ویرگول
ورودثبت نام
مهلا رضایی
مهلا رضایی
خواندن ۸ دقیقه·۸ ماه پیش

6 حیله شطرنج برای برنده شدن سریع

هیچ چیز از همان ابتدا بهتر از احساس تسلط بر حریف نیست. برنده شدن در یک بازی شطرنج به این شکل غالب باعث می شود احساس کنید یک استاد بزرگ هستید. اما مشکل اینجاست - با افزایش سطح بازیکنان، بردهای سریع نادر می شوند و جای خود را به بازی های طولانی تر و پیچیده تر می دهند. با این حال، به ارمغان آوردن کمی خلاقیت بیشتر در طول بازی های رعد اسا یا در برابر حریفان با تجربه کمتر راهی عالی برای سرگرم شدن است.

چه به دنبال برنده شدن در بازی شطرنج به صورت آنلاین یا در باشگاه شطرنج خود باشید، در اینجا شش حیله شطرنج اثبات شده وجود دارد که به شما کمک می کند تا ابتکار عمل را سریع به دست آورید و قطعاً مزیت رقابتی به شما می دهد. با حیله های شطرنج همراه ما باشید.

نکات برنده برای طرف مهاجم

همانطور که ممکن است واضح باشد، سفید از مزیت حرکت اول برخوردار است که شانس آن را برای شروع حمله اول افزایش می دهد. ما البته نکاتی را در مورد نحوه جلوگیری از حمله در اوایل بازی به اشتراک می گذاریم، اما در حال حاضر، اجازه دهید با استراتژی های برنده برای تیم مهاجم شروع کنیم.

نکته 1. حمله به سمت پادشاه، به ویژه، پیاده f7

اگر می‌خواهید سریع برنده شوید، باید سریع مات کنید، درست است؟ اولین حیله شطرنج، حمله به سمت پادشاه، به ویژه، هدف قرار دادن پیاده f7. در ابتدای بازی، آسیب پذیرترین مربع برای سیاه است زیرا فقط پادشاه از آن محافظت می کند. شروع به ساختن یک حمله در این میدان کنید تا شانس خود را برای ناامید کردن حریف و تشویق آنها به اشتباه افزایش دهید.

پیاده F7 می تواند توسط وزیر، فیل و اسب شما مورد هدف قرار گیرد. ایده این است که پادشاه حریف خود را در یک تور جفت گیری به دام بیندازید. به طور کلی، شما باید فیل خود را در c4، اسب خود را در f3آماده برای پرش به مربع های g5یا e5، و وزیر خود را در b3برای حمایت از فیل نیاز دارید. در حین بازی با یک تازه کار، حتی ممکن است وزیر خود را زودتر بیرون بیاورید و آن را روی مربع h5 قرار دهید، از جایی که به هر دو e5 و پیاده f7 حمله می کند.

نکته 2. گامبیت پادشاه

دومین حیله شطرنج، گامبیت ها معمولاً انتخاب خوبی در برابر حریفان ضعیف تر یا کسانی هستند که با تکنیک های شطرنج آشنا نیستند. در حالی که اگر حریف شما بداند چگونه واکنش نشان دهد، گامبیت‌ها به شما کمک نمی‌کنند که مزیتی کسب کنید، اما به شما کمک می‌کنند تا یک حمله تهاجمی ایجاد کنید. بدون دانش عمیق، حریف شما باید زمان و انرژی زیادی را صرف دفاع در برابر حملات شما کند.

گامبیت شطرنج چیست؟ گامبیت «بازی شطرنجی است که در آن یک طرف مهره ای را قربانی می‌کند، معمولاً یک پیاده، برای کسب مزیت». شما می توانید بازی خود را بر اساس ترجیحات فعلی خود انتخاب کنید. بازی King's Gambit یکی از پرطرفدارترین بازی‌هایی است که در آن پیاده خود را فدای یک مزیت می‌کنید. این یک تاکتیک موثر برای خارج کردن مبتدیان از تعادل اولیه و به کارگیری حملات شیطانی سمت پادشاه است.

شروع بازی با حرکت دادن پیاده فیل سمت پادشاه به سمت بالا دو فاصله بعد از 1 حرکت اولیه e4 e5 شروع می شود. اگر چه محبوب‌ترین و محکم‌ترین پاسخ مهره های سیاه این است که قربانی را بپذیرید، اما بیشتر بازیکنان مبتدی بعد از اینکه شروع به توسعه مهره‌های کینگ‌ ساید خود کنید و همزمان به پادشاه مهره های سیاه حمله کنید، به راحتی از بین می‌روند.

1. e4 e5

2. f4


سکانس بالا مقدمه اصلی بازی King's Gambit است. پس از f4، حریف شما اغلب تصمیم می گیرد که پیاده را در f4 (exf4) بگیرد.

برای اینکه بدانید چگونه بازی را شروع کنید پیشنهاد میکنیم نحوه شروع بازی شطرنج را مطالعه بفرمایید.

نکته 3. مهره های خود را به سمت مرکز گسترش دهید

به طور کلی این یک نکته ضروری و بهترین حیله شطرنج برای مبتدیان شطرنج است، اما اگر به دنبال بردن سریع بازی های خود هستید، به ویژه مهم است. شما باید مهره های خود را به سمت مرکز گسترش دهید، جایی که می توانند فعال تر و تأثیرگذارتر باشند. فقط در مورد آن فکر کن. هنگامی که مرکز را اشغال کردید، حمله از آنجا و ایجاد یک تور جفت گیری در اطراف پادشاه حریف آسان تر است. مهره هایی که قسمت مرکزی را کنترل می‌کنند فضای بیشتری برای حرکت دارند، بنابراین ایجاد ترکیب‌های برنده آسان‌تر می‌شود.

بسیاری از بازیکنان مبتدی این ایده ساده و در عین حال حیاتی کنترل مرکز را نادیده می گیرند. آنها اسب های خود را به مربع های a3یا h3گسترش می دهند و توانایی آنها برای پیوستن به بازی را محدود می کند و آنها را مستعد حملات فیل می کند. بنابراین با اسب خود مربع های مرکزی را هدف بگیرید و در عوض آنها را به f3، c3و d2ببرید.

در مورد فیل ها هم همینطور. برخی از بازیکنان دوست دارند فیل های خود را از طریق فیانچتو (fianchettos) گسترش دهند، که شامل جابجایی و قرار دادن فیل در رتبه دوم یک فایل اسب است. اگر چه بسیاری از شروع بازی های محبوب شامل فیانچتو هستند، اما اغلب به بازی استراتژیک کندتر به جای بازی پویا منجر می شوند.

بنابراین، اگر قصد دارید حریف خود را زود مات کنید، در حین گسترش مهره های کوچک خود، مربع های مرکزی را اشغال کنید.

نکته 4. به ساختارهای پیاده نزدیک در مرکز اجازه ندهید

ساختار بسته به موقعیتی با مرکز پیاده قفل شده اشاره دارد که معمولاً تعداد بسیار کمی از پیاده ها (در صورت وجود) معامله شده اند. این کار مانور دادن مهره های خود را در اطراف و ایجاد حملات دشوار می کند. بنابراین سعی کنید با مجبور کردن حریف خود به تعویض پیاده ها، مرکز را باز نگه دارید. اگر با سفید بازی می کنید، قربانی کردن یک پیاده نیز ممکن است برای باز و پویا نگه داشتن بازی بسیار مفید باشد. گامبیت کینگ مثال خوبی برای قربانی کردن یک پیاده برای یک مرکز باز و حمله سریع است.

هنگامی که موفق شدید مرکز را باز نگه دارید، به باز کردن فایل ها و مورب ها فکر کنید. به عنوان مثال، فایل‌های e و fفرصت‌های عالی برای وارد کردن رخ ها شما به نبرد هستند. با این حال، به طور همزمان فیل و وزیر خود را در امتداد مورب a2-g8 (یا a7-g1 اگر با سیاه بازی می کنید) در حالت آماده باش قرار دهید تا پادشاه حریف خود را هدف قرار دهید.

اینها نکات برنده ای برای اکثر سفیدها هستند، زیرا این تیم است که ابتکار عمل و شانس بیشتری برای حمله دارد. با این حال، اگر به‌ طور شانسی با سیاه بازی می‌کنید، یعنی در سمت دفاع ظاهر می‌شوید، باید استراتژی‌های مختلفی را برای دور نگه داشتن تیم مهاجم در نظر بگیرید. بیایید سریعاً از چند مورد عبور کنیم.

نکاتی برای بخش دفاعی

دفاع در شطرنج به معنای یک قدم جلوتر بودن از نظر پیش بینی اقدامات حریف است. به نحوه حرکت حریف خود توجه کنید و سعی کنید از اشتباهات او در برابر آنها استفاده کنید. اگر می‌خواهید خوب دفاع کنید، باید مهره‌های خود را فعالانه حرکت دهید و به جای دفاع ساده، هدف خود را ضد حمله قرار دهید.

نکته 5. اجازه ندهید مهره های شما توسط پیاده های حریف مورد حمله قرار گیرند.

به عنوان یک قاعده کلی، شما نمی خواهید یک مهره را چندین بار در لبه حرکت دهید. هنگامی که بازی به تازگی شروع شده است، هدف شما این است که مهره های خود را در اسرع وقت گسترش دهید. اگر مهره هایی که قبلاً ساخته‌اید دائماً مورد حمله قرار می‌گیرند، به جای گسترش یک مهره جدید، باید از آنها عقب‌نشینی کنید. به عنوان مثال، 1…Nf6 یک پاسخ معمولی به 1.e4توسط آماتورها است، اما برای جلوگیری از باخت زودهنگام نیاز به درک عمیقی دارد. سفید می تواند پیاده خود را به سمت e5حرکت دهد و سپس در d5به اسب شما حمله کند. همین امر در مورد 1.d4 Nc6 نیز صدق می کند. بنابراین ما به مبتدیان توصیه نمی کنیم که بازی را به این شکل شروع کنند. در عوض سعی کنید از مربع هایی که مهره های شما می توانند توسط پیاده ها مورد حمله قرار گیرند محافظت کنید.

نکته 6. پادشاه خود را قلعه کنید

وقتی متوجه باز شدن مرکز شدید، زمان قلعه است. قلعه سازی تقریباً در هر بازی جدی شطرنج اتفاق می افتد. این یک اقدام تدافعی در شطرنج است که در آن شاه و روک به طرف مقابل تخته حرکت می کنند.

قلعه سازی در شطرنج به این معناست که پادشاه شما را از مرکز خارج کند و در طول بازی امن نگه دارد. می توانید به روش زیر قلعه کنید:

- پادشاه دو مربع به سمت رخ حرکت می کند

- دومی به سمت مرکز در سمت دیگر پادشاه حرکت می کند

چنین حرکتی دو هدف را دنبال می‌کند: از پادشاه محافظت می‌کند و به رخ ها می‌پیوندد تا مهره های شما بهتر هماهنگ شوند.

ترفند فوق العاده حرفه ای برای برنده شدن سریع در شطرنج

بازی های خود را آنالیز کنید فکر کردن به بازی ای که به تازگی انجام داده اید، کلید خودسازی و یادگیری از اشتباهات است. کمی زمان بگذارید تا بازی خود را مرور کنید و تاکتیک‌هایی را که استفاده کرده‌اید و تاکتیک‌هایی که کارآمد هستند را شناسایی کنید.

شطرنج بازان حرفه ای روی راه حل های سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته برای تجزیه و تحلیل بازی های خود سرمایه گذاری می کنند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا هر حرکتی را که انجام داده‌اند مرور کنند و عواقب آن حرکات را در آینده بررسی کنند.

بازیکنان آماتور نیز می توانند از موتور شطرنج بهره ببرند اما با سرمایه گذاری اندک یا بدون سرمایه گذاری. با وجود تمام موتورهای پیشرو بازار که در یک مکان جمع آوری شده اند، این ابزارها به بازیکنان اجازه می دهد تا بازی را تجزیه و تحلیل کنند، اشتباهات را تشخیص دهند و در بازی های آینده خود تصمیمات بهتری بگیرند.


حیله شطرنجترفند شطرنجشروع بازی شطرنجبرنده شدن در شطرنجشطرنج ایران
سئو، تولید محتوا و طراحی سایت
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید