ندیدم و به مشرق برگشتم اسلام ندیدم، ولی مسلمان دیدم» را شنیده اید.
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ذیل آیه ۱۰ سوره فاطر (إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيَّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ) میفرمایند: منظور از "الكلم الطيب " اعتقادات حقه است و عمل صالح تنها باعث ترفیع و اصعاد ایمان میشود. (الايمان هو يصعد العبد الى مقام القرب "فليس بالعمل الصالح")
عمل صالح مبتنی برنيت (الاعمال بالنيات) و نیت مبتنی بر ایمان است، پس اصالت با ایمان است. فلذا عمل صالح مطلوبیت ذاتی ندارد و به تنهایی و به طور موثر برای آخرت انسان کارگشا نیست اما از آنجایی که خداوند عادل است اجر عمل صالح بدون ایمان را یا در دنیا یا به گونه ای در آخرت عطا میکند! انسان های منظم نان نظمشان را در همین دنیا میخورند، مخترع برق اجرش این است که تا سال ها نامش بر زبانها جاری است یا مخترع پنکه طبق مکاشفه شیخ رجبعلی خیاط، در دوزخ قرار داشته و پنکه ای جلوی او قرار داده شده یا حاتم طائی که پیامبر در مورد او میفرمایند: «بخاطر بخشندگی اش در عذابش تخفیف داده شد»، نه اینکه از عذاب خارج شده باشد.
البته لفظ عمل صالح برای اعمال مبتنی بر باور و ادراک درست اطلاق میشود نه هر عمل خوب منقطع از باور صحیح که اینجا مسامحتا با این لفظ بکار برده شد.
نتیجتا اینکه آنچه گوینده در غرب دیده و به آن مومن شده کفر است! نه اسلام و ایمان.اگر قرار است نظم و چه و چه را در غرب ببینیم و بگوییم این اسلام است #زنبورها بخاطر نظمشان از همه مسلمان ترند.
پ.ن: نقل شده این جمله از #سیدجمال الدین اسد آبادی صادر نشده است و از #محمد_عبده است به هر ترتیب گفته ی هر آنکس که باشد مقصود نقد گفته بود نه گوینده.
۱۴۰۰