ویرگول
ورودثبت نام
Majid Hassani
Majid Hassani
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

آیا ریاضیات دبیرستان و دانشگاه در برنامه نویسی کاربرد دارد؟

حتما این جمله یا جملات مشابه رو یک یا چند بار در زندگیتون شنیدین. حتی فلان چیز هم به دردم خورد ولی دیفرانسیل و انتگرال به دردم نخورد.به نظرتون این جمله چقدر درسته؟!

میخوام در مورد چند تا از تجربه هام باهاتون صحبت کنم در این مدت.

من برنامه نویس iOS هستم. چند روز پیش طرحی که طراحان محصولمون ساخته بودن رو برسی میکردم. دیدم یه دکمه وجود داره که باید داخلش حرکت آب پیاده سازی میشد و با پر شدن آب درون دکمه یه فعالیتی انجام میشد. طرح جالبی بود. اما پیاده سازیش یکم برام چالش بود. تصمیم گرفتم از ساختار Shape ها در SwiftUI استفاده کنم.

برای پر کردن ProgressBar ساده کارم آسون بود. یه Rectangle میساختم داخلش هم میتونستم از یه Animaytion ساده مثل ProgressBar ویندوز که هممون دیدیم استفاده کردم. تا همین جا همه خوششون اومد و لذت بردن از کار اما هنوز حرکت آب نبود.

یه ایده به سرم زد. نوک Progress Bar یه Shape از تابع سینوس با ۵ تا قله قرار داردم.یه انیمیشن هم برای اجرای پشت سرهم و حرکت تابع Sin قرار دادم.نتیجه عالی شد ولی بازهم یه چیزی کم داشت.تابع سینویس خیلی مرتب بود. برای حل این مشکل تعداد قله و دامنه و برد تابع رو به صورت رندوم قرار دادم. تو پالس زمانی 0.1 ثانیه حرکت نرم و آرومی از آب رو به دست آوردم.

مفهوم خیلی ساده ای ریاضیات بود که هممون بلدیم و هیچوقت دقت نمیکنیم همینارو تو دبیرستان خوندیم.

چندین بار برای به دست آوردن جواب های محلی یه مساله از مشتق استفاده کردم. تو رگرسیون از مشتق استفاده کردم.وقتی میخواستم جوابم رو بهینه کنم از مسائل بهینه سازی و مشتق و انتگرال استفاده کنم.

از تجربه تجزیه ماتریس ها برای Image Detection استفاده کردم.

من یه برنامه نویس ساده ام و اینا خیلی به دردم خورده.فقط باید یکم متفاوت فک کنیم و سعی کنیم از دانسته هامون استفاده کنیم. به نظر من ریاضیات و فیزیک و شیمی و .... که تو مدرسه بهمون یاد دادن خیلی کاربردی و مفید بودن اما یه مشکل اساسی داشت این روش. کسایی که اینارو درس میدادن خودشون بلد نبودن و نمیدونستن که این مسائل به چه دردی میخورن. درس رو برای درس دادن درس میدادن نه برای استفاده کردن.

این پست رو گذاشتم اینجا تا بگم این مسائل خیلی کاربردی هستن.یکم بیشتر در موردشون فکر کنیم.


مجید حسنی،برنامه نویس ...

mathswiftuidevelopmentscience
Application Developer
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید