محمد على افخمى
محمد على افخمى
خواندن ۵ دقیقه·۲ سال پیش

روایت آمرلی

فرمانده مقاومت نبرد آمرلی بازی در سبک شوتر اول شخص است که قصد دارد داستانی تاریخی را روایت کند. این بازی در دی 1400 توسط گروه منادیان بصیرت تولید و توسعه داده شد و زبان آن فارسی است... با بررسی این بازی همراه باشید

داستان بازی

آمرلی شهری در شمال عراق است که در سال 1393 توسط گروهک تروریستی داعش مورد حمله قرار گرفت در آن زمان دسترسی به آب و غذا و خدمات مخابراتی قطع شد...

روایت آمرلی قصد دارد تا این داستان را با دو شخصیت ساختگی بصیر و رامین روایت کند. بصیر عضو نیروی عصائب اهل الحق در عراق است و رامین در سپاه قدس فعالیت دارد و در 8 سال دفاع مقدس هم حضور داشته.

داستان بازی بسیار خوب روایت شده اما در بعضی از قسمت ها که در حال طرح کردن نقشه حملات هستند داستان خسته کننده می شود. در کل به دلیل وجود مکان های مختلف (و بعضاً ساختگی) شاهد داستان روان و تاریخی جذابی هستیم.

نکته قابل توجهی که در روایت داستان به چشم میخورد نبود سردار سلیمانی است؛ با وجود اینکه در تمام عکس ها و تبلیغات شاهد این چهره برجسته هستیم اما حضور سردار را تنها در یک صحنه می بینیم، تطابق نداشتن این مورد باعث می شود تا شما در هنگام بازی انتظار بیجایی از حضور سردار داشته باشید(چه برسد به اینکه بخواهید با آن بازی کنید!)

در نهایت میتوان گفت این بازی جزو معدود آثاری است که در حال روایت تاریخی دوران معاصر است و این خود جای تقدیر دارد.

گیم پلی

ضعیف ترین بخش این اثر گیم پلی آن است که مانند دو بازی قبلی(سفیرعشق، مختار) باگ های متعددی دارد. بعضی اوقات مجبور میشوید به ذخیره پیشین خود بروید تا بتوانید ادامه دهید. تفنگ ها در بازی از تنوع خوبی برخوردار هستند اما حس استفاده از آن تنها در بعضی قابل درک است و بقیه باهم فرقی ندارند. نکته قابل توجه در قسمت تفنگ ها وجود چاقو است، با استفاده از این ابزار سرد تنها با یک ضربه دشمن را میکشید، فرق نمیکند که زره پوش باشد یا سرباز معمولی!

دشمن های مختلفی در بازی وجود دارند، از اسنایپر گرفته تا خودنابودگر ها که حتی حس ترسناکی به بازی می دهند! البته که حس و حال جنگ را تا حد خوبی به شما انتقال می دهند. هوش مصنوعی دشمنان به حدی ضعیف است که نمی توان از آن تعریف خوبی نوشت! شاید بتوان گفت اصلا هوشی برای دشمنان و یاران خودتان تعریفی نشده؛ مثلا بعضی از قسمت ها دشمنان شما را می بینند و نگاه می کنند، یاران خود در بعضی از مراحل منتظر هستند تا شما تمام دشمنان را بکشید و بعد تازه وارد میدان بشوند!

فردی در حال مبارزه و دیگری کاری نمی کند!
فردی در حال مبارزه و دیگری کاری نمی کند!

مراحل

قسمت مراحل را از گیم پلی متفاوت کردم زیرا اگر در گیم پلی بود واقعا به آن ظلم می شد. مراحل در بازی از تنوع بسیار خوبی برخوردار است و بدلیل وجود آب و هوا های مختلف توانسته از پتانسیل های آن استفاده کند، در بخش برفی شما باید از زیپ لاین رد بشوید و در کوهستانی از زیر صخره... نکته دیگر در مراحل، سازگار بودن خط سیر داستانی با محیط هایی است که شما در آن بازی می کنید؛ مثلا در بعضی از مأموریت ها شما باید گروه خود را از دور با قناصه محافظت کنید و یا در قسمتی دیگر وسیله ای را اسکورت کنید، حتی لازم است تا در بام ها بپرید و فردی را گیر بیندازید که این جزو مراحل جالب بازی است.

در کل طراح مرحله بازی توانسته با چینش خوب چالش های جنگ به همراه خلاقیت خود، سیر تکامل بازی تا انتها را به خوبی به تصویر بکشد.

حمله به مقرر آمریکایی
حمله به مقرر آمریکایی

گرافیک فنی

دو اثر قبلی این استودیو درنرخ فریم بسیار پایین میگرفتند و بازی مرتب لگ میخورد و تجربه بازی در نبرد ها غیرممکن بود(بخصوص در سفیرعشق) اما در این اثر بهبود های کیفیتی بهتری را شاهد بودیم و با وجود حفظ کیفیت توانسته اند تا بازی روان تری را تحویل دهند با وجود اینکه در بعضی از قسمت های که دود و پارتیکل هایی مانند آتش وجود دارد کمی ناخوشایند می شود اما در مجموع بهبودی قابل توجهی را نسبت به قبل شاهد بودیم.

گرافیک هنری

نقطه قوت استودیو منادیان بصیرت گرافیک هنری است؛ درست است که از موتورگرافیکی آنریل4 استفاده می کنند اما خلاقیت خود طراحان در ایجاد مکان های به یادماندنی مانند استادیوم باعث شده تا دلیل خوب بودن گرافیک بصری بازی را به موتورگرافیکی محدود نکنیم. وجود آب و هوا های مختلف مانند برفی، صحرایی، آفتابی، بارانی و... حس و حال متفاوتی از بازی را ارائه می دهد حتی با وجود اینکه بخشی از این آب و هوا ها هیچ موقع از سال در کشور عراق پدیدار نمی شوند! همچنین مکان های جالبی در سطح بازی طراحی شده مثل: پشت بام ساختمان ها، مقرهای فرماندهی، استادیوم فوتبال، مرکز مخابرات و...
مکان ها و آب و هوا های مختلف در مجموع باعث شده تا شاهد اثر شوتینگ ایرانی خوبی در زمینه بصری باشیم.

موسیقی

موسیقی بازی یکی دیگر از امتیاز های مثبت بازی است که توانسته در موقعیت های مختلف خوب انتخاب شود؛ مثلا در زمانی که بصیر کنار خانواده اش است موسیقی آرامی را می شنویم اما به محض اینکه وارد محیط جنگی می شود موسیقی تغییر می کند. محیط های طبیعی مختلف بسته به نوع آن صدا های مختلفی دارد مثلا در زمان باران صدای باران به خوبی حس می شود و زمانی که به زیر سقفی بروید کم می شود.

نکته قابل توجه در بحث صدا کم شدن آن در زمان فاصله گرفتن از منبع صدا است یعنی زمانی که شما دارید با کسی صحبت می کنید اگر از آن فاصله بگیرید صدا هم کم می شود و بعضاً از طریق بیسیم به صورت خش خش پخش می شوند

صداگذاری

با وجود صداگذاران حرفه ای ایرانی این بازی مانند سایر بازی های خوب ایرانی از تنوع صداها و کیفیت آنها کم و کسری ندارد. با وجود اینکه در بازی سربازان داعشی فارسی صحبت می کنند اما تیکه های جالب عربی هم دارند که به ایجاد حس جنگ در بازی کمک می کند.

محدودیت ها

محدودیت های این بازی نسبت به دو اثر دیگر این استودیو کمتر است اما همچنان اگر بخواهید کمی خلاقیت در جلو بردن نبردها استفاده کنید واقعا سخت می شود مثلا نارنجک در بازی حکم توپم بازی را دارد و عملاً پرتاب آن بلااستفاده است، در قست هایی از نبرد ماشین گان هایی وجود دارد که می توانید سنگر بگیرید و از آن استفاده کنید اما زمانی که یک زره پوش وارد می شود دیگر نمی توان از آن استفاده کرد و باید سلاح خود را تغییر دهید!!

کلام آخر

فرمانده مقاومت نبرد آمرلی پیشرفت های قابل توجهی داشته و روایت داستان تاریخی خوب در کنار ظاهر زیبایی که دارد می تواند قابل تجربه باشد اما همچنان باگ هایی در بازی وجود دارند که در بعضی مراحل اذیت می کنند...


بازی را می توانید از پلتفرم هیولا خریداری کرده و به تجربه آن بپردازید.

https://hayoola.com/game/2013/%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA-%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%A2%D9%85%D8%B1%D9%84%DB%8C#!/


سردار سلیمانیبازی ایرانیبررسی بازیاکشنفرمانده مقاومت
یک عدد دهه هشتادی علاقه مند به نوشتن...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید