منصور سجاد
- یان کات معتقد است نمایش ملاقات با بانوی سالخورده پس از ترک سالن با ما میماند و به راحتی فراموش نمیشود و مانند زخمی ما را می آزارد و سپس به تشریح دلایلی میپردازد که باعث این آزار میشود و موارد زیر را بیان میکند:
1-وحشت را به شیوه ای جدید ترکیب میکند . ترکیبی از ژورنالیسم احساساتی سطح پایین و فضای کافکایی
2- نویسنده به مردم شهر این اجازه را میدهد تا نقش درختان و پرندگان را بازی کنند. پانتومیمی سوریالیستی دیدار عشاق قدیمی را همراهی میکند و به همین دلیل حالت گروتسک آن ظالمانه تر میشود . همچنین آمیختگی سبک ها، حالتی آزاردهنده به آن میدهد.
3- دو شاهد قلابی که اکنون دوخواجه خندان هستند ، هر دو گروتسک و غیر واقعی هستند
- یان کات درباره شباهت به آثار کافکا میگوید و صحنه ای که ایل میخواهد با قطار از شهر خارج شود اما از ترس مات و مبهوت مانده است را صحنه ای مشابه آثار کافکا میداند
-کات پایان نمایش را مشابه آثار ریالیست سوسیالیستی میداند .( مردم گولن میخوانند و میرقصند و پرچم ها راتکان میدهدند)
-کات به مقایسه سبک نمایشهای دورنمات با آثار ایبسن هم میپردازد و یک پایان با سبک ایبسن هم برای نمایش تصور میکند
-کات نمایش را با مفاهیمی بسیار جهانی میداند و میگوید در آن اعتقاد عمیقی هست بر این مبنا که انسان میتواند به بهای بیش از اندازه نازلی مردم را به انجام هر کاری وادار کند