ویرگول
ورودثبت نام
زینب میرزائی دنا
زینب میرزائی دنا
خواندن ۱ دقیقه·۱ ماه پیش

جادوگر طبیعت (آویشن)

🌿 آویشن؟ 🤔

یا گلوفته و یا آزربه (نام علمی: Thymes)

سرده‌ای از تیره نعناعیان است. گیاهی کوهی است که بوی تند و خاکی دارد.

آویشن حدود ۳۵۰ گونه دارد. در ایران ۱۴ گونه گیاه معطر و چند ساله دارد. این سرده به مرزنگوش بسیار نزدیک است و در مناطق کوهستانی می‌روید.

در برخی از مناطق ایران به آویشن، اوشوم می‌گویند.

این گیاه مصارف غذایی، دارویی و زینتی دارد. گل، برگ و روغن آویشن برای درمان طیف وسیعی از علائم و بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موارد شامل اسهال، معده درد، آرتریت و گلو درد است. اویشن حاوی مواد شیمیایی است که در درمان عفونت باکتریایی و قارچی بسیار موثر هستند. از این رو اویشن را برای درمان عفونت واژن نیز می‌توان مصرف کرد.

به صورت خشک شده و پودر در غذاها و خوراک‌ها، انواع دمنوش و چای برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی راه‌های هوایی و در طب سنتی به عنوان دارو استفاده می‌شود. آویشن خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند به تسکین عفونت‌های باکتریایی و قارچی کمک کند.

🌿 طبع آویشن چیست؟ 🤫

مزاج شناسی تاریخچه‌ای دیرینه در ایران دارد. بسیاری افراد با شناخت طبع خود، غذاهای مشکل ساز را از سبد غذایی خود حذف می‌کنند.

طبع آویشن گرم و خشک است و مصرف بیش از اندازه آن برای افراد صفراوی توصیه نمی‌شود.

طعم آویشن: معطر و کمی تند

🌿انواع آویشن

▫آویشن اوراسیایی

▫آویشن پشمی

▫آویشن خزنده

▫آویشن زیره‌ای

▫آویشن لیمویی

▫آویشن معمولی

▫آویشن مورودر

▫سوسنبر

▫ثومون

▫آویشن دنایی

▫آویشن شیرازی

آویشنطب سنتیدناپادنامحصولات دنا
سلام، من اهل پادنا هستم، جایی که تو شاهنامه هم فردوسی ازش گفته، به طبیعت علاقه دارم و دوست دارم بشناسمش اگر تو هم مثل من هستی پس با من همراه باش
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید