ویرگول
ورودثبت نام
Mahsook
Mahsook
خواندن ۷ دقیقه·۲ سال پیش

تجربه من از تغذیه در دوران بارداری! چی بخورم و چی نخورم!

حقیقتش من خیلی تو زندگیم از اینا نیستم که هله هوله نخورم چون ضرر داره و خیلی به فکر تغذیه سالم باشم! من عاشق پیتزا، ژامبون، بندری، مرغ سوخاری، چیپس و هر گونه هله هوله هستم و میخورم! عاشق غذاهای تند و امتحان کردن غذاهای ملل و جدیدم. اعتقادم هم این بوده که هر چی بخوری و خوشحال بشی ردیفه :))

این ماجرا ادامه داشت تا بارداری ... فکرشم نمی‌کردم بارداری از من آدمی انقد متفاوت بسازه که با این میزان شکمویی، تصمیم بگیرم تغذیه‌م رو کنترل کنم فقط به خاطر شکوفه‌ای جوونه زده ... حالا پسرکم داره در من شش ماهه میشه و اواخر آذر قراره تو بغلم باشه ...

تغذیه در دوران بارداری! چی بخورم و چی نخورم!
تغذیه در دوران بارداری! چی بخورم و چی نخورم!


دوست داشتم تجربه‌هام رو جایی بنویسم، اما نه فرصت و نه حوصله راه‌اندازی سایت جدیدی رو نداشتم، برای همین به ویرگول پناه آوردم.

این رو بگم که متاسفانه من در آستانه اتمام ماه ششم بارداری همچنان حالت تهوع دارم. البته میزانش حدود یک ماهه بسیار کم شده و اگه قبلا هر روز صبح حالت تهوع شدید داشتم، الان یکی دو بار در هفته این مشکل رو دارم. اما چیزای مختلف در طول روز ممکنه به تهوعم منجر بشه!

در حال حاضر تنها ماده غذایی که باهاش مشکل دارم و باعث تهوعم میشه شیره، البته من همیشه به بو حساس بودم و اگه بوی ناخوشایندی حس کنم هم تهوع می‌گیرم. اگه به دلایل مختلف مثل کرونا هم دچار سرفه بشم که قطعا با تهوع گره میخوره.

یه نکته دیگه هم اینه که اطلاعاتی که تو سایت‌های مختلف هستن بعضا دقیق نیست و من با سرچ انگلیسی و مقالات خوب بعضی هاشو دراوردم. اینو تو بخش «غذاهایی که باید با احتیاط خورد» آوردم. در حالی که بعضی سایت‌ها اساسا نوشتن اینا ممنوعه!

اینم بگم که من اعتقادی به طب سنتی ندارم. اگه طب سنتی کافی بود، طب جدید به وجود نمیومد. علاوه بر این، طب جدید بر مبنای آزمایش و بررسی‌هاست که نظر میده، اما طب سنتی بدون کنترل متغیرهای مداخله‌گر و بر اساس اطلاعات قدیمی و تجربی داره حکم میده و من اساسا باهاش مشکل دارم. این که خیلی از به اصطلاح متخصصین طب سنتی هم سواد درست و حسابی ندارند و تو کرونا طبل رسوایی‌شون بارها به زمین افتاد هم که جای خود داره.

در بارداری چه غذاهایی بخوریم؟

طبق سرچ‌هایی که کردم و کلاس‌هایی که شرکت کردم، هر روز اینا رو باید توی رژیمت داشته باشی:

  • پروتئین: هر روز حتما یه نوع گوشت یا مواد غذایی دیگه‌ای که پروتئین بالایی دارند مثل تخم مرغ، حبوبات و آجیل باید خورد.

من انواع گوشت خورشتی و چرخ کرده، مرغ، ماهی (حداقل یک بار در هفته)، میگو (ماهی یک بار)، بلدرچین و بوقلمون می‌خورم. گوشت شتر بهتره خورده نشه. آها من خوراک زبان گوسفند و گوساله هم می‌خورم. ضمن این که توی سوپ و عدسی و موارد مشابه حتما آب قلم یا آب مرغ میریزم.

همینطور انواع آجیل خام رو میخورم که بهترینش بادومه. خوشبختانه من همیشه آجیل خام رو بیشتر دوست داشتم و چون مصرف بالای نمک در بارداری مناسب نیست، این موضوع به نفعم شده :) وگرنه باید در عذاب نخوردن آجیل شور غصه می‌خوردم! بله من بسیار شکمو هستم! راستی هر روز صبح یا نهایتا یه روز درمیون با صبحونه گردو می‌خورم.

تخم مرغ گاهی مصرف می‌کنم و دوستش دارم. فقط یادتون باشه زرده تخم مرغ نباید خام باشه اصلا؛ که من مدت‌ها پیش از بارداری ناگهان به زرده خام حساس شده بودم و حالم به هم می‌خورد از خوردنش و مدت‌ها بود که زرده تخم مرغ رو توی نیمرو هم می‌زدم موقع پختن.

حبوبات هم خوردنش خیلی خوبه، اما اگه مثل من معده‌تون به غذاهای نفاخ حساسه حتما موقع پختن چند بار آبشو عوض کنید. من عدسی هم خیلی دوست دارم که غذای خوب و کاملیه.

  • نان و غلات: هر روز برنج یا نون می‌خورم. نون رو خیلی وقته بیشتر سنگک و بربری مصرف می‌کنیم که توصیه میشه در بارداری هم از همینا استفاده کنید چون منبع غذایی غنی هستن. نون جو هم خیلی خوبه که من دوست دارمش و گاهی می‌گیریم. نون فانتزی و باگت رو یه مدت بیخیال بشید بهتره. من تفننی و بسیار کم میخورم چون ارزش غذایی‌شون بسیار پایینه. نون لواش هم همینطوره.
  • میوه: خوردن میوه و سبزیجات تو دوران بارداری هم برای به دست آوردن ویتامین‌ها مهمه و هم جلوگیری از یبوست و هموروئید که بلای جان خیلی از مامان‌های باردار میشه. من اگه یه روز به مقدار کافی میوه نخورم، قطعا بیچاره میشم فرداش!

من به عنوان میان وعده میوه میخورم و انواع میوه ها رو هم میخورم. موز هم خیلی میوه خوبیه و توصیه میشه زیاد بخورید. آبمیوه طبیعی هم خوشمزه است و هم عالی، اما کسانی که قند دارن باید حواسشون باشه زیاده‌روی نکنن.

  • سبزیجات: فکر کنم هنوز تو این مورد لنگ میزنم. البته دائم در تلاشم بیشتر بخورم ولی بازم نمیشه.

گوجه فرنگی عالیه و سعی می‌کنم کنار غذا یا تو غذا بخورم. سالاد هم عالیه، کلم بروکلی و اسفناج هم بسیار مفید هستن.

  • لبنیات: نکته مهم اینه که در بارداری نباید لبنیات سنتی بخورید، چون از شرایط تهیه و غیره آگاهی نداریم و بهتره محتاط باشیم. منم بجز دو سه بار در این حدود شش ماه نخوردم.

طبیعتا بهترین لبنیات شیره، اما اگه مثل من باهاش درگیرید، خوردن ماست و دوغ رو فراموش نکنید. من عمیقا عاشق ماست و دوغم و خیلی وقتا از سر کار که میرسم و از گرما هلاکم، یه لیوان دوغ می‌خورم. من گاهی هم بستنی وانیلی میخورم :) خوشبختانه بستنی وانیلی رو دوست دارم. بستنی‌های مدل‌های دیگه که کلی مواد غذایی اضافی و گاهی مضر دارند رو بهتره کمتر بخوریم تو این دوران.

  • آب: من تو آب خوردن هم لنگ میزنم. سعی می‌کنم بخورم اما خیلی نمیشه. خوردن آب هم در حد همون 8 لیوان خوبه. ایشالا بقیه بتونن بخورن.

در بارداری چه غذاهایی نخوریم؟

یه باور عمومی که ظاهرا از طب سنتی میاد اینه که هر چی کمتر گرمی بخورید، بچه کمتر زردی می‌گیره. به صراحت میگم این موضوع مزخرف محضه و دفع بیلی روبین در بدن نوزاد ربطی به گرمی و سردی خوردن مادر نداره. حالا یکی اتفاقی گرمی نخورده و بچه‌ش زردی نداشته، دلیل نمیشه حکم کنه که! ما بر اساس علم رفتار می‌کنیم :)

غذاهایی که بهت تهوع میدن

هر زنی به یه سری چیزا حساس میشه در بارداری. من اوایل از فست فود متنفر شده بودم اما بعدا رفع شد. اما تا الان که در ماه ششم هستم نمیتونم شیر بخورم و بهم تهوع میده.

غذاهای نفخ دار

بادمجون عزیز دل منه اما مدت‌هاست نخوردمش، تو ماه دوم بارداری بدترین دل درد و تهوع رو با خوردن یه وعده کشک بادمجون تجربه کردم.

یه سری غذاهای هستن مثل حبوبات که میشه با روش‌های از نفخشون جلوگیری کرد. اما چون بادمجون چنین قابلیتی نداشت من حذفش کردم.

غذاهای ممنوعه

  • تن ماهی و انواع کنسروها بخاطر نیترات یا بنزوات سدیم که توشون هست کلا که زیاد خوب نیستن، اما در بارداری باید بیشتر مراقب کرد.
  • انواع ماهی‌هایی که جیوه بالایی دارند. البته اغلب ماهی‌ها جیوه دارن اما توی بارداری باید مراقبت کنی و ماهی هایی که حداقل جیوه رو دارند بخوری که از بین ماهی های در دسترس فقط قزل آلا و سالمون این شرایط رو دارند.
  • انواع نوشیدنی‌های مصنوعی گازدار و غیرگازدار: دیگه فکر کنم معلومه دیگه ...
  • جگر ممنوعه ولی اگه شما هم مثل من دل و قلوه دوست دارید، می‌تونید اونا رو بخورید.
  • غذاهای ممنوعه برای مشکلات خاص، مثلا اگه قند داری باید مصرف قند و چربی رو به حداقل ممکن برسونی
  • گوشت خام اصلا نباید خورد در این دوران. قابل توجه کسانی که سوشی دوست دارند. :)
  • غذاهای فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس و مشابهش هم کلا ممنوعه (با غم بسیار اینو نوشتم)
  • انواع چیپس و پفک و این هله هوله‌ها هم ممنوعه متاسفانه
  • انواع ترشی‌های کارخونه‌ای رو هم بهتره مصرف نکنید. اما خوردن لواشکی که خودتون درست کردید و ترشی که خودتون درست کردید اوکیه. من تو این مدت کیلو کیلو لیمو ترش میخورم!
  • مواد غذایی شسته‌نشده که البته همواره باید حواسمون باشه، تو کرونا بیشتر و تو بارداری خیلی بیشتر!
  • قند مصنوعی ما کلا مصرف نمیکنیم چون برای کلیه‌ها خوب نیست. تو بارداری هم که قطعا نمیخورم.

غذاهایی که تو بارداری با احتیاط باید خورد

  • خیلی‌ها معتقدن که زعفرون خوردنش ممنوعه، اما این طور نیست. من خیلی درموردش سرچ کردم و فقط مصرف زیاد زعفرون به صورت یکجا میتونه مشکل زا باشه. مثلا یه بطری شربت زعفرون بخوری! ولی این که بریزی تو غذا هیچ اشکالی نداره. سخت نگیرید :)
  • کرفس هم از اون غذاهاییه که میگن نخورید، اما من خیلی سرچ کردم و این طور نیست. نظرات درموردش مختلفه. هر روزم که آدم کرفس نمیخوره اصلا :)
  • کافئین رو بعضیا میگن ممنوعه، اما من بازم سرچ کردم و دیدم که قضیه اینطورام نیست و یکی دو فنجون قهوه در روز هیچ مشکلی نداره. من هر روز صبح یه اسپرسو میخورم و در طول روز هم یه چای. اما دیگه نوشابه و اینا رو حذف کردم.
  • دمنوش‌های گیاهی رو این مدت خیلی محدود باید استفاده کرد. من سرچ کردم و چون بررسی و ازمایش خاصی روشون نیست حواستون باشه. ممکنه ضرر هم بزنن و این تصور که چیز گیاهی بی‌ضرره رو هرگز نداشته باشید.
  • غذاهای مونده هم بهتره مصرف نشه که البته برای من به عنوان یه زن شاغل خیلی امکان‌پذیر نیست.
  • روغن هم که کلا توصیه میشه کم مصرف بشه و در بارداری بیشتر توصیه میشه. روغن زیتون (نوع معمولیش نه بدون بود) گزینه خوبیه اگه بتونید تحمل کنید. روغن کنجد هم خوبه اما اگه از اونایی هستید که دستتون به روغن کم نمیره، استفاده نکنید.




دوران بارداریطب سنتیتخم مرغبارداریتغذیه
تلاش میکنم برای موفقیت!
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید