توصیه هایی برای فیلمسازان جوان از انیس واردا از کارگردانان اصلی موج نوی سینمای فرانسه
1. با آنچه که دارید، کار کنید. آن صحنه حماسی جمعیت را ننویسید مگر اینکه بدانید هفته آینده جشنواره ای در حال برگزاری است که می توانید به عنوان پس زمینه آن را بدزدید. با نقاط قوت خود بازی کنید احتمالاً چیزی منحصر به فرد وجود دارد که شما یا خانواده تان به آن دسترسی دارید و می توانید در فیلم خود از آن استفاده کنید. اگر پدرت تراکتور دارد، درباره آن فیلم بنویس.
2. شما نمی توانید هالیوود را شکست دهید. هر چند تلاش برای تقلید از سبک و درخشندگی فیلم های پرفروش مورد علاقه خود وسوسه انگیز است، اجازه دهید با آن روبرو شویم. شما می توانید تلاش کنید و شکست شما ممکن است در نوع خود منحصر به فرد و جالب (یا حداقل خنده دار) باشد - اما شما همچنین می توانید کار خود را انجام دهید و کاری را امتحان کنید که استودیوها ایده یا تخیل برای انجام آن را نداشته باشند.
3. فیلم ها را مطالعه کنید. بسیاری از اشتباهاتی که فیلمسازان جوان مرتکب می شوند، اگر واقعاً به فیلم های مورد علاقه خود توجه کنند، قابل اجتناب است. فیلمی را که دوست دارید انتخاب کنید و با صدای پایین تماشا کنید. به زوایای دوربین، ویرایش و نورپردازی دقت کنید. فیلم های کوتاه را تماشا کنید و ببینید چگونه می توان یک داستان موثر را در پنج دقیقه بیان کرد. اغلب اوقات هنر فیلمسازی خوب هیچ هزینه ای ندارد. شما فقط باید واقعاً فیلم تماشا کنید.
4. به خود فشار بیاورید. هر فیلمی که می سازید باید چیزی را به شما بیاموزد که قبلاً نمی دانستید و به چیزی دست پیدا کنید که نمی دانستید توانایی انجامش را دارید. این بدان معنا نیست که شما باید هر بار بیرون بروید و کاری را انجام دهید که هیچ ایده ای برای انجام آن ندارید. شما باید از مهارتها و تکنیکهایی استفاده کنید که قبلاً یاد گرفتهاید.
5. نشان دادن فیلم خود به مخاطب یکی از مهمترین راههای تشخیص درست یا نادرستی است که بهعنوان یک فیلمساز انجام میدهید، اما این به این معنا نیست که همیشه باید سعی کنید تماشاگر را راضی کنید یا فیلمی بسازید که فکر می کنید «آنها» آن را دوست خواهند داشت. در بسیاری از مواقع فقط دیدن فیلم خود با افراد دیگر در اتاق به شما کمک می کند آن را عینی تر ببینید. و اگر فکر می کنید فیلم شما باید 20 دقیقه باشد، فقط تصور کنید که وقتی 300 نفر در کنار شما نشسته اند و آن را تماشا می کنند، این 20 دقیقه چقدر طول می کشد.
6. اصول اولیه را نادیده نگیرید. اگر داستان شما جذاب باشد، بازیگرانتان جذاب باشند یا شوخیهایتان خندهدار باشد، تماشاگران بسیاری از ایرادات فنی را در فیلم شما خواهند بخشید – اما هنوز یک نقطه آستانه وجود دارد که اشتباهات فنی شروع به ایجاد مانع میکنند. این نقطه معمولاً زمانی است که آنها دیگر قادر به دیدن، شنیدن یا دنبال کردن آنچه در حال وقوع است، نیستند. پس تجهیزات خود را بشناسید و با آن تمرین کنید. اصول ترکیب بندی شات را بیاموزید. تمام تلاش خود را برای ضبط صدای باکیفیت انجام دهید، و اگر این کار فراتر از توان شماست، یک فیلم صامت بسازید.
7. محدودیت ها را در آغوش بگیرید. محدودیتهای فیلمسازی جوان اغلب میتواند دلسردکننده باشد. لعنتی چطور قرار است یک فیلم عالی بسازی در حالی که تنها چیزی که داری این دوربین مزخرف و دوستان احمقت است؟ خب، اولین قدم این است که نگرش خود را تغییر دهید. روبر برسون میگوید: «کسی که بتواند با حداقلها کار کند، میتواند با بیشترین کار کند. کسی که با بیشترین می تواند، ناگزیر نمی تواند با حداقل ها باشد. به عبارت دیگر، شما باید این واقعیت را جشن بگیرید که تمام چیزی که دارید یک دوربین بیهوده و چند دوست احمق است: این بدان معناست که تمام راه حل های شما برای مشکلاتی که با آن روبرو می شوید باید خلاقانه باشد.
8. تسلیم نشوید. اگر هنوز در فیلمسازی شکست نخورده اید، احتمالاً به اندازه کافی جاه طلب نبوده اید. اگر سابقه شکست دارید، تبریک میگوییم؛ شما در راه تبدیل شدن به یک فیلمساز بزرگ هستید. فقط به آن ادامه دهید، و به قول بکت، دفعه بعد "بهتر شکست بخورید".
9. به هیچ کس گوش ندهید. ویلیام گلدمن، فیلمنامه نویس هالیوود، در مورد دنیای فیلم گفته است که «هیچ کس چیزی نمی داند». و درست است این بدان معنا نیست که باید همه چیزهایی را که دیگران به شما میگویند نادیده بگیرید، اما اگر واقعاً به پروژهای علاقه دارید، اجازه ندهید کسی شما را از آن منصرف کند. فیلمی را بسازید که میخواهید بسازید - نه فیلمی که فکر میکنید مردم میخواهند ببینند، یا فیلمی که معلمها یا والدینتان میخواهند بسازید. مهمتر از همه، به افرادی که می گویند شما نمی توانید کاری را انجام دهید، یا هدف شما غیرممکن است، گوش ندهید. محدودیتها دوست شما هستند، اما انواع محدودیتهایی که واقعاً مانع میشوند، آنهایی هستند که اجازه میدهید در ذهن شما گیر کند. چه کسی میگوید که فیلمها باید مقداری هزینه داشته باشند، به شکلی خاص به نظر برسند، به روشی خاص ساخته شوند یا حاوی این یا آن عنصر باشند؟
***
این مقاله در مجله جشنواره Fresh Film 2009 منتشر شده است.