ویرگول
ورودثبت نام
امین مهدوی
امین مهدوی
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

چگونه به مادر و پدرمون بگیم سئو چیه؟


چند مدت پیش تلفنی به شخصی مشاوره سئو می دادم و توضیح می دادم برای سئو سایتش چه کارهایی باید انجام دهد. وقتی تلفن رو قطع کردم، مادرم بی هوا از من پرسید: "امین مهدوی اینکه هی میگی سئو سئو و ما هم از کارت فقط همین یک کلمه رو میدونیم، خوب به ما هم بگو این سئو دقیقا چی هست که این همه ذهنمون رو مشغول نکنه و بدونیم پسرمون هم یه کاری بلده!"

من که از سوال ناگهانی مادرم شوکه شده بودم و داشتم به این فکر میکردم خوب چطوری باید به مادرم توضیح بدم که واقعا سئو چیست؟

کمی تامل کردم و گفتم مادر من ببین سئو از یک اصطلاح انگلیسی به نام سئو SEO وارد زبان فارسی شده و مخفف Search Engine Optimization است. این مخفف هم به معنی بهینه سازی برای موتورهای جستجوگرست.

در همین حین که داشتم توضیح می دادم، مادرم برآشفته شد. گفت پسر این چرت و پرت ها چیه میگی؟ بدتر داری منو گیج میکنی!

با خودم گفتم مادرم راست میگه واقعا این تعریف خیلی مجهول و در عین حال خیلی هم ناقص است. خوب تصمیم گرفتم تا در جواب سوال "سئو چیست؟" کمی ساده تر توضیح بدم.

به مادرم گفتم بیا کنارم بشین تا کامل بهت توضیح بدم. گفت بزار دوتا چای بریزم بعد بیام.

لپ تاپم را باز کردم و گذاشتم جلوی مادرم. صفحه گوگل را براش باز کردم. گفتم مادر جان این صفحه گوگل و می تونی دنبال هر چی که هستی را سرچ کنی. گفت اینو که میدونم و خیلی از چیزهایی که دنبالش هستم را همینجا پیدا میکنم، البته به نظرم اینستاگرام بهتره!

گفتم خوب الان یه چیزی سرچ کن که دنبالش هستی. گفت خوب چی سرچ کنم؟ آهان، میز اتو پایه اش شکسته میخوام یه میز اتو جدید بخرم ببین میشه جایی آنلاین سفارش بدم برام بیارن.

گفتم اگر خودت بخواهی سرچ کنی چی مینویسی؟ گفت مینویسم "خرید میز اتو".

سرچ کردیم "خرید میز اتو". اولین سایتی که در نتایج نشان داده شد، دیجی کالا بود. مادرم گفت مگه دیجی کالا هم میز اتو میفروشه!

از مادرم یک سوال پرسیدم: چرا اولین نتیجه را انتخاب کردی؟ یکمی فکر کرد گفت به این خاطر که دیجی کالا برام آشنا بود و خوب اولین نتیجه هم بود دیگه!

خوب دوستان توجه کنید نتیجه اخلاقی این رفتار مادر من در انتخاب کدام نتیجه، به ما می گوید که در سئو برند بودن اثرگذاری بالایی دارد و احتمالا دیجی کالا اگر نتیجه دوم یا سوم هم بود احتمالا انتخاب مادر باز هم دیجی کالا بود. از طرفی به لینک یک بودن هم اشاره کرده! تا اینجای کار فهمیدیم که باید در سئو به لینک یک برسیم و همچنین نباید از مبحث برندینگ هم غافل شویم.

از مادر سوال کردم که خوب یکی از همین میزهای اتو دیجی کالا را بخریم؟ گفت نه! گفتم چرا؟ گفت من هر وقت میخوام بصورت آنلاین خرید کنم میرم چندتا سایت دیگه رو هم چک میکنم قیمت ها رو مقایسه می کنم.

رفتار کاربران در زمان جستجو اهمیت بالایی دارد. گوگل براساس رفتار کاربر رتبه بندی سایت ها را بهبود می دهد. می دانید با چه مکانیزمی این رفتار کاربر را شناسایی می کند؟ گوگل به کمک الگوریتم رنک برین رفتار کاربران را آنالیز میکند و تلاش می کند براساس آن نتاج جستجو را بهبود دهد.

مادر که از سوالش (سئو چیست؟) خیلی راضی بود و با شوق زیادی به دنبال میز اتو خودش میگشت. از سایت دیجی کالا خارج شد و رفت سراغ سایت های بعدی و چیزی که خیلی براش اهمیت داشت کیفیت و قیمت محصول بود.

مادر من به عنوان مشتری وارد سایت دیجی کالا شد و بعد از دیدن محصولات و قیمت آن ها بدون هیچ عمل دیگری از سایت دیجی کالا خارج شد. در اصطلاح به این اتفاق Bounce گفته می شود که برای اینکه بفهمیم نرخ بانس یک سایت به چه میزان است می توانید از ابزار گوگل آنالتیکس استفاده کنید. سوال: آیا بانس ریت در سئو تاثیرگذار است؟ باید در جواب بگویم خیر. نرخ پرش شاید در نگاه اول یک نمره منفی برای سایت باشد ولی آیا هر خروجی از سایت به معنی عدم رضایت کاربر است؟

مادر ناگهان رو به من کرد و گفت خوب منو سرکار گذاشتی؟ گفتم نه، چرا باید سرکار بزارمت. گفت تو می خواستی به من توضیح بدی سئو چیست ولی منو با میز اتو سرکار گذاشتی!

گفتم مادر من اینطور نیست! اتفاقا شغل من دقیقا با این جستجوی شما برای میز اتو در ارتباط مستقیم است. گفت چطور؟

من یک سئوکار هستم و اگر کسی چیزی در گوگل یا هر موتور جستجوگر دیگری سرچ نکند، من به همراه تمام دوستان سئوکارم از نون خوردن می افتیم.

امیدوارم با تعریف این ماجرا تا حدودی چیستی سئو براتون جا افتاده باشد. حالا بیایم درباره اینکه «موتورهای جستجو کار می کنند» صحبت کنیم.

قبل از اینکه بخواهم درباره این موضوع صحبت کنم، باید در ابتدا مشخص کنیم که درباره کدام یک از موتورهای جستجو می خواهم طرح مسئله کنم.

در حال حاضر بیش از 50 موتور جستجو داریم که معروفترین آنها گوگل، بینگ، یاندکس، بایدو، یاهو و ... است. در این بحث من فقط درباره موتور جستجو گوگل صحبت می کنم.

این داستان ادامه دارد...

سئودیجی کالا
سالهاست از خواندن و نوشتن لذت می برم و عاشق یاد گرفتنم. معتقد به انتشار اطلاعات آزادم و هر آنچه بلد هستم رو در اختیار دیگران قرار می دهم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید