ویرگول
ورودثبت نام
محبوبه کهن زاد
محبوبه کهن زاد
خواندن ۶ دقیقه·۱ سال پیش

ترفند‌های ساده و شخصی برای تجربه یک خرید اینترنتی خوب

حتی اگر قرار باشد ربات‌ها، هوش مصنوعی همه کارهای ما را انجام دهند، این چت GPT شغل ما را از ما بگیرد و حتی غذای خود را از طریق تیوپ‌های پروتئین دریافت کنیم، فکر نمی‌کنم باز هیچ چیز بتواند لذت گشت زنی در بازار را از ما بگیرد. دنیای امروز شرایط بهتر خرید را برای افراد کمی گوشه‌گیرتر و احتمالا شکاک‌تری مثل هم ایجاد کرده و حالا می‌توانیم با دور زدن در بین سایت‌های فروشگاهی یک تراپی کامل را تجربه کنیم(البته اگر وسط این کار یادمان نیاید چقدر با سقوط بیچاره شده‌ایم).

وجود فروشگاه‌های اینترنتی نه تنها لذت خرید را در هر لحظه ما وارد کرده، بلکه جلوی ضررهای بسیاری را هم گرفته است. خود من حتی در شرایط اضطرار و اجبار هم که باشم، ترجیح میدهم باز سراغ خرید اینترنتی بروم. چرا؟ چون پیش از این همیشه احساس می‌کردم (و البته مطمئنم) فروشنده دیمی و حسب‌حال قیمت می‌دهد، و همیشه درصدد است به هر نحو شده، حتی در ظاهر مشاوری که فقط صلاح من را می‌خواهد، آنچه برای خودش سود ده‌ی بیشتری دارد را به من بیندازد و وقتی با پلاستیک خرید هم بیرون می‌آیم مدام به این فکر کنم که نکند فریب خورده باشم.

اما خب، به لطف ذات منفعت طلب هر انسان و هر سازمانی، دیگر حتی نمی‌شود به هر سایت و فروشگاه اینترنتی اعتماد کرد. به خاطر همین یک قیاس کلی بین فروشگاه‌های اینترنتی، تصمیم گرفتم یک مقایسه کلی داشته باشم.

کدام آنلاین شاپ را انتخاب کنیم؟
کدام آنلاین شاپ را انتخاب کنیم؟


خرید کالای دیجیتال

اولین خرید اینترنتی من یک موس بود. خرید به شدت لذت‌بخشی که بعد از آن تجربه هرگونه خرید اینترنتی را برایم آنلاک کرد. من از وقتی دستم به خرید اینترنتی و از آن بیشتر گشت‌وگذار در سایت‌های فروشگاهی بازتر شد. به طوریکه با واریز حقوق نوع سرچ‌هام تغییر می‌کرد. کم‌کم حساسیتم بیشتر شد، حواسم را بیشتر جمع کردم و در بهترین حالت هم همیشه گزینه‌های مختلف را چک می‌کنم.

اما با اینکه خرید اولم را از دیجیکالا انجام داده‌ام و خودم هم یکی از طرفداران دیجیکالا هستم، همچنین تنوع محصولاتش را هم دوست دارم، اما صادقانه توصیه می‌کنم برای خرید کالا به خصوص کالای دیجیتال تنها به گزینه دیجیکالا بسنده نکنید.

در حال حاضر فروشگاه‌های کوچک‌تری مثل مقدادی آی تی که در جدول زیر هم بررسی کردم، در برخی از موارد بهتر از دیجیکالا هستند و گاهی خدمات بهتری هم ارائه می‌کنند. مثلا همین مقداد‌ آی تی روی بعضی از محصولاتش برای عید تحویل فوری سه ساعت دارد. برای همین در خرید چنین سایت‌های را هم حتما بررسی کنید. (آدرس سایت مقداد آی تی)

مقایسه مقداد آی تی، دیجیکالا و اسنپ اکسپرس در چند مورد
مقایسه مقداد آی تی، دیجیکالا و اسنپ اکسپرس در چند مورد


راستی اولین خرید اینترنتی شما چی بود؟

خرید لوازم آرایشی

پوست بهترین لباسی که هر کدام از ما داریم؛ این جمله را فقط زمانی می‌فهمید که اولین چروک‌های پوستی را روی پیشانی خودتان ببینید و حسرت پوست صاف خودتان را بخورید. پس اگر هنوز این اتفاق برایتان نیفتاده به عنوان یک دوست هزار بار بهتان پیشنهاد می‌کنم مراقب پوستتان باشید و این سبد خرید را جدی بگیرید و اصلا کالای لوکس نشمارید.

برای خرید این دسته براساس گشت‌وگذارهایی که در میان سایت‌ها داشتم، اولین گزینه پیشنهادی من قطعا خرید از ترکیه است. اگر فرصت و مجال آن را داشتید که به ترکیه سفر کنید که حتما از فروشگاه‌ مرکزی برندها خرید کنید، اگر هم نمی‌توانید سفر کنید به کانال‌های تلگرامی و پیج‌های اینستاگرامی سر بزنید.

فروشگاه‌های اینترنتی ایران در این زمینه کمتر قابل اعتمادند و این روزها هم که محدودیت جنس و برند هم دارند.

البته به توصیه دکتر پوستم از ضد آفتاب‌های ایرانی استفاده می‌کنم و خب در این مورد، اغلب سر زدن به داروخانه‌ها را ترجیح میدهم.

خرید لباس، پوشاک و کفش

بعد از پوست که بهترین پوشش ماست، لباس قشنگ‌ترین اختراع بشریت است که خود من با هر تکه آن می‌توانم به اوج خوشی برسم. صادقانه حتی خریدن یک جفت جوراب هم می‌تواند کل هفته من را بسازد. خرید لباس البته آخرین گزینه‌ای بود که توانستم اینترنتی انجام دهم و دلیل اصلی هم این بود که نمی‌توانستم خودم را در یک لباس تصور کنم و یا در انتخاب سایزم مطمئن باشم. اما به هر حال، اولین خرید پوشاک من از سایتی بود که ترجیح میدهم اسم آن را عنوان نکنم و افتضاحی به بار آمد. دو نفر در مورد محصول نظرات خوبی گذاشته بودند و من هم لباس را سفارش دادم. اما تصویری که تامین کننده از لباس داخل سایت گذاشته بود اصلا جزییات درستی از لباس (بولیز سفید) نبود و پارچه به کل با تصور من متفاوت بود.

با عرض معذرت در این مورد هم به نظر من با پیج‌های اینستاگرامی ترکیه‌ای کار کنید. اولین بار که از یک پیج خرید کردم، دختر صاحب صفحه به صورت لایو در فروشگاه چرخید. لباس را برداشت و با جزییات پارچه برایم توصیف کرد و در کمال تعجب به موقع هم لباس را به دستم رساند.

بعد از آن خودم در سایت‌های برند در ترکیه می‌گشتم و از همان فرد می‌خواستم که لباس و یا کفش مورد نظرم را بخرد و برایم بفرست.

این نوع خرید برای من اغلب خرید به‌صرفه‌تری هم هست. چون اغلب هم به صرفه‌تر است و هم از اصلی بودن آنها مطمئن هستم. چون خدا را شکر اغلب برندها در ایران شعبه ندارند و یا در بهترین حالت جنس‌های دست‌ چندم برند در آن عرضه می‌شوند.


چطور یک فروشگاه اینترنتی خوب را تشخیص دهیم

موارد بالا مواردی هستند که تا کنون اینترنتی خریدم و از پیشنهاد هر کدام نسبتا مطمئنم. اما به طور کلی مواردی که در یک سایت فروشگاهی باید مدنظر قرار دهید، به نظرم این موارد هستند:

نمودار تغییرات قیمت در زمان

در لحظه‌ای هستیم که قیمت الان و الان به طور کلی متفاوت است. شاید روزی هم بیاید که حتی در رستوران فروشنده میز را به لحظه برخواستن شما از سر میز حساب کند، اما با این همه نمودار تغییرات قیمت را همیشه نگاه کنید.

مواردی که در فروشگاه اینترنتی باید به آن دقت کنید
مواردی که در فروشگاه اینترنتی باید به آن دقت کنید


در خواندن نظرات کاربران هوشمند باشید

نظر کاربران را درست بخوانید. مثلا ممکن است یکی دو نفر پیشنهاد داده باشند که خیلی محصول خوب بوده است، و یا به کل زیر آب محصول را زده باشند. در همه‌ی موارد سعی کنید نظراتی را بخوانید که با دقت و جزییات بیشتری به شما در مورد محصول یا فروشنده اطلاعات بدهند. اگر سطح زبان انگلیسی متوسط رو به بالایی دارید پیشنهاد می‌کنم در خصوص کالاهای دیجیتال نظرات منتشر شده در سایت آمازون را بخوانید.

شرایط خرید قسطی را بررسی کنید

خرید قسطی در زمانه‌ای که امروز همیشه از فردا پولدارتریم، موضوع جدی است. به شما پیشنهاد می‌کنم گزینه خرید قسطی را جدی بگیرید.

مثلا همونطور که گفتم یکی از خوبی سایت‌هایی مثل مقدادی آی‌تی همین است که امکان خرید مدل‌های مختلف قسطی مهیا هستند.


این پست هم تمام شد و ممنون می‌شوم اگر شما هم فکر می‌کنید نکته‌ای باید به این مطلب اضافه شود، در بخش نظرات باهام در میان بگذارید و اگر مطلب را کاربردی دیدید، به دوستانتان پیشنهاد کنید.

ممنون


فروشگاه اینترنتیآنلاین شاپخرید کالای دیجیتالترفندخرید
نوشتن شیرین‌ترین اتفاق روزانه من است.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید