اچیومنت (برای ایکس باکس و استیم) و تروفی (برای پلی استیشن) مفاهیم تازهای نیستند. گیمرها دوست دارند دستاورد و پیشرفتهای خود را در بازیها مشاهده و ثبت کنند. مقایسه این دستاوردها با دوستان یکی دیگر از مزایای تروفیها است. به غیر از این نمیتوان به صورت مادی ارزشی را برای اچیومنتها در نظر گرفت اما در مجموع ما با یک سیستم بیهوده هم مواجه نیستیم.
در حقیقت بسیاری از اچیومنتها و تروفیها نشان میدهند که بازیساز چه انتظاری از گیمر دارد. بنابراین اگر میخواهید در تجربه بازی لذت بیشتری ببرید و به مسیر پیشرفت خود جهت دهید، تروفیها بسیار هم مفید عمل میکنند.
در این بین برخی اچیومنتها و تروفیها وجود دارند که کسب آنها به سادگی سایر اچیومنتها نیست. سطح دشواری دریافت اچیومنتهایی که در این مطلب معرفی میکنیم، به قدری بالا است که اکثر گیمرها آنها را نادیده میگیرند. اگر میخواهید مهارت خود را واقعاً به چالش بکشید، با ما همراه باشید.
گیمرها تا سالیان سال بخش داستانی GTA V را به خاطر خواهند داشت. جدای از رابطه جالب بین سه شخصیت اصلی GTA V، روایت این اثر هم نکات به یادماندنی زیادی دارد. یکی از بزرگترین نقاط قوت داستان، امضای اصلی این سری یعنی سرقتهای پرزرق و برق از بانک است. اگرچه سرقتهای بخش تک نفره GTA V بسیار جذاب و گاهاً چالشبرانگیز هستند اما سرقتهای مورد نظر ما برای تروفی Masterminds در بخش آنلاین رخ میدهند.
یکی از سختترین تروفیهای دنیای بازی و مسلماً سختترین تروفی خود این بازی، در بخش آنلاین نهفته است. در این بخش ۳ سناریوی مرتبط به نام Criminal Mastermind وجود دارد که اگر هر سه آنها را روی سختترین درجه سختی و بدون از دست دادن حتی یک جان به پایان برسانید، اچیومنت یاد شده را دریافت خواهید کرد. اچیومنت Masterminds از زمان معرفی بخش آنلاین به شهرت زیادی دست یافته است.
در واقع این شهرت بیش از آن که از نوع مثبت باشد، موجب بدنامی بازی است. بسیاری از بازیکنانی که قصد دارند همه اچیومنتها را به دست بیاورند، با این ۳ سرقت سخت و دشوار مواجه میشوند. حال آنها یا باید قید تروفی مذکور را بزنند یا باید با صرف زمان زیاد، همانطور که از نام آن بر میآید، تبدیل به یک سارق نابغه شوند!
لیمو (Limbo) به راستی یکی از آن نامهای افسانهای در جهان بازیهای ویدئویی است. امیدوارم شما هم به یاد داشته باشید که این بازی کوچک و بیادعا در زمان انتشار، چه موفقیت بزرگ و بحثهای پیچیدهای را به راه انداخت. استفاده از جهان تماماً سیاه و سفید، جو غیرمنتظره، پازلهای هوشمندانه، داستانگویی نامتعارف، پایان شوکهکننده و از همه مهمتر، جاگیری کل این موارد در یک اثر کمخرج ویدئوگیم چیزی تلقی میشد که پیشتر در هیچ عنوان تعاملی ندیده بودیم.
در وهله اول اچیومنت No Point in Dying هم چنین وضعیتی دارد. گیمر با خودش میگوید کسب آن کاری ندارد و در اولین فرصت این کار را انجام خواهم داد. تنها کاری که گیمر باید انجام دهد، اتمام بازی بدون مردن است که چیزی حدود ۴ ساعت به طول میانجامد. راحت است، نه؟ اصلاً و ابداً! فراموش نکنید که Limbo هر لحظه شما را غافلگیر میکند.
برخلاف باور عموم، این بازی چالشهای بسیاری دارد که اگر میخواهید از آنها جان سالم به در ببرید، باید جهان آن را مثل کف دست خود بشناسید. در نهایت عجیب نیست اگر ادعا کنیم که کسب این اچیومنت شما را راهی یک برزخ واقعی از جنس خود Limbo میکند. پس قبل از آن که این تصمیم را بگیرید، کمربندهای خود را محکم ببندید!
شکوه موجود در عصیان و جسارت شاید همان عنصری باشد که بشر را از غارهای کوچک باستانی، به این عصر پرمشغله رسانده است. اگر فقط یک جمله هم برای گفتن درباره The Stanley Parable داشته باشیم، تمایل داریم به عصیان آن اشاره کنیم؛ عصیان در برابر سیستم حساب پسداده ساخت بازی و مجدداً، عصیانی که گیمر باید در طول گیمپلی این اثر برای برهم زدن نظم آن به کار بگیرد. البته، گمان نمیکنید که تروفی بازی هم راهی غیر از این را در پیش بگیرد؟ تروفی Go Outside برخلاف سایر تروفیهای این مقاله، به جای مهارت شما، صبرتان را به چالش میکشد.
دوست دارید بدانید برای کسب اچیومنت Go Outside باید چه کنید؟ ما صادقانه پاسخ میدهیم: هیچ! فقط کافی است بازی را به مدت ۵ سال لعنتی کنار بگذارید و آن قدر حافظه خوبی داشته باشید که دوباره بازگردید و آن را تجربه کنید! خب، در این ۵ سال باید چه خاکی را برای ریختن روی سر انتخاب کرد؟ همانطور که از نام تروفی پیدا است، میتوانید مدتی را بیرون از خانه سپری کنید؛ مثلاً به یک پیادهروی ۵ ساله بروید. یا مثلاً در این مدت تشکیل خانواده دهید و با فرزند خود عهد ببندید که یک روز با همدیگر این افتخار نحس را کسب خواهید کرد.
جسارت The Stanley Parable تا آنجا پیش میرود که در حالت عادی اولین گروه از افراد با در نظر گرفتن عرضه بازی در سال ۲۰۱۳، در سال ۲۰۱۸ موفق به دریافت اچیومنت مذکور شدند. راستی، تنها در یک صورت میتوان این رویه را تغییر داد: تقلب. البته من که میدانم شما تقلب نخواهید کرد، اینطور نیست دوستان پرهیزکار من؟
اجازه دهید این یکی را خیلی سریع به شما معرفی کنم. اچیومنت LASO Master بازی Halo: The Master Chief Collection از لحاظ لغت مخفف Legendary All Skulls On Master است. این کالکشن از ارزندهترین نمونههای تاریخ بازیهای ویدئویی است. با این وجود اگر ما میتوانستیم در خصوص آن کاری انجام دهیم، مایکروسافت را مجاب میکردیم یک تیم تحقیق و تفحص راهاندازی کند تا ببیند در مغز متفکر اعضای استودیو ارائه دهنده کالکشن بازی چه میگذشته است.
گویا آنها یک روز دور هم نشسته بودند و تحت تاثیر یک ماده مخدر، برای عرضه مجدد نسخههای مختلف سری هیلو به ایدههای عجیبی رسیدهاند. مثلاً با خودشان گفتهاند بیایید گیمرهای دو آتشه سری را مجبور کنیم ۴ نسخه بازی را روی درجه سختی Legendary با فعال بودن همه Skullها تمام کنند. البته این اصلاً چیز خاصی نیست، فقط و فقط به این معنا است که شما باید در یک جنگ واقعی با بهترین نیروهای Covenant، بدون فعال بودن رادار و نیمی از سپر پیکار کنید و زنده بمانید. تکرار میکنم، نه یک بار، نه دو بار و نه حتی سه بار. دقیقاً چهار بار!
به همان تحقیق و تفحص بازگردیم. فرضاً اگر چنین اجازهای صادر میشد، شخصاً در اولین فاز، همه اعضا را مجبور میکردم در تستهای پزشکی مشخص کننده استفاده از مواد توهمزا شرکت کنند. سپس، همه آنها را وادار میکردم، روزانه دوبار این اچیومنت را دریافت کنند. به دموکراسی شرقی خوش آمدید. اینجا همه آزاد هستند که رنج بکشند.
جنگ تغییر نمیکند. میلیونها کشته زیر ریزش بمب و خاکستر آرمیدهاند تا این جمله ۳ حرفی، سنگینترین و خونینترین ادعای تاریخ باشد. شما میتوانید انواع و اقسام کلمات را پشت این ۳ حرف ببندید و ببینید که حتی چطور رازهای بیشتری برملا میشوند. ما منتظر میمانیم، این کار را انجام دهید. اما در همین حین اگر به مفاهیم انتزاعی علاقه ندارید، Sniper Elite 4 این کار را به شکل بصری برای شما انجام میدهد.
تروفی Better than the Best تنها تحت شرط اتمام بازی روی درجه سختی Authentic Plus اعطا میشود. قبل از آن که ادامه متن را بخوانید، میتوانید حدس بزنید که چه خبر است. اول از همه با فعال کردن این درجه سختی، به ذخیرههای دستی دسترسی نخواهید داشت. به علاوه در این حالت رادار و HUD غیرفعال میشوند. با ریلود کردن اسلحه، گلولههای باقی مانده در خشاب هم از دست میروند.
حواس نازیها هم به قدری افزایش پیدا میکند که لغزش پین یک نارنجک روی زمین برای جلب توجه آنها کافی خواهد بود. همچنین خبری از تسلیم شدن هوش مصنوعی نیست. دشمنان تبدیل به همان انسانهای بخت برگشته جنگ جهانی دوم میشوند که به محض اطلاع از وجود شما، تحت هر شرایطی باید شکارتان کنند. چه باور کنید یا خیر، سر و کله زدن با نازیهای Sniper Elite 4 روی این درجه سختی، شهامت یک سرباز را میطلبد. یا میکشید یا کشته میشوید.
منبع: PlayPod TV