میلیونها انسان هر روز صبح با این حسرت که هرگز نمیتوانند به آرزوهای خود برسند، از خواب بلند میشوند. میلیونها انسان دیگر شبها نمیخوابند و دست از تلاش برنمیدارند تا چنین حسرتی را تجربه نکنند. اگر شما از آن دستهای هستید که دوست دارید وارد فرایند بازی سازی شوید اما فرصتی پیدا نمیکنید، آیا الان زمان آن نیست که از خوابیدن دست بکشید؟
البته حقیقت تلخ است و به راستی شما همین حالا هم در خواب هستید. در یک کابوس طولانی به دام افتادهاید که اجازه نمیدهد به خودتان تلنگر بزنید و بپرسید که چه چیزی بین شما و آرزوهایتان قرار گرفته است؟ تا چه اندازه دوست دارید به بازیهای جدید جان ببخشید و آنها را به مرزهای دنیای ما برسانید؟ اگر در مقدار و معیار علایق خود صادق و راسخ هستید، وقت آن است که یک سوال دیگر را هم بپرسید.
آیا زمان آن نرسیده که اینگونه رویاپردازیها را به جای فکر کردن به ساخت بازیها، واقعاً به درون خود بازیها ببرید و آنها را بسازید؟ نه تنها زمان آن رسیده، ظاهراً اندکی هم دیر شده! بهتر است عجله کنید و این مقاله را بخوانید تا درک خوبی داشته باشید که چطور میتوانید از سرزمین خیال، به سرزمین حقایق برسید.
هیچکس نمیتواند ادعا کند یک حوزه یا پیشه را به خوبی میشناسد، مگر تک تک اجزای تشکیل دهنده و ستونهای آن را از بر باشد. نکات ریز و درشت صنعت بازی به قدری حیاتی هستند که باید ابتدا با هر کدامشان آشنا شوید تا بتوانید آنها را از دوباره بسازید. بیتعارف، شما قادر نیستید بدون شناخت بازیها، با نحوه ساخت آنها آشنا شوید.
وقتی بحث پول میشود، این صنعت حرفهای زیادی برای گفتن دارد و این چیزی نیست که به سادگی بتوان آن را نادیده گرفت. بسیاری از رسانهها حتی بدون این که صرفاً در فرایند ساخت بازی دخیل باشند، مشغول به کار هستند. آنها به سادگی با انتشار اخبار و حتی شایعات، باریکهای از درآمد را رقم میزنند.
در سمت مقابل شرکتی مثل اپل صرفاً به لطف اپ استور، پلتفرم انتشار بازیها، سالانه میلیاردها دلار درآمدزایی میکند. بنابراین مهم نیست که از کجا شروع میکنید؛ شما حتی به عنوان استریمر، خبرنگار یا بازاریاب میتوانید شغلی را برای خود بیابید که به صورت غیرمستقیم با بازیها در ارتباط باشد. در این بین فراموش نکنید که چطور درک اطلاعات درباره دانش کلی این حوزه، به شما یک برتری اکتسابی را هدیه خواهد کرد.
کلیشههای رایج را فراموش کنید. بسیاری از چیزهایی که از دور خوب به نظر میرسند، برای شما یا خیلی از افراد خوب نیستند!
هر اندازه بیشتر درباره بازیها و افراد فعال در این حوزه اطلاعات کسب کنید، ذهنیت بهتری درباره نحوه شروع کار در صنعت بازیسازی خواهید داشت. از طراحی بازی و برنامه نویسی تا طراح مراحل و مبارزات و حتی تِسترها، همه وظایف متفاوتی دارند. بسیار مهم است که باورهای عمومی اما غلط مرتبط به بازی سازی را همینجا بشناسید و برای همیشه از شر آنها خلاص شوید.
اگر به حوزه طراحی هنری محیط علاقه دارید، نیازی به یادگیری برنامه نویسی نیست؛ برنامه نویسی به فرایند ساخت مکانیکها و منطق بازی مرتبط است. از سمتی، اگر میخواهید مبارزات را طراحی کنید، آشنایی با عناصر داستان و پیرنگ، هیچ دردی از شما دوا نمیکند! داستاننویسی و نگارش بازینامه، یک موقعیت شغلی مجزا محسوب میشود. در سمت مقابل اگر میخواهید در فرایند طراحی هنری شخصیتها و محیط مشغول شوید، باید با نرمافزارهای طراحی ۲ بعدی و ۳ بعدی و اتود زدن آشنایی خوبی داشته باشید.
موقعیتهای شغلی دیگری هستند که همپوشانی بیشتری دارند و به سادگی نمیتوان حوزه کاری آنها را مشخص کرد. برای مثال یک گیمدیزاینر (Game Designer) یا طراح بازی، دامنه مسئولیت بیشتری دارد. چنین شخصی باید آگاهی، مهارت نسبی یا حداقل شناخت زیادی از همه موقعیتهای شغلی و پروسههای ساخت بازی داشته باشد. مسئولیتهای چنین شخصی دقیقاً برخلاف فردی مثل مهندس صدا است. یک مهندس صدا اگرچه با سایر اعضای تیم برای رسیدن به یک دستاورد مشترک همکاری میکند، اما گیمدیزاینرها، بهطور ذاتی وظیفه هدایت و رهبری را بر عهده دارند.
فراموش نکنید که بازار محلی ایران هم در تصمیمگیری شما نقش دارد و باید با توجه به آن دست به انتخاب بزنید
بعد از آن که مطمئن شدید با صنعت بازی آشنا هستید، موقعیتهای شغلی مختلف را هم تا حدی میشناسید و همچنین مصمم هستید که شغل خود را مستقیماً در آن حوزه آغاز کنید، باید مسیر رسیدن به شغل مورد نظر را ترسیم نمایید. اول از همه، حقایق را روی میز بیاورید و آنها را با یک نگرش واقعبینانه بررسی کنید. فرض کنید میخواهید به عنوان برنامه نویس بازی شروع به کار کنید.
حالا نوبت به سوالها میرسد: واقعاً چقدر درباره برنامه نویسی اطلاع دارید؟ آن دسته از بازیها و شرکتهایی که مورد توجه شما هستند، از کدام زبانهای برنامه نویسی استفاده میکنند و کدام دسته از توسعه دهندگان، با چه سطحی از مهارت را استخدام میکنند؟ تحصیلات شما تا چه اندازه به حوزه مورد نظر مربوط است و یا چه فرصتهای تحصیلی وجود دارند که میتوانید از آنها برای نزدیک شدن به شغل رویایی خود بهره بگیرید؟
فراتر از این موارد، چه سابقه شغلی مرتبطی را میتوانید از گذشته خود پیدا کنید و آیا اصلاً هیچ نمونه کار قابل استنادی دارید؟ این سوالها باید برای هر موقعیت شغلی متناسب با پیشنیازهای خودش پرسیده شوند و از آن مهمتر، شما پاسخ آنها را بیابید و دنبال عملی کردن آنها بروید.
این حقیقت را نیز به خاطر بسپارید که برخی از موقعیتهای شغلی صرفاً با همان گامهای روتین و اولیه امکانپذیر نیست. شما نمیتوانید در اولین تلاش خود به عنوان کارگردان بازیهای یک شرکت مطرح استخدام شوید. در عوض حتی میتوانید به عنوان یک کارشناس تست شروع به کار کنید. در مرور زمان، با کسب تجربیات بیشتر و ایجاد شبکهای از ارتباطات با افراد تاثیرگذار، حوزه کاری خود را تغییر دهید.
حتی میتوانید به صورت غیرمستقیم به سمت بازی سازی گام بردارید. به عنوان یک استریمر شروع به کار کنید تا بازیها را بهتر بشناسید. قبول داریم که میخواهید بازیها را بسازید ولی لطفاً، ابتدا یاد بگیرید که چطور باید آنها را بازی کنید. همچنین درک کنید افراد مختلفی که در ساخت یک بازی مشارکت داشتهاند، چه رویکرد، ابزار و روشهایی را به کار گرفتهاند.
یک گیمر خوب فراتر از هر چیزی، مدل ذهنی و روشهای حل مسئلهای که در تیمهای بازی سازی به کار رفتهاند را میفهمد و آنها را تحلیل و سپس به کار میگیرد. برخی از افراد حتی به عنوان منتقد شروع به کار میکنند تا جنبههای عمیق بازیسازی را که از دید عموم بازیکنان پنهان میمانند، با دقتی مثالزدنی بیرون بکشند و بررسی کنند تا در این حین، خودشان هم آگاهانه، یاد بگیرند.
مخلص کلام، درک محدودیتها و شیوه چیره شدن بر آنها و ایجاد فرصتهای جدید است که شما را مستعد یک موقعیت شغلی بازیسازی دلخواه میکند. آیا این یکی از همان رازهای زندگی نیست؟ بعد از پشت سر گذاشتن تمام مراحل شناخت و آمادگی، برای یک موقعیت شغلی در این صنعت بیسر و ته اقدام کنید.
این میتواند درگیر شدن در ساخت یک بازی موبایل و یا حتی یک پروژه نمایشی باشد که بتوانید آن را به عنوان نمونه کار ارائه دهید. یا چه کسی میداند، شاید دریافت یک مدرک دانشگاهی یا یک موسسه آموزشی در شروع کمک کند. هر چه که باشد، هر قدم، خشتی است که در ساخت رزومه شما به کار میرود و نهایتاً یک روز به آن خیره میشوید و خودتان هم نمیدانید که این امپراتوری بزرگ را کی خلق کردید.
منبع: پلیپاد تیوی