ویرگول
ورودثبت نام
مریم قهرمانی
مریم قهرمانی
خواندن ۴ دقیقه·۱ سال پیش

با زردآلوهای مانده در خانه چه کنیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد، که کسی از جایی چند سبد میوه به شما بدهد، یا قرار باشد مهمان زیادی داشته باشید و زیاد خرید میوه انجام دهید و ... خلاصه حجم میوه‌های یخچال تان بیش از نیازتان باشند و نتوانید آن را مدیریت کنید و میوه‌ها کم کم خراب شوند. که در این حالت ممکن است راحت‌ترین کار را انجام دهیم. یعنی دور ریختن میوه ها.

اما ما در اینجا از پایداری می‌گوییم، از مصرف کمتر، مصرف بهینه و ارائه راه حل برای مواقع خاص.

چالشی که من این هفته با آن درگیر بودم، حجم زیاد زردآلویی بود که به خانه آورده شده بود، مهمان‌هایی که قرار بود بیایند خیلی کوتاه ماندنی شدند و خلاصه یک سبد بزرگ از زردآلو که هرروز داشتند من را تهدید به خراب شدن و دور ریزی می‌کردند.

شروع کردم به جستجو کردن درباره راه‌های تبدیل. این را بگویم که زردآلوهای من خیلی زرد و شیرین نبودند. اول قصد داشتم آن‌ها را باز کنم و به برگه زردآلو تبدیل کنم که چون هم در فریزر برگه زردآلو داشتم و هم این زردآلو ها خیلی شیرین نبودند منصرف شدم.

حالا گزینه‌هایی که پیش رو داشتم چه چیزهایی بودند:

مربا زردآلو: می‌توانید زردآلوهای خردشده را با قند و آب جوش درون قابلمه بپزید تا مربا درست کنید. می‌توانید به آن نعناع تازه یا آبلیمو نیز اضافه کنید. مربا زردآلو را می‌توانید با نان تست یا کیک مصرف کنید.

کمپوت زردآلو: زردآلوها را پوست گرفته و خرد کنید. سپس آنها را درون قابلمه‌ای با اضافه کردن آب و قند به مدت 15 تا 20 دقیقه بجوشانید. پس از آبگیری، می‌توانید کمپوت زردآلو را به صورت سرد یا گرم، به همراه بیسکوییت یا خامه سرو کنید.

کیک زردآلو: با استفاده از زردآلوها، می‌توانید یک کیک خوشمزه درست کنید. زردآلوها را خرد کرده و به تارت، کاپ کیک یا کیک ساده اضافه کنید. این کیک را می‌توانید با اضافه کردن وانیل یا پودر دارچین طعم دلخواهتان را بهبود بخشید.

تارت زردآلو: می‌توانید با استفاده از خمیر تارت و زردآلوهای خرد شده، تارت زردآلو درست کنید. برای تهیه خمیر تارت، می‌توانید از نیشکر و کره استفاده کنید. سپس زردآلوهای خرد شده را روی خمیر قرار داده و درون فر پخته کنید. پس از پخت، می‌توانید آن را با بستنی یا کرم همراه سرو کنید.

شربت زردآلو: زردآلوها را درون قابلمه با آب و قند به مدت 15 تا 20 دقیقه بجوشانید تا مربا پخته شود. سپس آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید به خنک شود. می‌توانید این شربت را با یخ خرد شده و آب میوه مخلوط کنید و به عنوان نوشیدنی خنک‌کننده سرو کنید.

آبمیوه زردآلو: زردآلوها را به همراه آب و قند در میکسر یا آبمیوه‌گیری قرار داده و آبمیوه زردآلوی خوشمزه و مغذی تهیه کنید. می‌توانید به آبمیوه یک عصاره لیمو ترش یا چند تا از سبزیجاتی مانند ریحان یا نعناع تازه نیز اضافه کنید.


آب زردآلو با دارچین و عسل: زردآلوها را درون قابلمه با آب و دارچین به مدت 15 تا 20 دقیقه بجوشانید تا آب زردآلو حاصل شود. سپس آن را از روی حرارت بردارید و عسل را به آن اضافه کنید. می‌توانید این آب را به صورت سرد یا گرم سرو کنید. یا اسموتی زردآلو: چند زردآلو را با کمی شیر، یک موز و دارچین(دلخواه) و عسل در مخلوط کن بریزد و بعد آن را در یخچال بگذارید تا خنک شود و نوش جان کنید.

رب زردآلو: زردآلوها را بعد از جدا کردن هسته با مقدار یک و نیم برابر آب بجوشانید تا جایی که پوست آن جدا شود. بعد اجازه دهید تا سرد شود. پوست زردآلو ها را جدا کنید و آن را از آبکش رد کنید. بعد دوباره به آن نمک اضافه کنید و اجازه دهید بجوشد تا به غلظت دلخواه برسد.

از بین این موارد من اول به اندازه دو لیوان اسموتی زردآلو درست کردم اما از آنجاییکه زردآلوها شیرین نبودند طعمش برای من مطبوع نبود و آن را دوست نداشتم. برای همین تصمیم گرفتم چیزی درست کنم که طعم شیرین در آن بی اهمیت باشد و رب را انتخاب کردم.

به همان شیوه ای که در بالا توضیح دادم، رب را آماده کردم. حجم رب کم شد. اما فکر می‌کنم بهترین گزینه همین بود.احتمالا بتوانم در خوراک مرغ، یا در غذاهایی که به کمی طعم ترش احتیاج دارند از آن استفاده کنم.

راستی یک نکته مهم در نگهداری رب این است که پس از ریختن رب در ظرف مورد نظر روی آن مقداری روغن مایع مانند روغن کنجد بریزید تا هوا به داخل آن نفوذ نکند و کپک نزند.


محیط زیستپایداریدور ریز کمترمصرف بهینه
از کار با داده‌ها می‌نویسم و از تجربه‌ها و چالش‌هایم در زندگی کاری و غیر کاری
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید