ویرگول
ورودثبت نام
ماهان موسوی
ماهان موسوی
خواندن ۳ دقیقه·۹ ماه پیش

معرفی کتاب اوضاع خیلی خراب است

مارک منسن نویسنده‌ی جوانی که کمتر کسی هست که اسم کتاب پرفروش‌ش یعنی «هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها» رو نشنیده باشه.

خودم به شخصه خیلی ازش خوشم می‌آد و کانال یوتیوب و پادکست‌ش رو دنبال می‌کنم و وقتی دیدم توی چالش آذرماه طاقچه کتاب دیگرش یعنی «اوضاع خیلی خراب است» هم وجود داره گفتم حالا وقتش رسیده که این کتاب رو هم بخونم!

اشتباه نشه ها، ایده‌ی کتاب و محتوای کلی‌ش رو می‌دونستم و حتی خلاصه‌ش رو هم که خود مارک منسن گفته رو هم گوش دادم ولی بالاخره نمیشه برای چالش طاقچه، کتاب رو نخوند.(و حتی اگه خونده بودم هم باز می‌خوندم!)

دیگه بریم سراغ کتاب.

اسم کتاب رو که می‌بینید چیزهای زیادی ممکنه در مورد محتوای این کتاب به ذهنتون برسه که امید به جهانی بهتر شاید در آخر لیست قرار بگیره.

بله این کتاب در مورد امیده.

البته بهتره بگیم در مورد اینه که چرا نباید امید داشته باشیم!

کتاب به دو بخش تقسیم شده.

در بخش اول به امید می‌پردازه و بخش دوم به خراب بودن اوضاع.

مارک منسن در این کتاب به زیبایی از احساسات و ذهن منطقی و عاطفی شروع می‌کنه و با راه انسانیت و هدف اصلی زندگی ادامه می‌ده و در نهایت آینده‌ای بهتر رو به تصویر می‌کشه.

این کتاب دیدتون نسبت به زندگی و جهان و اطرافیان تغییر می‌ده. باعث می‌شه کمی تو خودتون فرو برید و با خود بگید که شاید واقعا دارم اشتباه زندگی می‌کنم؛ شاید که نه؛ واقعا دارم اشتباه زندگی می‌کنم!

کتاب با داشتن امید و هدف مخالفه و در جایی می‌گه که «تنها چیزی که واقعا می‌تواند رویایی را نابود کند، تحقق یافتن آن است.»

التبه که با اهداف نوعی که داریم مخالفه و خودش یک هدف خیلی عالی پیشنهاد می‌ده.

کتاب داستان‌های جالبی رو از دنیا به عنوان مثال میاره که به درستی تکمیل کننده‌ی حرفی هستند که می‌خواد بزنه.

در فصل آخر هم در مورد هوش مصنوعی و آینده‌ی پیش رو باهامون حرف می‌زنه و آینده‌ی ترسناکی که پیش‌رومون هست رو زیبا و جذاب می‌کنه.

یادتونه گفتم که کتاب با داشتن امید مخالفه؟ بذارید براتون بخشی از متن کتاب در این مورد رو بیارم.

«امید در نهایت خودشکن و خودنگه‌دار است: اهمیتی ندارد چه موفقیتی داشته باشیم، مهم نیست چه میزان از آرامش و خوشبختی را بیابیم؛ ذهن‌مان سریع انتظاراتش را جوری تنظیم می‌کند که مقدار ثابتی از احساس فلاکت را حفظ کند و به این ترتیب امیدی تازه، آیینی تازه و کشمکشی تازه در ما ایجاد کند تا به راهمان ادامه دهیم.»

مطمئنا در اینجا نمی‌تونم کل هدف کتاب رو براتون بیارم و تنها هدف من وسوسه کردن شما برای مطالعه‌ی این کتابه!

در کل همونطور که گفتم قلم مارک منسن و سبک روایتش رو خیلی دوست دارم و شدیدا هم مطالعه‌ی آثارش رو علی‌الخصوص این کتاب رو پیشنهاد می‌کنم. (در این حد روش تعصب دارم که توی کتاب‌فروشی هم برای آدم‌های غریبه انقدر تعریف و تمجید می‌کنم که چند تا نسخه‌ش رو می‌خرند!)

این مطلب رو هم برای چالش کتابخوانی طاقچه نوشتم و این کتاب رو انتشارات میلکان هم منتشر کرده که می‌تونید از این لینک تهیه کنید. تازه توی طاقچه بی‌نهایت هم هست که کتاب‌خون‌های حرفه‌ای احتمالا اشتراکش رو دارند که می‌تونند به رایگان کتاب رو مطالعه کنند.

اگه حوصله‌ی خوندن هم ندارید، انتشارات ماه آوا صوتی این کتاب رو هم منتشر کرده و از طریق این لینک قابل دریافته.

در نهایت همونطور که نوال راویکانت می‌گه «چیزهایی که عاشقش هستید رو مطالعه کنید تا عاشق مطالعه شوید.»

کتابچالش کتابخوانی طاقچهاوضاع خیلی خراب استمارک منسن
یک دانشجوی پزشکی که دوست داره بنویسه و از همه چیز هم می‌نویسه. ?
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید