ویرگول
ورودثبت نام
Mahdiye Zamaemifard
Mahdiye Zamaemifard
خواندن ۴ دقیقه·۱ سال پیش

مقدمه ای از طراحی تعاملی (Interaction design)

طراحی تعاملی یک جز مهم از طراحی تجربه کاربری است (UX)



در این مقاله قصد داریم راجب مطالب زیر صحبت کنیم :

طراحی تعاملی چی هست ؟

چند مدل مفید از طراحی تعاملی.

خلاصه توضیحاتی راجع به کارکرد طراحی تعاملی.



طراحی تعاملی بین کاربران و محصولات است که هدف اش ساخت محصولاتی است که کاربر به بهترین شکل ممکن بتواند به هدفش برسد.

پنج بعد از طراحی تعاملی

یک . words

کلماتی که در تعامل استفاده میشوند مانند لیبل داخل دکمه ها بهتره که قابل فهم و با معنی باشند (خلاصه و مفید) , که بتواند اطلاعات را به کاربر منتقل کند اما نه اطلاعات زیادی که کاربر را غرق کند.

مثال
مثال



دو . Visual representations

المنت های گرافیکی مانند تصاویر , تایپوگرافی , آیکون ها که کاربر با انها ارتباط دارد , کامل کننده کلمات هستند برای انتقال مفاهیم بیشتر و بهتر به کاربران.

مثال
مثال



سه . Physical objects or space

کاربران از طریق چه وسیله فیزیکی با محصول ارتباط دارند؟ یک لپتاپ با موس یا تاچپد؟ یا یک گوشی هوشمند همراه با انگشت کاربر؟ و کاربر در چه فضای فیزیکی این کار را انجام می دهد؟ به عنوان مثال، آیا کاربر هنگام استفاده از اپ در گوشی هوشمند در قطار شلوغ ایستاده است یا روی میز دفتر نشسته و در حال گشت و گذار در وب سایت است؟ همه اینها بر تعامل بین کاربر و محصول تأثیر می گذارد.

مثال
مثال



چهار . Time

رسانه هایی که با توجه به زمان تغییر میکنند مانند انیمیشن , صدا ,ویدئو.

مثال
مثال



پنج . Behavior

این شامل مکانیسم یک محصول است: کاربران چگونه ,اقداماتی را در وب سایت انجام می دهند؟ کاربران چگونه با محصول کار می کنند؟ به عبارت دیگر، چگونه ابعاد قبلی تعاملات یک محصول را تعریف می کند.

مثال
مثال



سوالات مهمی که طراحان تعامل می پرسند..

  • کاربر برای تعامل با رابط کاربری چه کاری می تواند با ماوس، انگشت یا قلم خود انجام دهد؟

این به ما کمک می کند تا تعاملات احتمالی کاربر با محصول را تعریف کنیم.


  • چه چیزی در مورد ظاهر (رنگ، شکل، اندازه، و غیره) به کاربر سرنخی در مورد نحوه عملکرد آن می دهد؟

این به ما کمک می کند تا به کاربران سرنخ هایی بدهیم در مورد اینکه انجام چه رفتارهایی امکان پذیر است.


  • آیا پیام های خطا راهی را برای کاربر فراهم می کند تا مشکل را اصلاح کند یا توضیح دهد که چرا خطا رخ داده است؟

این به ما امکان می دهد تا خطاها را پیش بینی و کاهش دهیم.


  • پس از انجام یک عمل، کاربر چه فیدبک ای دریافت می کند؟

این امکان رو به ما میدهد تا بعد از اقدام کاربر در زمان معقولی به آن اقدام فیدبک دهد.


  • آیا المنت هایی که در رابط کاربری استفاده میشوند برای تعامل با کاربر اندازه مشخصی دارند؟

سوالاتی از این دست به ما کمک می کند تا در مورد هر المنت ای که در محصول استفاده میشود

به صورت استراتژیک فکر کنیم.


  • آیا حالت های استاندارد و اشنا استفاده میشود ؟

استفاده از حالت های استاندارد و اشنا برای کاربر باعث سادگی و افزایش یادگیری در پروداکت میشود.


طراحان تعامل چگونه کار میکنند؟

بستگی دارد ..

اگر شرکتی بزرگ باشد شغل های مجزا برای طراحان تجربه کاربر و طراحان تعامل وجود دارد. در تیم های بزرگ طراحی ممکن است یک محقق UX، معمار اطلاعات، طراح تعامل و طراح بصری وجود داشته باشد.

اما در شرکت های کوچک بیشتر شغل های طراحان کاربر با یک الی دو نفر انجام میشود که ممکن است عنوان طراح تعامل را داشته باشند یا نداشته باشند.

در اینجا بخشی از وظایفی که طراحی تعامل در کار روزانه خود انجام میدهد را مشاهده میکنید:


یک . design strategy

آنها راجع به اهداف کاربران و اینکه چه تعاملاتی لازم و مهم هستند تا کاربر را به اهدافشان برسانند, تحقیق میکنند.


دو . Wireframes and prototypes

بیشتر طراحان تعامل این وظیفه را دارند که برای چیدمان تعاملات در محصول وایرفریم هایی طراحی کنند. بعضی اوقات طراحان تعامل باید interactive prototypes و high-fidelity prototypes را بسازند تا آن محصول (وبسایت یا اپ) واقعی تر به نظر برسد.


به پایان آمد این دفتر ... حكایت همچنان باقیست ;)

این پست من خلاصه ای ترجمه شده از مقاله ای در سایت nngroup هست.

امیدوارم که براتون مفید بوده باشه . منتظر فیدبک تون هستم.

منبع :

https://www.interaction-design.org/literature/article/what-is-interaction-design




طراحی تعاملیطراحی تجربه کاربریطراحی رابط کاربریux
Hi.. welcome to my page
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید