ویرگول
ورودثبت نام
ماهان موسوی
ماهان موسوی
خواندن ۴ دقیقه·۱ سال پیش

معرفی کتاب کار عمیق

معرفی کتاب کار عمیق

هر کی از من می‌خواد که یک کتاب بهش معرفی کنم بدون استثنا کار عمیق رو معرفی می‌کنم.

به نظر من بهترین کتاب موفقیت همین کتاب کار عمیقه.

حالا چرا این کتاب اینقدر خوبه؟

بذارین از اول شروع کنم.

کتاب کار عمیق نوشته‌ی کال نیوپورت، نویسنده و استاد دانشگاه جرج‌تاونه.

این کتاب همونطور که از اسمش هم مشخصه بر روی کار عمیق یا deep work تمرکز داره.

حالا کار عمیق چیه؟

کار عمیق یعنی «انجام فعالیت‌های حرفه‌ای در تمرکز کامل و بدون حواس‌پرتی، که توانایی‌های شناختی شما را به حد اعلای خود می‌رساند. فعالیت‌هایی که ارزش‌آفرین هستند، مهارت شما را بهبود می‌بخشند و تکرار آن‌ها دشوار است.»

در مقابل این ایده، کار کم‌عمق قرار دارد که کاری است که نیاز به تخصص نداره و به راحتی قابل تکرار و انجام است.

کتاب کار عمیق در دو بخش نوشته شده که بخش اول میاد و توضیح می‌ده که کار عمیق چیه و چرا باید به اون توجه کنیم و بخش دوم هم می‌گه که حالا که متقاعد شدید که باید کار عمیق انجام بدید، چطوری می‌شه کار عمیق انجام داد.

نمی‌خوام اینجا خلاصه‌ی کتاب رو بگم، چرا که به نظرم خیلی‌ها بهتر از من این کار رو انجام دادند و علی‌الخصوص این کتاب که در چالش کتابخوانی مرداد ماه طاقچه به انتخاب و پیشنهاد پادکست‌ها و دیگر افراد بود و کتاب کار عمیق همه در پادکست بی‌پلاس خلاصه‌ش گفته شده که می‌تونید از طریق این لینک به صفحه‌ی این کتاب در این پادکست دسترسی داشته باشید.

به جاش می‌خوام اینجا بگم که چرا به نظرم همه‌ی آدم‌ها باید این کتاب رو بخونند و این کتاب به تنهایی بهترین کتاب حیطه‌ی موفقیت و خودیاری است که من خوندم.

کتاب کار عمیق رو سه بار خوندم و به پادکست‌ش توی بی‌پلاس هم گوش دادم! و هنوزم هم فکر می‌کنم جا داشته باشه که دوباره بخونمش.

در دنیای امروز که ما با کمبود بیش از اندازه‌ی وقت مواجه هستیم، با هر کی که صحبت می‌کنی و هر کاری که می‌خوای انجام بدی، می‌بینی که هیچکی وقت نداره و خودمون هم وقت نداریم.

ولی اگه دقیق‌تر بهش نگاه کنیم می‌بینیم که با کمبود وقت مواجه نیستیم و به جای اون با کمبود توجه مواجه هستیم.

همون‌طوری که توی کتاب می‌گه که ما در عصر توجه هستیم و در این اقتصاد توجه (attention economy) کسانی موفق هستند که می‌تونند توجه خودشون رو روی کارهایی متمرکز کنند که ارزش‌آفرین هستند یعنی کار عمیق انجام می‌دهند.

من ادعا ندارم که آدمی هستم که دائم در حال انجام کار عمیقه و زندگی خیلی موفقی داره، خیلی از این جور زندگی دور هستم و منم فرصت انجام خیلی کارها رو ندارم و بیشترش به خاطر اوقاتی است که به دلیل کار کم‌عمق هدر می‌ره ولی وقتی خودم رو با اطرافیانم مقایسه می‌کنم می‌بینم با اینکه سرم ازشون شلوغ‌تره و خیلی بیشتر دارم کار می‌کنم ولی باز هم وقت‌های خالی بیشتری برای انجام کارهایی که دوست دارم در اختیار دارم و همه‌ش رو مدیون کتاب کار عمیق هستیم.

این کتاب رو خیلی سال پیش برای اولین بار خوندم و زندگی‌م رو واقعا تحت تاثیر قرار داد و از همون موقع تبلیغ‌ش رو می‌کنم و طرفدار پروپاقرص کال نیوپورت شدم.

هر چی در مورد اثرات این کتاب بگم تا زمانی که این کتاب رو نخونید و از کار عمیق در زندگی خودتون استفاده نکنید، متوجه منظور من نمی‌شید و امتحان‌ش هم مجانیه، کافیه که قسمت کار عمیق پادکست بی‌پلاس رو گوش بدید و بعدش هم کتاب رو از طاقچه بخرید.

همون‌طور که می‌دونید این پست رو برای چالش کتابخوانی طاقچه نوشتم و وقتی طاقچه گفت که این ماه کتابی به انتخاب پادکست‌هاست و من که همه‌ی قسمت‌های بی‌پلاس رو گوش دادم و خیلی از کتاب‌هاش رو هم خوندم، اولین کتابی که به ذهنم رسید که معرفی کنم کتاب کار عمیق بود و بهونه‌ای برای اینکه دوباره این کتاب رو بخونم.

اگه تا الآن قانع نشدید که این کتاب رو بخونید دیگه نمی‌دونم چیکار کنم!

این کتاب رو من خودم از نشر نوین خوندم که می‌تونید از طریق این لینک دریافت کنید. نشر میلکان هم این کتاب رو ترجمه کرده که در طاقچه بی‌نهایت هم موجوده که اگه مثل من باشید حتما اشتراک بی‌نهایت هم دارید که می‌تونید رایگان بخونید!

در نهایت «هرجور نگاه کنید، زندگی عمیق زندگی خوبی است.»

کار عمیقمعرفی کتابکتاب کارچالش کتابخوانی طاقچه
یک دانشجوی پزشکی که دوست داره بنویسه و از همه چیز هم می‌نویسه. ?
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید