ویرگول
ورودثبت نام
مانا هستم?
مانا هستم?
خواندن ۴ دقیقه·۱ سال پیش

مردادماه؛ سینوهه


سینوهه پزشک مخصوص فرعون

دلیل من برای انتخاب و مطالعه این رمان تاریخی تعاریف زیادی بود که از اون شنیده بودم و پیشنهادی که طاقچه جهت مطالعه این کتاب به اعضای خود داد، فرصتی بود که نباید از دستش می دادم .

راستش اول فکر می کردم که این کتاب صرفا به اتفاقات داخل قصر فرعون پرداخته باشه و خاطرات طبابت سینوهه ودرمان انواع واقسام بیماری های فراعنه مصر و همچنین راههای تشخیص وبرخورد با بیماری ها را و بازگو کرده ولی در اثنای مطالعه کتاب متوجه شدم که موضوع داستان بیشتر به نوع زندگی و افکار و اعتقادات پوچ و بی اساس مردم زمان فراعنه پرداخته و عقاید اونا رو در خصوص پرستش خدایان دروغین به تصویر کشیده و هم چنین اتفاقاتی که در خارج از قصر برای سینوهه رخ داده مثل جریانات عشق وعاشقی او درگذر زمان که بسیاری از اون اتفاقات هم ارتباطی به طبابت وپزشکی ندارن . البته روایتهایی دقیقی نیز از جنگ های وحشتناکی که در طول عمر سینوهه رخ داده و او به نوعی درگیر اون جنگ ها بوده که با کمال ناباوری با این که سینوهه جنگجو نبوده ولی تونسته جون سالم از اومنهمه وحشی گری و درگیری به در ببره به این دلیل که عده ای به نام خدایان دروغین وصرفا جهت رسیدن به قدرت و سواستفاده از مردم امی و نادان و تاراج مال و اموال اونا به جنگ و خون ریزی روی می اوردن. خدایانی که نهایتا به دلیل خستگی مردم از اونا سرنگون میشدن و مردم دنبال خدایان دیگری می گشتن .جنگی که به دلیل کسب قدرت و ثروت و جاه و جلال بی حد اندازه برای تشنگان قدرت و ثروت بوده .

خاطرات سفر سینوهه به بابل و سوریه و کناره های دریای مدیترانه و توصیف زندگی مردمان ان مناطق واقعا اندوهگینم کرد که چه بسا در دوران گذشته انسانها فقط نام انسان رو به یدک می کشیدن و از انجام هیچ رفتار زشت و زننده ای به خاطر منافع خودشان خودداری نمی کردن .

استفاده از کلام و عبارات زشت و سخیف، دزدی ،خون و خون ریزی ،قتل و توطئه ،گرسنگی ،عدم امنیت ،عدم توجه به بهداشت ،عدم وفای به عهد ،مشکلات اخلاقی و......در ان زمان بیداد می کرد وخلاصه اینکه ما چه خوشبختیم که به آن دوران تعلق نداریم و در دورانی زندگی می کنیم که علاوه بر اعتقاد به خدای احد و واحد پیرو پیامبران و ائمه حقیقی هستیم که راهنما و هدایتگر ما بوده و انسانیت رو در همه شئون زندگی به تصویر کشیدن.

باید بگم از کلیات کتاب خوشم اومد واگه فرصتی باشه دوست دارم یه بار دیگه اونو مطالعه کنم تا بیشتر برام جا بیفته و در مقام مقایسه بیشتر شکرگزار خدا باشم که نه تنها خودم بلکه هیچ یک از افرادی که می شناسم نیز هیج وجه تشابهی با انسانهای زمان فرعون ندارن و نکته ای که لازم به ذکرهست اینه که به دلیل اینکه اسامی شخصیت های داستان نامانوس و گاه مشابه بودند تلفظ و به یاد سپاری شون به راحتی ممکن نبود و موجب سردرگمی میشد.

البته باید بگم اگه واقعا بخوای از این کتاب لذت ببری باید حداقل دو یا سه بار بخونی چون جزئیات کتاب به اندازه ایه که با یه بارخوندن نمیشه اتفاقات رو به هم ربط بدی ودر ذهنت بهش نظم بدی و یا شاید هم من این فکر رو می کنم.

و با توجه به ابنکه کتاب فوق بعدازچند قرن از زمان سینوهه به نگارش دراومده به نظر می رسه مطالب کتاب خیلی مستند نباشه و نویسنده محترم و یا شاید مترجم به اون آب و تاب داده باشه و تغییراتی رو بر اساس سلیقه خود در حکایت داستان اعمال کرده باشه .مثل استفاده از شکل صلیب در لباس گروهی از جنگجویان و روزه گرفتن ،چون اصطلاح صلیب همان گونه که می دونیم به حضرت عیسی اختصاص داره و استفاده از این نماد قبل از میلاد مسیح می تونه زاده تخیل نویسنده باشه.

موارداخلاقی قابل تقدیر در بعضی از شخصیت های داستان :

عشق پدر و مادر ناخوانده سینوهه به او

وفاداری برده سینوهه نسبت به او واقعا ستودنی بود

عشق به وطن و وطن پرستی سینوهه که هیچ جای دنیا رو با مصر عوض نمی کرد

بخشش و دادن هدایا به همدیگر به عنوان قدرداتی

طبابت رایگان فقرا توسط سینوهه


در کل دوستش داشتم و از خوندنش راضی هستم.


لینک تهیه کتاب از طاقچه

مطالعه کتابداستان زندگیچالش کتابخوانی طاقچهمیلاد مسیح
اینجا مانا می‌نویسه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید