ویرگول
ورودثبت نام
مهدیه معظمی‌
مهدیه معظمی‌
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

روابط عمومی چی نیست؟

امروز حساب کردم که از دی ماه که موقعیت شغلی کارشناس روابط عمومی رو توی تیممون باز کردیم تا امروز که 16 اردیبهشته، من 43 نفر رو برای این شغل مصاحبه کردم. افرادی که طبیعتا توی رزومه‌شون از تجربیات مرتبط با روابط عمومی نوشته بودن و حدس می‌زدم که می‌تونن برای این موقعیت مناسب باشن و به ما کمک کنند. اما الان که به دفتری که شرح مصاحبه‌ها رو توش یادداشت می‌کنم مراجعه می‌کنم می‌بینم که بالای صفحۀ بیشتر مصاحبه‌ها با خودکار قرمز نوشتم: «تعریف درستی از روابط عمومی نداره و فکر می‌کنه که کار روابط عمومی انجام داده.» بعدش یک فلش جلوی این جمله کشیدم و بزرگ نوشتم: «Reject».

توی این نوشته می‌خوام دربارۀ تصورات غلطی که کارجوها دربارۀ شغل روابط عمومی داشتند صحبت کنم. طبیعتا اشتباه این افراد نشون دهندۀ آشنا نبودن شرکت‌ها و مدیرانشون با این شغل و دانش مرتبط با فعالیت‌های روابط عمومیه.



روابط عمومی هماهنگی کارهای دفتری نیست. خیلی از افرادی که توی روزمه‌شون از عنوان کارشناس یا مسئول/مدیر روابط عمومی استفاده کرده بودند وقتی ازشون می‌پرسیدم که دقیقا چه کارهایی انجام می‌دادید همچین جواب‌هایی رو می‌دادند: «جلسات مدیر عامل رو هماهنگ می‌کردم»، «پیگیری‌ کارهای چاپی‌ رو انجام می‌دادم.»، «خریدهای شرکت رو هماهنگ می‌کردم» و ... .

روابط عمومی تبلیغات نیست. بعضی افراد اصلا مرز مشخصی بین تبلیغات و روابط عمومی براشون وجود نداشت و هر نوعی از اطلاع رسانی محصولات، خدمات، معرفی شرکت رو روابط عمومی می‌دونستند. مثلا هر شکلی از تبلغات در شبکه‌های اجتماعی و سایر رسانه‌ها رو به واسطه اینکه دربارۀ فعالیت شرکت آگاهی میده رو روابط عمومی می‌دونستند. من می‌دونم که توی بعضی از شرکت‌ها کار روابط عمومی و بازاریابی رو ممکنه یک نفر انجام بده به همین خاطر در این مواقع سوالم رو واضح‌تر می‌پرسم و از مصاحبه شونده می‌خوام که بهم بگه بنظرش کدوم بخش از کارش تبلیغات و بازاریابی و کدوم بخشش استفاده از روابط عمومی برای اطلاع رسانی بوده؟ و متاسفانه مواردی که می‌تونستند این دو مورد رو از هم تفکیک کنند کم بود.

روابط عمومی فروش نیست. بعضی از افراد برقراری ارتباط و مذاکره با مشتریان به منظور فروش محصولات و خدمات شرکت‌شون رو به عنوان روابط عمومی قلمداد می‌کردن. پس اگر روزی داشتید برای موقعیت شغلی روابط عمومی مصاحبه می‌کردید مراقب باشید که مصاحبه شونده تفاوت ارتباطات به منظور فروش رو با روابط عمومی بدونه!

روابط عمومی پشتیبانی مشتریان نیست. در برخی از موارد افراد از تجربه‎‌های مرتبط به پشتیبانی امور مشتریان به عنوان کار روابط عمومی یاد می‌کردن و می‌گفتن که اتفاقا توی روابط عمومی خیلی خوبن چون خیلی خوب مشکل مشتری‌ها رو حل می‌کردن.

روابط عمومی تنظیم قراردادها نیست. معمولا افرادی که جزء این دسته بودند از افرادی بودند که کار اداری رو روابط عمومی می‌دونستند و حتی گاهی می‌گفتند که کارشون روابط عمومی داخلی (Internal PR) بوده.

اگر با آدم‌ها زود دوست می‌شید به این معنی نیست که برای شغل روابط عمومی مناسب هستید. وقتی از افراد‌ می‌پرسیدم که چرا فکر می‌کنید توی این کار موفقید و خوب انجامش می‌دید؟ توقع داشتم که به پروژه‌های روابط عمومی موفقی که داشتند، ارزش‌هایی که توی این کار خلق کردن و دانشی که در این حوزه دارند اشاره کنند، ولی اغلب جواب‌هایی از این دست می‌گرفتم: «من خیلی زود با آدم‌ها دوست میشم.»، «روابط عمومی من انقدر خوبه که بلافاصله با همه همکارام دوست شدم.»، «من ارتباط با آدم‌ها رو خیلی دوست دارم و خیلی توی این کار خوبم.» و ... .

این متن رو نوشتم که کمی درباره شغلم آگاهی بدم. چون متاسفانه تنها مدیران و همکاران ما نیستند که تصورات اشتباهی دربارۀ شغل ما دارند خیلی از افرادی که این عنوان شغلی رو دارند هم آگاهی کافی از شرح شغل روابط عمومی ندارند و از اسم اشتباهی برای کارشون استفاده می‌کنند.

روابط عمومیpublic relationprمصاحبه
بیایید تا ابد دربارۀ کتاب‌ها حرف بزنیم!
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید