اگر از علاقهمندان به بازیهای سبک شوتر بپرسید: «بهترین بازی شوتری که تجربه کردید چه بود؟» شاید خیلیها بگویند Call of Duty Modern Warfare. در اینکه مدرن وارفر باعث پیشرفت سبک شوتر از جهات زیادی شد شکی نیست. ویژگیهای بخش آنلاین آن مانند کیلاستریکها، دریافت جوایز از طریق لولآپ شدن و میزان بالای شخصیسازی توسط بازیکنان مواردی بودند که تا قبل از عرضه Modern Warfare، وجود نداشتند اما حالا تبدیل به پایهایترین ویژگیهای بازیهای شوتر شدهاند؛ حتی به گفته بعضی از منتقدین بخش چندنفره مدرن وارفر سبک شوتر را به سطحی از هیجان رساند که تا آن زمان در بازیها دیده نشده بود.
بخش تکنفره بازی نیز با شخصیتهای بهیادماندنی و داستان گیرایی که داشت، مخاطبین را کاملا مجذوب خود میکرد. سراسر مراحل بازی پر بود از هیجان بیوقفه و نحوه روایت داستان از طریق کاتسینهایی در ابتدای مراحل، جذابیت آنها را دوچندان میکرد. سالهای زیادی از عرضه مدرن وارفر گذشته و استودیو سازنده آن، اینفینیتی وارد، تصمیم گرفته ریبوتی از این بازی عرضه کند. به گفته آنها، در این ریبوت شاهد بازگشت شخصیتهایی مثل کاپیتان پرایس و جان مکتاویش خواهیم بود اما بازی از خیلی جهات دچار تغییراتی شده است. با ویجیاتو همراه باشید تا به بررسی مهمترین نکات این ریبوت بپردازیم.
مانند گذشته، کمپین بازی در مناطق زیادی جریان خواهد داشت. این مناطق شامل شهرهای اروپایی، دشتها و کوهستانهای خاورمیانه میشوند. در طول بخش تکنفره، بازیکنان در نقش چندین شخصیت مختلف به بازی میپردازند که هرکدام خط داستانی مربوط به خودشان را خواهند داشت. یکی از آنها الکس، از اعضای سازمان سیا بوده که به دنبال یک ژنرال روسی سرکش میگردد. شخصیت دیگر یکی از گروهبانهای پلیس لندن است؛ این شخصیت کایل گریک نام دارد و او هم در جستجوی این ژنرال روسی است.
شخصیتهای قابل بازی تنها به نظامیانی که به تجهیزات و فناوریهای پیشرفته جنگی دسترسی دارند محدود نمیشوند و در بعضی مراحل بازیکنان در نقش شورشیانی به تجربه بازی میپردازند که از اسلحههای دستساز مثل کوکتل مولوتف برای جنگ با دشمنان استفاده میکنند. دست بازیکنان در نحوه پیشروی در مراحل بسیار باز است و طراحی مراحل به گونهای بوده که قابلیت مخفیکاری نیز در آنها وجود دارد. برای مثال بازیکنان در Modern Warfare قادر هستند با شلیک گلوله به لامپها، محیط را تاریکتر کرده و بدون دیدهشدن به مسیر خود ادامه دهند.
حالتهای جدیدی به بخش آنلاین اضافه شده
یکی از این حالتها Gunfight نام دارد؛ در این حالت دو تیم دو نفره با یکدیگر در محیطهای بسیار کوچک به مبارزه خواهند پرداخت. تایمری ۴۰ ثانیهای نیز وجود دارد که در صورت اتمام آن، قوانین جدیدی به بازی اضافه خواهد شد که بازیکنان را مجبور خواهند کرد با یکدیگر درگیر شوند. قابلیت زندهکردن همتیمی یا بهبود سلامتی در این بخش وجود ندارد. این موارد باعث میشوند مبارزات در بخش Gunfight بسیار سریع و نفسگیر باشند.
حالت دیگری که به بخش آنلاین اضافه شده، Ground War نام دارد. این حالت بسیار شبیه به بخش آنلاین رقیب دیرینه کال آو دیوتی، یعنی بتلفیلد است. نقشهها در این حالت بسیار پهناور بوده و دو تیم ۳۲ نفره (جمعا ۶۴ نفر) از بازیکنان باید برای تصرف و نگهداری چندین منطقه که با حروف انگلیسی مشخص شدهاند با یکدیگر مبارزه کنند. بازیکنان در نحوه بازی در این بخش آزادی عمل زیادی خواهند داشت و میتوانند با سلاحها و وسایل نقلیه جنگی مختلف مثل تانک و هلیکوپتر به تجربه بازی بپردازند.
در این حالت که برای اولین بار در Modern Warfare 2 از آن رونمایی شد، بازیکنان مراحلی را تجربه میکردند که سازندگان قادر نبودند آنها را در خط اصلی بازی قرار دهند. این مراحل عموما کوتاه بوده و به صورت تک-نفره یا دو-نفره انجام میشدند. ایده اصلی این بخش از مرحلهای در پایان مدرن وارفر به نام Mile High Club گرفته شده بود. پس از غیبت چند سالهای، بخش Spec Ops دوباره به کال آو دیوتی بازگشته و تغییراتی نیز داشته است.
این حالت از بازی به سه روش به نامهای Operations ،Missions و Survival قابل بازی خواهد بود. Operations مناطق وسیعی را در بر میگیرند و برای انجام آنها بازیکنان باید چندین هدف مختلف را تکمیل کنند. Missions ماموریتهای کوتاهتری هستند که در آنها مهارت بازیکنان در استفاده از سلاحهای مختلف بازی و سرعت عمل آنها در انجام ماموریت مورد سنجش قرار میگیرند. بازیکنان با توجه به عملکردشان امتیازی دریافت خواهند کرد و میتوانند در گرفتن بالاترین امتیازات با یکدیگر به رقابت بپردازند.
در بخش Survival افراد باید با دشمنانی که به مرور زمان قویتر میشوند در محیطی نسبتا بسته به مبارزه بپردازند. با کشتن دشمنان، بازیکنان پول دریافت کرده و میتوانند با آن تجهیزات و سلاحهای بهتر خریداری کنند. متاسفانه این بخش به صورت انحصاری برای پلی استیشن ۴ در دسترس بازیکنان قرار خواهد گرفت و بقیه افراد باید برای تجربه این بخش یک سال صبر کنند. البته قسمتهای دیگر حالت Spec Ops به طور کامل در اختیار تمام بازیکنان قرار خواهند داشت و محدود به کنسول خاصی نمیشوند.
این حالت برای اولین بار در بازی World at War، ساخته تریآرک، دیده شد و به سرعت در دل طرفداران جا گرفت. این بخش از بازی به آنچنان محبوبیتی رسید که حتی اینفینیتی وارد نیز حالتی شبیه به آن را در Infinite Warfare قرار داد که البته به اندازه تریآرک در انجام این کار موفق نبود. متاسفانه ساخته جدید اینفینیتی وارد بخش زامبی نخواهد داشت. با وجود سه بخش تک-نفره، چند-نفره و Spec Ops که خود نیز شامل چند قسمت مختلف میشود، سازندگان دیگر وقتی برای ساخت یک بخش دیگر نداشتند و تمرکز خود را روی بهبود بخشهای فعلی گذاشتند. البته حالت Survival در بخش Spec Ops از نظر هسته گیمپلی بسیار شبیه به این بخش است با این تفاوت که دشمنان بازی به جای زامبیها، انسانهای عادی خواهند بود.
سری بازی مدرن وارفر همیشه به دلیل قدرت شخصیسازی زیادی که به بازیکنان میداد، شناخته شده بود. این قسمت پیشرفتهتر از همیشه در بازی وجود خواهد داشت. به طوری که کوچکترین بخشهای هر سلاح قابل شخصیسازی خواهد بود، اما این شخصیسازی به این معنا نیست که بازیکنان قادر خواهند بود یک ابرسلاح به وجود بیاورند. تعداد آپگریدهایی که بازیکنان میتوانند روی هر سلاح قرار دهند فقط پنج عدد است؛ حتی اگر سلاح دارای موارد بیشتری برای شخصیسازی باشد. بنابراین بازیکنان مجبور هستند با توجه به نحوه بازیکردنشان سلاح مورد نظر را ارتقا دهند.
طبق گفته سازندگان، تمرکز آنها بیشتر روی ارائه محتویات و نقشههای چند-نفره رایگان برای بازیکنان خواهد بود و در راستای این موضوع، بستههای الحاقی و سیزنپس را از بازی حذف کردهاند که قطعا خبر خوشحال کنندهای برای طرفداران است. ناشر بازی یعنی اکتیویژن اعلام کرده Modern Warfare هیچگونه لوتباکسی نخواهد داشت و سیستم بتلپس جایگزین آنها شده است. در این سیستم بازیکنان محتویات و جوایزی را که با خرید بتلپس به دست میآورند دقیقا مشاهده خواهند کرد و شانس آنها در کسب جوایز نقشی ندارد. همچنین سیستم بتلپس از ابتدای بازی منتشر نخواهد شد و مدتی بعد از عرضه بازی در دسترس بازیکنان قرار خواهد گرفت.
فعالسازی این ویژگی کاملا اختیاری بوده و اجباری در استفاده از آن نیست. در صورت فعالسازی، بازیکنان به یک اکانت COD نیاز خواهند داشت تا از طریق آن با دوستانشان در پلتفرمهای دیگر ارتباط برقرار کنند. میزان پیشروی بازیکنان میان تمام پلتفرمها ذخیره میشود. اینفینیتی وارد برای عادلانه نگه داشتن این ویژگی، فیلترهایی به بازی اضافه کرده است. در صورت فعالسازی فیلترهای خاصی، میتوانید فقط با کسانی که ابزار کنترلشان (کنترلر یا کیبرد و ماوس) با ابزار شما یکی است به بازی بپردازید. طبیعی است که در صورت بازی با دوستانی که از ابزار مختلف برای کنترل بازی استفاده میکنند، این فیلتر غیرفعال خواهد شد. همچنین قابلیت استفاده از کیبرد و ماوس در کنسولها نیز وجود دارد. این ویژگی برای طرفدارانی که میخواهند با دوستانشان در پلتفرمهای مختلف به تجربه بازی بپردازند بسیار خوشحالکننده است.
به لطف موتور بازیسازی جدیدی که توسط استودیو اینفینیتی وارد استفاده شده، Modern Warfare از نظر گرافیکی واقعا زیباست و تصاویر بسیار به واقعیت نزدیک هستند. این موتور که از بهروزترین تکنولوژیها در طراحی آن استفاده شده، سازندگان را قادر ساخته تا از ویژگیهایی مثل Dolby ATMOS در ساخت بازی بهره ببرند. طبق این ویژگی، صدای محیط با توجه به حرکت بازیکنان در لحظه تغییر کرده و بسیار طبیعیتر به نظر میرسد. همچنین در پلتفرم پیسی، بازی از قابلیت Raytracing پشتیبانی میکند و نرخ فریم آن باز است تا بازیکنان بتوانند از حداکثر توان پردازشی سیستمهایشان استفاده کنند. در کنسولها نیز نرخ فریم روی ۶۰ ثابت است و ابعاد تصویر با توجه به فشار وارد شده بر واحد پردازش گرافیکیشان به صورت داینامیک تغییر میکند.
دیروز یعنی سوم آبان ماه برای پلتفرمهای پیسی، اکس باکس و پلی استیشن منتشر شد.
در پلتفرم پیسی، بازی فقط از طریق فروشگاه دیجیتالی Battle.net در دسترس بازیکنان قرار دارد و خبری از استیم یا اپیک استور نیست.