ویرگول
ورودثبت نام
مهسا عابدی
مهسا عابدی
خواندن ۵ دقیقه·۵ سال پیش

۷ راهکار پشت سرگذاشتن بحرانهای اقتصادی اخیر برای کسب وکارهای سنتی

مهسا عابدی هستم متولد دی ماه سال ۱۳۵۹

فردی کاملا مولتی تسک که راستش رو بخواین نمیدونم این خصوصیت و ویژگی بدانم یا یک عیب. ویژگی از این منظر که توانسته ام تمامی علائقم را تجربه کنم، عیب از این بعد که تمرکز بر یک هدف مشخص میان بری ست برای سریعتر به نتیجه رسیدن و من فقط بر روی یک فعالیت متمرکز نشده ام. به دلیل علاقه فراوان به حوزه ی مدیریت از حرفه معلمی پس از ۱۴ سال بیرون آمدم و با مطالعه و تحصیلات اکادمیک آموزشهای مدیریتی را پشت سر گذاشتم. در حین آموزش، کار در حوزه های مدیریتی از جمله فروش، روابط عمومی، بازرگانی و مارکتینگ و کمی هم مدیریت اجرایی را تجربه کردم.تمام این فعالیتها در مدت زمان ۸ سال به طول انجامید. در این حوزه ها هم موفقیت و هم شکست را تجربه کردم.تجربه ی شکست را بسیار دوست دارم زیرا درسهایی گرفتم که مطمئنا در هیچ دانشگاهی آنها را فرا نمیگرفتم. عمده شکست کاری من در حوزه تجارت الکترونیک بود، و با وجود تمامی سختیها و مشقات، کم خوابیها، روزانه ۱۵ ساعت کار بدون وقفه که پشت سر گذاشتم همچنان بسیار مصمم هستم برای آغازی دوباره، ولی اینبار با استفاده از تجارب ارزشمند وگرانبهایی که کسب کرده ام.دوست دارم تجربیات تلخ و شیرین خودم را برای تمام کسانیکه مثل من آرزوی کارافرینی را هر روز در ذهن خود مرور میکنند بگذارم و از فعالیتهایی که اخیرا آغاز نموده ام مطالبی را با دوستان عزیزم به صورت گام به گام به اشتراک بگذارم. از شما عزیزانی که با من همراه خواهید بود بسیار سپاسگزارم و استدعا دارم در این تجربه جدید با من همراه باشید و با کامنتها ی خود باز هم به من فرصت یادگیری دهید.. یادگیری، رشد فردی، انسانی، شغلی و رسیدن به تعالی از اهدافی ست که هر روز ان را مرور میکنم و به ان ایمان دارم پس با من در این مسیر همراه باشید. امروز ۸ راهکار برای پشت سرگذاشتن بحرانهای جاری اقتصادی برای شما عزیزان که در واقع برگرفته از تجربیات اخیر خودم است به اشتراک خواهم گذاشت.


دوست دارید شرایط بحرانی امسال و سال آینده را با آسیب کمتری پشت سر بگذارید؟

آیا نگران کسب درآمد تان در این اوضاع نابسامان اقتصادی هستید؟

برای مقابله با بحرانها فکری کرده اید؟

همه ی ما میدانیم که اخیرا بحرانها و تحریمات تحمیلی بر کشور آسیب شدیدی بر اقتصاد ایران وارد نموده و کسب و کارهای متعددی در این شرایط، ایستایی و فعالیت خود را در مقایسه با سالهای قبل تر از دست داده اند. بازار سنتی در بعضی از بخشها به کار خود همچنان ادامه میدهد اما هنوز بسیاری از کسب و کارهای اینچنین نتوانسته اند راهکاری برای بیرون آمدن از این بحرانها و یا تبدیل کردن تهدیدات به فرصتها ایجاد نمایند.

چگونه تهدیدات فعلی را به فرصت تبدیل کنیم؟

در عصر دنیای دیجیتال، سرعت تبادل اطلاعات، ارتباطات و مبادلات محصول و خدمات به شکل غیر قابل انکاری افزایش یافته، هرچند این امر تهدیدی برای بازارهای سنتی محسوب میشود اما با تغییر نگاه می توان از آن به عنوان یک فرصت استفاده نمود. در ادامه به چند نکته و راهکار جدید در خصوص تبدیل تهدیدات به فرصتها میپردازم و ثابت خواهم کرد با تمرکز، پشتکار و بیرون آمدن از حاشیه ی امن خود می توانید زمینه های رشد کاری و درآمدی خود را فراهم کنید.

۱.آیا عادت به نوشتن دارید؟

مکتوب کردن و به نحوی خالی کردن افکار درون مغزتان و پیاده کردن آن بر روی کاغذ به شما در پیدا کردن بسیاری از ایده ها در حوزه کاری و حتی زندگیتان بسیار اثربخش خواهد بود.به خاطر داشته باشید که حتی احمقانه ترین ایده ها بعد از یادداشت شدن و تفکر و در آخر پخته شدنشان به بهترین ایده ها تبدیل می شوند.

۲.با تمرکز به حوزه ی کاری خود راهکاری برای ورود به حوزه ی آنلاین پیدا کنید. آیا میتوانید در حوزه کاری خود به غیر از محصول، خدمات نیز ارائه دهید؟ و حتی بالعکس. اگر جواب مثبت است چه راهکارهای جدید دیگری برای فروش محصول و خدماتتان به صورت آفلاین و آنلاین وجود خواهد داشت؟ آنها را لیست کنید و با تحقیق در خصوص هر کدام و سنجش شرایط موجود تصمیم گیری نمایید.

۳.بازبینی روند بیزنسی سالهای گذشته تان به شما کمک خواهد کرد که با بازبینی تجربیات کاری و شخصی سال گذشته تان، ضعفها و قوتهایتان و یادداشت کرده، تصمیم به انجام دادن یا ندادن هرکدام از فعالیتها نمایید. در کتاب قدرت توجه برایان تریسی قانون ۸۰ به ۲۰ آمده است. در این کتاب راهی ساده و تضمین شده برای دو برابر کردن درآمد خود مطرح گردیده.بر این اساس ابتدا کارهایی را که برای کسب و کار شما بیشترین ارزش را طی سالهای گذشته تا به الان داشته اند مشخص و یادداشت نمایید. این قانون می گوید ۲۰ درصد کارهای شما ۸۰ درصد ارزش تولیدی شما را سبب می شود. یعنی چه؟ این ۲۰ درصد کدام کارها هستند؟ کدام ۲۰ درصد هستند که ۸۰ درصد درآمد شما راسبب میگردند. فعالیتهای گروه ۸۰ را شناسایی کنید این فعالیتها کارهای وقتگیری هستند که ارزش کمتری دارند و به نتایج شما کمک نمی کنند. پس ۸۰ درصد از کارهای بی ارزش را کنار بذارید و تمرکز خود را روی گروه ۲۰ درصد از کارهای با ارزش بگذارید و به تدریج کارهایی که ارزش بیشتری برای شما دارند، انجام دهید.میتوانید بدون اینکه از کارایی خود بکاهید زمان استراحت خود را نیز دو برابر کنید.تمام زندگی شما در مسیر بهبود و ترقی حرکت خواهد کرد.

۴.همزمان با انجام نکات بالا سعی در بالا بردن دانش فناوری دیجیتال نمایید. با گذراندن دوره های کوتاه مدت، آموزشهای لازم برای ورود به دنیای دیجیتال در حوزه کسب و کار خود را فراگیرید.

۵.فراموش نکنید استفاد ه از افراد کلیدی و ارتباطات فردی که در بوم کسب و کار به آن اشاره گردیده از نکات بسیار مورد اهمیت است (حتما بوم کسب و کار خود را بنویسید) میتوانید با یک جستجوی ساده در گوگل الگوی بوم کسب و کار را پیدا و در خصوص کسب و کار خود آن را کامل نمایید. این امر به شما در بالا بردن تجربیات و طبقه بندی و ایجاد خط فکری در حوزه کاریتان کمک خواهد نمود.

۶. در سال پیش رو، به دلایلی که قبلنا ذکر شد کسب درآمد، بسیار با سختی و مشقتهای فراوان همراه خواهد بود پس سعی کنید در خصوص داشتن درآمد ارزی در حوزه کسب و کار خود حتما فکر کنید. با سنجش شرایط ببینید که آیا کالا یا خدمات شما قابلیت صادرات یا دورکاری را دارند؟ و بر اساس آن تصمیم گیری، برنامه ریزی و اجرا نمایید.

۷. در پایان خاطرنشان میکنم که شما مسئول تصمیمات خود هستید و همه چیز به شما مربوط می شود. سعی کنید اهداف بزرگ و بلند مدت برای خود تعیین کنید و با گامهای کوچک و تمرکز بر اهداف به آنها دست یابید. جهانی فکر کن، منطقه ای گام بردار. اگر میخواهی بزرگ تمام کنی حتما کوچک شروع کن.


دیجیتال مارکتینگکسب و کار مدرنبحران اقتصادیراهکارها
مهسا عابدی هستم متولد دی ماه ۱۳۵۹ فعال در حوزه های مدیریتی مارکتینگ، بازرگانی، فروش و روابط عمومی همچنین علاقمند به کارافرینی، یادگیری، رشد فردی، انسانی، شغلی و رسیدن به تعالی.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید