ویرگول
ورودثبت نام
محمدحسن مولائی
محمدحسن مولائی
خواندن ۸ دقیقه·۲ سال پیش

آموزش رایگان تایپ ده انگشتی فارسی و انگلیسی

سلام، اگه دوست داری مثل حرفه‌ای ها تایپ ده انگشتی رو به صورت اصولی بلد باشی و دنبال راه‌حل ساده و رایگان می‌گردی، این نوشته رو از دست نده! (معرفی سایت TypingClub)

منبع تصویر: businessinsider.com
منبع تصویر: businessinsider.com


خُب، همین اول کار بگم اگه همچنان خودت رو با مهملاتی مثل: «قرصی میاد که اگه بخوریش دیگه لازم نیست با دست تایپ کنی و سیستم می‌تونه از فکرت تایپ کنه» گول می‌زنی، عرض کنم خدمتت که منم مثل تو برای روزی که این قرصِ بیاد لحظه شماری می‌کنم ولی خودت بگو همچین قرصی تا چند وقت دیگه به ایده‌آل‌ترین حالت خودش میرسه؟ البته منم چند وقتی خودم رو با همین حرف‌‌ ها گول می‌زدم و از تایپ ده‌ انگشتی تو ذهنم یک غول ساخته بودم ولی الآن که دارم به صورت ده انگشتی تایپ می‌کنم، به نظرم کار خیلی راحتی هست و تازه برام جذابیت هم داره!


بریم سراغ یادگیری تایپ ده انگشتی

من خودم اولویتم یادگیری تایپ انگلیسی بود و به خاطر برنامه‌نویسی شروع به یادگیری تایپ انگلیسی کردم و بعدش که به تسلط نسبی رسیدم، شروع به یادگیری تایپ فارسی کردم و چون دستم به کیبورد عادت کرده بود، یادگیریش برام خیلی راحت‌تر شد. تو هم هرطور که راحت‌تر هستی یا اولویتت هست شروع کن به یادگرفتن.


برای یادگیری تایپ ده انگشتی حتماً لازم نیست توی نوت‌پَد یا وُرد شروع به تایپ کنی که هم خسته کننده بشی و هم وقتت تلف بشه. درسته که هدف از یادگیری اینه که تو هر جایی بتونی تایپ کنی ولی برای یادگیری از نرم‌افزار یا سایت های مخصوص این کار استفاده بشه، هم جذاب‌تره و هم یادگیری وقت کمتری ازت می‌گیره.


بعد از کلی تحقیق بین سایت های ایرانی و خارجی، بر اساس سلیقه و امکانات و مهم‌تر از همه قیمت به سایت TypingClub رسیدم که طراحی خیلی خوبی داره و بخش های اصلی سایت رایگان هست.

صفحه اول سایت TypingClub
صفحه اول سایت TypingClub


دلایل استفاده از سایت TypingClub به زبان خودش
دلایل استفاده از سایت TypingClub به زبان خودش


از مهم‌ترین مزیت هایی که میشه بهش اشاره کرد (به جز رایگان بودنش)، پشتیبانی عالی این سایت از زبان فارسی هست که علاوه بر آموزش تایپ ده انگشتی زبان فارسی، فیلم های آموزشی تایپ فارسی هم، به زبان فارسی هست که وقتی دیدمش واقعاً متحیر شدم (همون پشمام ریخت خودمون).

می‌تونی یک نمونه از فیلم های آموزشی رو در این آدرس ببینی:

https://vid.typingclub.com/vid/typing/408876921.mp4


این سایت خیلی از زبان ها رو پشتیبانی می‌کنه و بالا‌تر بهش اشاره کردم، خودم با یادگیری تایپ زبان انگلیسی شروع کردم و بعد به سراغ زبان فارسی رفتم. در ادامه یک سری از تصاویر محیط یادگیری سایت TypingClub گذاشتم که برای درک راحت‌تر از زبان فارسی استفاده کردم. البته محیط زبان انگلیسی و فارسی خیلی شبیه به هم هست و مسلماً تو زبان انگلیسی، سایت عملکرد بهتری داره.

درس دوم زبان فارسی - یادگیری ب، ت
درس دوم زبان فارسی - یادگیری ب، ت


درس چهارم زبان فارسی - مرور ب، ت
درس چهارم زبان فارسی - مرور ب، ت

همون طور که توی تصویر می‌بینی سرعت تایپ، دقت و ... به صورت لحظه‌ای نوشته میشه، همچنین امکان تغییر تِم و صدای کیبورد و ... هم داره.


درس سیصد و ده زبان فارسی - محیط‌بان کیست
درس سیصد و ده زبان فارسی - محیط‌بان کیست

این هم تصویر یکی از تمرینات تایپ زبان فارسی هست. برای حروفی که اشتباه تایپ کنی، رنگ اون حرف قرمز میشه و اگه اصلاح کنی نارنجی؛ البته برای این ویژگی هم تنظیمات داره، مثلاً تا وقتی که حرف درست رو تایپ نکردی اجازه تایپ حرف بعدی رو نده (این رنگ ها ممکن در تِم های مختلف، متفاوت باشه).


کارنامه درس ۴ - مرور ب، ت
کارنامه درس ۴ - مرور ب، ت

بعد از تموم کردن هر تمرین مدت زمان، نمره کل،‌ دقت، دقت واقعی و سرعت رو نشون میده.

دقت یعنی اینکه در نتیجه چند درصد حروف رو صحیح تایپ کردی، ولی تو دقت واقعی تعداد کلمات اصلاح شده هم تأثیر داده میشه.


ادامه کارنامه درس ۴ - مرور ب، ت
ادامه کارنامه درس ۴ - مرور ب، ت

همچین در ادامه یکسری آمار دیگه رو نشون میده و میتونی مثل تصویر بالا پیشرفتت رو تو هر تمرین ببینی.


درس ۴۱۵ زبان فارسی - بازی
درس ۴۱۵ زبان فارسی - بازی

یکی از مراحل یادگیری تو سایت TypingClub، بازی هست مثلاً تو این بازی جذاب با تایپ هر حرف مشخص شده، یک چیزی به سمت غولی که در حرکت به سمتت هست پرتاب میشه و باید هر چه سریع‌تر پرتاب کنی تا جون غولِ تموم بشه و گرنه میاد و میندازتت پایین و بازنده میشی :).


لیست دروس زبان فارسی
لیست دروس زبان فارسی

اون علامت های قفل تو تصویر بالا به این معنی هست که هنوز به اون درس نرسیدی و اگه روش کلیک کنی فقط یک اطلاع میده که به این درس نرسیدی ولی می‌تونی واردش بشی.


تصویری دیگر از لیست دروس زبان فارسی
تصویری دیگر از لیست دروس زبان فارسی

همون طور که میبینی در یکی از برنامه های درسی تایپ زبان فارسی، ۴۶۴ درس وجود داره!


لیستی از برنامه های درسی
لیستی از برنامه های درسی

برای یادگیری تایپ فارسی به عنوان مثال در حال حاضر ۳ برنامه درسی وجود داره که من توضحیاتی که دادم برای برنامه درسی «فارسی» بود. همچنین می‌تونی برنامه های درسی زبان های دیگه مثل انگلیسی رو هم اضافه کنی. من خودم برای یادگیری زبان انگلیسی از برنامه درسی «Typing Jungle» استفاده کردم.


صفحه آمار درسی
صفحه آمار درسی

برای دسترسی به همه‌ی این امکاناتی که گفتم حتی نیاز به ثبت‌نام هم نبود، با ثبت‌نام رایگان تو سایت امکانات بیشتری مثل آمار درسی و ذخیره سازی پیشرفت فراهم میشه. مثلاً تو بخش آمار یکی از بخش های مورد علاقه‌ی من این بود که تو کدوم انگشت هام ضعف دارم، سعی می‌کردم رو حروفی که وظیفه اون‌ انگشت هست تمرکز و تمرین بیشتری کنم. همچنین مدت زمان صرف شده برای یادگیری و ... نشون میده.


صفحه خرید اکانت پرمیوم
صفحه خرید اکانت پرمیوم

خُب این همه امکاناتی که گفتم بدون نیاز به ثبت‌نام یا رایگان بودن ولی بخش پولی هم داره که امکاناتی مثل حذف تبلیغات (من خودم در طول استفاده‌ام کلاً یکی دو بار تبلیغات دیدم، شاید چون ساکن ایران هستم تبلیغات خاصی نشون نداده)، تِم و بازی های بیشتر و ... که به نظرم نخریدن اکانت پرمیوم تأثیر خاصی در روند یادگیری نداره (منظورم اینه که خریدش زیاد مهم نیست).

صفحه درباره ما سایت TypinClub
صفحه درباره ما سایت TypinClub

خودشون هم در صفحه درباره ما گفتن که خدمات اصلی سایتشون رایگان هست و برای همیشه خواهد ماند.

من خودم تا جایی که خاطرم هست، حدوداً ۱۵ ساعت از این سایت استفاده کردم (برای هر دو زبان) و فرصت ادامه دادنش برام پیش نیومد و تو همون ۱۵ ساعت دستم راه افتاد. از اون‌جا به بعد بهبود مهارت های تایپ ده‌ انگشتیم توی استفاده روزمره اتفاق افتاد. البته بعضی وقت ها برای تمرین یا اینکه حوصله‌م سر رفته باشه و ... یک ربع تا بیست دقیقه‌ای مشغول این سایت یا سایت های دیگه آموزش و تست تایپ میشم.

نکات مفید برای خودم!

اگه می‌خوای تایپ فارسی یادبگیری، همون اول کار کیبورد سیستم عاملت رو به کیبورد استاندارد فارسی تغییر بده تا بعداً اذیت نشی (به فارسی سخت، بعداً دهنت سرویس میشه).

از جمله مزیت های که من توی کیبورد استاندارد فارسی دیدم نسبت به کیبورد رایج ویندوزی فارسی دیدم، دم دست بودن حرف «پ» هست.

همچنین تایپ نیم‌فاصله هم خیلی راحت‌تر شده (البته تو همین ویرگول راه‌حل هایی هم دیدم برای کیبورد ویندوزی فارسی ولی اون هم دردسر خودش رو داره).

درضمن تو سیستم عامل هایی مثل لینوکس، کیبورد پیش‌فرض زبان فارسی، کیبورد استاندارد فارسی هست.

wetype.ir :یسه کیبورد استاندارد فارسی با ویندوزی فارسی. منبع تصویر:
wetype.ir :یسه کیبورد استاندارد فارسی با ویندوزی فارسی. منبع تصویر:


  • به هیچ عنوان موقع تایپ کردن به صفحه کلید نگاه نکن!

درسته که ساعت های اول یادگیری یا شاید هم روز های اول یادگیری خیلی برات سخت بشه ولی چند وقت بعد که به کیبورد نگاه نکردن عادت کردی خودت متوجه میشی که چه مزیت هایی داره. منم اولش هی وسوسه می‌شدم که به کیبورد نگاه کنم ولی جلوی خودم رو گرفتم و بعد یک مدت برام طبیعی شد.

از جمله مزیت هاش اینه که سرعت تایپت در دراز مدت از اون هایی که به کیبورد نگاه می‌کنن بیشتر میشه. همچنین اگه تو تاریکی مجبور شدی تایپ کنی، مشکلی نداری (البته حواست باشه نور نمایشگر تو تاریکی باعث آسیب بیشتر به چشم هات میشه).

  • از وقتت استفاده کن!

می‌تونی موقع یادگیری تایپ از قوای دیگه‌ات مثل شنوایی استفاده کنی، مثلاً خودم پادکست یا موزیک گوش می‌دادم و یادگیری برام لذت بخش‌تر می‌شد.

  • بهترین کیبورد، کیبورد خودته!

اگه رفتی پشت کیبورد دیگه و دیدی چقدر سرعت و دقت تایپت پایین اومد، طبیعی هست. چون انگشت های دستت به کیبورد خودت عادت کرده و برای بهترین عملکرد ممکن با کیبورد های دیگه زمان لازمه.

  • حواست به اینترنت باشه!

حواست باشه که نیاز به اینترنت پایدار داری (هی قطع و وصل نشه) چون بعد از اینکه یک درس رو تموم کردی و خواستی بری درس بعدی ممکنه اینترنت قطع شده باشه و گند بزنه به اعصابت!


مهم!

کلی سایت و نرم‌افزار دیگه پولی و مفتی و ایرانی (تایپو، وی‌تایپ، تایپ‌کده، یوتایپ و ...) و خارجی برای یادگیری تایپ هست و با یک وقت گذاشتن کوتاه برو اون ها امتحان کن و نذار چیزی جلوی یادگیریت رو بگیره؛ حتی اگه دوست داری تایپ رو با نوت‌پَد یا ورد یادبگیری، با همون یادبگیر.

من خودم بعضی وقت ها از بخش رقابت آنلاین سایت تایپو برای تفریح استفاده می‌کنم و به نظرم باحاله.


لینک های مفید

چینش حروف صفحه کلید از کجا آمده؟ از ماشین تایپ قدیم تا کیبورد امروز

راهنمایی در مورد کیبورد مناسب برای برنامه نویسی و بررسی یکی دو تاشون



در نهایت دم توسعه‌دهنده های سایت TypingClub گرم که هم باعث شدن تایپ ده انگشتی رو یادبگیرم و هم این نوشته رو بنویسم.

اگه روش های دیگه برای یادگیری تایپ می‌شناسی یا نقد و ایرادی به این نوشته داری، خوش‌حال میشم که کامنت کنی.

راستی این اولین نوشته وبلاگی من بود و من کلی براش هیجان دارم :)


تایپتایپ ده انگشتیتایپ فارسیتایپ انگلیسیآموزش تایپ
محمدحسن هستم و اطلاعات بیشتر از من اینجاست: masanmola.ir
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید