در این مقاله با مفاهیم اساسی هر ساختار شطرنج بیشتر آشنا خواهید شد که ساختارهای پیاده برای شما بسیار مفید خواهد بود.
اینها مفاهیم اساسی مشترک هستند، اما اهمیت آنها بسیار زیاد است. آنها به شما این امکان را می دهند که هر ساختاری را که در بازی های شطرنج خود با آنها روبرو می شوید ارزیابی کنید و بدانید که کدام جابجایی ساختاری به نفع شما خواهد بود. امیدواریم تا پایان این مقاله تصمیم گیری خود را بهبود بخشیده باشید و با مطالعه مقالات ما آماده مطالعه تمام ساختارهای پیاده در جهان باشید.
زنجیر پیاده شامل گروهی از پیاده ها است که یک مورب را اشغال می کنند، بنابراین، در یک زنجیره پیاده، هر پیاده توسط پیاده در خط زیر محافظت می شود. زنجیر همیشه یک پایه دارد: اولین پیاده و تنها یکی که دیگران از آن دفاع نمی کنند. و یک سر، پیشرفته ترین پیاده از همه.
پیاده های g2، f3 و d4 یک زنجیره پیاده را تشکیل می دهند: g2، به رنگ سبز، پایه زنجیره است، و d4، در زرد، سر است.
زنجیرها معمولاً بسیار ایمن هستند و ایده خوبی است که با استفاده از آنها از پیاده های مرکزی خود دفاع کنید. با این حال، استحکام زنجیره پیاده به امنیت پایگاه بستگی دارد، بنابراین، اگر میخواهید این تشکیلات پیاده حریف خود را تضعیف کنید، حمله به این ضعیفترین نقطه ایده خوبی خواهد بود: اما توجه داشته باشید که این همیشه آسان نیست و به احتمال زیاد منجر به پایان بازی می شود، زیرا قطعات کمتری برای دفاع از آن وجود خواهد داشت. علاوه بر این، فراموش نکنید که شما پایگاه خود را برای دفاع دارید!
زنجیرههای d5 و e5 نمونههایی از بازی هجومی پیچیده و پویا هستند که این گروههای پیاده میتوانند به بازیهای شما بیاورند.
همانطور که در مثال زیر از تشکیل زنجیره e5 می بینید، زنجیره های پیاده اغلب منجر به حملات طرف مقابل می شوند. پیاده ها به جهات مختلف اشاره می کنند و این منجر به حملات قوی برای هر دو طرف می شود. این اغلب زمانی اتفاق میافتد که زنجیرها یکدیگر را مسدود میکنند، که رایجترین حالت است.
این ساختارها پر از پتانسیل هستند و یک بازی هجومی پویا را برای شما به ارمغان می آورند. لطفاً توجه داشته باشید که در موقعیتهای بسته مانند نمودار 1b (زمانی که پیادههای مرکزی مسدود شدهاند)، به جای تلاش برای موفقیت در کنار تختهای که در آن بازی میکنید، ضروری است که سعی کنید ضد حمله حریف خود را متوقف کنید.
جزایر پیاده چیزی نیست جز گروهی از پیاده ها که حداقل برای یک پرونده از دیگری جدا شده اند.
در نمودار زیر می بینید که سفید دارای 2 جزیره پیاده و سیاه دارای 3 جزیره است:
هرچه جزایر کمتری داشته باشید، بهتر است – و بعد از اینکه کمی بیشتر در مورد زنجیر پیاده یاد گرفتید، درک این موضوع نباید سخت باشد: جزایر کمتر به معنای زنجیره کمتر، پایه کمتر، و در نتیجه پیادههای ضعیفتر است.
در مثال زیر، از ساختار Queen’s Gambit – Hanging Pawns، سفید دارای 3 جزیره پیاده است که برای او یک پیاده مجزا و دو پیاده آویزان باقی می ماند که سیاه می تواند از آنها استفاده کند. به خواندن ادامه دهید تا بفهمید اینها چیست، و چگونه با آنها و علیه آنها بازی کنید.
البته این به این معنی نیست که موقعیت سیاه بهتر است: این فقط یک عدم تعادل است که باید آن را در نظر بگیرید.
پیاده های جدا شده در صفحه شطرنج تنها هستند و هیچ پیاده ای در پرونده های مجاور برای دفاع از آنها وجود ندارد. به همین دلیل، آنها می توانند ضعیف شوند، به خصوص در پایان بازی.
شاید شما این ساختار را به عنوان پیاده ایزولانی گامبیت ملکه تشخیص داده اید. در این موقعیت، پیاده ایزوله روی d4 می تواند یک نقطه قوت در وسط بازی باشد، زیرا می تواند از یک حمله کینگ ساید پشتیبانی کند، اما اگر سیاه بتواند از آن عبور کند و به پایان بازی برسد، به احتمال زیاد در موقعیت سفید به نقطه ضعف تبدیل خواهد شد.
پیادههای جدا شده زمانی اهمیت ویژهای پیدا میکنند که از یک منطقه پشتیبانی میکنند که میتواند برای فعال کردن مهره های شما استفاده شود.
در این مورد، از آنجایی که پیاده ایزوله مربع مرکزی d4 را اشغال می کند، موقعیت از داشتن یک اسب در e5 یا c5 سود می برد: همانطور که می دانید، اسب ها در مرکز قدرتمند هستند و می توانند سهم بزرگی در حمله داشته باشند.
علاوه بر این، هنگامی که با یک پیاده جدا شده بازی می کنید، باید به هر قیمتی شده از معامله مهره ها خودداری کنید، زیرا رفتن به پایان بازی قطعاً کاری است که در اکثر موارد نمی خواهید انجام دهید.
اگر شما منفعل بمانید، پیادههای ایزوله در نهایت ضعیف خواهند شد، بنابراین در این موقعیت، بازی پویا کلیدی است: وقت خود را تلف نکنید و مطمئن شوید که تمام مهره شطرنج خود را گسترش دادهاید تا بتوانید شروع به حمله کنید!
اگر فکر می کنید که پیاده منزوی شما هیچ مزیتی برای موقعیت شما به ارمغان نمی آورد، باید همیشه در نظر داشته باشید که پیشبرد آن و تلاش برای جدا کردن ساختار پیاده حریف می تواند یک گزینه باشد! اگرچه ممکن است خلاص شدن از شر این ضعف احتمالی وسوسه انگیز به نظر برسد، اما مطمئن شوید که این پیشروی را به خوبی آماده کرده اید، زیرا انجام آن در زمان بندی نامناسب می تواند منجر به آشکار شدن بیش از حد موقعیت شما شود و کار را برای حریف بسیار آسان تر کند.
هنگامی که در برابر پیاده ایزوله بازی می کنید، می خواهید در اسرع وقت به پایان بازی برسید و حریف خود را بدون مهره های زیادی برای دفاع از آن رها کنید: بنابراین همیشه به یاد داشته باشید که در صورت امکان، مهره ها را تعویض کنید.
راه دیگر برای کنترل یک پیاده ایزوله از ایجاد مشکل بیش از حد، مسدود کردن آن است. این کار را میتوان با هر مهره ای انجام داد، اما اسب ها بهخاطر تواناییشان در پرش از روی مهره، مسدودکنندههای خوبی هستند.
با این کار از برنامه احتمالی حریف برای پیشبرد پیاده خود جلوگیری می کنید و اکنون می توانید بدون ترس از حرکت به هدف خود حمله کنید.
پیاده های آویزان دو پیاده هستند که حداقل برای یک پرونده از بقیه سازه جدا می شوند. نمونه بارز این شکلبندی، سازه Queen's Gambit – Hanging Pawns است، اگر چه این دو میتوانند در موقعیتهای مختلفی ظاهر شوند.
در این موقعیت، تعداد جزیرهها و قرار دادن پیادههای سفید میتواند باعث شود فکر کنید که آنها نباید خوب باشند. با این حال، هنگامی که با بازی فعال ترکیب می شود، پیاده های آویزان می تواند یک شکل گیری قدرتمند باشد.
از آنجایی که پیادههای آویزان یک ضعف ساختاری هستند، درست مانند زمانی که پای پیادههای جدا شده به میان میآید، بازی پویا و قطعات فعال بسیار مهم هستند. با این حال، اگر در توسعه جلوتر هستید، داشتن پیاده های آویزان در ساختار خود می تواند عالی باشد.
یک برنامه معمولی هنگام بازی با این ساختار پیاده این است که پیاده d4 را پیش ببریم و سعی کنیم یک پیاده عبور کنیم. این می تواند در موقعیت های مختلف با پیاده های آویزان اتفاق بیفتد.
علاوه بر این، تلاش برای جبران ساختار پیاده ضعیف خود با بازی فعال در فایل های باز/نیمه باز معمولاً ایده خوبی است.
نکته مهم دیگری که هنگام بازی با این آرایش باید به خاطر داشته باشید این است که پیادههای آویزان معمولاً وقتی در کنار هم قرار میگیرند قویتر هستند و بسیاری از مربعهای مرکزی مهم را کنترل میکنند. این می تواند یک مزیت تعیین کننده باشد، زیرا کنترل مرکز بسیار مهم است. به همین دلیل، هنگام پیشبرد یکی از این پیاده ها باید محتاط باشید و مطمئن شوید که این کار را فقط با یک توجیه عالی انجام می دهید. در غیر این صورت، ممکن است فقط سوراخ هایی در ساختار خود ایجاد کنید تا حریف خود را کشف کند.
در نهایت، ذکر این نکته مهم است که همانطور که در بخش پیادههای جدا شده اشاره کردیم، نمیخواهید یک پیادهسازی ضعیف را به پایان بازی بیاورید، زیرا پشتیبانی از آن سختتر خواهد بود. در عوض، باید سعی کنید وسط بازی را طولانی کنید و تا جایی که می توانید دردسر ایجاد کنید و از این پیاده ها برای نفع خود استفاده کنید.
معمول ترین استراتژی برای مبارزه با این جفت سرباز این است که به یکی از آنها فشار زیادی وارد کنید که مجبور به پیشروی شود تا دیگری از او دفاع کند. پس از این، شما می خواهید آنها را مسدود کنید، تا بتوانید به کسی که دفاع نمی کند و در نتیجه ضعیف تر است حمله کنید و از حفره های باقی مانده در ساختار حریف خود استفاده کنید.
با این حال، این همیشه به این خوبی کار نمی کند، بنابراین اجازه دهید به برنامه های احتمالی دیگر نگاهی بیندازیم:
یک راه کارآمد برای مبارزه با پیاده های آویزان، تلاش برای تبدیل آنها به یک پیاده جدا شده است. چگونه؟ شما باید بتوانید یک مهره را رد و بدل کنید و حریف خود را مجبور کنید که آن را با پیاده خود پس بگیرد و دو نفر را از هم جدا کنید. یا یک پیاده از خود را پیش ببرید تا آن را با یکی از پیاده های آویزان تعویض کنید و دیگری را تنها بگذارید.
علاوه بر همه اینها، در نظر داشته باشید که بازی پویا میان بازی دقیقاً همان چیزی است که حریف شما در این موقعیت آرزو می کند و باید سعی کنید اوضاع را آرام نگه دارید و مهره ها را تا رسیدن به پایان بازی رد و بدل کنید و مزیت خواهید داشت.
توجه داشته باشید که دو شکل پیاده که ما در مورد آنها صحبت کردیم، جنبه های مشترک زیادی دارند و تبدیل از یکی به دیگری بسیار رایج است. امیدواریم، اکنون میدانید که چگونه این موقعیتها را ارزیابی کنید و درک کنید که کدام جابجایی ساختاری به نفع شما خواهد بود.
پیاده های عقب مانده توسط پیاده های کناری خود رها شدند، بنابراین آنها هیچ دفاعی از آنها ندارند. به همین دلیل، پیاده های عقب معمولا ضعیف هستند.
در نمودار بالا، پیاده e6 به عقب است زیرا هر دو پیاده d5 و f5 از آن پیشرفته تر هستند.
نمونه ای از پیاده های رو به عقب سازند استون وال است که در مقاله ای پوشش داده شده است که می توانید اینجا را بررسی کنید.
همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، نه تنها پیاده e6، بلکه مربع e5 نیز ضعیف باقی مانده است. این چیزی است که سفیدها می توانند از آن بهره ببرند، زیرا ترکیب پیاده حریف شما کاملاً محکم است و هیچ نقطه ضعف عمده ای ندارد. این در اکثر موقعیتهای پیادههای عقب رخ میدهد: گاهی اوقات بهتر است نقاط ضعف اطراف پیادهها را نسبت به خود پیاده ضعیف کشف کنید، زیرا طبیعی است که با تعداد زیادی مهره روی تخته، حریف شما قادر به دفاع از آن باشد. بنابراین، به جای تلاش برای به دست آوردن مطالب، می توانید در اینجا به یک مزیت استراتژیک برسید.
در موقعیت فوق، از ساختار تشکیل پانوف، طرح سیاه می تواند از تلاش برای تضعیف ساختار پیاده سفیدها، با پیشروی پیاده b یا e، به تلاش برای استفاده از ابزار ضعیف شده تبدیل شود. مربع های e4 و c4.
از آنجایی که پیاده های عقب مانده یک آرایش ضعیف هستند، برای قرار گرفتن در این ساختار پیاده، حریف شما باید توجیه خوبی داشته باشد. در بیشتر موارد، مانند ساختار Stonewall، حملات سریع به راحتی به دلیل پیادههای پیشرفته پشتیبانی میشوند و نبردهای میانبازی جالبی را با بازیهای متقابل زیاد به ارمغان میآورند.
همانطور که در نمودار بالا می بینید، مرکز محکم و پایدار شرایط لازم را برای شروع یک حمله تهاجمی کنار پادشاهی به سیاه می دهد، که نباید بی اعتبار شود. در این بازیهای پویا، طوفانهای پیاده و بلند کردن قلهها اغلب اتفاق میافتد که منجر به موقعیتهای جالب و تیز میشود.
در نمودار زیر، از ساختار پانوف، پیاده رو به عقب در d4 با یک مزیت فضایی برای سفید جبران می شود.
طرح وایت در این موقعیت می تواند ایجاد یک پیاده عبوری با پیشروی b2-b4-b5 باشد.
پیاده های دوتایی یک پرونده را اشغال می کنند که باعث می شود نتوانند از یکدیگر دفاع کنند.
پیاده ای که پیشرفته تر است، دیگری را محدود می کند. پیاده های دوبل ضعیف هستند، به خصوص در بازی های پایانی، زیرا به راحتی مورد حمله قرار می گیرند. با این حال، برای ایجاد پیاده دوگانه، باید مبادلات انجام شود. شما باید به دقت فکر کنید که آیا مبادله ای که برای ایجاد پیاده های مضاعف انجام می دهید شایسته است یا اینکه به نوعی به نفع حریف شما خواهد بود.
اگر پیادههای دوتایی دارید و حریف شما آسیب جدی به ساختار پیادهاش وارد نمیکند، احتمالاً در بازی میانی بهتر بودید، نه در پایان بازی. در بازی میانی، پیادههای دوتایی میتوانستند مربعهای مهم را کنترل کنند و به همین دلیل نقش مهمی ایفا کنند، مانند مثال زیر:
همچنین ممکن است متوجه شده باشید که اگر پیادههای شما فایلهای کمتری را اشغال کنند، فایلهای باز بیشتری برای قرار دادن روکها و فعال کردن بازی خود خواهید داشت:
فعالیت در فایل های باز به دلیل پیاده شدن دو برابر شده است.
هنگام بازی در برابر پیاده های دوبل، تلاش برای عجله در یک بازی پایانی می تواند ایده خوبی باشد. البته، همیشه به موقعیت بستگی دارد، اگرچه پیادههای دوبل بدون مهرههای زیادی در بازی ضعیفتر هستند.
یکی دیگر از مواردی که می توانید سعی کنید از آن استفاده کنید این است که در مورد تحرک، امکانات بیشتری دارید، زیرا پیاده های شما از راه های یکدیگر را قطع نمی کنند. به این ترتیب ساخت پیاده های عبوری برای شما راحت تر خواهد بود.
این موقعیت می تواند از تغییر روی لوپز - مبادله باز شود. این به خاطر بازی های پایانی خوب برای مهره های سفید، گاهی اوقات حتی موقعیت های برنده شناخته شده است. بلکه برای یک بازی وسط بازی عالی برای سیاه.
وقتی در موقعیتی مانند نمودار 1u بازی می کنید، مطمئن شوید که سعی می کنید ابتکار عمل و بازی متقابل حریف خود را کنترل کنید، زیرا این می تواند پیاده های ضعیف او را به یک مزیت تبدیل کند.
نکته آخر، به یاد داشته باشید که قبل از تعویض مهره هایی که منجر به ایجاد پیاده های دوبل برای حریف شما می شود، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید، از جمله فعالیت و ارزیابی بازی، توانایی شما در حمله به آن پیاده ها، و تعداد مهره های موجود در تخته اگر میخواهید یک مهره برتر را فقط برای ایجاد پیادههای دوبل عوض کنید، باید دو بار فکر کنید که آیا ارزشش را دارد یا خیر: پیادههای دوبل پایان دنیا نیستند و میتوان با آنها موقعیتهای عالی را به دست آورد!
اکنون که متداولترین شکلهای پیاده را یاد گرفتهاید، اجازه دهید برخی از جنبههایی را که میتوانید در بیشتر آنها پیدا کنید، خلاصه میکنیم تا زمانی که آنها را در بازیهای خود پیدا کردید، به یاد داشته باشید که چگونه آنها را به درستی بازی کنید:
اگر می خواهید ساختار پیاده حریف خود را تضعیف کنید، هدف شما باید ضعیف ترین پیاده از همه باشد.
وقتی ساختار پیاده ضعیفی دارید، نمیخواهید به پایان بازی برسید: این امر دفاع از نقاط ضعف خود را بسیار دشوارتر میکند. در عوض، می خواهید بازی میانی را تا حد امکان طولانی کنید.
بازی فعال و قرار دادن صحیح مهره ها می تواند نقاط ضعف ساختار شما را جبران کند: این را به خاطر بسپارید و زمان را تلف نکنید.
ضعف ساختاری تنها در صورتی یک ضرر واقعی است که بتوان به آن حمله کرد: اگر بتوانید از مزایایی که تشکیل پیاده شما به ارمغان میآورد (مثلاً فایلهای باز، مزیت فضا و پستها) لذت ببرید و حریف شما نتواند به پیادههای شما حمله کند، وجود دارد. دلیلی ندارد که در بدترین موقعیت قرار بگیرید.