ویرگول
ورودثبت نام
Mary
Mary
خواندن ۱۰ دقیقه·۳ سال پیش

چند نکته برای بهتر زندگی کردن وقتی که تنهایی :)

اول ماجرا بگم که منظورم از تنهایی دقیقا تنهایی فیزیکیه :) اون وقتی که از محل کارت برمیگردی و کسی توی خونه منتظرت نیست ، کسی بهت سلام و خسته نباشید نمیگه ، بوی غذایی نمیاد ،خودت باید یک کاریش بکنی و البته از هیچ بغلی خبری نیست :)))) آیا موارد فوق براتون ناراحت کننده است ؟یک روزهایی برای منم هست :( اینکه در مواجهه با این لحظات چه حسی دارید بستگی به تجربه هاتون از زندگی ، سبک خانواده ، نوع بزرگ شدن ، تجربه دوری از والدین و دوستان، مدل دلبستگی ، شغل ، روابط عاطفی و هزاااران فاکتور دیگه که من نمیدونم داره، ولی هر حسی که دارید مهمه... غمگین ، خشمگین ، دلشکسته ، خوشحال ، راضی و یا هر جوری :) اینا احساسات مهم و باارزش شمان...امیدوارم تجربه زندگی تنهایی براتون به علل ناراحت کننده ای نباشه و البته خیلی هم طولانی نشه ...

من توی این پست میخوام از تجربه های شخصی خودم برای کنار اومدن با تنهایی فیزیکی بگم، حقیقتش توی قلب من کلی عشق به آدم ها هست ، عشق به تشکیل خانواده خودم و ... با این حال تنهایی رو دوست دارم و معتقدم اگر آدم حواس جمع و آگاهی باشی بشدت میتونه باعث رشدت بشه و تو رو توانمندتر و مستقل تر بکنه:) اینا تجربه های شخصی من هستند که ممکنه به درد شما بخورن یا نخورن ... من توی زندگیم چند دوست خوب دارم که در مورد همه مسایل زندگیم میتونم بی قضاوت باهاشون حرف بزنم ، خانواده کاملا حمایت گری دارم (با وجود اختلافات نسلی فکری جدی ، عملا حمایت فیزیکی ، مالی و روانی رو دریافت میکنم) و تجربه زندگی به دور از والدین رو دارم (7 سال دانشجو بودن خودم و سالها دانشجو بودن والدینم ) و موارد زیاد دیگه ...

لانگ استوری شورت : خودتون و احساساتتون رو مقایسه نکنید ولی بدونید باید از محدوده امنتون بیرون بزنید ، تنها بشید ، روی جفت پاهای خودتون بایستید و این یعنی قراره اضطراب رو تجربه کنید، و البته قراره رشد کنید.

بریم سراغ چند نکته که میتونه کمکتون کنه ، بهتر بگم ، این نکات به من کمک کرده و دوست دارم در موردشون حرف بزنم:

  • تامین امنیت: به نظرم این مهمترین نکته است . محیط خونه شما باید فضای خصوصی امن شما باشه بخصوص که الان تنها زندگی میکنید اهمیت این مسیله دو چندانه :) منظورم چک کردن در و پنجره خونه ، داشتن کلید زاپاس ، حفاظ داشتن پنجره ها و اگر بخاری دارید چک مداوم نحوه سوختنش و مواردی از این قبیله... لزومی نداره هر کسی بدونه تنها زندگی میکنید. تا وقتی کاملا جا نیفتادید و آدم های قابل اعتماد وارد زندگیتون نشدن لزومی نداره به خونتون بیان و یا خونشون برید. اگر هنوز خونه نگرفتید شرایط امنیت خونه رو در اولویت قرار بدید. همسایه هاتون مهمن . هر چقدر محله و محیط انتخابی تون امن تر باشه تعارضات محیطی کمتره و آرامش روان شما هم بالاتره .
  • بچه محله تون بشید: وقتی قرار شد تنهایی زندگی کردن رو تجربه کنم شرایط روحی بسیار سختی رو پشت سر میگذاشتم و جنگیدن برای پیدا کردن محل کارم انرژی روانی زیادی ازم گرفته بود. هیچ وقت اون روزای سخت رو فراموش نمیکنم چون فهمیدم در عین آسیب پذیری ، چقدر قوی ام :)))) سوت و جیغ حضااار ...خیلی جدی و واقعی تصمیم گرفتم اون روحیه سرزنده خودم رو احیا کنم این شد که شال و کلاه کردم رفتم غذافروشی های محل و فروشگاه هایی که چشمم رو میگرفت، آرایشگاه ، میوه فروشی و ... خودم رو معرفی کردم که مریم هستم تازه اومدم این محله و خوشبختم و ایشالا از این به بعد بیشتر هم رو میبینیم و غالب اون افراد با خوشرویی من رو بدرقه کردن و تبریک گفتن و خلاصه اینکه این حس که تو هم آشنای این محلی رو برای خودتون ایجاد کنید.یکمی حس شوخ طبعی محترمانه تون اگه بیاد بالا گفتگوهای قشنگی با آدم ها خواهید داشت، حواستون به تایم بیرون رفتنتون باشه اگر شهر بزرگ زندگی میکنید که خوبه وگرنه یکم تایم زندگی توی شهر کوچیک و فرهنگ های محلی فرق داره:) با حفظ شرایط امنیت بخصوص اگر بانویی جوانید(!) توی محله بچرخید. مغازه های خوب تری که محصولات بهتر و با کیفیت بهتر دارن رو بشناسید ،بعد مدتی دستتون میاد، از همونا خریدکنید و مشتری بشید که هم حس بهتری برای جا افتادن دارید و هم اینکه دیگه کمتر چیزی بهتون انداخته میشه :)
  • دوستان جدید : سعی کنید دوستان خوب گذشتتون رو حفظ کنید . اگر در محیطی هستید که دوستی دارید بسیار خوشبحالتونه ، اگر همه چیز براتون تازه است _مثل تجربه من_باید رفیق پیدا کنید . بله دوره زمونه عوض شده و اعتماد کردن به آدم ها آسون نیست ولی مطمئن باشید هنوزم یک عالمه آدم توی دنیا هست که میتونید دوستشون داشته باشید و باهاشون اوقات خوبی داشته باشید . ولی این چند نکته از تجربه من رو به خاطر داشته باشید . لطفا و پلیز و خواهشا خودتون باشید شما اصلا مجبور نیستید در هیچ چیز تظاهر به چیزی کنید که نیستید، از تجربه من آزادی و رهایی خودت بودن سبکی دلپذیری به آدم میده .میشه تووو ماااچ اینفورمیشن ندید لطفا؟! لزومی نداره خیلی از مسائل خصوصیتون و یا جزییات مسائل خانوادگی و روابطتتون افشاگری کنید ، بخصوص اگر در تلاشید دوستانی رو در محیط کار پیدا کنید ، اجازه بدید آدم ها رو بیشتر بشناسید. مسئله جنسیت در دوستانی که پیدا میکنید مهمه و چند فاکتوریه ، اینکه توی چه شهری و با چه بافتی زندگی میکنید ، اینکه مدل فرهنگی آدم هایی که دارید باهاشون تعامل میکنید چطوره خیلی مهمه و مراقب باشید بخاطر عدم توجه به این مسئله حواشی برای خودتون درست نکنید . به هر حال باید تجربه کسب کنید ، سالها زندگی توی خوابگاه و البته دوران دانشجوی پزشکی بودنم که من رو در معرض آدم ها قرار داده ،در این مورد من رو قوی کرده ولی ممکنه تجربه زیسته شما خیلی متفاوت باشه . پس ضمن رعایت ارزش های خودتون و محیطی که واردش شدید میزان صمیمیت با آدم ها رو تعیین و مدیریت کنید ولی خودتون رو از مجاورت با آدم های تازه محروم نکنید :)من در این مدت چندماهه زندگی به تنهاییم دوستان دختر و پسر بسیار خوبی پیدا کردم و اوقات خوبی باهاشون دارم، اکثرا از محل کار و با توجه به نکاتی که بالاتر گفتم.یادت نره که محیط باشگاه و تمرین ورزشی هم جای خوبی برای پیدا کردن دوست و رفیقه :)
  • حفظ ارزش ها : اگر توی رابطه عاطفی نیستید، نبینم از ترس تنهایی و برای پر کردن اوقات خالی تون از این رابطه بپرید تو اون رابطه ! البته میدونم که مسائل عاطفی خیلی پیچیده و چند فاکتوری هستن:( ولی یادتون نره که به خاطر تنها بودن استاندارهاتون رو خراب نکنید :) خلاصه که Maintain your values ...
  • 40 دقیقه طلایی : این مورد از ابداعات آنتونی رابینزی خودمه : وقتی به خونه میرسی یک برنامه مشخص و نسبتا سریع برای انجام دادن کارهات داشته باش : برای من اینجوریه که بدون فکر کردن زیاد به پروسه پیش رو میرم سراغ دستشویی رفتن، شستن صورت و مرطوب کننده زدن و مرتب گذاشتن لباس های بیرونم سرجاشون توی خونه و همزمان پلن ناهار رو جلو بردن و البته شستن ظرف های احتمالا باقی مونده روزه قبل و جمع و جور کردن سطل آشغال ، این 40 دقیقه میتونه بشدت کیفیت محیط اطراف و ذهنتون رو بالا ببره پس وقتی از سرکار برمیگردید دست دست نکنید و این روتین 40 دقیقه ای رو بشدت جدی بگیرید.
  • ادامه علاقمندی ها و تبدیلشون به روتین : دیگه همه میدونیم انگیزه همیشگی نیست ، یک روزایی حس و حالت خداست برای انجام هر کاری و البته یک روزهایی هم اینطور نیست ، این روزها خیلی روی ایجاد عادات روزمره و چسبیدن بهشون تاکید میشه ، وقتی یک روتین و عادت برات ایجاد میشه به این سادگی ها هم تحت تاثیر مود متغیر آدمی از دستش نمیدی:) پس اگر سازی ، زبانی ، ورزشی و یا هر چیز دیگه ای دوست داری دست دست نکن و قبل از آماده شدن انجامش بده و به فکر پرفکت بودن همه چیز برای آغاز نباش ... خداییش این حرفم خیلی دوست دارم و واقعا دارم تلاش میکنم اینطوری زندگی کنم :) و البته خیلی مواقع نمیتونم ...
  • حواست به گوشیت باشه : تنهایی و گوشی همراه!در عین حال که میتونه بشدت حالت رو خوب بکنه میتونه به طرز فجیعی وقتت رو بگیره ! تو تنهایی و کسی باهات حرف نمیزنه ، تلنگری بهت نمیزنه ، خودتی و خودت ... با این گوشیه که میتونی با بقیه تماس تصویری بگیری ، زنگ بزنی و حسابی از دلتنگی در بیای و میتونه حسابی بندازت تو اسکرول کردن اینستاگرام ، توییتر ، یوتیوب و پینترست و ... و حتی گذر زمان و جوونیت و هدر رفت وقت و تغییر مغزت رو هم حس نکنی ... اپلیکیشن yourhour بهت کمک میکنه تایم تو گوشی بودنت رو بهتر مدیریت کنی :)
همیشه حواست باشه نابغه ترین های دنیا توی کمپانی های تبلیغات و اپلیکیشن ها هستن که تاجایی که ممکنه تو رو توی اپ های خودشون نگه دارن و بدون این که حتی حواست باشه و متوجه اش باشی با قوی ترین نکات علم نوروساینس ذهنت رو دستکاری کنن :) آه خدای من ...
  • مدیریت زمان قبل خواب : قبل خواب گوشی رو کنار بذار ، حتما مسواک بزن و سعی کن با خوندن یک کتاب دم دستت خوابت ببره :))) زندگی تنهایی به راحتی میتونه تو رو از مسواک زدن و روتین داشتن قبل خواب بندازه پس حواست به سلامت ذهن و دندونات باشه...
  • آشتی با آشپزی: بشدت پیشنهاد کنم آشپزی کردن توی روتین زندگیتون باشه .میفهمم بی حوصلگی و تنها بودن چقدر میتونه برات خسته کننده باشه ولی یادت نره اگر آشپزی و سالم خوری نداشته باشی بشدت بدنت و روحت تحت تاثیر قرار میگیره ، باید به آشپزی به چشم یک هنر نگاه کنی و واقعا هم هست . فکر کن تولیاقت خوردن چیزای خوشمزه و با کیفیت رو داری و خبر خوب اینکه تنهایی و برای من یکی که تایم درست کردن هر غذایی وقتی تنهام خیلی کمتره ، برای اینکه حین آشپزی خوش بگذره پیشنهادم اینه که ی روتین داشته باشید، مثلا یک پلی لیست خوب و یا پادکست سرحال و یا هر چیزی که بیشتر شنوایی شما رو درگیر کنه و حالتون رو خوب کنه . من خودم با موزیک و خیال پردازی باهاش حال میکنم :) خوبی زندگی تنهایی اینه که میتونید با صدای بلند فکر کنید و یا خیال پردازی کنید. اما واقعا چی درست کنیم ؟ میشه خواهش کنم یکم خلاق باشید و این همه ایده پیجهای اینستا و یوتیوب رو نادیده نگیرید !
  • سیتکام دیدن : در تمام زندگیم یکی از خوشی های مدامم دیدن سیتکام بوده ، سیتکام یا کمدی موقعیت سبکی از کمدیه که مثال معروفش سریال فرندز هست ،از اون مدل کمدی ها که شخصیت های اصلی تو مکان‌های عادی مثل محل کار یا خونه هستن و فعالیت‌های روزانه آن‌ها با حرکات یا دیالوگ‌های طنز انجام می‌شه. این سریال ها طولانی ان ، بعد مدتی با آدم هاش ارتباط نزدیکی پیدا میکنید و بخصوص وقت هایی که میخواین ناهار و شام تنهایی بخورین همدم های خوبی هستن:) چند سیتکام خوب : فرندز، ناین ناین بروکلین ، آفیس ،HIMYM و ...
  • مدیتیشن: بهترین فرصت دنیا برای مدیتیشن دستتون اومده ، به هیچ عنوان از دستش ندید . به نظرم پادکست فارسی زندگی مایندفول با مدیتیشن بی نظیره . بسیار کیفیت خوبی داره و ساده است. نرید سراغ انجام دادن هر کاری در بالاترین کیفیت ممکنش :))))))) ی گوشه آزاد و رها بشینید و یکی از پیشنهاد های این پادکست رو گوش کنید و حالش رو ببرید و اجازه بدید روتین زندگیتون بشه . تاثیرات نوروساینتیک جالبی داره پس مدیتیشن رو توی این ایام تنهایی یار و یاور خودتون بکنید:)
  • جمع بندی : به نظر من یکی از بهترین کارایی که میتونی انجام بدی تا به اهدافت برسی منظم کردن ذهنت با برنامه ریزی روزانه و داشتن یک روتینه :) همین الان که دارم تایپ میکنم چند روزی هست که اوضاع وقتم از دستم در رفته و منج خوبی نداشتم به طور کلی ، ولی ایتس اوکی ... یک روش برنامه ریزی به نام روش اسمارت هست که لینکش رو هم میذارم و توضیحات خوبی در موردش دادم .
  • این پست بتدریج آپدیت میشه و دسته بندی منظمی پیدا میکنه ...
تنهاییاستقلالمهارت نه گفتنتوسعه فردیروی پای خودت بایست
سردرگم ...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید