کنسولهای گیمینگ نوستالژیکی مثل آتاری برای همه آشنا هستند، اما شاید خیلیها اسم GameFly را نشنیده باشند. بعد از آتاری، هنگامی که دیسکها و CDها ترند شدند، GameFly کار خود را با اجاره دیسکهای بازیهای ویدئویی به گیمرها شروع کرد. با ما همراه باشید تا روش سنتی این سرویس نوستالژیک و حرکتش به سوی بازی ابری را با هم بررسی کنیم.
داستان از جایی شروع شد که سرویسهایی مثل نتفلیکس و بلاکباستر شروع به اجاره فیلم کردند و فیلمها را از طریق پست به درب منازل ارسال میکردند. GameFly هم با استراتژی مشابهی شروع به کار کرد، منتها علاوه بر فیلم، بازیهای ویدئویی را هم به درب منازل میفرستاد. بچهها در آن زمان مشتاقانه منتظر پست بودند تا بسته پستی نارنجیرنگ Gamefly از راه برسد و بتوانند بازی جدیدشان را تجربه کنند.
سرویس اشتراکی گیمینگ گیمفلای در سال 2002 تأسیس شد و از آن زمان، بازیهای ویدئویی کنسولی را به صورت آنلاین به گیمرهای امریکا اجاره میدهد. با اشتراک Gamefly کاربران امریکایی محدودیت زمانی یا جریمه دیرکرد نخواهند داشت و تا هروقت که بخواهند میتوانند بازیها را پیش خودشان نگه دارند. علاوه بر آن، Gamefly یک برنامه “امتحان قبل از خرید” دارد که کاربران میتوانند پیش از خرید بازیها به مدت یک ماه (سی روز) سرویس را امتحان کنند.
استفاده از سرویس GameFly به این صورت است که کاربران، پس از ثبتنام، با کلیک روی گزینه “Add to queue” بازیهای موردعلاقهشان را به صف اضافه میکنند. GameFly هم به محض موجود شدن هر بازی آن را از طریق پست به کاربر ارسال میکند. بازیها با سرویس پست امریکا از دو مرکز پست لسآنجلس و Pittsburgh ارسال میشوند و معمولاً یک تا سه روز کاری زمان میبرد تا به دست کاربر برسند. پس از اتمام بازی، کاربر باید از طریق پاکت نامه از پیش پرداخت شده، بازی را به GameFly برگرداند. Gamefly هم به محض اینکه بازی را دریافت کرد، بازی بعدی در صف را به طور خودکار برای کاربر ارسال میکنند. درست همینقدر سنتی!
هزینه اشتراک Gamefly ماهانه 15.95 دلار در ماه است که با این اشتراک هربار امکان دریافت یک بازی وجود دارد. اگر کاربر 22.95 دلار بپردازد، میتواند هربار دو بازی ویدئویی دریافت کند.
گیمفلای در سال 2002 با ارائه سرویس اجاره بازیهای ویدئویی شروع به کار کرد و دیسکهای بازیهای ویدئویی را به ازای هزینه اشتراک ماهانه به درب منزل کاربران میفرستاد. Sean Spector ،Jung Suh و Toby Lenk، موسسان این شرکت، با تصاحب Shacknews در سال 2009 و MobyGames در سال 2011، GameFly را گسترش دادند.
گیمفلای که تازه در سال 2015 استریم بازی ابری را آغاز کرده بود، در ابتدای سال 2018 بنابر اعلام الکترونیک آرتز، تمامی پرسنل و داراییهای تکنولوژی بازی ابری خود را به این شرکت فروخت و سرویس GameFly Streaming را تعطیل کرد و دوباره به همان روش سنتی اجاره بازیهای ویدئویی مشغول شد.
با وجود اینکه دلایل دقیق تصمیم GameFly برای توقف سرویس بازی ابری خود به صورت عمومی اعلام نشده، چندین عامل احتمالاً در این تصمیم نقش داشتهاند که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم:
بازار بازی ابری رقابتی شده و با وجود نقشآفرینان بزرگی مانند Microsoft xCloud و Nvidia GeForce Now رقابت در این حوزه بسیار سخت شده است. GameFly Streaming احتمالاً نمیتوانست با این پلتفرمهای بزرگ و سرمایهگذاریهای کلان آنها روی بازی ابری، به رقابت بپردازد.
ارائه سرویس بازی ابری با کیفیت بالا و تأخیر کم نیازمند زیرساخت قوی و مهارت فنی است. GameFly احتمالاً با چالشهایی مثل مقیاسپذیری سرویس، حفظ عملکرد پایدار و مشکلات مربوط به تأخیر و کندی مواجه شده بود.
ارائه بازیهای متفاوت در GameFly Streaming مجوز نیاز داشت و برای اخذ مجوز بازیهای ویدئویی، GameFly باید با ناشران بازیهای ویدئویی توافقنامههایی منعقد میکرد. مذاکره و امضای این توافقنامهها و همچنین اخذ مجوزهای متعدد، فرآیندهای پیچیده و پرهزینهای هستند که احتمالاً GameFly از پس آنها برنمیآمد.
سرویسهای بازی ابری برای ثبات مالی به تعداد قابل توجهی کاربر نیاز دارند. احتمالاً با وجود اینکه کاربران این سرویس اشتراکی به روش سنتی عادت داشتند، GameFly Streaming نتوانسته کاربران کافی جذب کند یا درآمد کافی برای پوشش هزینههای عملیاتی تولید کند. در نتیجه، شرکت تصمیم به توقف سرویس استریم بازی GameFly گرفته.
منبع: پلیپاد تیوی