محمد على افخمى
محمد على افخمى
خواندن ۶ دقیقه·۲ سال پیش

زندگی از نگاه گربه - بررسی بازی Stray

در هر سالی لازم است تا استودیو ها عنوان هایی خلاقانه و متفاوت عرضه کنند تا وضعیت بازی ها از یکنواختی خود بیرون بیایند، کاری که BlueTwelve Studio در نیمه دوم سال انجام داده و عنوانی بلند پروازانه و موفق را برای Ps4, Ps5 و Pc عرضه کرده.

داستان از آنجایی شروع میشود که شما و دوستانتان در حال رد شدن هستید و پای شما می لغزد و به پایین می روید و با شهری که تمامی مردم آن از ربات ها تشکیل شدن روبرو می شوید و ماجراجویی شما از آنجا آغاز می شود که در تلاش برای رهایی از آن شهر هستید... در ادامه با رباتی(Drone) به نام B12 آشنا می شوید که اطلاعات درون خود را گم کرده اما میخواهد به شما برای خلاص شدن از زندان شهری که گیر کردید کمک کند. B12 در عین حال که به دنبال پیدا کردن گذشته خود و اطلاعات پاک شده اش هست در مشکلات شما و کسانی که می بیند کمک می کند البته که او راهنمای همیشگی و زبان شما برای صحبت با ربات های دیگر است.

در کل روند داستانی، محیط های بسیار متنوع و پرجزئیاتی را می بینید که البته مجبورید از بعضی از آنها سریع بگذرید و وقت کشف رمز های آن را نمی کنید، همین زود گذشتن باعث میشود تا B12 در پیدا کردن اطلاعات خود با سختی هایی روبرو شود و حتی ممکن است با رد شدن از بعضی از این محیط ها و بی توجهی کردن به آنها سوالاتی که از ابتدا با آن متوجه شده اید تا انتها بی پاسخ بمانند.

حال بازی مربوط به دوران سایبرپانکی پسا آخرالزمانی است که در همان چند فریم اول بازی متوجه آن می شوید. در عین حال که شاید استری به یک عنوان شبیه ساز تشبیه شود اما با وجود معماها متفاوت و اغلب ساده و امکان ارتباط گیری گسترده با افراد کاری کرده تا این عنوان به یک اثر ماجراجویی تبدیل شود؛ البته در بعضی از مراحل آن چاشنی ترس به آن اضافه می شود تا هیجان بازی حفظ شود.

به صورت کلی شما دو مدل دشمن در بازی دارید که البته هر کدام نوع هیجان متفاوتی را به شما می دهند یکی از آنها زرکس (zurk) هایی هستند که نمونه رشد کرده باکتری های ضایعات هستند و دیگری درون (Drone) هایی که با تیر شما را هدف می گیرند.

تیم طراحی بازی طوری معماهای بازی را انتخاب و طراحی کردند که شما برای حل آن واقعا باید از دید یک گربه نگاه کنید و اختیاراتی که گربه برای حرکت و حتی درآوردن صدا دارد را در نظر بگیرید حتی در بعضی از مراحل
به همین امر توجه خاص شده و ربات ها بدلیل جثه کوچکتان از شما می خواهند تا از فلان سوراخ رد شوید تا در را باز کنید!

نکته جالب در مورد روند داستانی این است که شما برای پیشبرد این روند لازم است تا با ربات های مختلف حرف بزنید تا اطلاعات مورد نیاز در مورد یک مکان، وسیله یا حتی فردی دریافت کنید تا با تکمیل این اطلاعات بتوانید موقعیت فرد یا مکان را شناسایی کنید. همین ارتباط گیری باعث شده با حضور ربات ها با شهری زنده و پویا روبرو شویم و بتوانیم در رابطه با موضوعات مختلف ربات بشنویم و حتی مشکلاتشان را حل کنیم!

بازی همچنین در کنار مسیر اصلی داستانی برای شما کارهایی مثل چنگال زدن به وسایل مختلف و نوشیدن آب و حتی پخش موسیقی های مختلف را گذاشته که البته بعضی از آنها واقعا حوصله سر بر و تنها وقت تلف کردن است. یکی از اینکارها پیدا کردن برگه های موسیقی و دادن آنها به تنها کسی در شهر است که می تواند گیتار بزند و حال و هوای جالبی را در شهر ایجاد کند.

کنترل این گربه بامزه اما بسیار ساده ساخته شده و انیمیشن های پریدن از موانع و راه رفتن آن هم به نرمی و زیبایی طراحی شده. البته در بعضی اوقات که از فاصله بسیار زیاد می پرید برای ثانیه هایی حرکتتان کند می شود که این مورد در ظاهر طبیعی نشان می دهد اما این کند شدن تنها برای ثانیه های کوتاهی اتفاق میفتد و بعد از آن درست می شود!

رفتار و حرکات ربات با توجه به مدل و کارکردشون فرق می کنه و انواع ربات های رفتگر و فروشنده و مبارز و... را در بازی مشاهده می کنید نکته جالب در مورد ربات ها این است که احساسات در کلام آنها کاملا معلوم است و حتی اگر به صورتشان هم نگاه نکنید حس عصبانیت و خوشحالی را میفهمید اما جدا از آن صورت و حتی حرکات آنها با توجه به احساسات مختلفشان مانند عشق و ترس و عصبانیت متفاوت است و این امر به القای رفتار متقابل شما با آنها کمک کرده...

گرافیک بازی اما حرفی بسیار زیاد برای گفتن دارد چرا که جزئیات بسیار زیادی را در خود جای داده و مصادیق متنوعی از دنیای سایبرپانکی را به مخاطب ارائه می دهد. مغازه ها متنوع و نقاشی های روی دیوار ها خیره کننده است و وجود این تفاوت به حس حاکم بر بازی و همراهی مخاطب کمک کرده کما اینکه موسیقی بازی هم نسبتا خوب طراحی شده.

افکت های محیطی و مخصوصا صداگذاری روی جنس های اشیاء و تفاوت آنها، به جزئیات صدایی بازی افزوده مثلا زمانی که گربه پنجه خود را روی در چوبی میکشد و یا روی مبل میکشد صدایی متفاوت شنیده می شود؛ حتی صداهای اجسام مختلفی که در محیط وجود دارند و نحوه برخورد آنها با زمین تفاوت دارد.

چنگ زدن به دسته مبل
چنگ زدن به دسته مبل


البته اگر بازی یک فناوری عکس گرفتن (photo mode) در اختیار بازیکن میگذاشت تصاویری خیره کننده و هیجان انگیزی به لطف موتور گرافیکی آنریل 4 ثبت می شد.

با وجود تمامی این نقاط مثبت اما این بازی دارای باگ های مختلفی است مانند اینکه بعضی از اشیاء و آشغال هایی که روی زمین بودند وزن ندارند و با برخوردی به هوا پرتاب می شوند یا اینکه دوربین در بعضی از موقعیت ها گیج میشود و امکان دیدن گربه وجود ندارد، در بعضی از مراحل هم انیمیشن پریدن دارای مشکل است. یکی از جزئیات جالب بازی این است که اگر زیر پای کسی رد بشوید ربات به زمین میخورد اما این مورد برای تمامی ربات ها صد نمی کند و انگار فقط برای آن ربات خاص طراحی شده!

در انتها اگر از دیدن انیمیشن WALL-E و بازی INSIDE لذت بردید و همچنین فرد ماجراجویی هستید تردید نکنید و همین حالا این بازی را دانلود کنید البته توجه داشته باشید که این بازی تجربه کوتاه حدود 5 ساعته در اختیار شما قرار می دهد و توقع یک ماجراجویی طولانی را نباید داشته باشید.


اگر از مطلب بنده خوشتون اومد لایک کنید و حتما نظرتون رو بنویسید تا برای بررسی بعدی به نکاتی که میگید توجه بیشتری داشته باشم.

بررسی بازیگربهstrayps4ps5
یک عدد دهه هشتادی علاقه مند به نوشتن...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید