به عنوان یک شطرنج باز، شما باید فرصت های خود را بدانید.
نه تنها ممکن است یک بازی را در کمتر از 10 حرکت ببازید، بلکه حرکاتی که در ابتدای بازی انجام می دهید مسیر را برای بقیه بازی تعیین می کند. شما نمی خواهید با نقصی که در ابتدای بازی ایجاد کردید، وارد وسط بازی شوید، فقط تا آخر بازی با آن نفرین می شوید!
نکته خوب در مورد شروع بازی شطرنج این است که با کمی مطالعه و تمرین، انجام چند حرکت اول بازی دقیقاً مانند یک استاد بزرگ کار چندان دشواری نیست - به حریف خود برتری صفر را واگذار کنید و به بقیه بازی کاملاً مساوی بروید. یا بهتر.
اما فرصت های زیادی برای انتخاب وجود دارد. در واقع، دایره المعارف شروع بازی های شطرنج 500 کد را فهرست می کند که نشان دهنده بازه های مهم و تغییرات آنهاست!
خوشبختانه، برای تبدیل شدن به یک شطرنج باز خوب، نیازی نیست حتی نزدیک به این تعداد بیاموزید. به عنوان یک مبتدی، تا زمانی که فرصتی برای هر یک از سناریوهای اصلی زیر داشته باشید، در وضعیت خوبی خواهید بود:
شروع بازی برای بازی به عنوان سیاه در برابر 1.e4
شروع بازی برای بازی به عنوان سیاه در برابر 1.d4
شروع بازی برای بازی به عنوان سیاه در برابر 1.c4
شروع بازی برای بازی به عنوان سیاه در برابر 1.Nf3
شروع بازی برای بازی به عنوان سفید (چه بازیکن 1.d4 یا 1.e4 باشید - از آنجایی که این راهنمای مبتدیان است، ما 1.c4 و 1.Nf3 را پوشش نمی دهیم)
آخرین مورد، شروع بازی سفید، کمی پیچیده تر است، زیرا شما باید با طیف وسیعی از دفاع های سیاه دست و پنجه نرم کنید. و در واقع، هر شروع بازی از چند تغییر ممکن، اگر نه تعداد زیادی، تشکیل شده است.
اما نگران نباشید! با این راهنما، فهرستی از 10 شروع بازی دریافت خواهید کرد که باید بدانید که به خوبی شما را برای تمام سناریوهای ذکر شده در بالا تجهیز می کند - این موارد را مطالعه کنید، و بسیار بیشتر از اکثر شطرنج بازان آماده خواهید شد! به شما پیشنهاد میکنیم آموزش شطرنج برای مبتدیان را مطالعه کنید.
شماره 1 - دفاع فرانسه
دفاع برای سیاه در برابر 1.e4
حرکات شروع بازی: 1.e4 e6
دفاع فرانسوی به دلایل زیادی یک شروع بازی عالی برای مبتدیان است. اول از همه، این یک گشایش بسیار محکم و چالش برانگیز در برابر 1.e4 (متداول ترین حرکت اول) است. اگر دفاع فرانسه را بازی می کنید و آن را دوست دارید، می توانید به راحتی تمام دوران شطرنج خود را به آن بچسبانید. در واقع، برای بسیاری از بازیکنان افسانه ای گذشته و حال - میخائیل بوتوینیک، ویکتور کورچنوی، تاتف آبراهامیان و گئورگ مایر، این پاسخ ترجیحی به 1.e4 است.
دوم، دفاع فرانسه بسیاری از اصول اساسی شطرنج را به خوبی آموزش می دهد. شما چیزهای زیادی در مورد شکستن پیاده و ساختار پیاده، مبارزه برای مرکز، حمله به جناح ها و بهبود مهره ها خواهید آموخت. همچنین اگر 1.e4 بازی کنید، به شما بینشی در مورد برخورد با آن به عنوان White می دهد، زیرا فرانسوی ها یکی از رایج ترین دفاع ها در برابر 1.e4 هستند.
سفید راههای مختلفی برای بازی در مقابل دفاع دارد، اما در حال حاضر باید روی رایجترین آنها تمرکز کنید: واریانت پیشرفته (3.e5) و واریانت تعویض (3.exd5).
میتوانید با دیدن آموزش ویدئویی شروع بازی دفاع فرانسه به راحتی با این شروع بازی بیشتر آشنا شوید.
شماره 2 - دفاع سیسیلی
دفاع برای سیاه در برابر 1.e4
حرکات شروع بازی : 1.e4 c5
اگر هر تورنمنت بزرگ شطرنج را تماشا کنید، این تصور را خواهید داشت که دفاع سیسیلی دفاع مورد علاقه ظاهراً هر استاد بزرگی است. و به دلایل خوب! سیسیلی یکی از جنگنده ترین راه ها برای بازی در برابر 1.e4 است.
اگر از بازی تهاجمی و تاکتیکی تر نمی ترسید، این یک جایگزین عالی برای دفاع فرانسوی به عنوان سیاه است. اما به همین دلایل، قطعاً میخواهید بدانید که چگونه از دیدگاه وایت با این گشایش رفتار کنید، زیرا یکی از رایجترین و چالشبرانگیزترین موارد است.
بخش دشوار در مورد زبان سیسیلی برای مبتدیان این است که تنوع زیادی وجود دارد - نایدورف، دراگون، سوشنیکوف، کان، تایمانوف، شوونینگن، کلاسیک است. همچنین سیستم های ضد سیسیلی مانند سیسیلی بسته، آلاپین سیسیلی و اسمیت-مورا گامبیت وجود دارد.
با همه این واریانت ها خارج از آنجا، به نظر یک کار سخت واقعی می رسد. اما اگر واریانت سخت نایدورف (3…a6) را هم به صورت سیاه و هم سفید یاد بگیرید، باید در کوتاه ترین زمان با سیسیلی بازی کنید.
شماره 3 - گامبیت وزیر پذیرفته نشده
دفاع در برابر 1.d4 به عنوان سیاه، نقطه شروع مشترک برای رپرتوار 1.d4 به عنوان سفید
حرکات شروع بازی: 1.d4 d5 2.c4 e6
چه در سمت سفید یا سیاه باشید، بازی Queen's Gambit یک فرصت ضروری برای دانستن است.
به عنوان سفید، بازی گامبی وزیر (1.d4 d5 2.c4) برای بازیکن 1.d4 توصیه می شود. محکم و در عین حال جاه طلب، می تواند به عنوان ستون فقرات هر رپرتوار پیاده ملکه ای باشد. بلک دفاعهای زیادی در اختیار دارد، اما یکی از رایجترین و محکمترین آنها بازی گامبی وزیر پذیرفته نشده است، جایی که سیاه به 2…e6 پاسخ میدهد.
با گامبی وزیر پذیرفته نشده، شما به طور خاص می خواهید برای واریانت تعویض (cxd5)، یک ادامه بسیار محبوب، آماده شوید.
شماره 4 - دفاع اسلاوها
دفاع برای سیاه در برابر 1.d4
حرکات شروع بازی: 1.d4 d5 2.c4 c6
اگر از بازیکنان 1.d4 در مورد شروع بازی که از دیدن روی صفحه شطرنج متنفرند بپرسید، در بیشتر مواقع "The Slav" (اسلاو) را خواهید شنید!
اگرچه بازی گامبی وزیر پذیرفته نشده پاسخ بسیار مناسبی از سیاه به 1.d4 است، اسلاو یک جایگزین قوی است. به همین دلیل، این شروع بازی در لیست 10 مورد برتر قرار می گیرد که مبتدیان باید بدانند، اگر هیچ چیز دیگری برای این واقعیت وجود ندارد که بهتر است پس از بازی 1.d4 با آن روبرو شوند.
با گرفتن زودهنگام پیاده c4 سفید و یک فیل آزاد روشن، اسلاو تمایل دارد بسیار بیشتر از گامبیت ویزر پذیرفته نشده، شود. به همین دلیل، بسیاری از بازیکنان سفید سعی می کنند آن را با واریانت تعویض (cxd5) آرام کنند تا از خطوط تئوری پیچیده تر و از نظر تاکتیکی وحشی اجتناب کنند.
شماره 5 - بازی ایتالیایی
نقطه شروع یک بازیکن 1.e4 برای سفید
حرکات شروع بازی: 1.e4 e5 2.Nf3 Nc6 3.Bc4
اگر بازیکن 1.e4 هستید، یکی از متداولترین پاسخها از سوی سیاه، 1.e4 شما را با 1…e5 ملاقات میکند - شروع بازی پیادهی دو پادشاه. شما همیشه می خواهید 2.Nf3 را ادامه دهید، به پیاده e5 حمله کنید و یک مهره را توسعه دهید، اما از آن نقطه، شروع بازی می تواند به جهات مختلف منشعب شود.
به طور معمول، سیاه با 2…Nc6 پاسخ می دهد، از پیاده خود e5 دفاع می کند و مهره خود را توسعه می دهد. سفید اکنون سه فرصت اصلی برای انتخاب دارد: روی لوپز، بازی اسکاچ و بازی ایتالیایی.
بازی ایتالیایی را برای مبتدیان توصیه می کنیم. با توسعه سریع و فعال و مبارزه برای مرکز، مطمئناً یک بازی خوب در برابر سیاه در ایتالیایی خواهید داشت.
شماره 6 - دفاع کاروکان
دفاع سیاه در برابر 1.e4
حرکات شروع بازی: 1.e4 c6 2.d4 d5
کاروکان به عنوان یکی از محکمترین دفاعها در شطرنج، هم جایگزینی عالی برای سیاه برای دفاع فرانسوی و هم سیسیلی در برابر 1.e4 است. بنابراین، مهم است که از دیدگاه سفید نیز بدانیم.
در شروع بازی کاروکان، سیاه یک ساختار پیاده مستحکم ایجاد می کند که مرکز را کنترل می کند، بسیار شبیه به دفاع فرانسوی. با این حال، برخلاف دفاع فرانسوی، سیاه معمولاً یک فیل روشن فعال تری دارد که منجر به شوک های جالبی در پهلوی سفید می شود.
سفید چندین سلاح در برابر کاروکان در اختیار دارد که رایج ترین آنها عبارتند از واریانت پیشرفته (3.e5)، واریانت تعویض (3.exd5)، واریانت کلاسیک (3.Nc3) و حمله پانو (3. exd5 cxd5 4.c4).
شما می توانید دفاع کاروکان را به صورت رایگان در دفاع کاروکان در شطرنج در سایت شطرنج ایران یاد بگیرید.
شماره 7 - سیستم لندن
شروع بازی بعد از 1.d4 برای سفید
حرکات شروع بازی: 1.d4 d5 2.Bf4 Nf6 3.Nf3
شروع بازی سیستم لندن میتواند از طریق دستورهای جابهجایی مختلف ایجاد شود، اگرچه معمولاً از ترتیب حرکت بالا ناشی میشود. سفید تقریباً همیشه با حرکاتی مانند e3، c3، Nbd2، Bd3 و O-O ادامه مییابد. در واقع، دلیلی که از آن به عنوان «سیستم» لندن یاد میشود این است که تقریباً بدون توجه به آنچه سیاه بازی میکند، به این شکل بازی میکند.
اگرچه سیستم لندن چندان بلندپروازانه نیست، اما راه آسانی برای به دست آوردن یک بازی راحت به عنوان سفید بعد از 1.d4 است. من سیستم لندن را به رنگ سفید توصیه نمیکنم (شروع بازی های شطرنج خیلی بهتری وجود دارد!)، اما از آنجایی که بسیاری از بازیکنان تصمیم میگیرند که سیستم لندن را بازی کنند، قطعاً باید بدانید که چگونه در برابر آن با مهرههای سیاه بازی کنید.
شماره 8 - دفاع نیمزوهندی
دفاع سیاه در برابر 1.d4
حرکات شروع بازی: 1.d4 Nf6 2.c4 e6 3.Nc3 Bb4
بعد از 1.d4، سیاه مجبور نیست با 1…d5 پاسخ دهد. در واقع، یک شاخه کامل از نظریه شروع بازی وجود دارد که به 1…Nf6 اختصاص دارد. از این خانواده از شروع بازی ها، سیاه می تواند بسیاری از دفاع های عالی را در برابر 1.d4 انتخاب کند - دفاع هندی شاه، دفاع هندی وزیر، بنکو گامبیت، دفاع بنونی و غیره.
در این راهنمای مبتدی، پوشاندن همه این شروع بازی ها در سطح مبتدی غیرعملی است، احتمالاً به هر حال اغلب با آنها روبرو نخواهید شد، حداقل در مقایسه با شروع بازی هایی مانند اسلاو و گامبی وزیر پذیرفته نشده.
اما برای اینکه شما را با دفاع نیمزوهندی آشنا کنیم، باید یکی از آنها را یاد بگیرید. من دفاع نیمزوهندی را پیشنهاد می کنم، که یکی از رایج ترین و چالش برانگیزترین ها برای سفید است.
هدف "نیمزو"، مانند سایر دفاع های هندی، کنار گذاشتن دفاع از مرکز با پیاده و کنترل غیرمستقیم آن با مهره ها است - در مورد نیمزو هندی، با بیرون آوردن مدافع میدان مرکزی مهم e4. اسب در c3) و کنترل مرکز با فیل آینده در b7.
شما می توانید در سایت شطرنج ایران به صورت رایگان در مورد دفاع نیمزوهندی در سایت شطرنج ایران بیاموزید.
شماره 9 - دفاع اسکاندیناوی
دفاع سیاه در برابر 1.e4
حرکات شروع بازی: 1.e4 d5
یکی دیگر از دفاع های دشوار 1.e4 دفاع اسکاندیناوی است. در نگاه اول، این شروع بازی ممکن است بسیار عجیب به نظر برسد - سفید در d5 پیاده را می گیرد و سیاه باید دوباره با وزیر اسیر شود تا حالت از دست نرود. اما پس از آن وزیر در مرکز صفحه قرار می گیرد و آن را به هدفی برای حمله تبدیل می کند! چرا سیاه چنین شروع بازی را بازی می کند؟
نکته اسکاندیناوی فقط حقه بازی نیست (اگرچه مبتدیان دوست دارند آن را بازی کنند زیرا این کار دشوار است!). در واقع، بازیکنان قوی از آن برای به دست آوردن یک بازی باز استفاده میکنند که در آن سفید نمیتواند به طور موثر از پیادههای خود در مرکز استفاده کند، در حالی که سیاه کنترل بسیار قوی مرکز را با پیادههای خود تنظیم میکند. d-پیاده سفید همیشه در این شروع بازی کمی بی دست و پا خواهد بود و سیاه از آن به نفع خود استفاده می کند و در نهایت با رخ ها و وزیرش فشار زیادی به آن وارد می کند.
برای درک بهتر شروع بازی اسکاندیناوی ،آموزش ویدئویی شروع بازی دفاع اسکاندیناوی را در فروشگاه شطرنج ایران حتما ببینید.
شماره 10 - حمله هندی شاه
شروع بازی برای سفید 1.Nf3 d5 2.g3 g6 3.Bg2 Bg7 4.O-O
تا کنون، ما تمام سناریوهای اصلی را که در مقدمه فهرست کردهام، پوشش دادهایم، به جز یکی: اگر سیاه هستید و سفید 1.Nf3 را بازی میکند چه؟
این حرکت که به رتی معروف است، حرکتی دشوار است. درست مانند 1.d4 و 1.e4، مجموعهای از فرصتهای شروع بازی را باز میکند، که بسیاری از آنها خارج از حوصله این مقاله هستند (و به همین دلیل، من حداقل تا زمانی که به حالت سفید نباشید، بازی آن را بهعنوان سفید توصیه نمیکنم. یک بازیکن متوسط).
متداول ترین ادامه 1.Nf3 حمله هندی شاه است، سیستمی که در آن سفید فیل شاه خود را فیانچتو می کند (نمودار را ببینید) و اسب پادشاه خود را به f3 تبدیل می کند تا او بتواند فوراً به قلعه برود - معمولاً با ترتیب حرکتی که در بالای نمودار ذکر شده است.
به عنوان نوع دیگری از بازی های هندی، حمله هندی شاه بلافاصله از گرفتن مرکز با پیاده ها برای توسعه سریع مهره ها، ایمنی پادشاه و کنترل غیرمستقیم مرکز از طریق فعالیت مهره ها و شکستن پیاده های برنده خودداری می کند.
به همین دلیل، منطقی است که با استفاده از خلاء ایجاد شده توسط حریف، مرکز را با پیاده خود بگیرید. به این ترتیب، من 1…d5 را توصیه میکنم، سپس فیل پادشاه خود را مانند سفید، و به دنبال آن یک …e5 سریع، کنترل زیادی بر «مرکز شیرین» با پیادهها به دست میآورم.
برنامه ریزی زمان مطالعه خود برای شروع بازی شطرنج
با دانستن این شروع بازی های شطرنج، تقریباً در هر سناریویی که خود را در آن میبینید، میتوانید یک بازی مناسب را انجام دهید - حداقل تا آنجا که به شروع بازی شطرنج مربوط میشود. البته، در سطح مبتدی، بازی حریف شما اغلب از این شروع بازی های مسابقات منحرف میشود، اما با مطالعه آنها، به اصولی مجهز میشوید که استاد بزرگها برای برنده شدن در بازیهای خود در برابر هر شروع بازی استفاده میکنند.
اما ده گشایش شطرنج می تواند به طور همزمان مطالعه زیادی داشته باشد، بنابراین چگونه باید زمان خود را برنامه ریزی کنید؟ من قطعاً یادگیری دفاع فرانسوی و گامبی وزیر پذیرفته نشده را به عنوان اولویت توصیه میکنم، زیرا اینها شروع بازی هایی هستند که در تعدد بازیهای خود استفاده خواهید کرد. به طور همزمان، شما باید روی شروع بازی سفید مورد نظر خود نیز تمرکز کنید - چه بازی گامبی وزیر بعد از 1.d4 یا بازی ایتالیایی بعد از 1.e4.
در مورد سایر شروع بازی ها، آنها اساساً باید به عنوان پاسخ هایی از سیاه به شروع بازی سفید شما در نظر گرفته شوند، و من آنها را بر این اساس مطالعه می کنم - بیشتر در حین تجزیه و تحلیل بازی های شما در جایی که آنها برجسته می شوند. البته، اگر دفاع فرانسوی را بهعنوان سیاهپوست دوست ندارید، میتوانید آن را با دفاع کاروکان، سیسیلی یا اسکاندیناویایی عوض کنید و خوب باشید. هرکسی سلیقه متفاوتی دارد و این چیزی است که شطرنج را جذاب می کند.
با آن، من به شما توصیه می کنم با آن آموزش ویدئویی شروع بازی ها را مطالعه کنید، چند بازی انجام دهید و لذت ببرید! فکر میکنم، مانند من، متوجه خواهید شد که یادگیری شروع بازی های شطرنج میتواند دانش عمومی شطرنج شما را افزایش دهد و پیشرفتهای سریعی را در بازیهایتان به شما بدهد.