ویرگول
ورودثبت نام
مهدی محمدی
مهدی محمدی
خواندن ۵ دقیقه·۳ سال پیش

آموزش کارشناسی خودرو و اهمیت یادگرفتن آن

آموزش کارشناسی خودرو
آموزش کارشناسی خودرو


آموزش کارشناسی خودرو از وقتی خودم ماشین دار شدم یکی از دغدغه هام شده چون خودم در خرید خودرو کلی ضرر کردم و دنبال راهی بودم که بتونم یاد بگیرم چطور ماشین خرید و فروش کنم که سرم کلاه نره و ضرر نکنم و دوست داشتم چیزایی که یادگرفتم رو به بقیه هم آموزش بدم.

اول بریم سراغ داستان من که چی شد کارشناسی خودرو یادگرفتم…

سال 90 من 18 سالم بود و خیلی خوشحال بودم که بالاخره به این سن رسیدم چون میتونستم برم برای گواهینامه ثبت نام کنم

خیلی شوق و ذوق داشتم برای یاد گرفتن رانندگی چون ماشین نداشتیم و قبلش هیچ وقت پشت فرمون نشسته بودم

بخاطر همین شوقی که داشتم تمام آزمون های رانندگی را تونستم همون بار اول قبول بشم و خیلی زود گواهینامه به دستم رسید

حالا ماشین نداشتم که سوار شم برای همین به پدرم اصرار کردم که من ماشین میخوام

اون بنده خدا هم هر چی داشت را گذاشت تا بتونه برای من ماشین بخره

یکی از دوستاش یک پراید دست دوم داشت که به پدرم گفته بود من میخوام بفروشمش اگر میخوای بیا ماشین منو بخر

پدرم شب آمد خانه و به من این خبر را داد و همان شب رفتیم ماشین را دیدیم و منم آنقدر ذوق زده بودم که گفتم همین خوبه بخریم

چند روز بعد ماشین را خریدیم بدون اینکه بررسیش کنیم یا ببریم پیش کارشناس ماشین تا برامون چکش کنه ببینه سالمه یا نه

همین ذوق زدگی من باعث شد تا ماشینی بخریم که همیشه خدا باید خرجش می کردیم و هیچ وقت هم سالم سالم نبود همیشه یک قسمتش خراب بود


حتی روزای اول بردیم تعمیرگاه چون روغن سوزی داشت و تعمیرش کردیم اون موقع اصلا نمیدونستم روغن سوزی یعنی چی!

تازه شاسیش هم ترک داشت و بردیم صافکاری جوشش داد برامون

پدرم یک روز رفت پیش دوستش و بهش گفته بود نامسلمون این چه ماشینیه به ما فروختی همش خرابه که!

اونم گفته بود ظاهر و باطن، میخواستی چکش کنی

البته حق با اون بود ما حتی اگه خودمون بلد نبودیم باید میردیمش پیش یکی برامون چکش کنه

ولی شوق و ذوق من برای داشتن ماشین آن هم برای اولین بار باعث شد با همه خرابی ها باز هم هیچی نگم و هر جور بود ازش استفاده کنم

چون اگر می خواستیم بفروشیمش اولا کلی ضرر می شد بعد هم معلوم نبود دوباره کی بتونیم ماشین بخریم.

چند سال سوارش شدم بعدم فروختیمش که از بی تجربگی من توی فروشش هم سرمون کلاه رفت دوباره!

برای همین با خودم گفتم دفعه دیگه که خواستم ماشین بخرم حتما کلی تحقیق میکنم و حداقل از یک کاربلد کمک میگیرم که دوباره این مشکلات سرم نیاد

الان 27 سالمه و از این ماشین پر دردسر کلی درس گرفتم و تجربه بدست آوردم

حالا میدونم که برای خرید هر نوع ماشینی حتی صفر کیلومتر باید کلی نکات بلد باشم تا بتونم

بدون دردسر و گرفتاری ماشینی بخرم یا ماشینم را بفروشم.

من نکاتی را یاد گرفتم که هر کسی میتونه یاد بگیره و لازم نیست حتما مکانیک یا صافکار نقاش باشی تا بتونی ماشینی چک و کارشناسی کنی

چون من تابحال نه مکانیکی کار کردم و نه صافکاری نقاشی ولی از ترفندهایی که استفاده میکنن برای ماشین باخبر شدم و میدونم که برای چک کردن هر قسمت ماشین یک ترفند وجود دارد که به راحتی میشه تشخیص داد عیب داره ماشین یا نه.

ترفندهایی که باید بلد باشیم تا بتونیم یک ماشین را چک کنیم شامل مراحل زیر است:

کارشناسی خودرو
کارشناسی خودرو


اول باید بفهمیم ماشینی که قراره بخریم رنگ دارد یا نه

تصادف کرده قبلا یا ضربه نخورده تا بحال

اگر تصادف کرده چقدر آسیب دیده و آیا چپ کرده ماشین یا خیر

باید بفهمیم شاسی های ماشین که استخوان بندی ماشین هستن سالمه اند یا نه

این مواردی که گفتم مهمه چون مستقیم در قیمت ماشین تاثیر دارد

مورد بعد که مهمه و اگر میخوایم تا مدتی سر و کارمان با تعمیرکار نیفته و یا هزینه سنگینی بابت تعمیرات ماشین نپردازیم چک کردن فنی ماشین هست

عیب یابی موتور

عیب یابی گیربکس و صفحه کلاچ ماشین

عیب یابی جلوبندی و سیستم تعلیق

این موارد هم مهمه چون هم در قیمت تاثیر دارد (البته نه به اندازه موارد رنگ و بدنه) و هم در سواری و آسودگی استفاده از ماشین تاثیر دارد

مورد بعد هم که مهمه یاد داشتن نحوه معامله صحیح و بی دردسر خودرو است مثله قولنامه نوشتن سند زدن پرداخت پول و... که جلوی خیلی از گرفتاری ها و دوندگی های بعد از خرید ماشین را میگیرد و اگر این موارد را بلد نباشیم ممکنه سرمایه مان را از دست بدهیم یا سرمان کلاه برود و مجبور به شکایت و دادگاه بازی بشویم.

به عنوان مثال اگر ماشینی را دیدیم که دود آبی میکند و همچنین لوله اگزوز اش را با انگشت چک کردیم و چرب بود و همچنین روغن کم میکرد مطمئن میشویم که این ماشین روغن سوزی دارد و باید رینگ پیستون عوض شود.

هر قسمت از خودرو که دچار عیبی میشود حتما یک علائمی بروز می دهد و فقط کافیست علائم خرابی آن را بدانیم تا بتوانیم خودمان آن را چک کنیم

هر تعمیرکاری در هر زمینه ای که باشد چه تعمیر خودرو و مسائل مربوط به آن و چه تعمیر کامپیوتر یا لوازم الکترونیک و... باید بداند کدام قطعه یا بخشی از دستگاهی که میخواهد تعمیر کند چه مشکلاتی ممکن است برایش پیش بیاید و با علائم خرابی آن قطعات آشنا باشد تا بتواند تشخیص دهد که خراب است یا خیر

حالا که مطمئن شد آن قطعه خراب است میتواند آن را تعمیر هم بکند اما ما فقط میخواهیم تشخیص دهیم که ماشین مورد نظر ما چه ایراداتی دارد و نمیخواهیم آن را تعمیر کنیم پس کارمان آسان است و فقط کافیست که با علائم خرابی آشنا باشیم و ترفندهای چک و بررسی را بلد باشیم تا بتوانیم بفهمیم چه مشکلاتی دارد و بدانیم در حال خرید چه ماشینی هستیم تا همان قدر که واقعا می ارزد بابتش پول پرداخت کنیم و یا اینکه اصلا آن را نخریم و برویم سراغ یک ماشین بهتر

همه این علائم، ترفندها و مشکلاتی که برای بخش های مختلف خودرو ممکن است پیش بیاید را من با کلی تحقیق و تلاش جمع آوری کردم و در چند ویدیو آن ها را مفصل توضیح دادم که با دیدن آنها میتوانی جلوی مشکلات اساسی و پر هزینه ای که ممکن است هنگام خرید تو را دچار ضرر و زیان سنگین کند را بگیری و در دام دلال های خودرو نیفتی و از تکنیک هایی که برای کلاهبرداری استفاده میکنن آگاه شوی

آموزش کارشناسی خودرو به صورت ویدیویی و مجازی می باشد که میتونی توضیحات بیشتر این دوره را در لینک زیر مشاهده کنی

دوره آموزش کارشناسی حرفه ای خودرو
دوره آموزش کارشناسی حرفه ای خودرو


دوره آموزش کارشناسی خودرو

توضیحاتی در مورد دوره در این صفحه داده شده است

https://bikarna.com/car-inspecting/

ضمنا یک مقاله آموزشی نوشتم با کمک کسانی که به نوعی در خرید خودرو دست دوم ضرر کردن که خیلی جالب شده و خوندنش کلی تجربه بهت میده.

لینک مقاله:

روش های مقابله با کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو

آموزش کارشناسی خودروکارشناسی خودرودوره آموزش کارشناسی خودروآموزش تشخیص رنگآموزش تشخیص فنی خودرو
سایت بیکار نه دات کام | آموزش مشاغل فنی ویژه بازار کار
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید