ویرگول
ورودثبت نام
مهلا رضایی
مهلا رضایی
خواندن ۱۰ دقیقه·۱ سال پیش

10 مات سریع در شطرنج

یادگیری مات های اولیه یکی از مهم ترین کارهایی است که یک شطرنج باز می تواند هنگام شروع بازی خود در بازی باشکوه شطرنج انجام دهد. با یادگیری مات‌های زیر، می‌توانید از باخت‌های سریع جلوگیری کنید و حتی ممکن است خودتان چند برد سریع داشته باشید!

چه بازیکن مبتدی، چه مبتدی پیشرفته و چه بازیکن متوسط، دانستن این 10 مات بسیار مهم است. خودتان را در سمت اشتباه این الگوهای مات قرار ندهید، که همگی در هشت حرکت یا کمتر منجر به مات می شوند.

معرفی سریعترین مات های شطرنج

در اینجا 10 تا از سریع ترین مات های شطرنج آورده شده است:

  • مات احمق
  • حمله گروب (الگوی مات احمق)
  • مات اسکلارز
  • دفاع هلندی (الگوی مات احمق)
  • شروع بازی پرنده (الگوی مات احمق)
  • دفاع کاروکان
  • بازی ایتالیایی Smothered
  • دفاع اوون (الگوی مات احمق)
  • مات گامبی انگلوند
  • مات دفاع از بوداپست Smothered


مات احمق

مات احمق سریع ترین مات ممکن در شطرنج است و تنها پس از دو حرکت رخ می دهد! نگران نباشید، تا زمانی که دو حرکت بد پشت سر هم انجام ندهید، نمی توانید مجبور شوید وارد این مات شوید.

در اینجا مات احمق در حال عمل است:

برای اینکه مات احمق اجرا شود، سفید باید پیاده g خود را دو مربع به سمت بالا و پیاده f خود را یک یا دو مربع در دو حرکت متوالی اول حرکت دهد. این دو حرکت به طور مهلکی مورب e1-h4 را ضعیف می‌کند، که سیاه‌پوستان می‌توانند وزیر خود را پس از حرکت دادن پیاده خود در اولین حرکت به سمت آن حرکت دهند.

به دلیلی به این میگن مات احمق - سفید باید دو حرکت احمقانه پشت سر هم انجام دهد تا سیاه این مات را انجام دهد.

ممکن است برخی از شما تعجب کنید که آیا می توان از همین الگوی جفت گیری با مهره های سفید استفاده کرد یا خیر، و پاسخ این است که "بله!" سیاه می تواند به روشی مشابه با مات احمق شکست بخورد، اما یک حرکت اضافی لازم است. اگر مهره های سیاه پیاده f خود را یک یا دو مربع به سمت بالا حرکت دهد و سپس پیاده g خود را دو مربع به سمت بالا حرکت دهد، سفید می‌تواند مات را در حرکت سه به عنوان "مات احمق معکوس" به نمایش بگذارد.

پس چگونه می توان از مات احمق اجتناب کرد؟ تنها کاری که باید انجام دهید این است که در ابتدای بازی، پیاده f خود را روی f2 (یا f7) نگه دارید. حتی قبل از شروع بازی، مربع های f2 و f7 ضعیف ترین مربع های صفحه شطرنج هستند زیرا فقط توسط پادشاه محافظت می شوند. اگر پیاده f خود را زود حرکت دهید، فقط حملات خطرناک را دعوت می کنید!

بیشتر بخوانید : آموزش کیش و مات در شطرنج


حمله گروب (الگوی مات احمق)

حمله گروب یک شروع بازی غیرمترقبه است که چندان محبوب نیست، اما تعدادی دنبال کننده فداکار دارد. با 1.g4 شروع می شود:

طرح معمولی سفید در این بازه، فیانچت کردن فیل مربع نور به g2 است، جایی که تأثیر قوی بر مورب h1-a8 خواهد داشت. درست مانند هر شروع بازی، یک لپس منفرد در حرکات اولیه می تواند عذاب را به همراه داشته باشد.

حمله گروب یکی از معدود بازهایی است که در صورت اشتباه سفید، می تواند به مات احمق در حرکت دوم اجازه دهد. اگر سفید حرکت حمله معمولی گروب 2.Bg2 را انجام می داد، می توانست به راحتی از این مات جلوگیری شود - مات بالا فقط یادآوری دیگری برای نگه داشتن پیاده f در خانه در ابتدای بازی است.

اگر می خواهید پیاده g خود را زودتر به سمت فیانچت به فیل مربع نور خود منتقل کنید، شاید سعی کنید به جای مربع g4، پیاده g خود را به g3 منتقل کنید. در این مقاله الگوی مات احمق را بیشتر خواهیم دید.

مات اسکلارز

مات اسکلارز معمولاً یکی از اولین مات هایی است که بازیکنان یاد می گیرند یا تجربه می کنند. مفهوم ساده است: سفید به امید اینکه بتواند در چهار حرکت مات بزند، مربع f7 را با وزیر و فیل خود هدف قرار می دهد.

در اینجا مات اسکلارز در حال عمل است:

برای انجام این مات باید با 1.e4 شروع کنید. این به فیل و وزیر مربع نور اجازه می دهد تا در حرکات زیر پیشرفت کنند. پس از 1.e4، وایت می تواند ملکه یا فیل را توسعه دهد. فیل همیشه به مربع c4 می رسد، زیرا f7 را از این مربع هدف قرار می دهد. وزیر می تواند برای هدف قرار دادن f7-square به h5 یا f3 برود.

چگونه می توانید در برابر مات Scholar دفاع کنید؟ هنگامی که سفید با وزیر خود به f7-square حمله کرد، شما به سادگی از مربع f7 با Qe7 یا Qf6 دفاع کنید یا با g7-g6 حمله وزیر را مسدود کنید (اگر وزیر سفید روی h5 باشد).

دفاع هلندی (الگوی مات احمق)

دفاع هلندی یک انتخاب ابتدایی بی‌نظیر است، اما توسط بازیکنان در همه سطوح، از مبتدی تا استاد بزرگ، استفاده می‌شود. بیش از چند مات سریع برای دانستن در این شروع بازی وجود دارد، از جمله مات پنج حرکتی زیر. دفاع هلندی در پاسخ به 1.d4 با 1...f5 شروع می شود:

همانطور که می بینید، 1...f5 کنترل مربع e4 را زود به دست می گیرد، اما شاهراه سیاه را ضعیف می کند. اگر مهره های سیاه مراقب نباشند، می‌توانند زودتر مات شوند.

درست همانطور که در قسمت مات احمق دیدیم، اگر بازیکنی پیاده f خود را زود (که در هلندی در حرکت یک انجام می شود) و همچنین پیاده g خود را حرکت دهد، در این صورت مشکل می خواهد!

شروع بازی پرنده (الگوی مات احمق)

شروع بازی پرنده با 1.f4 شروع می شود که در مرکز فضا را اشغال می کند و مربع e5 را کنترل می کند. متأسفانه، این حرکت باعث تضعیف کینگ ساید سفید نیز می شود:

همانطور که بارها آموخته ایم، حرکت دادن پیاده f در اوایل باز شدن یک ایده خطرناک است. اگر سفید از مات احمق آگاه باشد و از قمار کردن با یک پیاده در ابتدا ترسی نداشته باشد، این مات فداکاری شگفت انگیز وزیر تنها در شش حرکت انجام می شود.

دفاع کاروکان

دفاع کاروکان به عنوان یکی از محکم ترین بازهایی که سیاه می تواند بازی کند شناخته می شود. با این حال، حتی در این دهانه محکم، مات های سریعی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. دفاع Caro-Kann بعد از 1.e4 c6 2.d4 d5 شروع می شود:

همانطور که می بینید، سیاه از فشار پیاده d5 با 1...c6 پشتیبانی کرده است و اکنون در مرکز حضور پررنگی دارد. همه شطرنج بازان بدون توجه به شروع بازی هایی که بازی می کنند باید همیشه هوشیار باشند. در این مات شش حرکتی خاص، سیاه در لحظه کلیدی هوشیار نبود و ما اولین نمونه خود را از یک مات Smothered می بینیم.

اولین باری که یک بازیکن این الگوی مات را می بیند، تاثیری طولانی مدت بر جای می گذارد و دلیل خوبی هم دارد. این تم مات Smothered را چند بار دیگر در این مقاله خواهیم دید. نکته ای که باید در مورد این مات های Smothered اولیه در نظر داشته باشید این است که وقتی وزیر دشمن در مقابل شاه شما صف آرایی می کند همیشه هوشیار باشید. سیاه می‌توانست با بازی 5...Ndf6، 5...Qc7، 5...e6، یا هر حرکت دیگری که به شاه آنها اتاق تنفس می‌دهد، از این مات سریع اجتناب کند.

بازی ایتالیایی Smothered Mate

با ماندن بر روی همان موضوع Smothered ، اکنون یک مات Smothered با هفت حرکت را که در بازی ایتالیایی رخ می دهد، بررسی می کنیم. زبان ایتالیایی در همه سطوح بسیار محبوب است و بعد از 1.e4 e5 2.Nf3 Nc6 3.Bc4 شروع می شود:

همانطور که در بخش کاروکان در بالا متوجه شدیم، مات های اولیه در شروع بازی هایی شناخته شده وجود دارد و نه فقط شروع بازی های نامتعارف یا احتمالاً نامناسب مانند حمله گروب یا شروع بازی پرنده! این مات Smothered فوق العاده را در شروع بازی ایتالیایی ببینید.

این 7...Nf3# یک ضربه برنده زیبا است که مات می دهد، مشابه 6.Nd6# در مات Smothered کاروکان سفید مجبور شد چند اشتباه مرتکب شود تا این بازی را به این سرعت ببازد، 4.Nxd4 از همه عوارض جلوگیری می کرد. چه 1.e4 را سفید بازی کنید و چه 1...e5 را به صورت سیاه، آگاهی از این مات فوق العاده مهم است!

اگر دنبال کلاس شطرنج هستی و نمیدونی کجا ثبت نام کنی؟!!!! میتونی باشگاه شطرنج ایران رو با بهترین اساتید و مربیان انتخاب کنی تا یه شطرنج باز حرفه ای بشی.

دفاع اوون (الگوی مات احمق)

دفاع اوون Owen's Defence یکی دیگر از شروع بازی های بی نظیری است که می تواند الگوی ماتینگ Fool's Mate را داشته باشد. هدف آن این است که سریعاً فیل مربع نور را فیانچت کند:

ممکن است از خود بپرسید، "الگوی مات احمق چگونه می تواند از این موقعیت اتفاق بیفتد؟" برای دیدن یک مات زیبای فداکاری وزیر، بازی زیر را ببینید. این بازی توسط جیواکینو گرکو در سال 1619 برنده شد!

مشابه مات قربانی وزیر با استفاده از الگوی مات احمق که در بخش شروع بازی پرنده دیدیم، این مات متعلق به قرن هفدهم باید تاثیرگذار باشد. نتیجه؟ پیاده f خود را خیلی زود در گشایش حرکت ندهید!

مات گامبی انگلوند

مات گامبی Englund Gambit یکی دیگر از شروع بازی های بی نظیر است، اما در سطح باشگاهی محبوب است. سیاه بلافاصله بعد از 1.d4 e5 پیاده d4 را به چالش می کشد:

این یک شروع بازی است که حاوی تله های زیادی است. اگر یک بازیکن تاکتیکی هستید که به ترفندها علاقه دارید، باید Englund Gambit را در Explorer بررسی کنید. یکی از ترفندهای بسیار در این گامبی با مات شدن سفید تنها در هشت حرکت به پایان می رسد:

من نمی توانم راه سریع تری برای مات شدن در رده عقب بیاندیشم! سفید مجبور شد چند اشتباه بزرگ مرتکب شود تا به این مات خاص اجازه دهد، 6.Nc3 یک حرکت طبیعی و قوی است که به سفید پیشتاز بزرگی در توسعه می‌دهد.

راه دیگر برای جلوگیری از همه این نوع موقعیت ها به عنوان سفید این است که به سادگی پیاده را برگردانید و در عین حال پیشروی خود را در توسعه پس از 4 حفظ کنید. Nc3 Nxe5 5.e4. اگر می‌خواهید با مهره‌های سفید در برابر Englund Gambit مشکل پیدا نکنید، می‌توانید 4.Nc3 Nxe5 5.Nd5 را امتحان کنید!

دفاع از بوداپست Smothered Mate

دفاع بوداپست شبیه به Englund Gambit است زیرا دارای فشار سریع پیاده e7-e5 است. با 1.d4 Nf6 2.c4 e5 شروع می شود:

همانطور که می بینید، دفاع بوداپست خیلی سریع پیاده d سفید را به چالش می کشد - تنها تفاوت بین این موقعیت شروع و گمبیت Englund، گنجاندن c2-c4 برای سفید و Ng8-f6 برای سیاه است. برخلاف مات بک رنک Englund Gambit که در بخش قبل دیدیم، این مات نمونه عالی دیگری از یک مات Smothered است.

یک مات Smothered دیگر! سفید در این بازی فقط یک اشتباه کرد (گرفتن فیل با 8.axb4؟؟). به جای ادامه در بازی، سفید می توانست با بازی 7.e3 (توقف Nd3# نهایی)، یا با انجام یک حرکت هشتم متفاوت از این مات اجتناب کند: 8.Nxe5، 8.Bxe5، و 8.e3 همگی برای سفید خوب به نظر می رسند.

نتیجه

بنابراین شما آن را دارید - ده تا از سریع ترین مات های شطرنج! ما شاهد برخی از الگوها و مضامین تکراری بودیم (مانند الگوی مات احمق، مات Smothered ، حملات سریع به مربع‌های f2/f7) که همگی باید آموخته شوند تا بتوانید از شکست‌های سریع اجتناب کنید، اما همچنین می‌توانید در صورت داشتن فرصت، یک پیروزی سریع کسب کنید. . امیدوارم این مقاله برای شما هم جالب و هم سرگرم کننده بوده باشد، و به یاد داشته باشید که در اوایل بازی، پیاده خود را در خانه نگه دارید!


مات های شطرنجکیش و ماتباشگاه شطرنج ایرانبازی ایتالیاییدفاع کاروکان
سئو، تولید محتوا و طراحی سایت
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید