ویرگول
ورودثبت نام
پادکست معجون | Majoon Podcast
پادکست معجون | Majoon Podcast
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

مصاحبه گورباچف در مورد فروپاشی اتحاد شوروی

سلام

این نوشتار مطلب تکمیلی برای اپیزود هفتم پادکست معجونه

اگه این اپیزود رو نشنیدی همین حالا میتونی اون رو از همه اپ های پادکست یا از طریق وبسایت پادکست معجون دانلودش کنی و بنشوی

میخائیل گورباچف ، آخرین پیشوای اتحاد جماهیر شوروی، تو سال 2016 یه مصاحبه داشته که تو این مصاحبه در مورد فروپاشی اتحاد شوروی و عوامل زمینه ساز این اتفاق صحبت کرده. ( به نقل از خبرگزاری ایتارتاس )

اون تو صحبت هاش از عملکرد خودش دفاع کرد و گفت : " من از خودم سلب مسئولیت نمی کنم ولی وجدانم راحته چون تا آخرین لحظه از اتحاد جماهیر شوروی دفاع کردم"

" اصلاح ساختار حکومت و نوسازی شوروی ، ضروری بود و باید اتفاق می افتاد"

میخائیل گورباچف
میخائیل گورباچف


از گورباچف پرسیده شد که فروپاشی شوروی دقیقا از چه زمانی کلید خورد؟ گورباچف در جواب گفت : " جدی ترین عوامل اون بعد از کودتای ناموفق اوت 1991 شروع شد. من باید با سگ ها (کودتاچیان) قطع رابطه میکردم و بجز این راه دیگه ای نمی تونستم پیدا کنم.

گورباچف همچنین در مورد بوریس یلستین ( اولین رئیس جمهور روسیه ) گفته بود : " یلستین علاقه زیادی به حکومت کردن داشت و حد و مرزی نمی شناخت. بخاطر اینکه عضو پولیت بورو ( کمیته اصلی کمونیست ها برای اداره کشور ) نبود، ناراحت بود و از اینجا اعتراضاتش شروع شد. او معتقد بود که آهنگ اجرای اصلاحات سیاسی بسیار کنده"

سوال دیگه ای که گورباچف بهش جواب داد در مورد " پیمان پوشچا " بود. این پیمان هشتم دسامبر 1991 در کشور بلاروس بین نماینده جمهوری های اتحاد شوروی که تا اون زمان اعلام استقلال نکرده بودن ، شکل گرفت. گورباچف به این اجلاس دعوت نشد و بوریس یلستین بعنوان نماینده جمهوری روسیه حضور داشت. جمهوری روسیه و اوکراین در این اجلاس ، پیمان کشورهای مشترک المنافع بجای اتحاد سوسیالیستی شوروی رو منقعد کردند که 20 روز بعد به فروپاشی کامل اتحاد جماهیر شوروی منجر شد.

گورباچف در مورد نقشش در پیمان پوشچا گفت : " در مورد اینکه پوشچا چه هدفی رو دنبال میکرد چیزی به من گفته نشد. یلستین فقط گفت به دعوت رئیس جمهور بلاروس به اونجا میره و کراچوک ، رئیس جمهور وقت اوکراین هم حضور داره. من به یلستین تاکید کردم که با کراچوک صحبت که تا اوکراین حتما در اتحاد شوروی باقی بمونه چون بدون اوکراین، اتحاد جماهیر شوروی باقی نخواهد موند"

وقتی از گورباچف در مورد اینکه چرا از نیروی نظامی برای جلوگیری از فروپاشی اتحاد شوروی استفاده نکرده ، اینطور جواب داد : " این اقدام ممکن بود یک جنگ داخلی راه بندازه و این طور بنظر برسه که من برای حفظ حکومتم دست به این اقدام زدم. من باید از راه های دموکراتیک حکومت رو حفظ میکردم. امروزه می بینیم که وقتی افراد برای موندن بر سر قدرت بیش از حد تلاش می کنند، چه وضعیتی پیش میاد. من آرزو داشتم دموکراسی در شوروی برقرار بشه. تغییرات اساسی در ساختار حکومت شکل بگیره و استبداد بطور کامل و بدون خونریزی نفی بشه. حفظ حکومت شوروی از راه زور بسیار گرون تموم میشد و آتش جنگ داخلی رو روشن میکرد. من حکومت رو واگذار کردم تا خونریزی نشه.


گورباچف به این سوال که آیا آمریکا هم برای فروپاشی شوروی تلاش کرده یا نه؟! جواب داد : " نباید این طور تصور بشه که واشنگتن مستقیما برای فروپاشی عمل کرده باشه چون هیچکس نمیدونست که میشه اتحاد شوروی رو منحل کرد. آمریکایی ها 100 ساله که علیه روسیه عمل می کنن و به فروپاشی اتحاد سوسیالیستی هم کمک کردند. ریشه اصلی سقوط شوروی به کودتای شکست خورده اوت 1991 برمیگیرده.

آخرین پیشوای اتحاد جماهیر شوروی در پایان گفت : " ظهور مجدد اتحاد شوروی ممکن نیست اما اتحادیه چرا. من معتقدم که اتحادیه جدید ممکنه که بوجود بیاد. با همون مرزهای سابق و با همون ساختار اما بصورت اختیاری و داوطلبانه"

اتفاقات پشت پرده ای که منجر به سقوط اتحاد جماهیر شوروی رو در اپیزود هفتم پادکست معجون بشنوید.

لینک دانلود مستقیم اپیزود هفتم ( حاکم بی کشور ) .

با آرزوی بهترین ها

مسعود فهیمی، اردیبهشت 1399

مصاحبه گورباچفپوشچاکودتای اوتگورباچفاتحاد شوروی
یه گوشیدنی خوشمزه با طعم تاریخ. اینجا دیدگاه علمی نسبت به روایت های تاریخی داریم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید