ویرگول
ورودثبت نام
مهلا رضایی
مهلا رضایی
خواندن ۵ دقیقه·۴ ماه پیش

چگونه شروع بازی گامبی وزیر را بازی کنیم

اگر به دنبال راهبردی برای بازی شطرنج خود هستید، شروع بازی گامبی وزیر یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین استراتژی ها است. برای بازی، سفید پیاده ملکه خود را 2 فاصله جلو می برد، سیاه پیاده ملکه خود را 2 فاصله جلو می برد و سفید پیاده را در مقابل فیل ملکه خود 2 فاصله قرار می دهد. گامبی وزیر یک فرصت عالی برای سفیدپوستان برای به دست آوردن کنترل صفحه شطرنج است، اما راه های زیادی وجود دارد که بازیکن سیاه می تواند واکنش نشان دهد و دفاع خود را بسازد.

حرکت های گامبی وزیر


1 . سفید پیاده ملکه خود را 2 فاصله به جلو می برد.
سفید همیشه کسی است که بازی گامبی وزیر را آغاز می کند زیرا آنها همیشه در یک بازی اول می شوند. برای شروع بازی شطرنج با بازی Queen's Gambit، سفید با گرفتن پیاده در مقابل ملکه خود در d2 شروع می کند و آن را به d4 می برد تا مربع های مرکزی تخته را کنترل کند.


2. سیاه با جلو بردن پیاده ملکه خود با 2 فاصله به جلو پاسخ می دهد.
در تئوری اصلی گامبی وزیر، مهره های سعی می‌کنند مانع از پیشروی بیشتر پیاده‌های سفید در وسط شوند، بنابراین آنها پیاده وزیر خود را از d7 به d5 در وسط صفحه می‌برند.
گامبی وزیر تنها زمانی رخ می دهد که سیاه، پیاده وزیر خود را حرکت دهد. اگر رنگ مشکی مهره دیگری را جابجا کند، در عوض آنها استراتژی باز کردن متفاوتی را امتحان می کنند.


3 . سفید پیاده را در مقابل فیل کنار ملکه 2 فاصله حرکت می دهد.
وقتی سفید پیاده خود را به c4 می برد، پیاده سیاه را مورد حمله قرار می دهد. از این موقعیت صفحه، سیاه می‌تواند پیاده روی c4 را بگیرد، که به عنوان «پذیرفته شده» گامبی وزیر شناخته می‌شود، یا می‌توانند پیاده را ترک کنند و مهره دیگری را حرکت دهند، به این معنی که گامبیت را «رد شده».
اگر مهره های سیاه بازیکن باتجربه‌ای نباشند، ممکن است متوجه نباشند که شما بازی Queen's Gambit را به‌عنوان یک استراتژی تنظیم می‌کنید، اما اکثر بازیکنانی که از بازی آگاهی دارند، می‌دانند که شما چه کار می‌کنید.
این شروع بازی Queen's Gambit نامیده می شود زیرا شما به طور بالقوه یک پیاده را قربانی می کنید تا موقعیت بهتری در صفحه شطرنج داشته باشید. با این حال، این یک گامبیت واقعی نیست زیرا می توانید به راحتی مهره های دشمن را بگیرد تا به یک زمین بازی یکنواخت بازگردید.
اگر از نماد شطرنج استفاده می کنید، خط کامل Queen's Gambit به شرح زیر است:
1. d4 d5
2. c4

چرا گامبی وزیر یک شروع بازی موثر است؟


گامبی وزیر بر مهره های سیاه فشار می آورد تا کنترل صفحه شطرنج را در دست بگیرد.
مرکز صفحه جایی است که بیشترین اقدامات انجام می شود، و شروع بازی گامبی وزیر به سفید اجازه می دهد تا موقعیت را زود کنترل کند. چه مهره های سیاه شروع بازی را بپذیرند یا رد کنند، معمولاً در حالت دفاعی قرار می‌گیرند و به جای توسعه استراتژی‌های خود، باید به حرکات شما واکنش نشان دهند.
از سوی دیگر، استفاده از شروع بازی گامبی وزیر به مهره های سفید شانس کمتری برای حمله به پادشاه سیاه‌ فوراً می‌دهد و سفیدها باید زمان بیشتری را صرف گرفتن یک پیاده کنند تا زمین بازی را مساوی کنند. سیاه همچنین ممکن است یک ضد حمله آسان را روی d4 راه اندازی کند.

پاسخ به گامبی وزیر به عنوان سیاه

📷

بازی Queen's Gambit پذیرفته شده
اگر سیاه، پیاده سفید روی c4 را بگیرد و گامبیت را بپذیرد، می‌توانند با حرکت دادن سیاه ها و دیگر پیاده‌های خود، کنترل مرکز را دوباره به دست آورند. سیاه می تواند به یک فیل سفید فشار وارد کند و آنها را در یک فضای صفحه تنگ قرار دهد. به دنبال تئوری خط اصلی برای بازی Queen's Gambit پذیرفته شده، این حرکات عبارتند از:
1. d4 d5
2. c4 e6
3. Nc3 Nf6
4. e3 e6
5. Bxc4 c5
6. 0-0 a6
از طرف دیگر، اگر سفیدها با یک پیاده در برابر b4 بازی کنند، مهره های سیاه می‌توانند پیاده‌های خود را در نوبت‌های خود به a6 و b5 ببرند تا یک دیوار دفاعی قوی ایجاد کنند که عبور از آن برای سفیدها سخت است.
بازی در خط گامبی وزیر پذیرفته شده به سفیدها این مزیت را می دهد که از پادشاه خود محافظت کنند.

📷

بازی گامبی وزیر پذیرفته نشده
اگر مهره های سیاه می‌خواهند کنترل بیشتری روی صفحه داشته باشند و مهره‌های خود را آزاد کنند، پس رد کردن گامبیت گزینه بهتری است. در حالی که سیاه بلافاصله پیاده روی c4 را نمی گیرد، آنها می توانند دفاع محکم تری بسازند و بر سایر مهره های سفید فشار بیاورند. به دنبال حرکات خط اصلی، نماد شطرنج به این صورت خواهد بود:
1. d4 d5
2. c4 e6
3. Nc3 Nf6
4. Bg5 Be7
5. Nf3 0-0
اگر سفید قبل از جابجایی فیل خود، پیاده سیاه روی d5 را بگیرد، سیاه ممکن است با پیاده روی e6 اسیر شود تا زمین بازی را یکدست کند.

📷

Albin Countergambit
برای یک بازی تهاجمی تر، مهره های سیاه ممکن است یکی از پیاده های دیگر خود را قربانی کنند تا 2 فیل خود را آزاد کنند. همچنین پیاده سیاه خود را جلوتر می‌برد تا سفیدها را از حرکت اسب ملکه‌شان به مرکز محدود کند. حرکات اصلی برای Albin Countergambit عبارتند از:
1. d4 d5
2. c4 e5
3. dxc5 d4
4. Nf3 Nc6
5. a3 Bg4
اگر سفیدها به جای اسب خود، یک پیاده را به سمت e3 حرکت می‌دهند، فیل سیاه‌ را به b4 ببرید تا پادشاه را کنترل کند و تله لاسکر را راه‌اندازی کند. سفید باید از پادشاه خود دفاع کند در حالی که شما مهره های را می گیرید و پیاده خود را ارتقا می دهید.

📷

دفاع اسلاوها
دفاع اسلاو نوعی از شروع بازی گامبی وزیر رد شده است که به شما کمک می کند فیل خود را از ردیف عقب رها کنید و در عین حال یک سازه پیاده دفاعی ایجاد کنید. با دفاع اسلاو، سیاه یک فیل را پشت مهره های خود به دام نمی اندازد تا بتواند از آن برای کنترل مرکز صفحه استفاده کند. خط اصلی دفاع اسلاوها عبارتند از:
1. d4 d5
2. c4 c6
3. Nf3 Nf6
4. Nc3 dxc4
5. a4

گامبی وزیر
سئو، تولید محتوا و طراحی سایت
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید