ویرگول
ورودثبت نام
محمد محسنی
محمد محسنی
خواندن ۵ دقیقه·۴ سال پیش

معرفی و دانلود بهترین آهنگ‌های بیکلام یان تیرسن (1) + آشنایی با او

سلام همراهان ویرگولی؛ امیدوارم حالتون خوب باشه و کُدتون بو نده! (برای آشنایی با قضیه بو دادن کد، اینجا کلیک کنید).

قصد دارم در ادامه سری پست‌های «معرفی موسیقی خوب»، شروع به معرفی بهترین کارهای «یان تیرسن» (Yann Tiersen) کنم. حتما دوستان بیکلام باز (!)، از قبل، با او و ملودی‌های زیبایش آشنا هستند. پیشنهاد می‌کنم فرصت گوش دادن به موسیقی‌های زیبایی را که معرفی می‌کنم از دست ندهید...


«یان تیرسن» کیست؟

او یکی از مشهورترین آهنگسازان جهان بوده و در سال 1970 در فرانسه، متولد شد. ناگفته نماند که نام کامل او، «یان پیر تیرسن» ( Yann pier Tiersen ) هست.

وی بیشتر در سبک آهنگ‌های بیکلام و ملودی‌های مینی‌مال فعالیت می‌کند. تیرسن تا به حال آلبوم‌های بسیاری منتشر کرده؛ که البته برخی از آنها به موسیقی‌های باکلام اختصاص داده شده.

بسیاری از دوست‌داران موسیقی بیکلام او را از بهترین آهنگسازهای حال حاضر می‌دانند. یان تیرسن پس از انتشار آلبوم فیلم آمیلی به شهرت جهانی دست پیدا کرد.

*راستی اگر فیلم زیبای Amelie را ندیدید، پیشنهاد میکنم هرچه زودتر تماشایش کنید. بنده هم نقد و بررسی کاملی برای این فیلم زیبا نوشتم که مطالعه‌اش خالی از لطف نیست:

https://vrgl.ir/LFhGH

معمولا خودش تنظیم آهنگ‌هایش را انجام می‌دهد و در تنظیم از ترکیب ساز‌های مختلفی مانند آکاردئون، پیانو، ملودیکا، ویولن و... استفاده می‌کند. تنظیم‌های او غالبا رنگ و بویی فرانسوی دارند و با گوش دادن به آثارش، می‌توان حدس زد که آهنگسازی فرانسوی آن‌ها را ساخته.

یان تیرسن
یان تیرسن

معرفی و دانلود بهترین آهنگ‌های بیکلام یان تیرسن (قسمت 1):

امروز قصد دارم سه آهنگ از بهترین‌ آهنگ‌های بیکلام این هنرمند فرانسوی را به شما معرفی کنم. بقیه آهنگ‌ها را در پست‌های بعدی معرفی خواهم کرد:


1- آهنگ Le Moulin (آسیاب):

این آهنگ، برای من یکی از برترین کارهای یان تیرسن محسوب می‌شود. او Le Moulin را اولین بار در آلبوم فیلم آمیلی قرار داد که هماهنگی بسیاری با فضای فیلم داشت.

در این آهنگ، ابتدا صدای ساده ملودیکا را می‌شنویم و سپس پیانو وارد ماجرا می‌شود. ملودی آهنگ، فوق‌العاده و کم نظیر هست. در آهنگ آسیاب، هر نوع حسی پیدا می‌شود؛ غم، شادی، امید و... هرچه که هست، شدیدا آرامش بخش بوده و با گوش دادن به آن، حس خوبی به شما دست می‌دهد.

حتما ذهن‌تان را میزبان این موسیقی زیبا کنید:

صفحه‌ای برای دانلود آهنگ بیکلام Le moulin از یان تیرسن (کلیک کنید)


2- آهنگ Sur le Fil (روی سیم):

آهنگ Sur le Fil، اولین بار در آلبوم «Le Phare» منتشر شد. یان تیرسن، این آهنگ را به دو قسمت تک‌نوازی ویولن و تک‌نوازی پیانو تقسیم کرد که هر کدام از آنها، در نوع خود شاهکار محسوب می‌شوند؛ مخصوصا قسمت تک‌نوازی ویولن که یکی از مورد علاقه‌های من هست.

در مجموع این آهنگ را یکی از 5 اثر برتر او می‌دانم و نشنیدنش را مساوی با «بر فنا بودن نیمی از عمر» می‌دانم! پس برای بازگرداندن آن نصفه بر فنا رفته عمرتان، حتما به قطعه Sur le Fil گوش بدید:

صفحه‌ای برای دانلود آهنگ بیکلام Sur le Fil اثری از یان تیرسن (کلیک کنید)


در ادامه، ویدئویی از اجرای دیدنی خود Yann Tiersen از اجرای قسمت ویولن همین آهنگ را آوردم که پیشنهاد می‌کنم تماشا کنید:

https://www.aparat.com/v/FOflQ


3- آهنگ J'y Suis Jamais Alle (من هرگز اینجا نبوده‌ام):

این آهنگ، در دومین آلبوم یان تیرسن و در سال 1996 منتشر شد و چند سال بعد در فیلم آمیلی هم به کار رفت.

طبق معمولِ کارهای او، ملودی زیبا و حال خوب کن، همراه با تنظیمی با حال و هوای فرانسوی شده و ترکیب بسیار دلنشینی از آب در آمده.

پیشنهاد می‌کنم حتما به این آهنگ بیکلام کوتاه و زیبا گوش بدید:

صفحه‌ای برای دانلود آهنگ J;y Suis Jamais Alle اثر یان تیرسن (کلیک کنید)


در ادامه، ویدئوی کاوری زیبا و حرفه‌ای از اجرای این آهنگ را برایتان قرار دادم که تماشایش خالی از لطف نیست:

https://www.aparat.com/v/ez61F/Yann_Tiersen_-_J%26%23%DB%B0%DB%B3%DB%B9%3By_Suis_Jamais_Alle

خب برای امروز به معرفی همین سه آهنگ اکتفا می‌کنم.

ممنون که وقت گذاشتید و همراه بنده و یان تیرسن دوست‌داشتنی بودید. امیدوارم از آهنگ‌های معرفی شده لذت ببرید و به کمک آن‌ها لحظه‌هایی بیاد ماندنی بسازید...


راستی آیا از قبل با این هنرمند و کارهایش آشنا بودید؟ نظرشما درباره این آهنگ‌ها چیست؟ کدام یک از آنها را بیشتر دوست دارید؟ خیلی ممنون می‌شوم اگر نظرتان را درباره این موارد با بنده و بقیه عزیزان در میان بگذارید.

در صورت مناسب بودن بازخوردها به این پست، ادامه سری مطالب «بهترین آهنگ‌های یان تیرسن» را برای شما عزیزان می‌نویسم...


پ.ن1: باید تشکری ویژه از آقا عرفان شادروان عزیز کنم که به بنده پیشنهاد دادند برای معرفی آهنگ‌ها، چند آهنگ از یک آرتیست را به شکل یک جا معرفی کنم. این پست را به پیشنهاد ایشان، به همین سبک نوشتم و از نتیجه کار، راضی هستم. بقیه دوستان هم اگر پیشنهادی برای نحوه ارائه نوشته‌ها دارند، حتما با بنده در میان بگذارند. اگر فکر می‌کنید همان رویه قبلی (هر پست، یک آهنگ) بهتر هست، حتما در کامنت‌ها بیان کنید.


پ.ن2: قرار بود امروز نقد فیلم Se7en را قرار بدهم؛ اما کمی مشکل داشتم و در هر صورت نشد! از دوستانی که منتظر آن مقاله بودند، عذر می‌خواهم؛ حتما تا سه شنبه همین هفته، نوشته نقد فیلم را منتشر می‌کنم.


- شاد باشید و یان تیرسن گوش بدین :) -



اگر به موسیقی بی‌کلام علاقه دارید، احتمالا از این آهنگ‌ها هم خوش‌تان می‌آید:

https://vrgl.ir/qsSG5
https://vrgl.ir/GsWre
https://vrgl.ir/HyXcd
https://vrgl.ir/NK9d3
https://vrgl.ir/5uVyE



موسیقیآهنگ بیکلامیان تیرسنyann tiersenحال خوبتو با من تقسیم کن
عکاس و فیزیوتراپیست؛ علاقه‌مند به نقد سینمایی و نوشتن | کانال تلگرام: closeup_melody@ | وبسایت: photographymohseni.ir
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید