ویرگول
ورودثبت نام
ماسبق : یادداشت‌های یک دانشجوی علوم انسانی
ماسبق : یادداشت‌های یک دانشجوی علوم انسانی
خواندن ۶ دقیقه·۱ سال پیش

منابع من برای آزمون کارشناسی ارشد حقوق اسفند 1402


· منابع ذکر شده در این یادداشت، پیشنهاد اساتید محترم حقوق (دانشگاه محل تحصیل و دانشگاه های دیگر) و رتبه های برتر پنج سال منتهی به سال 1402 است. من فصل مشترک کلیه منابع پیشنهادی را فهرست کردم و سپس با برررسی هرکدام از منابع به یک لیست نهایی رسیدم . معیارهای انتخابم، جامعیت ، ترکیب تدریس پایه و نکات آزمونی و استفاده از نمودارها و جداول خلاصه ساز بوده است. منابعی که با فونت بلد و پررنگ نوشته شده منابع اصلی من هستند.

فهرست متناسب با گرایشهای ارشد حقوق و تغییرات آزمونی بروز میشود. منابع دروسی مثل حقوق اساسی و یا منبع تحریرالوسیله برای آزمون کانون وکلا نیز افزوده خواهد شد.

فهرست :

  • *حقوق مدنی : شرح جامع قانون مدنی بیات / تست: تست دکتر قربانی (ویژگی تست دکتر قربانی پاسخنامه های تشریحی است. من کتاب تستی را ترجیح میدهم که خود پاسخنامه مثل یک جزوه درسی باشد. )

-----

  • آیین دادرسی مدنی : پایه ضعیف : دو جلدی دکتر توکلی / پایه قوی : فرمولاسیون آیین دارسی مدنی در نظم تطبیقی: دکتر علی فلاح (دو جلدی- با دکتر علی فلاح خانیکی اشتباه نشود). دو جلدی آیین دادرسی مدنی دکتر توکلی همواره جزو پرفروشترین آیین دادرسی مدنی ازمونی بوده و هست.بااینحال سلیقه شخصی من دو جلدی دکتر علی فلاح است. کتاب دکتر فلاح برای پایه ضعیف، پیشنهاد نمیشود. / تست آیین دادرسی مدنی: تست دکتر السان

---

  • *حقوق جزای عمومی : کمک حافظه حقوق جزای عمومی دکتر شادی عظیم زاده / تست جزای عمومی : دکتر دکتر عظیم زاده

----

  • *حقوق جزای اختصاصی : جزای عمومی و اختضاصی پیشرفته دکتر کامفر (این کتاب محشای قانون مجازات اسلامی – شرح ماده به ماده – است و کلیه نکات آزمونی در ذیل هر ماده نوشته شده. ساختار کتاب بسیار شبیه شرح مدنی بیات است . این کتاب منبع اصلی و الزامی کسانی است که قصد دارند در گرایش کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی شرکت کنند و هدفشان کسب رتبه های مناسب برای قبولی در دانشگاههای برتر کشور است. یکی از ویژگیهای مهم این کتاب که در حین مطالعه مواد مرتبط با چرایم علیه آسایش عمومی به چشمم آمد دقت بسیار زیاد نویسنده در توجه به کلمات در نص قانون است. دقتی که باعث فهم تازه ای از حقوق جزا در ذهن من شده ). در اینجا هم کتاب دکتر غفوری پروفروشترین کتاب جزای اختصاصی کشور است ولی من به دلایلی که نوشتم کتاب دکتر کامفر را انتخاب کردم. / تست جزای اختصاصی: تست دکتر غفوری تست دکتر کامفر – تست دکتر شادی عظیم زاده.
*به روز شده: دوره تصویری نکته تست حقوق جزای دکتر شادی عظیم زاده بسیار کمک کننده هست. هر تست در حقیقت مرور کلیه نکات مهم مربوط به اون مبحث هست. من تا الان سه جلسه از این دوره رو دیدم و یادداشت برداری کردم که واقعا مرور خوبی بود . البته شرط استفاده بهینه از دوره های نکته تست، یکبار مرور حداقلی مباحث هست. ولی حتی اگر فرصت اینکار هم نیست به نظرم محور اصلی مباحث و تاکیدات طراحان سوال رو مشخص میکنه.

------

  • *متون فقه :زمان کم : دو کتاب 1- مختصر متون فقه خصوصی دکتر سینجلی + مختصر متون فقه جزایی دکتر سینجلی (تدریس + ترجمه + متن اصلی + نموداری و طبقه بندی شده) / زمان مناسب 6-9 ماه: متون فقه پیشرفته دکتر صیادی (متن عربی - ترجمه - جداول - ترجمه لغات - نکات آزمونی و تست های نمونه). یا (فقه استدلالی + متن عربی شرح لمعه )/برای کارشناسی ارشد تقریبا اکثر ابواب شرح لمعه مورد سوال قرار میگیرد.· / · تست متون فقه : تستهای سالهای گذشته.

من فرصت یادگیری متون فقه را نزد اساتید مجربی در دوره دانشگاه داشتم و دارم. اساتیدی که در تدریس کلاسی بارها به شرح لمعه ارجاع میدادند و نکاتی مهم مثل مراجع ضمیر و استدلالهای شهید اول در لمعه و شهید ثانی در شرح لمعه را در حد زمان کلاس تدریس میکردند و یا در آزمونها به شکلهای مختلف خطوط اهمیت مطالب را برایمان در قالب تست یا سوالات تشریحی روشن میکردند. اگر در دوره دانشگاه درک قابل قبولی از شرح لمعه به دست آورده اید مشکل زیادی نخواهید داشت .

شخصا خوندن ابواب متاجر، نکاح، طلاق و حدود به من در فهم مباحث حقوق مدنی و حقوق کیفری کمک زیادی کرده. باب متاجر در بخش بیع و خیارات حقوق مدنی (مدنی ۳ و مدنی ۶) ، ابواب نکاح و طلاق در فهم حقوق خانواده (معادل مدنی ۵ ) و باب حدود در درک بهتر حقوق جزای اختصاصی کمک بسیار میکنه. علاوه بر این، اساتید من همواره بر آشنایی دست کم اولیه با ادبیات عرب برای فهم دو درس اصول فقه و متون فقه تاکید داشتند. به خصوص در درس متون فقه ، برخی از پرسشها را صرفا با استفاده از دانش ادبیات عرب میتوان پاسخ داد حتی در سطح آشنایی با زبان عربی در سطح پیش از دانشگاه . (خودم در حال خوندن کتاب عربی جامع مهر و ماه رشته انسانی هستم. )

  • *اصول فقه :دو جلدی دکتر سمیرا محمدی + مروری بر منطق علوم انسانی دبیرستان و یا فصل منطق صوری کتاب کلیات فلسفه دکتر دادبه – انتشارات پیام نور ./ پایه ضعیف: اصول فقه دانشگاهی دگتر شب خیز + فصل منطق صوری کتاب کلیات فلسفه دکتر دادبه/ تست اصول : دکتر سمیرا محمدی

. اصول فقه جزو مواد امتحانی ارشد نیست ولی خواندنش برای فهم کل مباحث حقوق و ایجاد یک ساختار استدلالی در ذهن به نظر من لازم هست. دو درس اصول و قواعد فقه به نظرم ریاضیات حقوق هست. تا فهمیده نشه حقوق فهمیده نمیشه. برای اصول شخصا کتاب دکتر ابوالحسن محمدی با عنوان (استنباط احکام اسلامی - دانشگاه تهران ) رو ترجیح میدم هر چند برای وقت کم اصلا پیشنهاد نمیشه.

  • *آیین دادرسی کیفری: کتاب دکتر غفوری یا کمک حافظه آیین دادرسی کیفری دکتر شادی عظیم زاده . من به دلیل سلیقه مطالعاتی شخصی و یادگیری جزا بر اساس کلاسهای تصویری دکتر عظیم زاده کتاب ایشان را انتخاب کردم و آن را مطالعه میکنم. این انتخاب یک انتخاب شخصی است در حالیکه مجموعه کتابهای دکتر غفوری پرفروشترین کتابهای آزمونی حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری هستند./ تست : دکتر غفوری – دکتر عظیم زاده

------

  • *متون حقوقی : وقت کافی : ساده ساز متون حقوقی - نشر میزان (کاملترین منبع)/ وقت کم : نکات مهم Law Text + متن منشور سازمان ملل UN CHARTٍER و کنوانسیون معاهدات وین و متن اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری

---------------------------------

تاکید میکنم من به عنوان یک دانشجوی ترم 6 کارشناسی حقوق (در خرداد 1402 )، اهلیت علمی پیشنهاد منابع را ندارم. آنچه نوشته ام صرفا جمع بندی پیشنهادهای صاحب نظران و بازگویی آنهاست نه پیشنهاد من. لطفا در صورت نقل، این تاکید، همواره ذکر شود.


وکالتکارشناسی ارشدآزمونمنابعحقوق
تصویر پروفایل: اثری از " ناجی علی" کاریکاتوریست سوری که تبدیل به یک نماد جهانی شد.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید