دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی

دانلود کتاب درآمدی تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران عیوضی هراتی

دانشجویان و کاربران گرامی ،در این بخش کتاب درآمدی تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران محمدرحیم عیوضی، محمدجواد هراتی با فرمت pdf با کیفیت عالی آماده دانلود شده است.کتاب درآمدی تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران برای تمام دانشجویان دانشگاه های دولتی و  آزاد و غیر انتفاعی مورد استفاده می باشد.

دانلود فایل











وقتی دلایل و ریشه‌های بروز انقلاب اسلامی ایران را بررسی می‌کنیم از سوی انقلاب‌پژوهان داخلی و حتی تحلیلگران بین‌المللی، مجموعه‌ای از عوامل ذکر می‌شود که اغلب هم علل سیاسی- اجتماعی و اقتصادی مورد اشاره قرار می‌گیرد. اما کمتر، انقلاب ما به‌عنوان پاسخی به دغدغه‌ «هویتی – فرهنگی و تمدنی» ایرانیان، مورد مداقه قرار گرفته است. طرفداران این نظریه معتقدند انقلاب ایران اساساً از رهگذر خصلت فرهنگی و هویتی‌اش از سایر انقلاب‌ها اعم از انقلاب فرانسه و روسیه متمایز می‌شود. به تعبیری «ایرانیت» و «اسلامیت» انقلاب ما از رهگذر «ساحت هویتی» قابل بررسی است.

دانلود رایگان کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی pdf

این دیدگاه را در میزگردی با حضور دکتر موسی نجفی، دکترای اندیشه‌ سیاسی و رئیس پژوهشگاه علوم‌ انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر یحیی فوزی، دکترای علوم‌ سیاسی و استاد دانشگاه و پژوهشگر تحولات سیاسی و فکری ایران معاصر، دکتر سیدجواد میری، جامعه‌شناس دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم‌ انسانی و مطالعات دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی و دکتر محمدعلی فتح‌اللهی، دکترای علوم‌ سیاسی و پژوهشگر تحولات سیاسی ایران، به بحث گذاشتیم. در این نشست، ریشه‌های هویتی انقلاب ایران و سهم آن در ساخت تمدن نوین اسلامی مورد بررسی قرار گرفت که ماحصل آن پیش‌روی شماست.

چقدر می‌توان انقلاب اسلامی ایران را در راستای پاسخ به یک دغدغه هویتی ایرانیان دانست؟

دکتر یحیی فوزی: انقلاب اسلامی ایران، ریشه‌ها و دلایل وقوع آن، از موضوعات مورد بحث انقلاب‌پژوهان در دنیا بوده‌ و هست. دلیل آن هم این است که ایران، در آن دوره زمانی خاص، اصلاً شرایط انقلاب نداشت تا آنجا که حتی کارتر در سفری که به ایران داشت، از آن با عنوان جزیره ثبات سخن گفته بود. همچنین سازمان سیا گزارشی را سه ماه قبل از انقلاب ایران ارائه داد و در آن تأکید کرده بود که اصلاً در ایران زمینه انقلاب وجود ندارد. منظور هم این بود که انقلاب، زمینه، بستر و کنشگر می‌خواهد و نیروهای کنشگر در ایران وجود ندارند؛ کمونیست‌ها همه یا زندانی یا تحت‌نظر بودند، نیروهای مذهبی فعال همه دستگیر شده ‌بودند، مابقی هم تبعید و تحت‌نظر ساواک بودند، یکسری از رهبران مخالف همچون امام خمینی(ره) نیز در خارج از کشور بودند اما، با وجود همه این مسائل به یکباره انقلاب در ایران طی مدت بسیار کوتاهی (۱۳ -۱۲ ماه) به پیروزی رسید. این نکته که چرا در جامعه‌‌ای که جزیره ثبات قلمداد می‌شد، انقلاب رخ داد؟ برای بسیاری از تحلیلگران به‌عنوان یک پرسش جدی مطرح‌ شد.

دانلود رایگان کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی pdf
دانلود رایگان کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی pdf


تحلیل‌های مختلفی در این راستا صورت گرفت، برخی زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و علل کارگزاری یا ساختاری را مطرح کرده‌اند که در تبیین انقلاب هر یک به تنهایی ناکافی است؛ از جمله این تحلیل‌ها به قرار زیر است؛ گروهی بر این باورند که توسعه ناموزون شاه و ناهماهنگی بخش‌های مختلف آن زمینه بروز انقلاب شد. برخی بر استبداد نفتی شاه تأکید می‌کنند به این معنا دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی که چون استبداد شاه متکی بر رانت نفت بود، شکافی را بین «جامعه» و «دولت» به‌وجود آورد و این شکاف در نهایت منجر به بروز انقلاب شد. گروهی بر تحلیل‌های سیاسی انگشت گذاشتند و معتقد بودند که اپوزیسیون‌ها بخوبی توانستند، با هم ائتلاف انقلابی شکل ‌دهند. برخی حتی عوامل روانشناختی را دخیل می‌دانند و بر بالارفتن انتظارها و برآورده ‌نشدن آن تأکید می‌کنند و معتقدند شاه با بالا رفتن قیمت نفت، انتظاراتی را در جامعه ایجاد کرد و در عمل نتوانست این انتظارها را برآورده ‌کند. این فاصله منجر به اعتراض شد و انقلاب رقم خورد. همچنین بعضی از بیماری شاه و کم شدن اراده او برای مقابله حرف می‌زنند و عده‌ای نیز بر شخصیت کاریزماتیک حضرت امام خمینی(ره) تأکید می‌‌گذارند و....

اما اگر بخواهیم به شکل جامع‌تری به موضوع علل شکل‌گیری انقلاب اسلامی نگاه‌ کنیم می‌توان بر سه سطح عوامل؛ کوتاه‌مدت و لایه روئین، عوامل میان‌مدت و بلندمدت در دو لایه زیرین آن تأکید کرد. در لایه نخست، باید بر نقش کارگزاران انقلاب مثل نقش رهبری امام خمینی(ره) و ایدئولوژی و بسیج مردمی به‌عنوان علل کوتاه‌مدت یا شتاب‌زای انقلاب اشاره کرد. در لایه دوم، باید بر عوامل میان‌مدت همچون چالش‌های ساختار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تأکید کرد؛ چراکه محققان بر این باورند که ساختار ایران، یک ساختار استبدادی بوده و این ساختار به دوران شاه محدود نمی‌شد و از دویست سال گذشته تا دوران انقلاب تداوم داشته‌ است. بنابراین، اعتراض‌ها در جریان انقلاب، ادامه ساختار استبدادی طولانی‌مدت در ایران بوده ‌است یا برخی از وابستگی اقتصادی حرف می‌زنند و معتقدند که بعد از جنگ‌های ایران و روس، وابستگی‌هایی بتدریج در ایران شکل‌ گرفت و بسیاری از جنبش‌های اجتماعی به خاطر وابستگی اقتصادی بوده ‌است، حتی زمان قاجار و مشروطه عمدتاً تم اصلی قیام، مبارزه با وابستگی ایران بوده است.

دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی pdf

در کنار این دو سطح کوتاه‌مدت و میان‌مدت، لایه و سطح سومِ بلندمدتی هم وجود دارد که از اهمیت بسیاری برخوردار است تا آنجا که حتی کارگزاران و ساختارها را باید براساس آن تفسیر کرد و آن «لایه تمدنی، هویتی و فرهنگی» است. هویت و فرهنگ است که به ساختارها و کارگزاران شکل می‌دهد، اینکه چرا اساساً مردم از بین رهبران مخالف، حضرت امام خمینی(ره) را به‌عنوان دانلود رایگان کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی pdf رهبر انتخاب کردند؟ چون رهبر برآورده‌ کننده خواست و نیاز مردم است. چرا انقلاب ایران «اسلامی» شد؟ چرا کمونیستی یا لیبرالیستی نشد؟ همه اینها به لایه سوم یعنی بحث هویت و فرهنگ برمی‌‌گردد. یا چرا مردم وضعیت اقتصادی را نامطلوب می‌دانستند، مطلوب یا نامطلوب بودن به تصور ذهنی آدم‌ها برمی‌گردد، مثلاً برنامه توسعه شاه از نظر خیلی‌ها مطلوب بود و ایران به سمت مدرنیسم پیش می‌رفت، اما چرا برخی آن را نامطلوب دانسته و به وابستگی اقتصادی اعتراض داشتند؟ چون یکسری ارزش‌ها برای آنان اولویت داشت و این ارزش‌ها را در این برنامه توسعه‌ای نمی‌دیدند. خوبی و بدی، مطلوب بودن و نبودن به تصور ذهنی، فرهنگ، جهان‌بینی‌ و هویت افراد برمی‌گردد.

دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی pdf
دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی pdf


بنابراین، این لایه سوم، لایه بسیار مهمی است. دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی اساساً تصور از مشکلات ساختاری و همچنین پذیرش کارگزاران انقلاب در راستای هویت و فرهنگ غالب شکل گرفت و کارگزاران در شیارهایی که هویت ایجاد کرده بود، جاری شدند. کسی در ایران براساس شعارهای کمونیستی نمی‌توانست انقلاب کند چون شیار و بستر آن فراهم نبود. غیر از حضرت امام خمینی(ره) کسی نمی‌توانست رهبری انقلاب را به‌دست گیرد. حضرت امام خمینی(ره) و انقلاب ایران به صورتی طبیعی از این شیار و این هویت و فرهنگ دینی متولد و سخنگوی خواست اکثریت جامعه شدند.

دانلود کتاب درآمدی تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران عیوضی هراتی

انقلاب اسلامی ما آیا انقلابی محدود به ایران است یا انقلابی در حوزه تمدن بشری به شمار می‌رود؟

‌دکتر سیدجواد میری: ما باید سه مفهوم «انقلاب»، «انقلاب اسلامی» و «جمهوری اسلامی» را از هم تمیز دهیم. بحث‌هایی که در فضای عمومی شکل می‌گیرد اغلب ناخواسته این سه مفهوم را مترادف به کار می‌برند. معتقدم نخست باید درباره مفهوم «انقلاب» صحبت کنیم. اولین نکته‌ای که در مورد انقلاب ایران گفته می‌شود این است که «انقلاب ایران اسلامی بود» بعد می‌گویند «پایه‌های این انقلاب برآمده از تشیع بود» و در ایران هم که بعدها تاریخ‌نویسی انقلاب انجام می‌دهیم، به پژوهش‌ها ارجاع می‌دهیم و فکر می‌کنیم که اینها ریشه‌های انقلاب ما را بخوبی بررسی کرده‌اند.

واقعیت این است که ما سه انقلاب بزرگ داریم؛ انقلاب فرانسه، انقلاب روسیه و انقلاب ایران. در تاریخ‌نگاری انقلاب، انقلاب فرانسه، انقلابی برای بشریت شناخته‌ می‌شود که دستاوردهای آن صرفاً به فرانسه و اروپا محدود نمی‌شود. انقلاب روسیه هم تا حدودی همین وضعیت را دارد اما انقلاب ایران مشخصاً برای اسقاط رژیم پهلوی یا انقلابی برای مردم ایران قلمداد می‌شود. اگر بخواهند این دایره اثرگذاری را گسترده‌تر ببینند، آن را انقلابی در حوزه تمدنی شیعه و نهایتاً آن را انقلابی برای جهان اسلام می‌دانند و اساساً بین انقلاب ایران، فرانسه و روسیه هیچ ربط و ارتباطی نمی‌بینند و معتقدند که برای مرزهای بیرون از جهان اسلام هیچ دستاوردی نداشته است. اما آیا واقعاً چنین بوده ‌است؟

واقعیت این است که انقلاب یک مفهوم مبتنی بر سوژه است. «سوژه» به انسانی اطلاق می‌شود که خودآگاهی تاریخی و اراده دارد؛ اراده برای تغییر و تحول وضع موجود. به عبارتی، رعیت نمی‌تواند انقلاب کند. اگر هزار سال پیش بطور آسان انقلاب شد، آن قیام و شورش است حتی در زبان علمای اسلام گاهی به چنین حرکت‌هایی فتنه هم گفته می‌شد. اینها انقلاب نیست، «انقلاب» دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی زمانی شکل می‌گیرد که انسان به خودآگاهی می‌رسد که می‌تواند روند تحولات بشری را تغییر دهد؛ انقلاب ایران هم در ذیل این مفهوم قابل بررسی است. حال آیا بین انقلاب ایران، فرانسه و روسیه ارتباطی هست؟ به نظر من، انقلاب ایران در چهارچوب سه شعار محوری «برادری»، «برابری» و «آزادی» قرار می‌گیرد. در نوشته دنی دیدرو، مارکی دو کندورسه و بسیاری از تحلیلگران دیگر، در انقلاب‌ها ایده‌ال‌هایی شکل می‌گیرد که صرفاً مبتنی بر هویت فرانسوی یا اروپایی نبوده ‌است بلکه برآمده از تغییر و تحولات بشری است که حداقل برخی پنج هزار ، ده هزار و برخی چهل هزار سال پیش تدوین شده‌اند. اما این ایده‌آل‌ها چه دانلود رایگان کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی pdf بود؟

در طول تاریخ بشر، انسان‌ها به‌دنبال ایده‌آل‌هایی بودند که از مهم‌ترین آنها حریت و آزادی، عدالت و برادری بوده است. منظور از برادری، وحدت نوع بشری است؛ بدین معنا که انسان‌ها یک سرچشمه دارند. این ایده‌آل‌ها تنها برآمده از هویت فرانسوی نیست بلکه برآمده از ایده‌آل‌های نوع بشر است که تنها در انقلاب فرانسه به منصه ظهور می‌رسد و با وقوع انقلاب فرانسه، این نگرش در اروپا شکل می‌گیرد که آزادی مهم‌ترین پایه و اساس یک جامعه مطلوب است. اینجا مکتب لیبرالیسم (البته آبشخور آن در قرن ۱۶ و ۱۷ بوده) آرام آرام به‌صورت مفهومی و دقیق صورتبندی نظری می‌شود. به زعم آنان دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی اینکه یک جامعه مطلوب داشته ‌باشیم، اصل باید «آزادی» باشد و طبق آن عدالت و وحدت نوع بشری هم خواهد آمد. اما شکل‌گیری این مفاهیم در فرانسه و اروپا با ظهور استعمار همزمان ‌شد؛ یعنی دقیقاً نظام که شکل می‌گیرد در پس آن اروپایی‌ها قائل به این می‌شوند که آفریقا، آسیا و هرجا غیر از مرزهای تمدنی اروپا آزادی، عدالت و برادری نه ضرورتی دارد و نه موضوعیتی. اینجاست که نژادپرستی به مثابه یک «ایدئولوژی» تئوریزه می‌شود و یک علامت سؤالی شکل می‌گیرد و آن، این است که با صرف حاکمیت آزادی می‌توان به تحقق عدالت و وحدت نوع بشری رسید؟ برخی در این گزاره تردید کرده و این جایگاه را به عدالت دادند.

دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی پیام نور

به همین دلیل، در روسیه «عدالت» محور قرار گرفت و آنان معتقد بودند که اگر عدالت بیاید، آزادی و وحدت نوع بشر محقق می‌شود، ولی آنجا هم این آرمان‌ها محقق نمی‌شود. اما در ایران، این پرسش پیش می‌آید که «عدالت» یا «آزادی» کدامیک باید اساس یک جامعه باشد؟ اگر بسیاری از نوشته‌ها و کتاب‌ها را بین دهه چهل و حتی دو سه سال بعد از انقلاب نگاه‌ کنیم، می‌بینیم که همه پسوند «توحید» دارند، مثل اقتصاد توحیدی، سیاست ‌توحیدی، جهان‌بینی ‌توحیدی و... . این «دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی » به معنای یگانگی خداوند نبود بلکه بدین معنا بود که برای رسیدن به یک جامعه مطلوب و ایده‌ال باید «وحدت نوع بشری» بر جامعه حاکم شود. همه ما در نوع بشریت‌مان یک وحدتی داریم، اگر این امر در جامعه لحاظ شود و تبعیض نباشد، امکان عدالت و آزادی رخ می‌دهد. اگر از این منظر نگاه کنیم انقلابی که در ایران رخ می‌دهد صرفاً برای ایرانیان نبوده بلکه انقلابی در حوزه تمدن بشری بوده است.

دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی پیام نور
دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی پیام نور


دکتر محمدعلی فتح‌اللهی: انقلاب اسلامی را به‌عنوان مرحله انتقال از «تمدن اسلامی» به «تمدن نوین اسلامی» معنا می‌کنیم. تمدن پر افتخار اسلامی که در دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی حوزه‌های مختلفی رشد و تداوم داشته ‌است، پس از ۱۴۰۰ سال و در مواجهه با تمدن‌های دیگر، در مرحله انتقال به تمدن نوین اسلامی قرار گرفته است. اهمیت این انتقال از تمدن اسلامی به تمدن نوین اسلامی به اندازه‌ای است که محتاج یک انقلاب است. ماهیت انقلابی این انتقال دانلود رایگان کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی pdf به این معنی است که حرکت‌های بطئی و آرام دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی نبوده و نیاز به جهش حرکتی توأم با نقد جدی گذشته وجود داشته است. از ویژگی‌های تمدن نوین اسلامی آن است که اعتماد مستحکمی به «حرکت عمومی جامعه» پیدا می‌شود و در واقع، اعتماد به سرنوشت کلی عالم رقم می‌خورد. این اعتماد در تمدن گذشته اسلامی وجود نداشت و افراد متناسب با داشته‌هایشان و با تکیه بر آنها عمل می‌کردند، اما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که احساس می‌کنیم باید خود را در اختیار حوادث قراردهیم و به آن اعتماد کنیم. این «اعتماد به سرنوشت» در واقع در پس «اعتماد به آینده» شکل می‌گیرد و اینکه آینده بهتر از گذشته خواهد بود. این نگرش، تولد یک انسان جدید را نوید می‌دهد. انسان قدیم «اعتماد به آینده» را در این سطح نداشت. انقلاب اسلامی عبارت از تولد انسان‌های جدیدی بود که دل به دریای حوادث می‌زدند و وارد معرکه‌ها می‌شدند و اعتماد به آینده داشتند. ادراک می‌کردند که آینده آنان را هدایت کرده و پیش می‌برد و انقلاب بدون پیشرو داشتن یک افق و جامعه آرمانی، به هم‌ریختگی بیش نیست.

سردار شهید قاسم سلیمانی که در گوشه گوشه حوادث منطقه اثرگذار بوده ‌است ،مثال بارزی برای این حقیقت است. او کار خود در منطقه را صرفاً دانلود رایگان کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی pdf با تکیه بر داشته‌هایش شروع نکرد. اگر فقط ملاحظه داشته‌هایش را می‌کرد، شاید نمی‌توانست این کار عظیم را شروع کند، ولی مطمئن بود که دست غیبی او را کمک خواهد کرد ، لذا وارد معرکه‌ شد و کارنامه درخشانی را به یادگار گذاشت. پرسش این است که او با بضاعت اندکی که داشت چگونه این سطح از کار را پیش برد؟ واقعیت این است که شهید سلیمانی خود را در اختیار حوادث و آینده قرار داد و کمک و مساعدت عوامل غیبی را به‌دست آورد. چنین فرهنگی به این شکل در گذشته تمدن اسلامی حضور جدی ندارد و انسان‌ها با توجه و با تکیه به داشته‌هایشان عمل می‌کردند، اما اینکه بدون بضاعت لازم و کافی و با امید و اطمینان به آینده عمل شود، مرهون انقلاب است. این انسان جدید با انقلاب متولد شد و او است که می‌تواند «تمدن نوین اسلامی» را پایه‌ریزی کند.

دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی

«تمدن نوین اسلامی» ویژگی فراملی دارد، اما «تمدن اسلامی» یک ویژگی ملی داشت. انتقال از ویژگی «ملی» به وضعیت «فراملی» نیاز به یک انقلاب داشت. انقلاب باعث شد تا در افق‌های فراملی تأمل شود. در انقلاب اسلامی ادراک شد که می‌توان در عین حفظ ملیت خود، زندگی در افق بالاتر فراملی را هم تجربه کرد. تعابیر مختلف حضرت امام خمینی(ره) مثل پیروزی مستضعفان عالم، صلح جهانی یا به اهتزاز درآمدن پرچم لا اله الی‌الله برهمه جهان و طرح این دغدغه‌ها از سوی ایشان، افق‌‌های فراملی را در برابر انسان انقلابی ایرانی قرار می‌داد. بنابراین فراملی شدن در تمدن نوین اسلامی با انقلاب اسلامی رقم می‌خورد.

علاوه بر اینها، در جریان انقلاب اسلامی، یک خودیابی و درک هویتی جدیدی برای انسان ایرانی حاصل شد. انسان ایرانی با انقلاب اسلامی توانست پلی مستقیم و از ورای تاریخ پر فراز و نشیب گذشته به صدر اسلام بزند. انقلاب اسلامی هم یک عقبه تاریخی ۱۴۰۰ ساله دارد و بر نردبان چهارده قرن گذشته بالا رفته است و هم ارتباط مستقیم، نوین و بلاواسطه‌ای را با صدر اسلام و پیام بعثت دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی کرده است. از طرف دیگر افق آینده و جامعه آرمانی مهدوی را پیش روی خود احساس می‌کند و خود را در گرو آن قرار داده است. بر این اساس و از رهگذر انقلاب اسلامی، هویت جدید انسان ایرانی در نسبت توأمان با مهدویت در افق آینده و پیام بعثت در صدر اسلام شکل می‌گیرد که به نوبه خود «تمدن نوین اسلامی» را رقم می‌زند.

دکتر موسی نجفی: در خصوص بحث‌هایی که طرح‌ شد، یک جاهایی نقد و جاهایی تکمله دارم. اگر انقلاب را به مثابه درختی ریشه‌دار در نظر بگیریم، اغلب مخالفان چون از میوه و ثمرات آن خوششان نمی‌آید، در بحث‌‌هایی که در مورد انقلاب طرح می‌کنند، اساساً کل درخت و ریشه را انکار می‌کنند. برخی از این هم فراتر رفته (یرواند آبراهامیان در کتاب «ایران بین دو انقلاب») و می‌گویند چرا درخت اینگونه شد؟ و در نهایت می‌کوشند تا انقلاب را به‌عنوان یک فریب نشان دهند.

از این رو، ضروری می‌دانم که به سه دانلود رایگان کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی pdf پرسش بنیادی در مورد انقلاب اسلامی ایران بپردازم؛ نخست آنکه، چرا اسلام؟ چرا در ایران؟ و چرا انقلاب؟ می‌گوییم «انقلاب اسلامی ایران» ولی هر کدام از این سه مؤلفه «انقلاب»، «ایران» و «اسلام» را ساده می‌گیریم. می‌توانست انقلابی نشود بلکه‌ تحولی اسلامی – ایرانی باشد، کما اینکه در مشروطه هم به همین شکل پیش ‌رفت. می‌توانست ایرانی باشد، انقلابی باشد اما اسلامی نباشد. می‌توانست انقلاب اسلامی باشد و در ایران نباشد، این سه دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی باید به هم یک ربطی داشته‌ باشند.

هر کدام از استادان به یکی از این ابعاد دانلود رایگان کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی pdf پرداختند اما نقدی که من بر صحبت‌های دکتر فوزی دارم این است که چرا وقتی در مورد انقلاب حرف می‌زنیم، بحث را به رژیم شاه گره می‌زنیم. به نظر من، ما اساساً جای علت و معلول را اشتباه می‌گیریم، چون این دو واقعه از نظر زمانی، طوری پیش رفته‌اند که نخست رژیم پهلوی سرنگون شده و بعد جمهوری اسلامی استقرار پیدا کرده ‌است. بنابراین ،این دو را با هم مرتبط می‌بینیم. در صورتی که به اعتقاد من، اینها به هم ارتباطی ندارند. ارتباط نداشتنش هم به‌خاطر عظمت این انقلاب است؛ مثل اینکه ما ابوسفیان را در مکه بگیریم و اسلام به این عظمت را به ظلم ابوسفیان نسبت دهیم، این در حالی است که ابوسفیان تنها یک مانع کوچک بود.

معتقدم، دو واقعه «سرنگونی رژیم شاه» و «وقوع انقلاب» با هم اتفاق افتاده ‌است و اگر بخواهیم نگاهی عِلّی به این موضوع داشته ‌باشیم، اتفاقاً، وجود انقلاب‌اسلامی بود که شاه را سرنگون‌ کرد نه اینکه رژیم شاه و کارهای او علت وقوع انقلاب اسلامی ایران شده باشد. این همان طرح نظریه «هویت انقلابی» و «انقلاب هویتی» من است. معتقدم، این «هویت انقلابی» از قبل وجود داشته ‌است، حال در سیر «شدن»ش از صدر اسلام به صفویه و بعد به مشروطه رسیده‌ است، نهایتاً در دوران انقلاب بود که نظام سیاسی (رژیم پهلوی) را به‌عنوان یک مانع در مسیر خود دید. به دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران عیوضی و هراتی ، هویت انقلابی و اسلامی همچون رودخانه‌ای است که رژیم پهلوی تنها مانع جریان یافتن این رودخانه بود، چون رژیم پهلوی دقیقاً ضد این جریان هویتی عمل می‌کرد به خاطر همین هم از ریشه کنده ‌شد. بنابراین، رانتیر بودن شاه، وابستگی اقتصادی و... تنها کاتالیزوری برای وقوع انقلاب است و‌ علت تامه وجودی انقلاب نیست.