ویرگول
ورودثبت نام
saman sardari
saman sardari
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

نخستین دوربین فیلمبرداری تاریخ سینما


براستي دوربين فيلمبرداري اوليه را نخستين بار چه كسي اختراع كرد ؟

اديسون يا لومير ...و مدعيان ديگریي نظير ماكس و اميل اسلادانوفسكي در آلمان، برت آكرس و روبرت ويليام پل در انگلستان،توماس آرماتو سي . فرانسيس جنكيز در آمريكا و...

?

اما اين برادران لومير در فرانسه بودند كه با بسط و گسترش آن در سال 1895 آنرا در جهت ثبت و ضبط وقايع      روز مره بكار گرفتند.

بقول يوري لوتمن زبان شناس و منتقد روسي  كه معتقد است : سينماي نخست ، بيش از هر چيز عكس بود با قابليت ثبت حركت.

كرستين متز مي گويد سينما تا پيش از دهه 1920 سخت در گير خلق شدن بود و تنها در اين دهه بود كه   به هنر تبديل شد.و برادران لومير سينما توگراف را اختراع كردند نه هنر فيلم را آنطوري كه ما امروزه شاهد آن هستيم

در واقع 15 سال ابتداي تاريخ سينما را كه همچون كودكي كه  پا به  عرصه دوران نوجواني مي گذاشت و داراي آزمون وخطا بود  را   مي توان دوران انتقالي از سرگرمي وتجارت به هنر نام برد.

سينما كه نام خود را از دستگاه سينما توگراف لومير گرفته است ( دوربین مخفی کوچک ) در ابتدا براي رسيدن به هنر هفتم و وام گيري از ديگر هنرها و رسيدن به جايگاه كنوني يك منحني سعودي را طي كرده است .

اين كه چرا با وجودي كه اديسون يك سال قبل از لومير دوربين فيلمبرداري خود  ( كينه توسكوپ) را اختراع كرده بود ولي نام لومير به سينما گره خورده است در چيست ، به بررسي آن مي پردازيم.

1-   دوربين فيلمبرداري اديسون بسيار سنگين بود و جابجا كردنش نياز به همراهي چند نفر را داشت و از طرفي ، اديسون اين اختراع را با ديگر اختراع خود يعني برق براي تامين سرعت يكنواخت پيوند زده بود و اختراع قبلي خود يعني فونوگراف را كه در سال 1877 ساخته بود به آن افزود تا فيلم صدا دار توليد كند به همين سبب بر حجم دستگاه افزوده مي شد ، بنابر اين از تحرك آن كاسته مي شد.

?

از طرفي ، همين محدوديت باعث شده بود از اين دستگاه در استوديويي واقع در نيوجرسي  استفاده شود و بجاي اينكه از آن در فضاي باز استفاده شود و بدنبال موضوع و سوژه باشد ، بايستي موضوعات رابه داخل استوديو مي آوردند تا دوربين كينه توسكوپ اديسون از آنها فيلم  بگيرد .( دوربین کوچک جاسوسی ) استوديو اديسون داراي سقفي متحرك بود و سقف با لولا و بحالت كشويي كنار مي رفت و كل ساختمان استوديو روي يك ريل دايره اي مي چرخيد تا با زاويه نور خورشيد هماهنگ شود.

2- لومير با اختراع سينما توگراف كه بقول ژرژ سادوس ، تاريخ نگار برجسته فرانسوي وزنش يك صدم دوربين اديسون بود ، بدون نياز به برق و در دنياي خارج از استوديو  وسيله اي براي شكار زندگي شد كه لومير نام آنرا زندگي نما گذاشته بود.

3- اين دستگاه كوچك كه با ظرافت خاصي ساخته شده بود فيلم مي گرفت و با يك تنظيم ساده  فيلم گرفته شده را چاپ مي كرد و از آن بعنوان يك دستگاه پخش فيلم هم استفاده مي شد.

3- بدليل كار آيي بالا و ثبت  و ضبط  وقايع روز مره ، مانند ورود قطار به ايستگاه ، خروج كارگران  از كار خانه و ديگر صحنه هاي اجتمايي  برادران لومير واحد هاي فيلمبرداري ، توليد و پخش خود را به كشور هاي مختلف

مي فرستادند و از برنامه هاي مورد درخواست فيلم مي گرفتند و نمايش مي دادند.

گروه اپراتوري لومير خيلي زود در اغلب نقاط جهان به فعاليت پرداختند و فيلم هايي را ضبط كردند كه در آن زمان وقايع روز مره محلي ناميده مي شد و بعدها فيلم مستند نام گرفت .

ماخذ: زيبايي شناسي تاریخ و نظريه هاي تدوين فيلم دكتر احمد ضابطي جهرمي

دوربین فیلمبرداریدوربین کوچکدوربین مخفیدوربین ریز
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید