این روزها بحث درباره بازی ابری داغ است و نقشآفرینان صنعت ویدئوگیم به سوی این تکنولوژی پیش میروند. اما در کنار بازی ابری، متاورس که قرار است آینده اینترنت باشد هم نقل محافل شده. با این مقاله همراه باشید تا تأثیر بازی ابری بر متاورس و پتانسیلها و چالشهای پیش روی Metaverse گیمینگ را بررسی کنیم.
پیدایش شبکه 5G به پیشرفت بازی ابری و متاورس کمک میکند و چنین امکانی برای صنعت گیمینگ فوقالعاده است. از سوی دیگر، عینکهای واقعیت مجازی نمیتوانند بازیهای ویدئویی با حجم بالا را دانلود و اجرا کنند، به همین دلیل تنها راه بازی با تکنولوژیهای نوظهور بازی ابری خواهد بود. از سوی دیگر، eSports یا همان ورزشهای الکترونیک هم قرار است به زودی به مسابقات المپیک اضافه شوند و برگزاری چنین مسابقاتی جز با اجرای بازیها در فضای ابری ممکن نخواهد بود. با وجود این موارد، پیش از آنکه گیمینگ متاورس به طور کامل شکل بگیرد، بازی ابری روی آن اثر گذاشته و از طریق موارد زیر، کاربران را برای ظهور گیمینگ متاورس آماده میکند. این موارد عبارتند از:
بازی ابری با ایجاد امکان بازی در هر زمان و مکانی و بدون نیاز به سختافزار پیشرفته و گرانقیمت، باعث دسترسی کاربران بیشتری به بازیها میشود. البته، تنها تفاوت بازی ابری و متاورس همان نیاز به سختافزار است که متاورس باید برای این چالش تدبیری بیندیشد تا بتواند در دسترس همگان قرار گیرد.
بازی ابری با فراهم کردن امکان تجربه چندنفره بازیها، محیطی مجازی برای کاربران فراهم میکند که شبیه به گیمینگ متاورس است و کاربران را از قبل با چنین محیطهایی آشنا میکند. همچنین، بازیکنان با برگزاری لیگ و رویدادهای اجتماعی، میتوانند با هم تعامل کنند که چنین تجربیاتی، جذابیت بازی را برایشان دوچندان میکند.
در حال حاضر امکان افزودن محتوا به برخی بازیها برای گیمرها فراهم است و مثلاً در بازیهایی مثل GTA کاربر میتواند با خلاقیت خود ماژولها یا مودهای جدیدی به بازی بیفزاید. چنین امکاناتی بازیکنان را برای ورود به Metaverse و تولید محتوا و درآمدزایی در آن آماده میکند.
امکان خرید و فروش آیتمهای بازی هم به نوبه خود پیشزمینه متاورس گیمینگ است و کاربران میتوانند از این فرصت برای درآمدزایی استفاده کنند. جالب است بدانید در حال حاضر در بازیهایی مثل Roblox هم آیتمهای بازی به فروش میرسند و بخش زیادی از درآمد شرکت رابلاکس از این طریق است.
تا به حال چشمانداز متاورس اینست که نسل بعدی اینترنت باشد. ایده متاورس، طرحریزی یک فضای مجازی سهبعدی غوطهورکننده اشتراکی و واحد بود که در آن افراد بتوانند با استفاده از هدستهای واقعیت مجازی (VR) و عینکهای واقعیت افزوده (AR) با هم تعامل کنند. با وجود اینکه متاورس هنوز در صنعت گیمینگ حضور ندارد، بعضی از شرکتهای ویدئو گیم با بازیهایی مثل Roblox، فورتنایت، Runescape و ماینکرافت شروع به ساخت زیربنای متاورس کردهاند.
با این وجود، کماکان در میان اهالی صنعت ویدئوگیم این بحث وجود دارد که Metaverse در حال حاضر به صورت بازیهای ویدئویی آنلاین در این صنعت وجود دارد یا خیر. چرا که همین حالا هم بازیهایی مثل رابلاکس جامعهای آنلاین دارند که بازیکنان در آن با انتخاب آواتارهایشان با یکدیگر تعامل میکنند و با ارز دیجیتال، آیتمهای متفاوتی میخرند. اما در واقع، این هنوز همان متاورس موعود نیست؛ یک عنصر اصلیتر به نام همکنشپذیری هنوز جایش خالی است. همکنشپذیری به کاربران اجازه میدهد تا بدون حد و مرز بین دنیاهای مجازی حرکت کنند. این مسلماً به این معناست که کاربران قادرند با هر دستگاهی به متاورس دسترسی داشته باشند.
در حال حاضر، ما شاهد شرکتهای گیمینگ متفاوتی هستیم که در حال توسعه طیف وسیعی از فضاهای گیمینگ هستند. اما سوال اینست: چطور شرکتهای گیمینگ متفاوت میتوانند متاورسی بسازند که همه بازیسازها بتوانند از آن استفاده کنند؟ احتمالاً کاربران به یک جور پایگاه مثل سایتهایی مثل Steam و Origin نیاز دارند تا بدون نیاز به ثبتنام جداگانه برای هر بازی، بتوانند به بازیهای متفاوت در متاورس دسترسی داشته باشند.
توسعه و پیادهسازی گیمینگ Metaverse با چالشهای زیر مواجه است:
ساخت متاورسی منسجم، از نظر فنی کاری چالشبرانگیز و پیچیده است و در حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی و واقعیت مجازی به تخصص بالایی نیاز دارد.
چالش اصلی در متاورس اینست که دادهها باید بدون هرگونه محدودیتی به راحتی بین دنیاهای مجازی و بازیها جابهجا شوند. در واقع، یعنی باید بین دنیاها و بازیهای متفاوت ارتباط برقرار شود. برای همین، استانداردها و پروتکلهای مشترکی برای استفاده در پلتفرمهای متفاوت مورد نیاز هستند.
از آنجایی که متاورس دادههای شخصی و تراکنشهای مالی زیادی دربردارد، نیاز است برای اطمینان از حفظ امنیت و حریم شخصی کاربران اقداماتی انجام شود.
ارزهای مجازی، NFTها و دیگر داراییهای دیجیتال، مسائلی در رابطه با قانون و قانونگذاری را پیش میآورند. حفاظت از حقوق مصرفکننده، اخذ مالیات و حقوق مالکیت فکری بخشی از قوانین مورد نیاز در این فضا هستند.
به دلیل اینکه استفاده از Metaverse به سختافزار و اینترنت نیاز دارد، ممکن است بعضی از کاربران از فرصت استفاده از آن محروم شوند. مثلاً امکان خرید سختافزار مورد نیاز را نداشته باشند یا به اینترنت محدودی دسترسی داشته باشند. متاورس برای اینکه بتواند ماندگار شود و به محبوبیت برسد، باید در دسترس همگان قرار گیرد.
متاورس پتانسیلش را دارد که به چند روش صنعت گیمینگ را متحول کند. اول اینکه، متاورس با ایجاد امکان تعامل میان بازیکنان، برقراری ارتباط میان بازیهای مجزا و افزایش وفاداری بازیکنان تجربه گیمینگ اجتماعیتری را فراهم میکند.
دوم اینکه، متاورس میتواند راههای درآمدی جدیدی را برای توسعهدهندگان و ناشران بازی به وجود بیاورد. برای مثال، امکان خرید و فروش NFTها در متاورس میتواند فرصتهای جدیدی برای آیتمهای درون بازی و املاک مجازی ایجاد کند. علاوه بر آن، مدل بازی برای کسب درآمد (play-to-earn) بازیکنان را تشویق میکند تا زمان و پول بیشتری را صرف بازیها کنند، در حالیکه فرصتهایی هم برای کسب درآمد برای آنها فراهم میکند.
سوم اینکه، بازیکنان به کمک قابلیت همکنشپذیری میتوانند داراییهای مجازی و کاراکترهایشان را از یک بازی به بازی دیگری ببرند. در نتیجه، این امکان میتواند تجربه گیمینگ بدون محدودیت و شخصیسازی شدهتری را فراهم کند که آیینهای از سلایق و ترجیحات بازیکنان باشد. در نهایت، متاورس پتانسیلش را دارد که با ایجاد فرصتهای جدیدی برای تعامل اجتماعی، کسب درآمد و تجربههای گیمینگ شخصیسازی شده، صنعت گیم را متحول کند.
نظر شما چیست؟ آیا Metaverse گیمینگ میتواند چالشهای پیش رویش را پشت سر بگذارد و همهگیر شود؟
منبع: PlayPod TV