majid.rahimi.qom
majid.rahimi.qom
خواندن ۴ دقیقه·۵ سال پیش

حاج قاسم زنده است و اسیر محدودیت‌های جسم نیست

تحلیل حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین استاد مهدی طائب به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی

لینک کوتاه https://kheybar.net/?p=30543

حاج قاسم زنده است و اسیر محدودیت‌های جسم نیست
حاج قاسم زنده است و اسیر محدودیت‌های جسم نیست
حاج قاسم زنده است و اسیر محدودیت‌های جسم نیست
حاج قاسم زنده است و اسیر محدودیت‌های جسم نیست


وقتی دشمن جسم سردار سلیمانی را از بین می‌برد، خیال می‌کند ایشان به پایان رسید؛ اما به تعبیر قرآن کریم، حاج قاسم زنده است و بدن محدود ایشان به واسطه رزقی که از سوی خداوند متعال دریافت کرده، برای فعالیت در این دنیا دیگر اسیر محدودیت‌های جسم نیست.

پایگاه صهیون پژوهی خیبر، دشمنان اسلام در بحث به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی مرتکب اشتباه بزرگی شدند. اگرچه قصد داشتند از تیزبینی و هوش و وجود این مرد خلاص شوند اما کار اشتباهی انجام دادند. به دلیل اینکه آن‎ها مفهوم شهادت را درک نمی‌کنند، و اگر این مفهوم بزرگ را درک کنند، نیروهای اسلام را به شهادت نمی‌رسانند.

شهید طبق فرمایش خداوند متعال، «زنده» است. خداوند می‌فرماید: «وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاء.»[۱] البته ما نیز بر روی کلمه احیاء خوب کار نکرده‌ایم، و لذا همواره تصویر ذهنی مبهمی از «بَلْ أَحْيَاءٌ» داریم و این درحالی است که چنانچه این مفهوم قابل فهم نبود، خداوند متعال بدین شکل صریح سخن نمی‌گفتند. کلمه حیات برای ما مشخص است که خداوند می‌فرماید شهدا زنده هستند.

خداوند همچنین می‌فرماید: «عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ»[۲] آیا هر یک از ما که یک روزی مقرر داریم، رزق خداوند متعال را نمی‌خوریم؟ همه‌ی ما رزق رب را می‌خوریم: «وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا»[۳] حضرت امام (ره) می‌فرمودند: «عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید.» محضر خدا یعنی همه‌ی ما «عند الله» هستیم.

تفسیر آیه وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاء

نسبت به فرمایش خداوند که می‌فرماید شهدا زنده هستند، یک سوال مطرح می‌شود: «شهدا از نظر جسمی زنده هستند؟ یا روح آنان زنده است؟» اگر بگوییم این کلام خداوند ناظر به جسم شهداست، که سخن درستی نیست، زیرا بسیاری از شهدا بدن و جسمی نداشتند. بنده به یاد دارم جسم شهدایی که گلوله‌های سنگین در کنار آنان اصابت می‌کرد، متلاشی می‌شد و امکان جمع‌کردن بدن آن‌ها وجود نداشت. اما اگر مراد روح شهداست، که بایستی پرسید مگر روح اساساً مرگ دارد؟ روح اصلاً مرگی ندارد. بسیار گفته‌اند که قبر انسان یا باغی است از باغ‌های بهشت، و یا گودالی است از گودال‌های جهنم. به عبارت دقیق‌تر، برزخ عالم زندگانی ارواح است و روح مرگ ندارد.

اثرگذاری و تأثیرپذیری در حقیقت متعلق به روح است

پس افتخاری که خداوند برای شهدا و مقام آنان برمی‌شمارد ناظر به چیست؟ خداوند می‌توانست بفرماید روح شهید، یک حیات ویژه‌ای دارد. تفاوت شخص مرده و زنده در این است که زنده‌ها می‌توانند مؤثر باشند، اما مرده نمی‌تواند تأثیرگذار یا تأثیرپذیر باشد. اثرگذاری و تأثیرپذیری در حقیقت متعلق به روح است. لکن در این عالم، اگر روح بخواهد مؤثر باشد بایستی ابزار جسم را در اختیار داشته باشد. تا هنگامی که جسم در اختیار روح باشد، امکان تأثیر و تأثر وجود دارد. برای مثال، جهاد زمانی امکان‌پذیر است که بدن در اختیار انسان باشد.

به محض اینکه ابزار جسم از روح انسان گرفته شود، تأثیرگذاری و تأثیرپذیری انسان از بین می‌رود. لذا زنده کسی است که ابزاری در اختیار دارد و می‌تواند اقدامی انجام دهد؛ مرده نیز کسی است فاقد ابزار است و نمی‌تواند اقدام کند. تصور انسان‌ها این است که تفاوتی ندارد که یک جسمی، به مرگ طبیعی از روح گرفته‌شده باشد یا جسمی در راه خدا از بین برود. و طبق این نظر، میان انسان‌هایی که به مرگ طبیعی فوت کردند و مردان بزرگی مانند شهید بهشتی، شهید مطهری و سردار سلیمانی که شهید شدند، تفاوتی وجود ندارد.

خداوند متعال برای جلوگیری از این رویکرد نسبت به شهادت و مرگ عادی است که وارد میدان شده و می‌فرماید: «شهدا زنده هستند.» کسی که در راه خدا جهاد کرد و جسمش را از دست داد، مانند سایرین نیست که با از دست دادن بدن، اقدام و تأثیرگذاری‌اش پایان یابد. اگرچه شهید جسمش را از دست داده، اما به تعبیر خداوند رزق جدیدی می‌گیرد و لذا خداوند می‌فرماید: «عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ.»

به همین جهت است که اعتقاد داریم دشمن اشتباه بزرگی را مرتکب شده است. در اقدام اخیر آمریکایی‌ها در حقیقت، دست چدنی دشمن از زیر دستکش مخملی بیرون آمد.

طی سالیان اخیر دشمن شبیخون‌های بسیاری به ملت و نظام اسلامی وارد کرده است، اما نیروهایی که طی این عملیات‌ها به شهادت رسیدند در حقیقت از بین نرفتند.

اگرچه دشمن تصور می‌کند امثال شهید بهشتی، شهید رجایی و شهید مطهری را از ملت ما گرفته، اما حقیقت این است که دشمن با این حرکات و اقدامات به اسلام خدمت کرده است.

به عبارت دیگر شهیدان قبل از شهادت، تلاش و فعالیت می‌کنند؛ اما نیروهایی مثل سردار سلیمانی در حالت عادی گرفتار بدن و تجهیزات و ابزار هستند. لازم است حاج قاسم بی‌سیم و ابزار ارتباطی در دست داشته باشد تا فرضاً با لبنان ارتباط برقرار کند، چراکه جسم محدودیت دارد.

وقتی دشمن جسم سردار سلیمانی را از بین می‌برد، خیال می‌کند ایشان به پایان رسید؛ اما به تعبیر قرآن کریم، حاج قاسم زنده است و بدن محدود ایشان به واسطه رزقی که از سوی خداوند متعال دریافت کرده، برای فعالیت در این دنیا دیگر اسیر محدودیت‌های جسم نیست.

دشمن پس از به شهادت رساندن سردار همدانی تصور کرد از اقدامات این مرد بزرگ در امان خواهد بود، اما این اقدام دشمن نتیجه‌ی عکس داد و پیروزی‌های بسیاری نصیب جبهه‌ی اسلام شد. لذا بدون شک شهادت سردار سلیمانی نیز بر آینده‌ی انقلاب و اسلام و پیروزی‌های مظلومین عالم تأثیرگذار خواهد بود.

پی‌نوشت

[۱]. سوره مبارکه بقره، آیه ۱۵۴

[۲]. سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۶۹

[۳]. سوره مبارکه هود، آیه ۶


برچسب ها :حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی طائب ، سردار سلیمانی ، شهید سلیمانی


حجت الاسلام طائبخیبرسردار سلیمانیشهید سلیمانی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید