ویرگول
ورودثبت نام
مهدی گودرزی
مهدی گودرزی
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

بهترین دیسترو های لینوکس برای مهاجرت از ویندوز

سلام و عرض ادب خدمت تمام ویرگولی های عزیز

من مهدی گودرزی هستم و میخوام تجربیاتم رو در مورد انتخاب یک لینوکس مناسب جایگزین ویندوز بگم

فکر مهاجرت از ویندوز وقتی به ذهنم رسید که توانایی مهاجرت از ویندوز 10 به ویندوز 11 رو نداشتم(به دلیل مشکلات سخت افزاری)و خوب قاعدتا بعد از چند سال مایکروسافت قراره پشتیبانی از ویندوز 10 رو قطع کنه و این اصلا چیز خوبی نیست!

خوب اول از همه قاعدتا باید به فکر اوبونتو و مشتقاتش بیفتیم(زوبنوتو،کوبونتو،میت و ..)

راستش من زیاد با اوبونتو راحت نیستم،اونم به دلایل یجورایی میشه گفت شخصی.البته ویدیویی که استالمن داده بود بیرون و اوبونتو رو به عنوان یک جاسوس افزار اسم برده بود هم دخیل بود در این راحت نبودنم(اینجا).قبلا هم موقع تست کردن درس هام خیلی با ایپی گرفتن اوبونتو مشکل داشتم و این یکی دیگه از دلایلم بود.پس تصمیم گرفتم اوبونتو رو بیخیال بشم و برم سمت مشتقاتش

زوبونتو:

زوبونتو رو خیلی شنیده بودم در موردش.یکی از دلایلم بابت تست زوبونتو استفاده کردنش از xfce بود و این خیلی برای من مهم بود چون خیلی کار رو سبک تر میکرد.ولی هنوز هم بعضی مشکلات اوبونتو رو داشت

برای مثال بعضی از دستورات رو توی ترمینال اجرا نمیکرد و این واقعا اعصاب خورد کن بود

تصمیم گرفتم که تا اوبونتو دیدم جیغ بزنم و در برم،که کار کاملا اشتباهی کردم(جلوتر بهتون میگم چرا)

دبیان:

والا این توزیع رو اصلا نمیخواستم امتحان کنم.نمیدونم چرا همینطوری احساس خوبی بهش نداشتم ولی خوب ما تو کار کامپیوتر اصلا نباید احساسات رو درگیر کنیم : )

به هر حال نصبش کردم.ولی هر کاری میکردم متاسفانه کرافیک نداشت.یعنی محیط کامندی بود.یکم دقت کردم و متوجه شدم ایزوی دبیان مینی رو دانلود کردم و اون لحظه حس خیلی بدی داشتم : ))) .بعد از چند روز بالاخره وقت کردم تا نسخه گرافیکیش رو دانلود کنم.این توزیع بر خلاف توزیع های دیگه خیلی بیش از حد ساده بود.اگر اشتباه نکنم حتی libre office هم داخلش نصب نبود

(البته مطمئن نیستم).و قاعدتا از این توزیع هم دلسرد شدم

Parrot os:

این توزیع رو اصلا نمیخواستم امتحان کنم.محض کنجکاوی و این که کنار کالی لینوکسم یک سیستم عامل امنیتی دیگه داشته باشم اون رو در ماشین مجازیم نصب کردم.ولی موقع گشت و گذار در این سیستم عامل متوجه شدم میتونه جایگزین خیلی مناسبی باشه.چون ظاهری بسیار زیبا داره و ابزار های بسایر زیادی برای برنامه نویسی یا تست نفوذ داره.برنامه های libre office بر روش نصبه،ارور های ترمینال اوبونتو رو هم نداره

با اینکه توزیع نسبتا جدیدی هست باگ خیلی کمی داره،زیرمجموعه بدون واسطه دبیان هستش،خلاصه اینکه خیلی باهاش حال کردم.اصلا باورم نمیشد که همچین سیستم عاملی رو در نظر بگیرم برای سیستم عامل اصلیم،اما خوب دلیلی هم نمیشد که بقیه رو امتحان نکنم

آرچ:

آرچ رو خیلی دوست داشتم امتحان بکنم،ولی همینطوری که از من پیداست من یک ادم تنبل هستم و نصب ارچ خیلی سخت بود برام

حتی به گفته خود لینوس توروالدز نصب اوبونتو براش سخت بوده و نصب نکرده.آرچ که دیگه جای خود دارد.به خاطر،از دور،طریقه نصبش رو دیدم و جیغ زنان فرار کردم

فدورا:

فدورا رو خیلی دوست داشتم سریعتر امتحان کنم ولی به دلایلی دلمو زد

اولیش این بود که یکی از دوستان توییتریمون برنامه نویس تیم فدورا بوده ولی وقتی فهمیدن که ایرانی هستش از تیم دولوپ فدروا بیرون انداختنش و این به نظر من اصلا با نرم افزار آزاد همخونی نداره.دلیل دیگه هم این بود که اصلا از رابط گرافیکیش خوشم نیومد و تو مرحله نصب پشیمون شدم

مینت:

من از وقتی که به ویندوز ده مهاجرت کردم اصلا با رابط کاربری ویندوز هفت حال نمیکنم.و باید بگم که مینت کاملا شبیه ویندوز هفت بودش و البته اینی که زیرمجموعه اوبونتو بود رو هم نباید کنار بگذاریم

کوداچی:

اینو یکی از دوستای توییتریم بهم معرفی کرد.راستش وقتی فهمیدم بیسش زوبونتو هستش اصلا خوشم نیومد.ولی باز هم میگم،دلیل نشد که امتحانش نکنم.این توزیع به قدری جذاب بود که واقعا باهاش حال کردم.یک توزیع امنیتی هستش،ولی بر خلاف کالی و پرروت ابزار های امنیتی زیادی نداره و بیس کارش پنهان کردن کاربر در فضای اینترنته.ولی به نطر من به درد نصب شدن به جای سیستم عامل اصلی نمیخوره،چون برای افراد به شدت حرفه ای هستش

سنت او اس:

خودم از این سیستم عامل خیلی خوشم میومد.ولی یکی از بدترین خبر هایی که شنیدم این بود که از سال 2024 به بعد دیگه پشتیبانی نمیشه.پس این دلیلی بود مبنی بر امتحان نکردنش

مانجارو:

راستش من اصلا با ردهت بیس ها راحت نیستم،ولی باید بگم این توزیع محشره.واقعا اگر به دنبال یه توزیع امن و بدون دردسر هستید حتما این توزیع رو نصب کنید.این توزیع با اینکه زیرمجموعه آرچ به حساب میاد ولی نصب بسیار ساده ای داره و میز سبکی هم داره.ولی:

ای توزیع با apt یا yum کار نمیکنه و ممکنه یکم اذیتتون کنه برای نصب پکیج ها.مشکل دیگش اینه که متاسفانه این توزیع ظاهری شبیه به ویندوز 7 داره پس به درد من نمیخوره.نرم افزار های libre office بر روی این توزیع نصب نیستن(به طور پیشفرض)

اوپن سوزه:

این توزیع هم بسیار توزیع خوبیه،هم برای سرور ها،هم برای کاربران عادی.فضای گرافیکی بسیار جذابی داره.میشه گفت جایگزین فوق العاده مناسبی برای سنت او اس هستش و این خیلی خوبه(چون سنت او اس داره به پایانش نزدیک میشه)و البته که نصب فوق العاده آسونی داره

ولی:

دوباره مثل مانجارو این توزیع از پکیج منیجر های مختلفی استفاده میکنه که این کار رو یکم سخت میکنه

در کل اگر بخوام انتخاب کنم،احتمال زیاد parrot رو انتخاب میکنم.ولی این کاملا انتخاب شخصی ای هستش.من خودم اون چیز هایی رو که میخواستم توی پرروت پیدا کردم.ولی امکان داره شما توی یک دیستروی دیگه پیدا کنید

در اخر اینکه ممنون میشم این پست رو لایک کنید

ادرس گیت هابم رو هم میذارم محض احتیاط

اینجا


سیستم عامللینوکسامنیتبرنامه نویسیکامپیوتر
یه برنامه نویس جونیور که اینجا مشکلاتی که داشته و داره و کلید حل اون مشکلات رو اینجا مینویسه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید