ویرگول
ورودثبت نام
مجید طبیب پور
مجید طبیب پور
خواندن ۹ دقیقه·۵ سال پیش

چیزهای غیرواقعی بسازید!، معرفی همه جانبه "آنریل انجین" قسمت اول

آنریل انجین Unreal engine
آنریل انجین Unreal engine

آنریل انجین یا همان "Unreal Engine" یک پلتفرم بسیار پیشرفته و باز برای ایجاد بازی ها و صحنه های بلادرنگ 3D است. آنریل به طور مداوم در حال تحول و توسعه است و اکنون نه تنها در هدف اصلی خود یعنی بازی سازی بلکه در تمام ابعاد حاشیه ای مثل تجربیات تعاملی و واقعیت مجازی نیز در حال پیشرفت می باشد. Unreal Development Kit که بین بازی سازان با عنوان UDK شناخته شده است اکنون توسعه پیدا کرده و از این پس با نام Unreal engine معرفی می شود.


از آنجا که معرفی این انجین ممکن است به طول بینجامد و از حوصله خارج شود سعی می کنم آن را در دو بخش آماده کنم. لطفا نظرات خود را با من در میان بگذارید

مقدمه

احتمالا اولین کلمه ای که هنگام شنیدن آنریل انجین در ذهن نقش می بندد Photorealism می باشد، به زبان ساده تر اگر تا به حال با تصویری برخورد کرده اید که تشخیص واقعیت یا کامپیوتری بودن آن برای شما مشکل یا غیر ممکن بود احتمالا آن را با این موتور بازی سازی ساخته اند. شرکت سازنده این موتور Epic Games در واقع سالیان سال است که نشان داده چقدر در زمینه ساخت گرافیک های بلادرنگ مثل فیزیک و سیستم های تخریب قدرتمند عمل کرده است.

تصویر ساخته شده با آنریل انجین
تصویر ساخته شده با آنریل انجین

قدرت آنریل انجین در ایجاد صحنه های واقعی و فیزیک خیره کننده تنها یکی از دلایلی است که آنریل را در دیگر صنعت های غیر از بازی سازی محبوب کرده است، از معماری گرفته تا طراحی محصول و فیلم سازی هر کجا که نیاز به ایجاد یک تعامل یا واقعیت مجازی باشد آنریل انجین آنجا است.اگر بخواهم مثال به روز تری برای شما بزنم این است که Jon Favreau تهیه کننده سریال جنگ ستارگان "Mandalorian" از آنریل انجین برای پیش نمایش و جریان های تولید در این سریال استفاده کرده است، یا حتی دیزنی برای باز سازی انیمیشن محبوب شیرشاه "The Lion King" از این موتور استفاده کرده است.

نمایی از بازسازی قسمتی از انیمیشن شیرشاه با آنریل انجین
نمایی از بازسازی قسمتی از انیمیشن شیرشاه با آنریل انجین

از سال 1998 تا به حال 4 نسخه از آنریل منتشر شده است که اکنون نسخه 4 آن که در سال 2014 معرفی شده مورد استفاده قرار می گیرد. در آنریل زبان اسکریپت نویسی داخلی که از C++ پشتیبانی می کند استفاده می شود،‌همچنین جایگزین آن در UE4 یک سیستم اسکریپت نویسی بصری به نام Blueprints است که شما را قادر می سازد بدون برنامه نویسی اسکریپت های بازی را ایجاد کنید، این پایان کار نیست در UE4 یک بخش جدید نیز با نام Marketplace ایجاد شد که می توان به راحتی مدل ها، اسکریپت ها،انیمیشن ها و هر چیزی که برای بازی سازی لازم است را به صورت رایگان و پولی دانلود کنید و به پروژه خود اضافه کنید.




مزایای آنریل انجین چیست؟

  • آنریل انجین می تواند طیف گسترده ای از پروژه ها را اجرا کند

انعطاف پذیری UE4 یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن است، همانطور که CTO آن Jérôme Banal اشاره می کند:

ما یک بازی اکشن ماجراجویانه، یک بازی سبک open world RPG، چندین بازی ماجروجویی قسمتی و چند بازی موفق دیگر را تولید کرده ایم

او می گوید:

با افزایش تعداد لایسنس ها شرکت Epic تلاش قابل توجه بیشتری برای پرداختن به سایر سبک های بازی انجام داده است. در واقع ما تعداد زیادی نمونه از هر نوع بازی اضافه کرده ایم از بازی اکشن گرفته تا مسابقه اتومبیل، ما حتی بازی های 2D زیادی ساخته ایم اما فکر نمی کنم در زمینه بازی های 2D از سایر موتور های بازی سازی جلو باشیم
  • شرکت Epic به شما اجازه دسترسی به سورس کد (source code) را می دهد

یکی از دلایلی که UE4 بسیار انعطاف پذیر است این است که سورس کد آن که با C++ نوشته شده است در دسترس عموم مردم است. در واقع کد های آن از گیت هاب قابل دانلود است، می توانید از این طریق مشارکت کنید بدون اینکه پولی بابت کد پرداخت کنید. اگر بخواهیم مقایسه ای به قضیه نگاه کنیم موتور بازی سازی یونیتی فقط در پلان های PRO و Enterprise در ازای پرداخت هزینه دسترسی به سورس کد را برای شما فراهم می کند.

مدیر فنی شرکت بازی سازی Sloclap با نام Pierre de Margerie در مورد دلایل انتخاب آنریل می گوید:

دلیلی که ما آنریل را انتخاب کردیم دسترسی به سورس کد بود، این برای ما انگیزه ایجاد می کرد که هر زمان که نیاز باشد می توانیم آن را ویرایش کنیم و بر اساس خواسته هایمان تغییرا را اعمال کنیم
  • آنریل انجین رایگان است

در زمان نگارش این مقاله، با کمال تعجب، توسعه و انتشار بازی های ساخته شده با آنریل انجین بر خلاف موتور های بازی سازی دیگر کاملا رایگان است!، شما تنها در صورتی نیاز به پرداخت هزینه لایسنس به شرکت Epic دارید که در آمد سه ماهه شما بیشتر از 3000 دلار باشد، آن زمان شما باید 5٪ از حق امتیاز خود را به این شرکت پرداخت کنید.

این خیلی برای توسعه دهندگان شگفت انگیز است، اما همچنین دانش آموزان و افراد علاقه مند نیز در تعجب هستند که چگونه یک موتور بازی سازی حرفه ای از ابتدا ایجاد شده است

این جمله را Filip Coulianos مدیرارشد طراحی استدیو Hazelight گفته است

همچنین Robinson adds از استدیو Compulsion Games می افزاید:

آنریل مجموعه از ابزار ها را فراهم می کند که برای ما به عنوان یک استدیو کوچک و خصوصی بسیار گران تمام می شد اگر می خواستیم خودمان آن ها را بسازیم، و این کار برای ما از نظر زمانی ارزش نداشت.زمانی که می میخواستیم برای ساخت موتور بازی سازی خودمان صرف کنیم اکنون می توانیم صرف خلاقیت بیشتر و ایجاد بازی کنیم.


  • آنریل انجین به واسطه BluePrint برای افراد غیرفنی نیز ساده است

سیستم اسکریپت نویسی بصری آنریل که Blueprint نام دارد، دلیل اصلی است که این موتور بازی سازی را ابزاری عالی برای نمونه سازی و تکرار معروف کرده است. در Blueprint ، گره های درگ کردنی وجود دارد که می توانید آن ها را اضافه کنید و با سیم ها ارتباط بین آن ها را برقرار کنید، یا حتی یک منطق را با این سیم ها پیاده سازی کنید. این رابط مبتنی بر گره به طراحانی که پیش زمینه فنی ندارند اجازه می دهد تا بدون نیاز به دانستن نحوه برنامه نویسی ، ایده های خود را پیاده سازی کنند.

از دیدگاه توسعه محتوا من فکر می کنم که Blueprint واقعا عظیم است

این را Polyarc's Stiksma می گوید

در حقیقت کارگردان صوتی و هنرمندان مختلف که در پروژه ما کار می کنند می توانند منطق های بازی را پیاده سازی کنند و سرعت ساخت بازی را بسیار افزایش دهند بدون آنکه نگران ایجاد باگ در پروژه باشیم، این واقعا چیز بزرگی است
یک نمونه از blueprint در آنریل انجین
یک نمونه از blueprint در آنریل انجین

در واقع تاثیر گذاری blueprint در پروژه بسیار زیاد است چرا که طراحان و اعضای مختلف تیم که درک برنامه نویسی ندارند نیز می توانند در روند توسعه بازی و ایجاد منطق های مختلف سهیم باشند و سهم بزرگی از ساخت بازی بین اعضا تقسیم می شود، تمامی این کار ها بدون نیاز به کدنویسی انجام می شود.

  • آنریل انجین در بازی های با مقیاس بزرگ بسیار خوب عمل می کند

در واقع موتور بازی سازی آنریل انجین نه تنها در بازی های کوچک خوب عمل می کند بلکه در بازی های با اسکیل بالا بسیار موفق عمل کرده است، تیم های بزرگ و صحنه های بسیار بزرگ با آنریل انجین طراحی شده اند و نتایج حاصل از آن حیرت آور است. در واقع برای آنریل تفاوتی ندارد که شما پروژه کوچک و صحنه کوچیکی را مدیریت می کنید یا یک صحنه بسیار بزرگ،آنریل در هر حالت بهترین کارایی را به شما می دهد. اثبات این حرف می تواند بازی های بسیار بزرگی باشد که با آن طراحی شده است.

 بازی Mortal Kombat ساخته شده با آنریل انجین
بازی Mortal Kombat ساخته شده با آنریل انجین
  • آنریل انجین روند توسعه چند پلتفرمی را افزایش می دهد

آنریل انجین نه تنها می تواند بازی های بزرگ را هندل کند، بلکه قابلیت های رندرگیری آن می تواند در پلتفرم های مختلف اجرا شود.در واقع بازی های ساخته شده با آنریل انجین می توانند با کمی تغییرات بر روی پلتفرم های مختلف اجرا شوند. برخی از پلتفرم هایی که UE4 آنها را پشتیبانی می کند عبارتند از:

iOS, Android, VR, Linux, Windows PC, Mac OS X, SteamOS, HTML5, Xbox One, and PS4

cross platform SDK
cross platform SDK
  • ردیابی و بررسی عملکرد کارایی باعث شده آنریل برای VR نیز بسیار مناسب باشد

یکی از قابلیت های بسیار خوب که UE4 در خود جای داده است مانیتورینگ و بررسی عملکرد کارایی بر اساس جمع آوری و ردیابی دیتا های بازی است. فهمیدن کارایی برای تیم های بازی سازی بسیار مهم است بلخصوص زمانی که از VR استفاده کنند.

مدیر یکی از شرکت های VR با نام Oculus Quest می گوید :

ما یک هدست را ساختیم که قابلیت اجرا با 90 فریم در ثانیه را داشت، ما همچنین قبلا در Oculus Quest هدستی راه اندازی کردیم که 72 فریم در ثانیه را به نمایش می گذاشت. این برای ما بسیار شگفت انگیز بود که به راحتی بتوانیم با چارت های UE4 به خوبی مشاهده کنیم که کدام قسمت ها برای ما هزینه بر بوده و کدام قسمت ها نیاز به نرمال سازی و بهینه سازی بیشتری دارد و چگونه این کار را انجام دهیم.


  • فروشگاه آنریل انجین بسیار خوب عمل می کند

اگر شما به تازگی توسعه بازی را شروع کرده اید و در آن مبتدی هستید و یا بخشی از یک تیم کوچک هستید، شاید شما نیاز داشته باشید که اِلمان های مختلف را به بازی خود اضافه کنید.خوشبختانه خبر خوب این است که UE4 دارای یک فروشگاه سخاوتمندانه از انواع مختلف اِلمان های بازی است.

شما می توانید بسیاری از چیزهایی که نیاز دارید را در این فروشگاه به صورت مناسب خرید کنید و سپس هر کجا نیاز داشتید آن را استفاده کنید، بنابراین نیاز نیست میلیون ها چیز خودتان ایجاد کنید، به راحتی می توانید آن را تهیه کنید و در جای مورد نیاز قرار دهید.


این را Kaizen's Clark Smith کارگردان بازی های رایانه ای گفته است

همچنین من فکر می کنم آنریل انجین به بازی شما بسیار پر و بال و اعتماد به نفس می دهد، چرا که بسیاری از چیزهایی که برای ساخت بازی می خرید باعث می شود بازی شما حرفه ای به نظر برسد.
من فکر می کنم فروشگاه UE4 کمی مناسب تر از فروشگاه موتور بازی سازی یونیتی باشد. از این نظر که کمی ابزار های متنوع تری را در خود جای داده است. یونیتی هم بسیار خوب در این زمینه عملکرده است اما اگر شما نیاز به shaders ها داشته باشید واقعا یونیتی جایی برای آن نیست به سراغ marketplace آنریل انجین بروید.
فروشگاه آنریل انجین
فروشگاه آنریل انجین



حرف آخر

انتخاب یک موتور بازی سازی کاملا بستگی به پروژه شما دارد، گاه برای برخی از بازی های دو بعدی حتی نیاز به یک موتور بازی سازی نیست، من در این مقاله گوشه ای از ویژگی های موتور بازی سازی آنریل انجین را برای شما معرفی کردم و در قسمت بعد آن را کامل تر می کنم.لطفا نظرات خود را با من در میان بگذارید.


منابع :

1- https://www.unrealengine.com/en-US/

2- An in-depth guide to Epic's Unreal Engine 4, which combines reach, technical sophistication and value for money

آنریل انجینunreal engineبازی سازیبازیgeme
توضیحات خاصی وجود ندارد :) یک برنامه نویس عاشق کار
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید